Guide: Kort nybegynnerguide høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide: Kort nybegynnerguide høyttalere

Kan jeg ødelegge en 200W høyttaler med en 50W forsterker?

Ja det kan du! Det er faktisk mye lettere å ødelegge en høyttaler med en 50W forsterker enn med en forsterker på 200W! Dette skjer fordi en forsterker på 50W ikke vil ha like god kontroll over elementene og hvis den blir belastet hardt så vil den starte og klippe. Når en forsterker begynner å klippe signalet så forsterkeren prøver å gi ut mer effekt enn den har og da vil den starte å gi ut likestrøm i stedet for vekselstrøm. Se på eksempelet under!

En del personer har nok vært med på å ødelegge en forsterker og høyttaler hvis du har blitt brukt til bristepunktet. Da er ofte utgangstransistorene på forsterkeren ødelagt og de vil da gi likespenning på utgangen. Da skjer det ofte en kjedeeffekt ved at både forsterker og høyttaler blir ødelagt.

Viktigheten av Følsomhet

Når man ser på en høyttaler så skal det være opplyst om hvor følsom høytaleren er. Jo høyere følsomhet jo høyere kan du spille og selv om følsomheten på de fleste høytalere ligger fra 86-92db så er det viktig å vite hva dette tallet betyr.

Lydtrykket blir doblet for hver 3.db og det betyr at du kan spille dobbelt så høyt hvis man har en høyttaler med 91db følsomhet så vil denne spille dobbelt så høyt som en med 88db.

En høyttaler på 86db trenger 400W for å spille like høyt som en høyttaler med 92db gjør med 100W! Skal man spille høyt er det altså meget viktig med høy følsomhet. Det hjelper altså ikke at elementet tåler flere tusen watt hvis det har en lav følsomhet.

Delefilter:

Det er viktig at man bruker gode elementer, men noe som ofte blir undervurdert hos mange som bygger sine første høytalere er delefiltre. Et delefilter skal dele opp signalet slik at elementene kun spiller et begrenset område av det totale frekvensområdet til høytaleren.

2veis? 3veis?

Når man ser på høytalere så ser man ofte spesifikasjoner som ”3veis bassrefleks” og lignende.
    At en høyttaler er 3veis betyr at den har (minst) 3elementer som hver blir brukt til å spille hvert sitt frekvensområde. Det kan bety at man har delt opp signalet slik:

• Et Basselement som spiller 40-700hz
    • Et mellomtone element som spiller 700-4000hz
    • Et diskantelement som spiller 4000-20000khz

Har man en 2veis høyttaler så kan det utarte seg slik:
    • En bassmellomtone som spiller 60-4000hz
    • Et diskantelement som spiller 4000-20000hz.

Det finnes også høytalere som er 2.5veis og da kan det utarte seg slik:
    • Et basselement som spiller 40-700hz
    • En bassmellomtone som spiller 60-4000hz
    • En diskant som spiller 4000-20000hz.

Her har jeg tegnet et 3veis delefilter med helt normale verdier. Det finnes både dårlige og gode delefiltre og en ting som det er viktig å se etter når man kjøper delefilter er steilheten på kurvene. Elektronikk er ikke perfekt og det er heller ikke et delefilter. Som dere ser på tegningen under så viser det hvor store avvik det kan være mellom perfekte og realistiske delefilter. Jo høyere db/oktav jo brattere blir kurvene og dermed blir avvikene mindre. Men det kan også bygges delefiltre som ikke har så bratte kurver, men som også baserer seg på elementet sin naturlige avrulling, men dette er ganske sjelden. Det skal sies at dette kun er en type delefilter og det kan være flere andre kurver ,men prinsippet er det samme. Noen har peaks på begge sider av firkanten ,mens andre er formet som det jeg tegnet.

Newcomer BenjaminFr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interesant ! kjempefin guide

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en fin guide!

Newcomer Darx sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kobler ut

Hei.

Klipping kan da f.eks merkes på følgende måte:

Hvis forsterkeren kobler ut for så å komme tilbake igjen hvis man spillr høyt.

Har jeg forstått det rett?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fin guide

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det enkle er ofte det beste.

Jeg skjønte det også. Tror jeg.ops:

Newcomer HI-FInepse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Nordmøre
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var lærerikt, skjønner mer nå.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CFD: "Lydtrykket blir doblet for hver 3.db og det betyr at du kan spille dobbelt så høyt hvis man har en høyttaler med 91db følsomhet så vil denne spille dobbelt så høyt som en med 88db."

Nei, 3dB oppfattes som en hørbar økning.

6 dB oppleves som en dobbling av lyden.

Newcomer kaajola sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipping

Sitat Opprinnelig postet av Darx
    Hei.

Klipping kan da f.eks merkes på følgende måte:

Hvis forsterkeren kobler ut for så å komme tilbake igjen hvis man spillr høyt.

Har jeg forstått det rett?
    Nei jeg tror ikke det. Men det er sikkert mange her som kan mer om dette enn meg. Det stopper meg likevel ikke fra å skrive slik som jeg har forstått saken. Kanske det vil framprovosere bedre forklaringer.

Hvorfor omtales fenomenet som klipping - Det er antakelig fordi topp og bunn på sinuskurven blir klippet bort. Se tidligere glimrende forklaring / tegning

Første tegn på at en forsterker begynner å klippe er at den rett og slett ikke vil spille særlig høyere selv om du setter opp voluminstillingen. Når lyden fra forsterkeren rett og slett lyder forvrengt da har du allerede tråkket over og klippingen er godt i gang.

Noen forsterkere har såkalt softklipping, da høres ikke forvrengningen så lett, og høttaleren gjerne diskanter brenner av før du aner det. Nad forsterkere er bra på dette (unskyld kjære Nad eiere)

Ja da får vi se om det kommer noen reaksjoner?

Mvh

Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaajola
    Nei jeg tror ikke det. Men det er sikkert mange her som kan mer om dette enn meg. Det stopper meg likevel ikke fra å skrive slik som jeg har forstått saken. Kanske det vil framprovosere bedre forklaringer.

Hvorfor omtales fenomenet som klipping - Det er antakelig fordi topp og bunn på sinuskurven blir klippet bort. Se tidligere glimrende forklaring / tegning

Første tegn på at en forsterker begynner å klippe er at den rett og slett ikke vil spille særlig høyere selv om du setter opp voluminstillingen. Når lyden fra forsterkeren rett og slett lyder forvrengt da har du allerede tråkket over og klippingen er godt i gang.

Noen forsterkere har såkalt softklipping, da høres ikke forvrengningen så lett, og høttaleren gjerne diskanter brenner av før du aner det. Nad forsterkere er bra på dette (unskyld kjære Nad eiere)

Ja da får vi se om det kommer noen reaksjoner?

Mvh
    er det ikke derfor høytalere har sikringer, i tilfelle dette skjer(for.eks cerwin vega). hvis forsterkeren (vi sir en PA effektforsterker) begynner og klippe, og man bare spiller høyere og høyere fårdeom. er ikke det da sikringen skal slå til så man ikke ødeleger diskanten?

Newcomer kaajola sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikring

Sitat Opprinnelig postet av cerwin-mathias
    er det ikke derfor høytalere har sikringer, i tilfelle dette skjer(for.eks cerwin vega). hvis forsterkeren (vi sir en PA effektforsterker) begynner og klippe, og man bare spiller høyere og høyere fårdeom. er ikke det da sikringen skal slå til så man ikke ødeleger diskanten?
    Det er riktig nok. Men jeg har en sønn som har C.V. og han klarte likevel å brenne av diskanten. Jeg innbiller meg det kan skje ved kraftige transienter der sikringene rett og slett blir litt for treige.

Ellers så finnes det mengder av høyttalere uten sikringer

Newcomer cerwin-mathias sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaajola
    Det er riktig nok. Men jeg har en sønn som har C.V. og han klarte likevel å brenne av diskanten. Jeg innbiller meg det kan skje ved kraftige transienter der sikringene rett og slett blir litt for treige.

Ellers så finnes det mengder av høyttalere uten sikringer
    okay, skjønner

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "• Et diskantelement som spiller 4000-20000khz"

Det er bare pirk, men tenkte å nevne det så ingen nysjerrige nybegynnere trur at frekvensområdet strekker seg fra 40hz til 20 millioner hz.

:wink:

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være kverulant eller noe, men du sier at forsterkeren gir ut likespenning når den klipper, og legger ved et bilde.

En vekselrettet forsterker gir ikke ut likespenning, fordi den ikke har likerettere på utgangene. Og det bildet ditt, det viser to eksempler på vekselspenning, et med fine sinuskurver, og et med "kurver" som kuttets. Som du klart og tydlig kan se, så varierer fortsatt spenningen mellom positiv og negativ, som betyr at det er vekslende spenning.

"Lydtrykket blir doblet for hver 3.db og det betyr at du kan spille dobbelt så høyt hvis man har en høyttaler med 91db følsomhet så vil denne spille dobbelt så høyt som en med 88db."

Dette utsagnet er også helt feil. Det er snakk om dobling av effekt, ikke lydtrykk. 10dB økning er som regel det gennomsnittperson vil merke som dobling av lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin guide, endelig skjønte jeg hva 2- og 3veis betydde

En ting: det at lydenvolumet dobbles ved 3dB er kansej litt feil?

For hvis man har 40dB og øker til 43dB så skal volumet dobbles?
    Hadde det vært slik så hadde man ikke holdt ut til mer enn 30dB (?)

Hadde om dette på skolen, men husker ikke akkurat hvaor mange dB som måtte til for at volumet skulle dobbles.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. "Dobbelt så høyt" tilsvarer 10 db. Å doble lydtrykket medfører at man må ti-doble forsterker-effekten.

En økning i lydnivået på 3 db medfører at man må doble forsterker-effekten.

Og en økning på 6 db medfører at man må fire-doble forsterker-effekten.

10log (100) = 20
    10log (200) = 23
    10log (400) = 26
    10log (1000) = 30 (=dobbelt så høyt som 100w!)

Men ja, fint med høy følsomhet!

Lignende tråder

1. Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere
    By roffe in forum Høyttalere
    Svar: 145
    Siste melding: 12-26-2016, 11:05
  2. Svar: 28
    Siste melding: 08-30-2004, 23:27
  3. 6 like høyttalere eller dedikerte senter høyttalere?
    By Poco_Niño in forum Høyttalere
    Svar: 29
    Siste melding: 08-08-2004, 17:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •