Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 90 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1781
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den er jeg med på. Raske temperaturenringer er ikke bra for metaller og sikkert ikke lakken heller. men vi snakker vel ikke om så ekstremt høye temperaturer på delefilterkomponenter. Produksjonenen av delefilterkomponenter med noenlunde kvalitet er vel ikke så færske at lakken ikke er herdet heller? Ved vettu bruk tror jeg ikke dette er så mye å tenke på for "hvermansen".

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kims-
    Nå sa jeg jo ikke at spolen forandret seg. Har du aldri hørt om at lakk må herdes?
    Og fordi lakken herdes, så opplever vi bedre lyd? Og som du selv sa så har det ingenting med at opphenget (laget av gummi/papir etc) mykes opp de første XXX timene? lol

håkonN : spolene i delefiltrene har jemn impedans fordi de ikke har store magnetiske belastninger. Men en høyttalerspole har større magnetisk belastning.
    God damn, what a surprise....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ja. da tok jeg kvelden. atig diskusjon må jeg si.Men folkens, det jeg skriver er ikke ment som belæring. Det er bare det JEG har lært og tror. kos dere videre. :wink:

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sa jeg jo ikke at spolen forandret seg. Har du aldri hørt om at lakk må herdes?
    Joda, lakk må herdes, men du må nok ikke spille spolen i høytalerelementa dine varm før det skjer, for at spolen skal bli varm så må du kjøre på ganske hardt, og da kunne jo f.eks viklingene ha revet seg løs om lakken ikke er herda som du sier.

Lakken på spolene er såklart ferdig herda når høytalerne kommer for salg, det er det vel ingen tvil om

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peet
    Det var vel heller en bekreftelse på at kondensatorer endrer seg. Men som det er omtalt her er lakken i spolen på et høyttaler ellement. Siden spolen i elementet har en konstant magnet rundt seg blir dette sett på som en belastning til spolen som hele tiden må "sloss" med magneten på høyttaleren. Da blir det store impedans kurver og dermed mer strøm og mer varme. ny lakk (og gammel lakk for den del) er høyere porøsitit i og derfor kan ta lettere skade enn lakk som har blir forsiktig varmet opp, for å herdes.
    Jeg har ingen problem med å skjønne teorien i dette, jeg er mer usikker på hvordan dette utarter seg til et problem i praksis... Nå skal det sies at jeg har liten erfaring på overnevnte "problem", for jeg spiller alltid inn på moderate volum.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det var herder i lakken jeg men...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda klart lyden forandres når elementene blir mykere, det jeg mener er at vertfall en av grunnene til at høttaler produsenter anbefaler innspillingstid er at elementene kan MULIGENS sprenge lettere fordi det KANSJE er myk og porøs lakk på spolene fordi de er helt nye. men som jeg har sagt tro hva dere vil. dette er bare det jeg har lært og tror. adjøss.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Joda, lakk må herdes, men du må nok ikke spille spolen i høytalerelementa dine varm før det skjer, for at spolen skal bli varm så må du kjøre på ganske hardt, og da kunne jo f.eks viklingene ha revet seg løs om lakken ikke er herda som du sier.

Lakken på spolene er såklart ferdig herda når høytalerne kommer for salg, det er det vel ingen tvil om

Det er ikke en selvfølge at lakken er ferdig herdet på alle høyttalere. Det er herder i lakken ja men da må høyttaleren stå veldig mye lenger enn ved å varme det litt forsiktig opp med spilling på lavt/moderat volum i innspillingsfasen. Men nå er jeg trøtt... hehe men jeg kommer tilbake i morgen for å dele tanker og meninger (samt utdanning) som jeg har! :P takker uansett for en bra diskusjon! STÅ PÅ! :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke veldig godt til lakk som brukes på delefilterkomponenter og høytalerspoler, men tradisjonell lakk inneholder et løsemiddel som dunster bort etter en stund. Regner med at det samme gjelder for spoler i høytalere og delfilter også. Som bruker av høytaleren tviler jeg sterkt på at dette kan endres i stor grad i ettertid. Derimot hvis lakken på delefilterkomponenter tørkes for fort under produksjon kan den sikkert bli sprø og krakkelere(?) fort hvis de blir tilført mye effekt. Dette er ikke noe jeg har lært, men fornuften i meg sier at det er slik.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her skjer det mye gitt.. Men for meg virker det som om mange surrer.. Er egentlig ikke så mange her som har peilig heller.. haha.. fler som beskylder andre for å ikke kunne noe.. men men..

anyway.. det var snakk om at akto hadde sagt, kjør på med full gass fra første stund.. eller noe i den duren.. Men så har det blitt en stor diskusjon om lakk og hvordan lyden endres og alt mulig tull.. Det eneste som har kommet frem er at lakken på spolen må herdes for varmen/belastningen den får.. Stemmer dette? I så fall er dette den eneste grunnen som har kommet frem her som strider i mot å kjøre på full guffe fra starten av. For dette var jo ikke en diskusjon om hvorfor man skulle spille inn et element, i forhold til at membran etc.. løses opp og så at høyttaleren endrer lyd!!!

ps.. jeg er edru!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Helt siden du begynte å henge her (en eller annens Minhifi) Cerwin har du hatt en meget nedlatende og amper tone. Det virker som du bare er her for å irritere andre. Du kommer med svært lite opplysninger både om deg selv og hvor du har erfaring fra og med. Teorien om høytalere som har stått i fuktig kjeller tok kaka. :grin:
    Viss du ser på det som jeg skrev på CV_Marius sin profil og ser på svarene hans så er jo det ikke så vansklig og see hvem som hadde en nedlatende og amper tone. Jeg kom til dette forumet her for jeg synes det var litt artig å see hva anlegg folk har. Jeg hadde fatisk ingen planer om å delta i diskusjonene deres her. Men når jeg så hva CV_Marius skrev om DC-15 og at de ikke tåler noe liksom så måtte jeg bare skrive noe. Det med høyttalerer som står i fuktig kjeller var jo bare et eksempel. Det er ivertfall ikke sunt for elementene og komponentene i høyttaleren. Har opplevd dette og det var ikke pent å høre på. Og det med erfaring. Jeg snakker ut ifra min egen personlige erfaring. Og snakker ikke ut ifra ting jeg har lest på nettet og hørt fra folk inne på forum som dette. Som du derimot tydligvis gjør. Driver å babler om linker og sånt. Og unnskylding min for å like CV(Gammelt CV) er vel fordi de har akkurat sånn lyd jeg liker. Rå bass og tøff lyd. Og samtidig ganske grei lyd. Ivertfall i forhold til prisen og det de er laget for. Har på en måte vokst opp med CV også. Takket være mine eldre brødre som har det meste fra CV. Var vel derfra jeg fekk min interesse.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei denne lakkteorien er bare bull :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Nei denne lakkteorien er bare bull :!:
    Kan du forklare hvorfor dette er bare bull??

Jeg har hatt material lære i flere år på skole og har hatt stor interesse for lyd oppigjennom hele min oppvekst. Forklar meg hvorfor det er bull så skal jeg ikke mase mer om det, men greier du det ikke så er det ikke min feil!
    Kom gjerne med noen referanser fra studier.

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har dette lakktemaet med cerwin vega å gjøre egentlig?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lakkteorien er helt latterlig, den må lakkmus lenger ut på landet med! Kjør på med så høy musikk du ønsker under innspillingsperioden!

ps:jeg er dessverre edru også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål, egentlig har det jo med alle typer høytalere å gjøre. Men burde kanskje vært diskutert i en annen tråd. Det finnes sikkert innspillingstråder sm er egnet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hvorfor dette er bare bull??

Jeg har hatt material lære i flere år på skole og har hatt stor interesse for lyd oppigjennom hele min oppvekst. Forklar meg hvorfor det er bull så skal jeg ikke mase mer om det, men greier du det ikke så er det ikke min feil!
    Kom gjerne med noen referanser fra studier.
    På en så liten ting som en spole kan man bruke lakk som herder på null komma niks, er jo ikke snakk om finish. Etter all sannsynlighet så blir vel spolene varmeherda på fabrikken. Varme fremskynder jo herdinga voldsomt.

hvorfor skulle dem bruke en så treig lakk/herder slik at vi forbrukerne "må varme spolene" før dem er skikkelig herda?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min tro om innspilling

Innspilling av høyttalere :
    Utgangspunkt : Stivt oppheng
    Stiv Spyder
    Nye Kondensatorer
    Ny lakk på spoler

Ønske : Høyttaler som tåler mer over lengre tid

Hvordan : Etter kjøp av nye høyttalere spilles de
    forsiktig inn i noen timer for å få
    kondensatorer til å lede bedre og gi den
    lyden de er tenkt til. Spolene må ha
    stromgjennomgang for at lakken skal herdes
    skikkelig. Bevegingen i elementene er
    viktig å ta forsiktig for at ikke stoffet
    i oppheng og spyder (og tildels membran)
    skal ta skade av for stor bevegelse.

Hvorfor : Kondensatorer har en oppladnings tid og en
    utladningstid. Er det en ny kondensator
    har den lenger oppladningtid enn en som
    har blitt brukt en tid. Når en kondensator
    blir brukt litt så endrer den derfor
    karrakteristikk.

Spolen har en lakk som ikke er 100% herdet
    fordi den skal kunne ligge lenger på lager.
    Derfor må man gi spolen i elementene litt
    tid til å varme opp spolen. Dette skjer
    under innspillings perioden som er gitt av
    høyttaler produsent.

Oppheng og Spyder er konstruert for å være
    stive i utgangspunktet for å gi mer presisjon.
    Under innspillingstiden blir oppheng og
    spyder mykere. Når jeg sier mykere mener jeg
    ikke slappt men mer mykt enn det var i
    utgangspunket.

Resultat : Det man kan merke forskjell på er at en høyt-
    taler som har hatt en "snill" innspillings
    periode og en som har fått full "drus" med
    en gang, er at en som har blitt innspillt
    forsiktig har en tendens til å tåle mer
    og vare lenger enn andre.

Av egen erfaring skriver jeg dette. Dette er også min utdanning, så jeg ønsker
    helst at jeg får saklige svar. har ingen noe saklig å komme med kan de la være. :P

Mvh

Peet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevegingen i elementene er viktig å ta forsiktig for at ikke stoffet i oppheng og spyder (og tildels membran) skal ta skade av for stor bevegelse.
    Teorien din er det ingenting galt med slik jeg ser det, men hvordan tar stoffet/membranet "skade" av høytspilling under innspillingsperioden?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Teorien din er det ingenting galt med slik jeg ser det, men hvordan tar stoffet/membranet "skade" av høytspilling under innspillingsperioden?
    Er vel ikke de som tar skade. Men det jeg har forstått er at spolen jobber hardere pga stivere membran. Noe som fører til økt varmeproduksjon når den presses. Derfor bør membranet og spider få tid til å myke seg opp for å avlaste spolens arbeid i å flytte på det. Dessuten øker slaglengden.

Side 28 av 90 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •