Guide: Cerwin Vega! (typer/forsterkervalg etc.) - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 90 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1781
    Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Hei gunnar! vil du prøve å beskrive lyden i 1515 forhold til AT-100?
    Hmm...AT-100 spiller med mye mere dypbass ihvertfall. 1515 har en del mere skrik i diskanten og kraftigere mellombass, og mere mellomtone.
    Så spiller jo 1515 en del høyere.
    AT-100 spiller med mye mere bass i forhold til diskant/mellomtone enn det 1515 gjør.

Tro jeg fikk det sånn passe fram nå

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker på meg at du er litt småskuffa over 1515 ?! Spessielt med tanke på at du skriver at de ikke er så veldig mye mer villige enn f.eks clsc215! Mener du da at clsc 215 er undervurdert kontra 1515, eller at 1515 er skrytt litt for høyt oppi skyene ?!.

Selv mener jeg at Classic 215 er en bedre høyttaler. Mens 1515 er "villere" .

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Virker på meg at du er litt småskuffa over 1515 ?! Spessielt med tanke på at du skriver at de ikke er så veldig mye mer villige enn f.eks clsc215! Mener du da at clsc 215 er undervurdert kontra 1515, eller at 1515 er skrytt litt for høyt oppi skyene ?!.

Selv mener jeg at Classic 215 er en bedre høyttaler. Mens 1515 er "villere" .
    Ja jeg er faktisk litt skuffa over 1515. Mener dem er veldig oppskrytt!
    Men i CV stil så spiller dem "bedre" enn CLSC-215, altså mere trykk og høyere i dB. Trykket er det ikke så veeeldig mye forskjell på, men dB'en er heftig
    CLSC-215 flytter mye mere luft en 1515 det er ihvertfall helt sikkert

Vi har vel samme mening da skorob, CLSC-215 er en bedre høyttaler, mens 1515 er villere

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pa forsterkere

Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Det er ikke noe rart du får stygg og skrikende lyd når du bruker pa forst. De er kun bygd for å gi masse effekt.så fin lyd blir ikke prioritert. Skal du ha noe som kansje ligner på "fin" lyd med en pa forst. må du opp i minst 50 000kr. jeg anbefaler på det sterkeste at du går over til en kraftig hi fi forsterker som feks: midgard oberon 6.1 mono blokker I kombinasjon med en kont.forst med litt varm og fet lyd
    (de leverer 2*1000w rms i 4ohm.). viss ikke du skal spille diskotek holder dette i massevis.OG når det gjelder 1515 kan du godt si at de er 4 veis. bassene er dobbel spolet og spolene er serie koblet opp mot hverandre,men ikke bassene i seg selv.det stemmer at den ene er delt ved 100hz og den andre ved 400hz.Dette er for å unngå overdreven mellombass og få mer trøkk ved lavere frekvenser.dette er bare en av mange ting som ikke har blitt gjort med clsc 215. men nå er jo det en mye billigere og dårligere konstruert høyttaler enn 1515; så det blir litt urettferdig å sammenligne de.

Det cerwin sikkert mener er at PA forsterkere har mye høyere forvrengning enn en hifi forsterker. har jobbet en del år med PA og vet dette av erfaring. En PA forsterker er bygget for å tåle de store impedans svingningene i en spole og derfor den effekten. dette er ikke en HiFi eller HiEnd forsterker bygget for. I en PA forsterker blir det heller ikke brukt komponenter med den samme lydkvaliteten som i en HiFi forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Lab sin FP serie koster ikke så mye, fra ca 15 000 og oppover til ca 40 og de er noe av det mest pentspillende PA'en så akuratt det stemmer ikke!
    Fint spillende i forhold til annen pa ja.Men ikke fint spillende i hi fi sammnheng. Du kan rett og slett ikke sammenligne pa med hi fi. Det er to forskjellige verdener.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Ja jeg er faktisk litt skuffa over 1515. Mener dem er veldig oppskrytt!
    Men i CV stil så spiller dem "bedre" enn CLSC-215, altså mere trykk og høyere i dB. Trykket er det ikke så veeeldig mye forskjell på, men dB'en er heftig
    CLSC-215 flytter mye mere luft en 1515 det er ihvertfall helt sikkert

Vi har vel samme mening da skorob, CLSC-215 er en bedre høyttaler, mens 1515 er villere
    Grunnen til at du opplever diskanten på 1515 som skrikende er nokk pga at du har PA forsterker og kanskje for lite rom. Må huske på at 1515 er ment for å spille i store rom. Og det er faktisk mulig at du har et utslitt og hardt brukt par. Det har mye å si for lyden. Jeg og en kompis har sammenlignet et pent brukt par 1515 med CLSC 215 direkte på samme forsterker sett og 1515 spilte klart bedre på alle områder. Både bassmessig og fin lyd. Men dette kan variere veldig mye fra eksemplar til eksemplar.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at du opplever diskanten på 1515 som skridende er nokk pga at du har PA forsterker og kanskje for lite rom. Må huske på at 1515 er ment for å spille i store rom. Og det er faktisk mulig at du har et utslitt og hardt brukt par. Det har mye å si for lyden. Jeg og en kompis har sammenlignet et pent brukt par 1515 med CLSC 215 direkte på samme forsterker sett og 1515 spilte klart bedre på alle områder. Både bassmessig og fin lyd. Men dette kan variere veldig mye fra eksemplar til eksemplar.
    Hmm ja. Men spiller med clsc-215 og 1515 på likt nå på samme amp og 1515 har mere skrik i diskanten enn CLSC-215. Mine 1515 er nesten helt strøkne. Elementene er 100% strøkne og fine. Så tror ikke det er pga dem er utslitte

Testa igår i et rom på 40kvm og det spilte bra med 1515

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ja. Men spiller med clsc-215 og 1515 på likt nå på samme amp og 1515 har mere skrik i diskanten enn CLSC-215. Mine 1515 er nesten helt strøkne. Elementene er 100% strøkne og fine. Så tror ikke det er pga dem er utslitte

Testa igår i et rom på 40kvm og det spilte bra med 1515
    Kjører du med noe slags form for farging på lyden?
    Står bryteren bakpå høyttalern på flat og ikke +2db?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du med noe slags form for farging på lyden?
    Står bryteren bakpå høyttalern på flat og ikke +2db?
    Bruker NAD 114 som forforsterker, NAD C521i cd-spiller og DB-10B bassbooster.
    Bryteren står på flat.
    Kabler er noe billig til 30 kr/m.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker NAD 114 som forforsterker, NAD C521i cd-spiller og DB-10B bassbooster.
    Bryteren står på flat.
    Kabler er noe billig til 30 kr/m.
    Ok. vel. 1515 har jo mer av både diskant og mellomtone så når du spiller veldig høyt kan det sikkert høres mer skrikende ut. men jeg mener vertfall at det må vere såpass med mellomtone,diskant for å holde følge med så rå basser.jeg opplevde mellomtone,diskant bestykningen på clsc 215 som utilstrekkelig når vi spillte høyt. fordi de begynte å vrenge før bassene nådde maks.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. vel. 1515 har jo mer av både diskant og mellomtone så når du spiller veldig høyt kan det sikkert høres mer skrikende ut. men jeg mener vertfall at det må vere såpass med mellomtone,diskant for å holde følge med så rå basser.jeg opplevde mellomtone,diskant bestykningen på clsc 215 som utilstrekkelig når vi spillte høyt. fordi de begynte å vrenge før bassene nådde maks.
    Er enig på det du sier Diskanten i 1515 er rå! Og den holder ihvertfall følge med di andre elementene i høyttaleren noe som ikke diskanten i 215 gjør. Den er alt for svak! Men hos meg maxer jeg bassene i CLSC-215 før mellomtona gir seg Syntes den er ganske heftig i 215.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så litt bak på dem stod det noe om 2dB+ <-----> Flaat på den bryteren. Så regner vel med at det er diskanten
    Det er det, du hører jo god forskjell når du switcher brytern.

Du CerwiN- som påstår at det er PA ampen eller lite rom som gjør at 1515 spiller skarpt og ikke så fint som 215... han tester jo høytalerene på akkurat samme forsterker og sted så da får han jo høre forskjellene da.

At Clsc er en mer nøytral høytaler enn eldre CV er det jo flere som sier, så at Gunnar opplever det er kanskje ikke så rart.
    Er vel en sånn high-end hifi kar CV har fått hjelp av til å lage clsc serien om jeg ikke tar feil

215 er tuna til 26 hz, mulig 1515 er tuna høyere pga. hardere bass.
    Begge bassene er delt ved 280 hz på 215, og dele en bass lavere enn 400 som er gjort på 1515 er bare for å ikke få for mye mellombass, får ikke noe mer trykk lengre ned fordi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet tydeligvis lite om hvordan man konstruerer en høyttaler og utformer delefiteret, og hvordan ting fungerer. Jeg har bygget flere hjemmehøyttalere og solgt med god tilbakemelding. At 1515 har en bass som er delt lavere gjør at man får max trykk ved lavere frekvenser og samtidig unngår overdreven mellombass.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at du opplever diskanten på 1515 som skrikende er nokk pga at du har PA forsterker og kanskje for lite rom. Må huske på at 1515 er ment for å spille i store rom. Og det er faktisk mulig at du har et utslitt og hardt brukt par. Det har mye å si for lyden. Jeg og en kompis har sammenlignet et pent brukt par 1515 med CLSC 215 direkte på samme forsterker sett og 1515 spilte klart bedre på alle områder. Både bassmessig og fin lyd. Men dette kan variere veldig mye fra eksemplar til eksemplar.
    Feilen der var kanskje at du hadde gjort deg opp en mening om at 1515 var verdens beste høytaler før du satte i gang :wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet tydeligvis lite om hvordan man konstruerer en høyttaler og utformer delefiteret, og hvordan ting fungerer. Jeg har bygget flere hjemmehøyttalere og solgt med god tilbakemelding. At 1515 har en bass som er delt lavere gjør at man får max trykk ved lavere frekvenser og samtidig unngår overdreven mellombass.
    sier du det ja
    Får ikke noe mer trykk ved de lavere frekvensene selv om du deler og kutter vekk de over, da må du isåfall ha boosta/gi mer effekt ved de nedre frekvensene da, og det gjør ikke et delefilter

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Feilen der var kanskje at du hadde gjort deg opp en mening om at 1515 var verdens beste høytaler før du satte i gang :wink:
    nei. bare bedre enn clcs 215.

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye ga du for høytalerne?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    hvor mye ga du for høytalerne?
    Hvis du mener å mye jeg ga for 1515, så var det 10 000 kr. Disse er meget strøkne

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei ;-) siden du sa at du var skuffet over høytalerne, syns du ikke de er værdt 10000?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10.000 er alt for mye. Det er jo nesten ny pris. Burde koste rundt 7000. Og da burde de vær heilt strøkne. Det er en sinnsykt rå høytaler. Men 10.000 er for mye. Jeg har sett de til 13.000 også og det er heilt vanvittig :roll:

Side 22 av 90 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •