Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 90 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1781
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Her legger du standarden for dine kunskaper ganske bra selv,
    Må bare spør om en siste ting. Mener du seriøst at når en høyttaler synker helt ned i foreksempel 2,5 ohm. Blir ikke det tyngre for forsterkeren og drive den? Viss du seriøst mener det. Så beviser det ivertfall hvem det er som ikke har peiling her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal like å se (høre) 10 år gamel PA matche dagens PA HåkoN. Du var sikkert "værst" i dine kretser den tiden du var bitt av CV! basillen, men av det jeg forstår på deg så er det noen år siden. Antagelig da 208 var det råeste av det råe. Faktisk så er det med 1515 og 2x208 jeg har mitt råeste "CV! minne". Mitt råeste "lydminne" stammer fra Apoptygma Berzerk konsert på Kampen Verksted i Oslo en gang på midten av 90-tallet. Det var perverst det!!! Noen som var der forresten?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Du skriver så mye latterlig at jeg gidder bare rett og slett ikke å diskutere med deg mer. Største kvervulanten jeg har diskutert med på dette forumet. Herlihet. Er det noen som ikke vet hva man snakker om så er det ivertfall du :wink:
    Ja jeg skjønner at du ikke har flere gode argumenter å komme med, så da var det en god avslutning for deg.... Jeg skal også avslutte her, slik at du går ut av diskusjonen med "kunnskapene" dine i behold...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg skal like å se (høre) 10 år gamel PA matche dagens PA HåkoN. Du var sikkert "værst" i dine kretser den tiden du var bitt av CV! basillen, men av det jeg forstår på deg så er det noen år siden. Antagelig da 208 var det råeste av det råe. Faktisk så er det med 1515 og 2x208 jeg har mitt råeste "CV! minne".
    Artig å høre at dere spekulerer i hva jeg har prøvd, og danner dere en mening allerede på spekulasjoner fra hvor jeg henter mine erfaringer fra. 208 og 218 var en av de opplagte tingene som ble testet ja, blant mye annet. Det har seg nemmelig slik at klasse A/B forsterkere som er 5-10år gamle kan være vel så kraftige som i dag. Mine erfaringer med PA kom av at et bekjent drev med utleie av utstyr til konserter og diskotek. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk ønsker PA utstyr i sin egen stue, men jeg kan forstå at dere lar dere imponere av mye watt for lite penger...

Vet du forresten hvor gammel Lab 1000 er Konrad...?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spør om en siste ting. Mener du seriøst at når en høyttaler synker helt ned i foreksempel 2,5 ohm. Blir ikke det tyngre for forsterkeren og drive den? Viss du seriøst mener det. Så beviser det ivertfall hvem det er som ikke har peiling her.
    Siden du tydligvis er godt utdannet innen emnet, kan du forklare hvorfor det blir tyngre for en forsterker å drive en høyttalere ned i 2,5 ohm?

Kan det ha noe med at man er nærmere en kortslutning enn høyere laster, og man er avhengig av en forsterker som er stabil? 2,5 ohm er forøvrig ikke konstant, og man trenger ikke noen PA forsterker for å være stabil (les litt om elektrostater hvis du vil lære litt om vanskelige laster!). Men det er en annen ting som skjer når lasten senkes, men det kan du vel ta med i den utdypede forklaringen din når du forteller om hvorfor høyttalere som "peaker" ned til 2,5 ohm kan klassifiseres som en tungdrevne, for det har jeg tydligvis ikke peiling på....

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glem det.. Kanskje jeg skal lese inleggene godt nok først.. Trekker vekk inlegget mitt

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lab har jeg svært lite greie på. Har hatt svært lite PA utstyr. Liker ikke vifte og trafostøy. Men egentlig uinterresant. Grunnen til at jeg spør hva du har testet med er at det er noe år siden du hørte på denne type utstyr?

DC-15 hadde vel den 2,5 ohms lasten i bassområdet. ML har 1,2 ohms last helt i toppen av registeret. Etter det jeg har skjønt er det mer krevende å drive lave laster i bassområdet enn i diskantområdet? Lasten er selvfølgelig ikke konstant, den varierer fra volum og musikkinnhold sikkert.

Jeg forhelliger ikke CV! på noen måte, men jeg er ganske sikker på at jeg blir svært skuffet uansett hva jeg drar inn av høytalere til 50k (nypris) sammenlignet med de jeg har nå.

På en annen side har jeg funnet ut at jeg ikke har hovedinteresse for AV, jeg må desverre prioritere litt. Nå er det tid for grønt. Tomta skal opparbeides og som kjent for de godt voksne er ikke mann med gravemaskin gratis.... Men heldigvis så slipper jeg å selge unna utstyret jeg allerede har for å finansiere "moroa" som naturlig dukker opp på denne tiden av året.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forhelliger ikke CV! på noen måte, men jeg er ganske sikker på at jeg blir svært skuffet uansett hva jeg drar inn av høytalere til 50k (nypris) sammenlignet med de jeg har nå.
    Spørs hva du prioriterer. Prioriterer du pen lyd, så blir du nok skuffet over det du har nå med høyttalere som selv har lik nypris som dine CV (12-13k?). Prioriterer du bass/SPL, så klarer du deg vel fint med det du har.
    På en annen side har jeg funnet ut at jeg ikke har hovedinteresse for AV, jeg må desverre prioritere litt. Nå er det tid for grønt. Tomta skal opparbeides og som kjent for de godt voksne er ikke mann med gravemaskin gratis.... Men heldigvis så slipper jeg å selge unna utstyret jeg allerede har for å finansiere "moroa" som naturlig dukker opp på denne tiden av året.
    Hehe, nei AV interessen kommer og går... Merker det selv, og derfor er jeg flink til å smi mens jernet er varmt når interessen er som størst. Ikke alltid det mest økonomiske, men akk så morsomt.

Når det gjelder graving, så driver kameraten min gravefirma, så jeg vet godt hvor dyrt det er. De regningene er ikke like morsomme å få som hifi-regningene.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tydligvis ikke hvis du tror du må opp i 1000watt for å få disse til å spille maks....
    Her er jeg enig med deg, kims og cerwin tar hardt i når dem sier hvor mye effekt du "bør" ha på DC-15.

Headroom er vel og bra det, såklart.. men ikke **** om DC15 takler 600 skikkelig målte watt vedvarende!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Her er jeg enig med deg, kims og cerwin tar hardt i når dem sier hvor mye effekt du "bør" ha på DC-15.

Headroom er vel og bra det, såklart.. men ikke **** om DC15 takler 600 skikkelig målte watt vedvarende!
    Hehe hvor har du dette ifra? Ingen som har sagt at DC-15 tåler 600w vedvarende. De tåler 500w vedvarende. 1515 tåler 600w vedvarende. Og dette er ganske korrekt. Men uansett. Du som klarte å sprenge DC-15 burde jo kanskje ikke komme her å si hvor mye effekt du burde ha på DC-15?

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe:P jevlig bra :razz:

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er den heftigste diskusjons tråden på AVforum:P

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynner å gå litt av skaftet.. og er lite informativt mye av det som sies her nå.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe hvor har du dette ifra? Ingen som har sagt at DC-15 tåler 600w vedvarende. De tåler 500w vedvarende. 1515 tåler 600w vedvarende. Og dette er ganske korrekt. Men uansett. Du som klarte å sprenge DC-15 burde jo kanskje ikke komme her å si hvor mye effekt du burde ha på DC-15?
    hehehe :grin:
    Ja, begge bassene mine tok kvelden ganske tidlig når jeg fikk på Denon monoblokker bare, (450W) .. på ene bassen, så delte spolen seg, og jeg bunna jo basselementa.
    Hvordan dere får til å presse på 500 watt+ og mener at det skal holde forstår ikke jeg, mulig dere har forsterkere med så mye effekt, men det betyr ikke at dere bruker alt for det.. det vet du jo
    En kamerat har ICE blokker som yter 600w i 4 ohm på AL1000, dem tåler mer enn dc15, men basselementa revner jo i membranen pga. dem slår for langt. Og det gjorde forøvrig de forrige AL bassene i de høytalerne på mine monoblokker og.

Du kan kanskje skylde på dårlig kontroll i Denon blokkene, men når det samme skjer med ICE power,

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tabellen står det at DC-12 er 8ohm, men de er 4ohm

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er notert revo! Er det muligheter for bi- amp/wiring?

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det er bare dc-10 som er 8 ohm?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    så det er bare dc-10 som er 8 ohm?
    Hele dc serien er 4ohm. Det er bi wiring på DC-12 ja. Men ikke på DC-10.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    hehehe :grin:
    Ja, begge bassene mine tok kvelden ganske tidlig når jeg fikk på Denon monoblokker bare, (450W) .. på ene bassen, så delte spolen seg, og jeg bunna jo basselementa.
    Hvordan dere får til å presse på 500 watt+ og mener at det skal holde forstår ikke jeg, mulig dere har forsterkere med så mye effekt, men det betyr ikke at dere bruker alt for det.. det vet du jo
    En kamerat har ICE blokker som yter 600w i 4 ohm på AL1000, dem tåler mer enn dc15, men basselementa revner jo i membranen pga. dem slår for langt. Og det gjorde forøvrig de forrige AL bassene i de høytalerne på mine monoblokker og.

Du kan kanskje skylde på dårlig kontroll i Denon blokkene, men når det samme skjer med ICE power,
    AL1000 tåler ikke noe særlig mer enn DC15 bortsett fra kanskje mellomtonen som er en syk 8".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og 600w i 4ohm er jo lite. Burde minst ha mer enn 2*218 viss du skal presse dem skikkelig.

Side 37 av 90 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •