Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 90 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 1781
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Han har vel sovna, etter innleggene å dømme har han drukket javnt siden 15 tiden..... Uansett, så er det nå din personlige mening alene ikke er tellende. På mange av innleggene dine Cerwin så savner jeg linker som bekrefter dine meninger. Du er veldig flink til å klage på andre, men har svært lite å bidra med selv. Konstruktiv kritikk er vel og bra det, men du må gjerne dele din store høytalerkunnskap med oss. Og hvis du vil bli tatt seriøst heretterbør du kutte ut å anklage andre for å ikke kunne noe, når du selv ikke kan bevise dine meninger og påstander med relevant bakgrunnsinformasjon.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med inspilling er litt spennende egentlig. Ser ikke ut som det er noen reell fasit, annet en at utstyret spiller i større eller mindre grad bedre etter en tids innspilling, og folk bruker veldig forskjellige metoder.

Jeg fikk tilbud i en stor hifi-butikk i Oslo på noen høyttalere, der jeg skulle få med ferdig-innspillte kabler. Dvs. de kjørte hele frekvensområdet gjennom de på en måte som tilsvarte xxxx antall timer, og sørget for at kabelen var 100% når jeg fikk de... tja... det setter vel en helt ny standard på diskusjonen om høyttalerkabler i allefall.... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hva er feil med det, du som kan dette?
    Alle har sin egen mening om hvordan dette gjøres. Men at du skal liksom gji full gass når høyttalerane er helt nye er jo ganske dumt. Det er ganske lett å skade elementene sånn. Det som er anbefalt er at du skal ta det veldig rolig i starten og så etter en stund skru opp mer og mer og til slutt når elementene har myknet opp skikkelig kan du begynne å gji litt gass. Fleste hifi produsenter anbefaler 100-200 timers innspilling. Skal tru hvorfor?

Sier ikke at jeg er noen ekspert som mener at dette er sånn det må gjøres. Men dette burde jo alle vite. Elementer er veldig ømfintlige så jeg synes det er best å være på den sikre siden og ta det rolig. Spesielt viss det er dyre høyttalere det er snakk om.

Og konrad. Har jeg slengt med leppa her? du er jo ikke no bedre du. Eller CV_Marius for den saks skyld. Bruker kallenavn å greier. Du sa jo det selv også. At Kims- foreksempel ikke hadde noe peiling på hifi. Og som sagt. Jeg sier bare mine meininger. Og når det gjelder hva som er best av CV synes jeg gammel CV er klart best. Og det burde jo dere som tydligvis er eksperter skjønne også når dere ser på pris, kvalitet osv. Men selfølgelig kan jo noen alikavel synes ny CV er bedre for mange andre grunner. Men er jo bare bra for dem. Og dere synes tydligvis akkurat det. Drikker du ikke på fredager du forresten? :? Du virker jo ikke helt edru du heller. Jeg er ivertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Ser ut til at han tok kvelden gitt. Og jeg som venta på DEN gode forklaringa.... :roll:
    Cerwin har nok rett her. Men det er ikke kanteopphenget og spider opphenget som skal innspilles. men spolen. viss en begynner å guffe maks med en gang skal det mye mindre til før den brenner av (dette kan vel kansje forklares med at lakken på spolen kan vere porøs og myk og må varme herdes). Så grunnen til at en skal spille inn en ny høyttaler er rett og slett at spolen skal venne seg til belastning. på samme måte som at en forsterker helst skal stå på tomgang i ett døgn før en begynner å spille. Men så klart, en kan jo alltids ta tjangsen å druse på med en gang å se om noe sprenger eller ikke. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette er bare det jeg har lært. det finnes jo en masse andre meninger om dette så det er bare opp til hver enkelt å velge hva en vil tro på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Han har vel sovna, etter innleggene å dømme har han drukket javnt siden 15 tiden
    Det var jo seriøst sagt. Har du noe bevis for dette? :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at jeg ikke har mye å stille opp med mot ekspertisen her, og gjør nok klokt i å observere en stund før jeg evt. har noe mer å bidra med.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kims-
    Cerwin har nok rett her. Men det er ikke kanteopphenget og spider opphenget som skal innspilles. men spolen. viss en begynner å guffe maks med en gang skal det mye mindre til før den brenner av (dette kan vel kansje forklares med at lakken på spolen kan vere porøs og myk og må varme herdes). Så grunnen til at en skal spille inn en ny høyttaler er rett og slett at spolen skal venne seg til belastning. på samme måte som at en forsterker helst skal stå på tomgang i ett døgn før en begynner å spille. Men så klart, en kan jo alltids ta tjangsen å druse på med en gang å se om noe sprenger eller ikke. :wink:
    selve spolen faktisk! Og at lakken/limen på spolene må varmeherdes?
    wow :lol:

cerwin; de oppgir 100-200 timer "innspillingstid" for da vil sannsynligvis elementa i høytalern ha mykna slik at den gjengir lyden slik den skal gjøre. Og ikke låte "feil" som den kan gjøre før den er ferdig "innspilt"

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke så lett å la være å drikke av "lasten" når man sitter på 40 m3 99,9% sprit. Skål!

Helt siden du begynte å henge her (en eller annens Minhifi) Cerwin har du hatt en meget nedlatende og amper tone. Det virker som du bare er her for å irritere andre. Du kommer med svært lite opplysninger både om deg selv og hvor du har erfaring fra og med. Teorien om høytalere som har stått i fuktig kjeller tok kaka. :grin:

Men hva er egentlig din "unnskyldning" for at du liker/har(?) CV! Vi er riktignok enige i en ting: DC serien er best!

En ting til, siden du hevder at alt er feil i tabellen i post #1. Da regner jeg med at du hoster opp de korrekt info også. På forhånd, takk!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...dette kan vel kansje forklares med at lakken på spolen kan vere porøs og myk og må varme herdes. Så grunnen til at en skal spille inn en ny høyttaler er rett og slett at spolen skal venne seg til belastning. ...
    Ok, gjelder dette transformatorer også? Alt av trafospoler bruker jo tilsvarende isolasjon på viklingene... Dette er kanskje viktig å tenke på når en kjøper ny mobillader, la den gå seg til litt før en belaster den. Det samme bør vel elverkene rundt om få beskjed om, slik at de lar nye trafostasjoner bli belastet. Interessant informasjon!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ok, gjelder dette transformatorer også? Alt av trafospoler bruker jo tilsvarende isolasjon på viklingene... Dette er kanskje viktig å tenke på når en kjøper ny mobillader, la den gå seg til litt før en belaster den. Det samme bør vel elverkene rundt om få beskjed om, slik at de lar nye trafostasjoner bli belastet. Interessant informasjon!
    Møre Trafo AS gjør faktisk dette før de leverer ut sine transformatorer. Alle trafoer blir testet for å bevise at de tåler den belastningen de er beregnet til. Dette var en elektriker som fortalte meg. Det er jo også en mye finere lakk på høyttalerspoler enn det er på transformatorer, i tillegg at de fleste trafostasjoner har en form for effektiv kjøling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oljeavkjølt diskant har jeg hørt at noen høytalerprodusenter bruker. Hvordan fungerer det i prinsippet? Er det for bedre avkjøling da væske leder bort varme bedre?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve membranopphenget og membranet vil mykne over de første timene fra et høyttaler-element er nytt, og hørbart forandre seg lydmessig. Kondensatorer på delefilter vil også forandre seg noe de første timene, men det er første gangen jeg hører om spoler som forandrer seg...

Jaja... man lærer noe nytt hver dag...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Oljeavkjølt diskant har jeg hørt at noen høytalerprodusenter bruker. Hvordan fungerer det i prinsippet? Er det for bedre avkjøling da væske leder bort varme bedre?

Ja det er en mye høyere varmelednings effekt på olje enn det er på luft. Dette gjør at en diskant som skal bevege seg mye of dermed utvikler høy varme får den kjølingen den trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Selve membranopphenget og membranet vil mykne over de første timene fra et høyttaler-element er nytt, og hørbart forandre seg lydmessig. Kondensatorer på delefilter vil også forandre seg noe de første timene, men det er første gangen jeg hører om spoler som forandrer seg...

Det er også kondensatorene i delefilteret som må lade seg opp og ut et par ganger før de får "optimal" lydkvalitet. Har du noen gang prøvd å sette en kondensator rett i støpselet?? veldig artig men de er tørre som f før det begynner å gå strøm mellom mellomsjiktene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Møre Trafo AS gjør faktisk dette før de leverer ut sine transformatorer. Alle trafoer blir testet for å bevise at de tåler den belastningen de er beregnet til. Dette var en elektriker som fortalte meg. Det er jo også en mye finere lakk på høyttalerspoler enn det er på transformatorer, i tillegg at de fleste trafostasjoner har en form for effektiv kjøling.
    Jeg skjønner dette som elektrikkeren forklarte om testing av trafoer som skal stå i trafostasjoner, men det er første gangen jeg hører at man spiller inn spoler....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peet
    Det er også kondensatorene i delefilteret som må lade seg opp og ut et par ganger før de får "optimal" lydkvalitet. Har du noen gang prøvd å sette en kondensator rett i støpselet?? veldig artig men de er tørre som f før det begynner å gå strøm mellom mellomsjiktene.
    Beklager, men jeg skjønte ikke helt hva du svarte/irettesatte meg på... (?)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå sa jeg jo ikke at spolen forandret seg. Har du aldri hørt om at lakk må herdes?

håkonN : spolene i delefiltrene har jemn impedans fordi de ikke har store magnetiske belastninger. Men en høyttalerspole har større magnetisk belastning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men jeg skjønte ikke helt hva du svarte/irettesatte meg på... (?)
    Det var vel heller en bekreftelse på at kondensatorer endrer seg. Men som det er omtalt her er lakken i spolen på et høyttaler ellement. Siden spolen i elementet har en konstant magnet rundt seg blir dette sett på som en belastning til spolen som hele tiden må "sloss" med magneten på høyttaleren. Da blir det store impedans kurver og dermed mer strøm og mer varme. ny lakk (og gammel lakk for den del) er høyere porøsitit i og derfor kan ta lettere skade enn lakk som har blir forsiktig varmet opp, for å herdes.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dere skrev at cerwin har hatt en amper og negativ tone her. Det er det flere som har her. :wink:

Side 27 av 90 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •