Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 90 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1781
    Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    satt og tenkte litt og så på finn og sånt. tror dere det blir bra hvis jeg kjøper en Harman/Kardon avr 7000, dc 10 som bakhøytalere og bruker STK VS-12 som jeg allerede har kjøpt til Dc-15? og etter hvert kjøper en center noen som tror dette blir bra?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    satt og tenkte litt og så på finn og sånt. tror dere det blir bra hvis jeg kjøper en Harman/Kardon avr 7000, dc 10 som bakhøytalere og bruker STK VS-12 som jeg allerede har kjøpt til Dc-15? og etter hvert kjøper en center noen som tror dette blir bra?
    Det funker sikkert bra. DC 10 er ganske råe. Tåler veldig mye. Men ikke i nærheten av DC 15 så klart. Så du kan ikke guffe så mye med begge tilkoblet. Og du burde ha ganske kraftig forsterker på di også. Men dette kan fort bli dyrt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kims-
    Fortell meg noe jeg ikke vet da. Lab er jo regnet for å vere noe av det beste innen PA. En PA forsterker er jo bygd nettopp for å tåle ekstremt lave impedanser og store belastninger. En lab 1000 er ikke så langt ifra den djfreedo vurderer. Men nå har jeg andre ting og gjøre enn å sitte her å kvervulere med deg om dette. Du får tro hva du vil. En ting er vertfall sikkert. Det dummeste en kan gjøre med høyttalere som cv er å ha for lite forsterker på de. At de har høy følsomhet betyr ikke at en kan bruke små forsterkere.
    1. LAB er langt ifra det beste innen PA. Som jeg sa tidligere, LAB 1000 er ikke noe å hoppe i taket av. Slå deg til ro med det.

2. Høy følsomhet betyr ikke at man automatisk kan bruke små forsterkere, men en Cerwin Vega høyttaler trenger langt mindre forsterkere for å spille bra enn en tungdrevne høyttalere. Det er rent visvas at Cerwin Vega trenger PA-forsterker for å yte bra.

DC15 er forøvrig ikke noe å hoppe i taket av de heller...

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Det funker sikkert bra. DC 10 er ganske råe. Tåler veldig mye. Men ikke i nærheten av DC 15 så klart. Så du kan ikke guffe så mye med begge tilkoblet. Og du burde ha ganske kraftig forsterker på di også. Men dette kan fort bli dyrt.
    jeg har penga klare men hvorfor burde jeg ha en extra forsterker til dc-10? cv-gunnar sa at han syns det gikk bra med at-100 på avr 7000 da burde jo dc-10 funke?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jo. 1watt er 1watt.. på lik linje som at 1 hestekreft er 1 hestekreft.. enten om det er Mazda eller BMW! Dreimoment etc derimot. Det jeg sier er, dere henger dere så veldig opp i watt!
    1 watt er ikke 1 watt.... Hva produsentene oppgir, og hva som faktisk er reelle tall ved en måling er stort sett ALLTID forskjellig, selv om det henvises til en spesifik standard.

Billige produkter skryter gjerne på seg, og kommer dårligere ut i målinger enn dyre, som ofte kommer bra ut i målinger.

Eksempel er Krell KAV2250, som er oppgitt til 2 X 250w, målt til over 100watt mer per kanal... Dette er en overdimensjonert forsterker som vil ha stålkontroll på DC-15 og LANGT mer tungdrevne og notorisk vanskelige høyttalere (les elektrostater og store tunge high-end høyttalere). Som sagt dette er kun et eksempel. Pris er ikke vesentlig i dette tilfellet, poenget er at watt ikke betyr så mye i hifi-sammenheng. For tvilere, kan dere prøve å sette på en god 75watts klasse A forsterker på DC-15 og se hvor "dårlig" det spiller...

De blir for enkelt å si at en forsterker er XXX-antall watt, derfor er den bra nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    jeg har penga klare men hvorfor burde jeg ha en extra forsterker til dc-10? cv-gunnar sa at han syns det gikk bra med at-100 på avr 7000 da burde jo dc-10 funke?
    Jeg skrev bare at du trenger en bra forsterker til DC-10 også. avr 7000 er sikkert bra den. Skal visst vær veldig strømsterk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    1 watt er ikke 1 watt.... Hva produsentene oppgir, og hva som faktisk er reelle tall ved en måling er stort sett ALLTID forskjellig, selv om det henvises til en spesifik standard.

Billige produkter skryter gjerne på seg, og kommer dårligere ut i målinger enn dyre, som ofte kommer bra ut i målinger.

De blir for enkelt å si at en forsterker er XXX-antall watt, derfor er den bra nok.
    Akkurat. Du må prøve disse tingene i praksis før man kan si noe egentlig. Eller se en test hvor de har prøvd forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eksempel er Krell KAV2250, som er oppgitt til 2 X 250w, målt til over 100watt mer per kanal... Dette er en overdimensjonert forsterker som vil ha stålkontroll på DC-15 og LANGT mer tungdrevne og notorisk vanskelige høyttalere (les elektrostater og store tunge high-end høyttalere). Som sagt dette er kun et eksempel. Pris er ikke vesentlig i dette tilfellet, poenget er at watt ikke betyr så mye i hifi-sammenheng. For tvilere, kan dere prøve å sette på en god 75watts klasse A forsterker på DC-15 og se hvor "dårlig" det spiller...
    Vil ikke ha stålkontroll. Men sikkert ikke dårlig. DC-15 er faktisk veldig tungdrevne pga impedansen synker så lavt. Har testet de på en ganske dyr Vincent med Klasse A og det var ikke så værst faktisk. Spilte veldig bra. Og utrolig rått. Så klart :wink: Men kunne gjerne hatt mer effekt hørte jeg.

Vet ikke hvor du har ifra at DC-15 ikke er noe særlig råe høyttalere. Virker ikke som du har hørt de skikkelig på ett bra rom med nok effekt.

Og ikke kom her å si at Lab ikke er noe særlig. Det er PA med skikkelig kvalitet. Det er jo samme som å si at Ferrari ikke er noe å skryte av nesten. Blir litt for dumt.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kims-
    Jo det må du. Har prøvd flere lab PA forsterkere på de og der er en betydelig ytelses forskjell fra en lab 1000 til en lab 4000. lab 1000 leverer vel rundt 2*4-500w 8ohm og en 4000 er vel nærmere 2*2000w 8ohm. viss ikke jeg tar helt feil.
    Dette er helt feil.. lab 1000 leverer ca 280w i 8 ohm. 4000 leverer 1200 watt i 8 ohm. dette da i FTC standaren!

det har skjedd utrolig mye i denne tråden i dag, og et sted måtte jeg begynne.. Men det er jo rett i det du sier, det er stoor forskjell mellom de forsterkerene!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Dette er helt feil.. lab 1000 leverer ca 280w i 8 ohm. 4000 leverer 1200 watt i 8 ohm. dette da i FTC standaren!

det har skjedd utrolig mye i denne tråden i dag, og et sted måtte jeg begynne.. Men det er jo rett i det du sier, det er stoor forskjell mellom de forsterkerene!
    http://www.labgruppen.com/LAB1000 Her er brosjyrer. Lab 1000 = 2*350w i 8ohm. På DC-15 må du sjå på 4ohm. Altså 2*550w. Lab 4000 = 2*1300w i 8ohm. Og 2*2100 i 4ohm. Han mente sikkert 4ohm.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen muligheter for at du kan legge til CV! VE serien? disse er ganske nye på markede og jeg og mange andre lurer på om du kan legge ut litt om disse og? Keep up the good work Konrad! :grin:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man halverer jo DF ved å brokoble, man får mer effekt, men det betyr ikke at man får automatisk mer kontroll!

CV'er kan være "tungdrevne" og "lettdrevne" på samme tid. De har høy følsomhet så de kan lett spille høyt, man trenger ikke så stor forsterker for å spille så høyt. Men "kvaliteten" blir bedre med en større forsterker. Bassen fremheves mer med en større forsterker på lvarer volumer enn om man hadde brukt en mindre forsterker..

Og i tilleg, Om man har en liten forsterker så greier man kanskje å spille 120 DB, det holder for de fleste, men om man bruker en stor forsterker så spiller man kanskje 123 DB, det er ganske stor forskjell i det.. Det er mye større forskjell fra 120 til 123 enn det er fra 100 til 103db. Så å si at de faktisk er så lettdrevne synes jeg blir litt feil. Nå er det snakk om DC serien da, og jeg må innrømme at jeg har liten erfaring med de, men jeg har en del erfaring nå fra andre modeller. Så jeg vil si at det jeg sier er det faktisk noe i.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke ha stålkontroll. Men sikkert ikke dårlig.
    Hvis du kommer deg mer ut på jordet nå, så finner ikke bonden deg en gang... du aner rett og slett ikke hva du snakker om.
    DC-15 er faktisk veldig tungdrevne pga impedansen synker så lavt.
    Her legger du standarden for dine kunskaper ganske bra selv, så det slipper jeg heldigvis å kommentere.
    Har testet de på en ganske dyr Vincent med Klasse A og det var ikke så værst faktisk. Spilte veldig bra. Og utrolig rått. Så klart :wink: Men kunne gjerne hatt mer effekt hørte jeg.
    Selvfølgelig spiller en Vincent forsterker "bedre" enn en PA-forsterker eller typiske Cerwin Vega forslag som NAD. En klasse A forsterker spiller selvfølgelig ikke like høyt, men de aller fleste hadde blitt overrasket hvordan så lite som 25watt gode watt kan spille.
    Vet ikke hvor du har ifra at DC-15 ikke er noe særlig råe høyttalere. Virker ikke som du har hørt de skikkelig på ett bra rom med nok effekt.
    Jeg har hatt 2 par, i 3 ulike rom pluss endel festlokaler. Jeg har brukt flere forsterkere enn du kan telle på to hender på de, inkludert PA forsterkere som setter alternativer nevnt her tidligere i skyggen. Jeg har hørt mye på DC12 og 1515, dog ikke DC10. Der har jeg mine erfaringer fra, selv om det er noen år siden jeg la fra meg cerwin vega hysteriet...
    Og ikke kom her å si at Lab ikke er noe særlig. Det er PA med skikkelig kvalitet. Det er jo samme som å si at Ferrari ikke er noe å skryte av nesten. Blir litt for dumt.
    Jeg sa det ikke var noe å hoppe i taket av, og så fremt du ikke driver proffesjonelt innen PA, syntes jeg du skal la være å trekke sammenligninger med bilmerker som Ferrari...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.labgruppen.com/LAB1000 Her er brosjyrer. Lab 1000 = 2*350w i 8ohm. På DC-15 må du sjå på 4ohm. Altså 2*550w. Lab 4000 = 2*1300w i 8ohm. Og 2*2100 i 4ohm. Han mente sikkert 4ohm.

Ja han skrev først hva de lab'ene greide i 8 ohm.. det var det jeg sa var feil. Men det han sa stemmer hva de greier i 4 ohm.. Jeg skulle kanskje tenkt litt lengre.. Men når jeg leser et inlegg og noen sier, kan godt hende det er feil og jeg vet det er feil, så får jeg bare et Kick, var ikke noe vondt ment. Det "stemmer" jo faktisk det han sa..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her går det unna gitt..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye større forskjell fra 120 til 123 enn det er fra 100 til 103db. Så å si at de faktisk er så lettdrevne synes jeg blir litt feil
    Forskjellen er at man trenger mer effekt fra 120db til 123db, enn fra 100db til 103db. Økning i lydtrykk er likt, dvs ikke spesielt stor merkbar forskjell.

Så fremt høyttalerne skal stå hjemme, er det uaktuellt å snakke om lydnivåer på over 120db, for det er det ingen her som sitter å lytter på uansett. Så får det bare komme en og annen fjortiss å hevde det motsatte....

Snakker vi i profesjonell sammenheng så blir det noe helt annet, men da bruker man åpnebart heller ikke Cerwin Vega hjemmehøyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt veldig mange profesjonelle vorspiel her for å si det på en annen måte da. Og, ja det gikk mest i "fjortissmusikk" selv om deltagerne var det dobbelte.

Hva brukte du på dine DC-15 HåkoN? Denon monoblokker?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Er det noen muligheter for at du kan legge til CV! VE serien? disse er ganske nye på markede og jeg og mange andre lurer på om du kan legge ut litt om disse og? Keep up the good work Konrad! :grin:
    Skal se på det en dag.... venter til alle de nye modellene er på plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kommer deg mer ut på jordet nå, så finner ikke bonden deg en gang... du aner rett og slett ikke hva du snakker om. Her legger du standarden for dine kunskaper ganske bra selv, så det slipper jeg heldigvis å kommentere. Selvfølgelig spiller en Vincent forsterker "bedre" enn en PA-forsterker eller typiske Cerwin Vega forslag som NAD. En klasse A forsterker spiller selvfølgelig ikke like høyt, men de aller fleste hadde blitt overrasket hvordan så lite som 25watt gode watt kan spille. Jeg har hatt 2 par, i 3 ulike rom pluss endel festlokaler. Jeg har brukt flere forsterkere enn du kan telle på to hender på de, inkludert PA forsterkere som setter alternativer nevnt her tidligere i skyggen. Jeg har hørt mye på DC12 og 1515, dog ikke DC10. Der har jeg mine erfaringer fra, selv om det er noen år siden jeg la fra meg cerwin vega hysteriet... Jeg sa det ikke var noe å hoppe i taket av, og så fremt du ikke driver proffesjonelt innen PA, syntes jeg du skal la være å trekke sammenligninger med bilmerker som Ferrari...
    Du skriver så mye latterlig at jeg gidder bare rett og slett ikke å diskutere med deg mer. Største kvervulanten jeg har diskutert med på dette forumet. Herlihet. Er det noen som ikke vet hva man snakker om så er det ivertfall du :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja han skrev først hva de lab'ene greide i 8 ohm.. det var det jeg sa var feil. Men det han sa stemmer hva de greier i 4 ohm.. Jeg skulle kanskje tenkt litt lengre.. Men når jeg leser et inlegg og noen sier, kan godt hende det er feil og jeg vet det er feil, så får jeg bare et Kick, var ikke noe vondt ment. Det "stemmer" jo faktisk det han sa..
    Får samme følelsen. Det er ganske vanlig tenker jeg :grin: Så forstår jo det.

Side 36 av 90 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •