Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 90 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1781
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg er ingen hifi-entusiast selv, men jeg er veldig opptatt av musikk. Rimelig god på Buzz (nyere musikk) for å si det slik. Jeg er ikke veldig opptatt av innholdet (budskapet) i låter, men er mer opptatt av hvordan låter er bygget opp. Og jeg elsker låter som "tar av". Samtidig som jeg er svak for kvinnevokal, men må være i rette genre selvfølgelig.

Hva tror du hadde skjedd hvis du hadde koblet opp de samme forsterkerne på et par CV! høytalere med mulighet for bi-amping? De ville spille tilsvarende høyere.

Du trenger 8196 w for å spille 129 dB med de B&W høytalerne. Noe jeg kun trenger noen "slappe" ICE power eller 2 x NAD 218 forsterkere til å gjøre her. Skjønner du forskjellen? Ja, jeg er mer opptatt av kvantitet enn kvalitet. Men kan faktisk tenke meg litt mer av kvalitet på sikt, men ønsker ikke å la det gå alt for mye ut over kvantitet.

Når det gjelder B&W's pris på bassen kan jeg tenke meg at den er litt under dobbelt så dyr å produsere som en 15" fra CV!. Det er ikke elementene hos B&W eller dyre høytalere generelt som drar prisen opp. Derimot utvikling, design,navnet og alt det andre rundt selve elementene. Det er svært få elementer som koster over 5k å kjøpe. Du får følge med, det er varslet godlyd fra Rakkestad om ikke alt for lang tid. Her snakker vi om høytalere til 30k,men som kan låte som et 100k par fra et "hypet" merke.
    Nå var egentlig ikke poenget mitt at 801 kunne spille like høyt som 215 med lik amp, men at de vil kunne klare det med nok effekt. Når det gjelder at de har lav følsomhet skyldes dette mye pga at dele filtrene har veldig bratt deling. Så når du pøser på med masse effekt "bremser" mye av effekten opp i filtrene, og dermed får ikke elementene så mye effekt rett inn på spolene sånn at det er filtrene som tar den værste støyten. Og så lenge filter komponentene holder (og det gjør de) tåler de fint at du kjører på med mye mye effekt.
    Du har rett i at kjent merke, design, osv. fordyrer høyttalerne.
    Men vet du hva en cv 15" koster? rundt 800kr. Så da mener du at en B&W nautilus 15" koster 14-1500kr?? tenk deg om nå.Det er snakk om en av verdens beste 15" her, som sitter i en høyttaler til over 130 000kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les en gang til Cerwin! Matte og høytalererfaring ble ikke nevnt i samme settning.

Tabellen i post #1 er hentet litt her og der. Andre medlemmer har også bidratt, hva annet enn surt oppgulp har du bidratt med. Har du lest hva som står med STORE bokstaver under tabellen?

Første innlegg i CV! tråden Mr. Primare. Ikke værst! Er du kameraten til Cerwin?

Jeg er 2x16 år guttunge.... er det ikke litt tidlig å være full egentlig Cerwin?
    Hvem er det som er full her? :grin: skriver bare hva jeg mener jeg. Viss du ikke tåler det så er ikke det mitt problem.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    penere blir vel litt feil ord å bruke i den sammenhengen. Råere vil jeg si er mer passende.
    Jo faktisk så vil jeg si penere. Forestill deg en skjerm som har en oppløsning på 800x600. Ta opp et bilde på 640x480.. Fungerer helt fint. Så tar du samme bilde og kjører det opp på en skjerm med 1920x1080 oppløsning.. Da var ikke det samme bilde så fantastisk vakkert lenger..

Dette blir faktisk ganske reellt mot lydverdenen. CV som har generellt dårlig oppløst lydbilde vil ikke klare å få frem den dårlige lydkvaliteten man finner på slike komprimerte og dårlige cd plater. Men JMlab anlegget derimot vil avsløre platens kvalitet med en eneste gang. Så hva foretrekker du? Sitte å irritere deg over elendig innspillt plate som du klart hører kvalitets feilene i. Eller ha et anlegg som farger lyden såpass at man ikke hører det?

Jeg foretrekker det siste ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm. Sant nok, riktignok ikke noen problemstilling jeg har tenkt så mye på. :grin:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Jo faktisk så vil jeg si penere. Forestill deg en skjerm som har en oppløsning på 800x600. Ta opp et bilde på 640x480.. Fungerer helt fint. Så tar du samme bilde og kjører det opp på en skjerm med 1920x1080 oppløsning.. Da var ikke det samme bilde så fantastisk vakkert lenger..

Dette blir faktisk ganske reellt mot lydverdenen. CV som har generellt dårlig oppløst lydbilde vil ikke klare å få frem den dårlige lydkvaliteten man finner på slike komprimerte og dårlige cd plater. Men JMlab anlegget derimot vil avsløre platens kvalitet med en eneste gang. Så hva foretrekker du? Sitte å irritere deg over elendig innspillt plate som du klart hører kvalitets feilene i. Eller ha et anlegg som farger lyden såpass at man ikke hører det?

Jeg foretrekker det siste ihvertfall.
    Det du rett og slett sier er at det beste er å ha et anlegg som er så lydmessig elendig at man ikke hører forskjell på gode og dårlige innspillinger....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden du får servert på et raveparty eller lignende har jo ingenting med high fidelity å gjøre, da dette blir formidlet gjennom et PA-anlegg, og de tilsløringer man får med det. High fidelity får du på en akustisk konsert, ubehandlet av elektronikk og høyttalermembraner.

Edit; men om en ser på høy troverdighet i forhold til det en får servert gjenom PA-anlegget på konserten, så kan jeg tildels skjønne en del utstyrsvalg

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kims-
    Nå var egentlig ikke poenget mitt at 801 kunne spille like høyt som 215 med lik amp, men at de vil kunne klare det med nok effekt. Når det gjelder at de har lav følsomhet skyldes dette mye pga at dele filtrene har veldig bratt deling. Så når du pøser på med masse effekt "bremser" mye av effekten opp i filtrene, og dermed får ikke elementene så mye effekt rett inn på spolene sånn at det er filtrene som tar den værste støyten. Og så lenge filter komponentene holder (og det gjør de) tåler de fint at du kjører på med mye mye effekt.
    Du har rett i at kjent merke, design, osv. fordyrer høyttalerne.
    Men vet du hva en cv 15" koster? rundt 800kr. Så da mener du at en B&W nautilus 15" koster 14-1500kr?? tenk deg om nå.Det er snakk om en av verdens beste 15" her, som sitter i en høyttaler til over 130 000kr.
    Litt flisespikking: Nytt CV! 15" element koster ca. 1500-1700.- Finnes det forsterker som yter 8kw forresten?

Det er MEGET god avanse på et par slike høytalere du referer til hos B&W. Kan ikke tenke meg de koster all værden å produsere de 15" elementene til B&W heller. Det som gjør de dyre er at det ikke blir solgt så mange av de.

Denne 801 vs CV! er vel egentlig noe søkt å diskutere. Jeg hadde tatt de imot (801) om de kom dalende ned i stua for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si vi "CV! folket" har fått storfint besøk en Fredagskveld! Leser du alt her og Akto? :-P

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var så mye traffik her, så jeg skjønte dt måtte være en litt amper stemning. Da er det mye artigere å lese :-D

Edit; og du vet jeg er en "skap-CV!`er"

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har selvfølgelig veldig mye med hva man hører på. Jeg bruker for det meste brente cd'er og MP3 musikk fra PC så et JMlab anlegg ville ikke akkurat blomstret hos meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok Akto, men dette er ingenting i forhold til det som foregår på MinHifi og hjemmekino. Og jeg vet du er en liten skap CV!'er.

Når det gjelder god og dårlig inspilling har jeg lite erfaring. Noe erfaring har jeg jo, men jeg greier ikke å sette ord på hva som er feil. Men med tanke på hva som står i CD hylla mi, så går vel stort sett alt under "rævva" innspilling kan jeg tenke meg. For meg er ikke innspilling det viktigste. Det er låtene.

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går det bra om jeg bruker nad 370/270 på dc-15? jeg kommer til å bi-ampe ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det var så mye traffik her, så jeg skjønte dt måtte være en litt amper stemning. Da er det mye artigere å lese :-D

Edit; og du vet jeg er en "skap-CV!`er"
    Var ikke det du som mente at folk burde kjøre høyttalerene sine fullt når de er helt nye for då vil de bli spilt in fortere? :lol:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøre de fullt ut er ihvertfall tull. Men å spille med litt volum gjør ikke så mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Å kjøre de fullt ut er ihvertfall tull.
    Det var det han mente.. å kjøre de fullt ut er det beste.. det sier litt om mange folk her inne. når de skriver sånt. Og at CV 215 er råere en Nautilus 801 til over 100.000 :grin:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Var ikke det du som mente at folk burde kjøre høyttalerene sine fullt når de er helt nye for då vil de bli spilt in fortere? :lol:
    Kan du finne igjen et innlegg hvor jeg har skrevet det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du finne igjen et innlegg hvor jeg har skrevet det?
    http://avforum.no/forum/showthread.php?t=32857&page=1

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi gass fra første stund, da går det kjappere. Det er ikke skadelig for elementene så lenge de ikke bunner.
    Hva er feil med det, du som kan dette?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er feil med det, du som kan dette?
    hehe, enig der gitt.
    La oss høre CerwiN- lære oss dette

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at han tok kvelden gitt. Og jeg som venta på DEN gode forklaringa.... :roll:

Side 26 av 90 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •