Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 90 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1781
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Høy troverdighet i forhold til hva? Det er stor forskjell på en mann med piano "unplugged" og raveparty.

B&W 801 har ikke en sjanse i verden til å følge med Klipsch RF-7, CV! 215 1515 osv. De har meget lav følsomhet og vil da kreve forsterkere med 10kw. Noe de forøvrig ikke vil tåle.

Poenget mitt er hva skal anlegget ditt klare å gjengi med høy troverdighet? Mann på piano eller raveparty/rockekonsert. Så for min del stiller 1515 høyt i hifi klassen. Hvordan er det med dere andre? Det driter jeg vel egentlig i....... men på et forum som dette treffer man faktisk likemenn. Og det er det som er moro. Det er svært få av mine kamerater som deler samme lidenskap som meg. Noen eksempler:

1. Han har det minste logitech 5.1 systemet som finnes i hele verden. Her er det kjerringa, interessen og lommeboka som holder igjen.

2. Et OK NAD/B&W 5.1 system og PJ til ca. 50k. Potteplante plantet foran center og 80" nedtrekkslerret som stort sett fungerer som rullegardin. Blir svært lite brukt. Ble handlet i en periode som lommeboka var tykk.
    Skjønner poenget ditt. Men å si at 801 ikke holder følge med cv 215 og klipsch rf 7 er bare dumt. Det stemmer ikke. Let de opp på hifi klubben.no og les det de skriver om lyd. Der står det godt forklart hvordan de låter.Jeg har forresten hørt 801 med fire elektrocompaniet nemo monoblokker.de leverer 1000w rms i 4ohm per stykk. Det spilte vanvittig høyt med et sykt bass trykk. Jeg har også hørt 215 med en lab 2000 PA amp. Og det var ikke like rått. mest fordi mellomtonen og diskanten ga seg ganske fort.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BW 801 har den sykeste bassen jeg vet om ifra en høyttaler iallefall.. men om de spiller like høyt som RF-7/1515/215... tja.. det tviler jeg kanskje litt på. Men tanke på at min ASW 850 sub skal holde tritt med 801, så tror jeg ikke 801 kan helt konkurere mot rf-7 på spl....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye effekt må til for at 801 skal spille 103dB "kims"? (teoretisk)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noe geni i matte så det gidder jeg ikke å prøve og regne ut her og nå. Men jeg driter egentlig i det. jeg snakker bare ut ifra det jeg selv har hørt. Har du hørt 801 noen gang konrad? Eller klipsch?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men ikke på "full vreng".

Man trenger ikke akkurat være noe mattegeni for å "regne" det ut. Men jeg stillte spørsmålet for å sjekke nivået på din allmenkunnskap om høytalere. Altså ikke veldig bra.....

Følsomheten på f.eks RF-7 er 102 dB. B&W 801 er på 90 dB. For å øke lydnivå med 3 dB må du dobble effekten. Du trenger nesten 4 ganger så kraftig forsterker får å spille like høyt (teoretisk). Men de fleste klarer seg med 100+ dB i stua hjemme. Men for oss som synes det er "behagelig" med 120+ dB, la oss ha den gleden av å vite at det er svært få systemer beregnet for hjemmebruk som klarer dette.

Neste spørsmål, hvor mye effekt (teoretisk) må du ha for å få B&W 801 til å spill 120 dB?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neste spørsmål, hvor mye effekt (teoretisk) må du ha for å få B&W 801 til å spill 120 dB?

1024 watt!!

kan godt hende jeg har regnet feil, er ikke et matte menneske, selv om det ikke er vanskelig å regne ut, kan jeg ha tatt feil, men er ganske sikker på mitt svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men ikke på "full vreng".

Man trenger ikke akkurat være noe mattegeni for å "regne" det ut. Men jeg stillte spørsmålet for å sjekke nivået på din allmenkunnskap om høytalere. Altså ikke veldig bra.....

Følsomheten på f.eks RF-7 er 102 dB. B&W 801 er på 90 dB. For å øke lydnivå med 3 dB må du dobble effekten. Du trenger nesten 4 ganger så kraftig forsterker får å spille like høyt (teoretisk). Men de fleste klarer seg med 100+ dB i stua hjemme. Men for oss som synes det er "behagelig" med 120+ dB, la oss ha den gleden av å vite at det er svært få systemer beregnet for hjemmebruk som klarer dette.

Hehe.Det har jeg. jeg vet godt at du må dobble effekten for å øke lyden med 3db.Men det at jeg ikke tok meg tid til å regne på det istad har ingenting med min allmenkunnskap om høyttalere å gjøre. Jeg har faktisk omtrent ikke brukt matte på syv år. så jeg er heller ikke noe matte menneske.Jeg la merke til at du skrev tidligere at du er 17 år? jeg har vert aktiv hifi entusiast siden jeg fikk min første lyd opplevelse når jeg var 11 år, fikk mitt første anlegg når jeg var 14. . Nå er jeg 25. Så jeg vet en ting eller to om lyd. Men som vi ser fabian har skrevet her trenger en 1024w for å spille 120db med 801. siden det var rundt 2000w per høttaler når jeg var å hørte på de kan det vel tenkes at de ikke hadde så altfor store prob med å bikke 120db?? Det hørtes vertfall ikke sånn ut. Ta deg en tur på hifi klubben å hør skikkelig på de du før du uttaler deg noe mer om dette. Og en siste ting, en 801 15" koster antageligvis like mye som to par clsc215. Altså ekstremt mye høyere kvalitet. Så selv om cvene kansje er oppgitt til å tåle mer på papiret, så tåler 801 garantert mer i praksis.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kims-
    Hehe.Det har jeg. jeg vet godt at du må dobble effekten for å øke lyden med 3db.Men det at jeg ikke tok meg tid til å regne på det istad har ingenting med min allmenkunnskap om høyttalere å gjøre. Jeg har faktisk omtrent ikke brukt matte på syv år. så jeg er heller ikke noe matte menneske.Jeg la merke til at du skrev tidligere at du er 17 år? jeg har vert aktiv hifi entusiast siden jeg fikk min første lyd opplevelse når jeg var 11 år, fikk mitt første anlegg når jeg var 14. . Nå er jeg 25. Så jeg vet en ting eller to om lyd. Men som vi ser fabian har skrevet her trenger en 1024w for å spille 120db med 801. siden det var rundt 2000w per høttaler når jeg var å hørte på de kan det vel tenkes at de ikke hadde så altfor store prob med å bikke 120db?? Det hørtes vertfall ikke sånn ut. Ta deg en tur på hifi klubben å hør skikkelig på de du før du uttaler deg noe mer om dette. Og en siste ting, en 801 15" koster antageligvis like mye som to par clsc215. Altså ekstremt mye høyere kvalitet. Så selv om cvene kansje er oppgitt til å tåle mer på papiret, så tåler 801 garantert mer i praksis.
    Det er jeg som er 17 år
    Kjøpte CV LS-12 og NAD C370 + cd-spiller da jeg var 12 år og videre har jeg hatt en god del CV til alderen i forhold til en del andre vil jeg si.
    Jeg prøver som regel å bare uttale meg om ting jeg vet å har hørt på

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen hifi-entusiast selv, men jeg er veldig opptatt av musikk. Rimelig god på Buzz (nyere musikk) for å si det slik. Jeg er ikke veldig opptatt av innholdet (budskapet) i låter, men er mer opptatt av hvordan låter er bygget opp. Og jeg elsker låter som "tar av". Samtidig som jeg er svak for kvinnevokal, men må være i rette genre selvfølgelig.

Hva tror du hadde skjedd hvis du hadde koblet opp de samme forsterkerne på et par CV! høytalere med mulighet for bi-amping? De ville spille tilsvarende høyere.

Du trenger 8196 w for å spille 129 dB med de B&W høytalerne. Noe jeg kun trenger noen "slappe" ICE power eller 2 x NAD 218 forsterkere til å gjøre her. Skjønner du forskjellen? Ja, jeg er mer opptatt av kvantitet enn kvalitet. Men kan faktisk tenke meg litt mer av kvalitet på sikt, men ønsker ikke å la det gå alt for mye ut over kvantitet.

Når det gjelder B&W's pris på bassen kan jeg tenke meg at den er litt under dobbelt så dyr å produsere som en 15" fra CV!. Det er ikke elementene hos B&W eller dyre høytalere generelt som drar prisen opp. Derimot utvikling, design,navnet og alt det andre rundt selve elementene. Det er svært få elementer som koster over 5k å kjøpe. Du får følge med, det er varslet godlyd fra Rakkestad om ikke alt for lang tid. Her snakker vi om høytalere til 30k,men som kan låte som et 100k par fra et "hypet" merke.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du greier og se at Cerwin Vega ikke er kvalitet. Det skal du ha for Konrad! Lykke til på jakten etter nye høytspillende kvalitetshøyttalere!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Takk for at du greier og se at Cerwin Vega ikke er kvalitet. Det skal du ha for Konrad! Lykke til på jakten etter nye høytspillende kvalitetshøyttalere!
    Hvorfor er du aktiv i denne tråden ?! du har jo 0 interesse for CV.

EDIT: CV er kvalitet!!! til sitt bruk, prisen tatt i betrakning! Ta f.eks dine egne Jm lab, hva slags prisklasse er de liksom, enda så drar f.eks CV 1515/215 ifra på partyfaktor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet nok, både lydmessig og byggmessig. Tatt prisen i betraktning ja.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller hørt en Absolutt Music plate på et Cerwin anlegg enn et JMlab anlegg for å si det sånn, Rett å slett fordi CV vil spille en slik plate penere enn et JMlab anlegg.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg innlegget til lygren du. skjønner hva du mener,men en kan liksom ikke kalle alle toppmodeller til alle produsenter uansett prisklasse for high end.Og viss du leser litt videre på hva annet som ble skrevet der så vil du se at når de omtalte high end så snakka de om produkter i en helt annen pris klasse enn cerwin ligger i.
    Jo, ja.. Men i rent prinsipp er det slik Lygren sa. Skulle bare få fram poenget mitt så enkelt som mulig

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. men jeg vil ikke kalle 1515 for antikk. Ikke enda vertfall. AT serie, 1215 og eldre vil jeg kalle antikk.
    Jeg vet, men jeg sa jo at antikk bare er stikkordet da. Mange synes vel de er det, siden prisen er slik den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Det er jeg som er 17 år
    Kjøpte CV LS-12 og NAD C370 + cd-spiller da jeg var 12 år og videre har jeg hatt en god del CV til alderen i forhold til en del andre vil jeg si.
    Jeg prøver som regel å bare uttale meg om ting jeg vet å har hørt på
    hehe. Sorry så det nå. Blandet dere sammen i farten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Jeg ville heller hørt en Absolutt Music plate på et Cerwin anlegg enn et JMlab anlegg for å si det sånn, Rett å slett fordi CV vil spille en slik plate penere enn et JMlab anlegg.
    penere blir vel litt feil ord å bruke i den sammenhengen. Råere vil jeg si er mer passende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen hifi-entusiast selv, men jeg er veldig opptatt av musikk. Rimelig god på Buzz (nyere musikk) for å si det slik. Jeg er ikke veldig opptatt av innholdet (budskapet) i låter, men er mer opptatt av hvordan låter er bygget opp. Og jeg elsker låter som "tar av". Samtidig som jeg er svak for kvinnevokal, men må være i rette genre selvfølgelig.

Hva tror du hadde skjedd hvis du hadde koblet opp de samme forsterkerne på et par CV! høytalere med mulighet for bi-amping? De ville spille tilsvarende høyere.

Du trenger 8196 w for å spille 129 dB med de B&W høytalerne. Noe jeg kun trenger noen "slappe" ICE power eller 2 x NAD 218 forsterkere til å gjøre her. Skjønner du forskjellen? Ja, jeg er mer opptatt av kvantitet enn kvalitet. Men kan faktisk tenke meg litt mer av kvalitet på sikt, men ønsker ikke å la det gå alt for mye ut over kvantitet.

Når det gjelder B&W's pris på bassen kan jeg tenke meg at den er litt under dobbelt så dyr å produsere som en 15" fra CV!. Det er ikke elementene hos B&W eller dyre høytalere generelt som drar prisen opp. Derimot utvikling, design,navnet og alt det andre rundt selve elementene. Det er svært få elementer som koster over 5k å kjøpe. Du får følge med, det er varslet godlyd fra Rakkestad om ikke alt for lang tid. Her snakker vi om høytalere til 30k,men som kan låte som et 100k par fra et "hypet" merke.
    Hei konradd, virker som du er en liten guttefant på 16. Som liker å kværulere på nette. Det er nok for meg at du er en cerwin fant. Peiling har du iværtfall ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matte har jo ikke noe med høyttaler erfaring å gjøre. Du sier at kims- ikke har no peiling men da har jo du iværtfall ikke peiling. Nesten alt du har skreve på tabellen på side1 er jo feil. Virker som at alt du vet har du funnet på internett. Rettere sagt det er nesten bare ren gjetting og feil info.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les en gang til Cerwin! Matte og høytalererfaring ble ikke nevnt i samme settning.

Tabellen i post #1 er hentet litt her og der. Andre medlemmer har også bidratt, hva annet enn surt oppgulp har du bidratt med. Har du lest hva som står med STORE bokstaver under tabellen?

Første innlegg i CV! tråden Mr. Primare. Ikke værst! Er du kameraten til Cerwin?

Jeg er 2x16 år guttunge.... er det ikke litt tidlig å være full egentlig Cerwin?

Side 25 av 90 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •