Guide: Litt fakta om høyttalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide: Litt fakta om høyttalerkabler

Høytalerkabler

For å forstå noe av det som blir tatt opp under kan det være en fordel med litt grunnleggende kunnskaper om elektronikk ,men jeg har laget en liten ordbok under:

• Strøm måles i Ampere (A)
    • Spenning måles i Volt (V)
    • Effekt måles i Watt (W)
    • Resistans\motstand måles i ohm(Tegnet Omega)
    • Kapasitans måles i Farad (F)
    • Induktans Måles i henry (H)
    • Vekselstrøm: Strømmen går først fra pluss til minus i en halvperiode også fra minus til pluss i den neste halvperioden. Se mer under. (Eng: AC)
    • Likestrøm: Strømmen går alltid fra pluss til minus (Eng: DC)

For å avfeie et spørsmål: Det er foreskjell på kabler, men det spørsmålet jeg vil ta opp er om det er mulig å høre forskjell. Grunnen til at jeg vil fortelle litt om dette er at det er så mange forskjellige meninger om akkurat dette emnet. Her vil jeg prøve å forklare hvorfor forskjellige kabler høres forskjellig og hvilke spesifikasjoner man burde se på når man kjøper kabler:

Målet for en kabel er at den ikke skal farge lyden. Dette betyr at signalet ut av kabelen skal være 100 % identisk med det signalet man sender inni kabelen. For at dette skal være mulig så er det viktig at kabelen har visse elektriske egenskaper. Disse egenskapene er:

• Resistans. Jo lavere motstand (ohm) det er i kabelen jo bedre. Er det høy motstand i kabelen så vil kabelen bli varm og "stjele" effekt fra høytaleren. Så du får et høyere lydnivå ved å velge tykke kabler. Dette burde selvsagt ikke overdrives siden meget tykke kabler ofte har høy induktans

• Induktans. Induktans måles i Henry og er det viktigste kriteriet for god lyd. Induktansen motsetter seg forandringer og vil forsinke endringer i strømmen. Er induktansen pr meter høy så vil de høye frekvensene bli dempet. Normalt så oppgir man mH(millihenry) pr meter. Denne burde være så lav som mulig og mange ser på dette som det som skiller en god og dårlig kabel.

• Kapasitans. Kapasitansen motsetter seg forandringer i spenningen og vil forsinke endringer i spenningen. Har en kabel høy kapasitans så blir lave frekvenser dempet.

Hvordan legge en kabel:

Signalkablene behandler ofte et signal hvor spenningen er høy og strømmen er lav. Dette vil si at disse er meget lett påvirkelige for det elektromagnetiske feltet som ligger rundt strømkabler og høytalerkabler. Disse burde legges alene hvis dette er mulig ,men hvis de skal krysse en kabel som fører mye strøm bør de legges 90grader på hverandre slik at de påvirker seg så lite som mulig. Det har også vært rapportert en forbedring i lydkvaliteten ved å legge aluminiumsfolie rundt signalkablene uten at undertegnede har noen stor tro på det.

Kabler bør heller ikke heller ikke kveiles opp siden dette vil skape en induktans (spole-effekt) noe som igjen gjør at lydkvaliteten blir dårligere. Lurer du på hva Induktans gjør med signalet les avsnittet over.

Hvorfor har man da pluss og minus på en forsterker hvis terminalene forandrer polaritet?

Et vekselstrømsignal vil først gå fra pluss til minus for også gå fra minus til pluss i den neste halvperioden. Dette gjør at spenningen varierer og hvis et signal svinger rundt 0V(jord) med 3V så er det en 6V variasjon i signalet. Men hvis strømmen bare går fram og tilbake i hvorfor er det da så viktig at kobler høytalerne riktig med den røde terminalen på høytaleren til den røde terminalen på forsterkeren? Signalet går jo begge veier. Svaret er at man kan få fasefeil hvis man kobler høytalerne forskjellig. Hvis elementet på venstre høyttaler slår utover mens elementet på høyre høyttaler slår inn så vil høytalerne fase hverandre ut og vi vil miste en god del av dynamikken i høytalerne og mye av bassen forsvinner.

Forskjellen mellom høytalerkabler og signalkabler:
    En høytalerkabel og en signalkabel fører i teorien det samme signalet siden en god forsterker kun skal forsterke signalet, men her slutter også likhetene. En signalkabel skal overføre et lite signal med en høy spenning og lav strøm, mens en høytalerkabel skal overføre et signal med lav spenning og høy strøm. Dette gjør at kapasitans blir vesentlig viktigere enn induktans når det er snakk om signalkabler. Resistans vil heller ikke bli viktig siden vi ikke vil få et spenningsfall i kabelen siden strømmen er så liten. Grunnen til at kapasitans er svært viktig i en signalkabel er en kabel med høy kapasitans vil gjøre at stigetiden (eng: rise time) vil bli lenger og dette kan gi hørbare forskjeller i høytaleren.

Merk: Det skal stå Rise time og ikke riisetime på tegningen.

Hvorfor skal jeg bruke dyre kabler når høytaleren bruker dårlig internkabling?

De fleste høytalere den rimelige enden av prisskalaen har internkabling som meget billige høytalerkabler. Grunnen til at kablene fra forsterkeren til høytaleren burde være av bedre kvalitet er det at internkablende i en høyttaler normalt er under 100cm fra delefilteret og til elementet. Derfor er det flere personer som har byttet ut den originale internkablingen med en litt dyrere kabel, men du fraskriver deg garantien på høytaleren ved å gjøre dette ,men flere har rapportert om bedre lyd. Meget dyre høytalere har god internkabling, men dette er i en helt utenkelig prisklasse for folk flest.

Konklusjon om høytalerkabler: Hører man forskjell på en billig og dyr kabel?

Det finnes ikke et spesifikt svar på om du vil høre forskjell eller ikke. Dette er veldig individuelt og det avhenger også av hva slags forsterker og høytalere du har. Ingen høytalere har et likt lydbilde og derfor er det ingen fordel med en kabel som gjør en allerede slank mellomtone slankere, men forskjellene er generelt meget små. Derfor kan det være en fordel å spørre andre om den kabelen vil passe godt til akkurat din høyttaler og forsterker.

Du skal ha ganske heftig utstyr før det lønner seg å kjøpe gode kabler. For de fleste er det en vesentlig bedre investering å legge pengene i nye høytalere og\eller forsterker

NB: Noe av tingene jeg har skrevet over er litt forenklet for å gjøre den lettere å forstå for folk flest.

Christian (CFD, JEG) foretok for en liten stund siden en blindtest av noen utvalgte kabler på hifiklubben for en liten stund siden. Resultatet kan du lese her (denne anbefales å lese hvis du synes denne guiden er innteresannt)
    Tusen takk til hifiklubben som lot oss få låne et demorom!

Lage egne kabler:

Prisen på høytalerkabler blir ikke satt etter hvor mye de koster å lage ,men hvor mye markedet er villig til å betale. Det betyr at en kabel til 1000kr meteren ikke behøver å koste 20ganger mer enn en kabel til 50kr meteren. Dette gjør at man kan tjene penger på å lage sine egne kabler. Det er et kjent triks at man kan lage sine egne kabler som har en meget god ytelse til en meget lav pris! Bare se på eksemplene under:

Signalkabel:
    Rød Phonoplugg 27.50kr: 42-267-00
    Svart Phonoplugg 27.50kr : 42-267-18
    Kabel med skjerming 10.70kr/m: 55-914-66

Her har man kun en leder, men jo det er bare å kjøpe flere slike kabler også kan man bruke strips eller krympestrømpe for å holde de sammen. Prisen på hva en slik kabel vil koste i butikken tør jeg nesten ikke tenke på.

Høytalerkabel:
    2par Bananplugger fra Biltema: 50kr
    Cat5e kabel: ca 3kr pr meter:

Her kan det være en fordel å bruke 2kabler i hver retning så man bruker totalt 4meter Cat5 kabel pr meter ferdig kabel. Dette vil gi en høykvalitetskabel, men dette tar lang tid, men det vil være vell verdt tiden når kabelen er ferdig. Under så ser vi en meget gjennomført kabel laget av ”Ronny-D”. Den består av 8stk Cat5 kabler og skal visst yte meget bra!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har flettet flere slike cat5 kabler.
    her er en:
    http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

de spiller bra, selv en enkel versjon slår det meste av ferdigkabler under 1000kr. tett fletting er vist litt viktig. prøv ulike mønster og dimensjoner..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!!!! Men linken din virker ikke (Resultatet kan du lese her (denne anbefales å lese hvis du synes denne guiden er innteresannt)

Dette stemmer helt med noen inlegg jeg har hatt her tidligere...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål som jeg har lurt på en stund :
    Hvorfor skal man flette kablene ?
    Blir ikke dette omtrent som å legge de i en kveil/spiral når man har for lang kabel ? Noe som ikke er helt bra.

Edit :
    Hadde også vært fint om dere kunne nevnet litt om hvilken verdistørrelse på kapasitans, induktans, og resistans som er meget bra/dårlig på en HT kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Cat5e kabel: ca 3kr pr meter:"

Uhm, hvor får man skaffa Cat5e til en så billig penge?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får vel en 100 meters rull til rundt 350-400 kroner, så 3,50-4 kroner meteren er mer nøyaktig

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Et lite spørsmål som jeg har lurt på en stund :
    Hvorfor skal man flette kablene ?
    Blir ikke dette omtrent som å legge de i en kveil/spiral når man har for lang kabel ? Noe som ikke er helt bra.

Edit :
    Hadde også vært fint om dere kunne nevnet litt om hvilken verdistørrelse på kapasitans, induktans, og resistans som er meget bra/dårlig på en HT kabel
    Med forbehold om at det er lenge siden jeg regnet på dette :-)

Innstråling/utstråling av "uønskede signaler" (dvs elektromagnetisk interferens, EMI) kan skilles i kapasitiv og induktiv kobling (og også konduktiv/galvanisk kobling, men det er mindre interessant i denne sammenhengen).

Kapasitiv kobling
    Electromagnetic Interference - Siemon

Capacitive coupling between a power line and a telecommunications channel

Kapasitiv kobling skyldes at ved to parallelle ledere (med gjensidig "kapasitans") og en tidsvarierende spenning så går det en strøm mellom mellom dem. Koblingen avtar dersom du øker avstanden mellom dem, eller reduserer lengden av linjestykket hvor de er nært hverandre. Kapasitiv kobling kan reduseres ved å innføre en elektrisk ledende skjerm som er tilknyttet jord i den ene eller begge endene.

"The mutual capacitance of two conductors is defined as the current that flows in one when the voltage across the other changes by unit voltage in unit time."

Strømmen gjennom en kondensator er gitt av I(t) = C*dV/dt. Når spenningen endrer seg så vil det altså settes opp en strøm over kondensatoren. En kondensator "prøver å motvirke endringer i spenning". Når spenningen er konstant så vil det altså ikke gå en strøm gjennom kondensatoren, og kapasitiv kobling er heller ikke noe problem ved "DC"

Induktiv/Magnetisk kobling
    [url=http://www.siemon.com/au/white_papers/02-03-22-emi.asp]

Inductive coupling between a power line and a telecommunications channel

Induktiv kobling skyldes at ved to parallelle ledere så vil en strøm i den ene sette opp et magnetfelt, og ved endringer i strømmen så skapes en spenning over den andre lederen. Dette er i prinsippet det samme som skjer i en transformator (men da som en ønsket effekt). Induktiv kobling kan reduseres ved å innføre en magnetisk ledende skjerm, men i praksis er dette vanskelig.

Spenningen over en spole (induktanse) er gitt av V(t) = L*dI/dt. En spole "prøver å motvirke endringer i strøm".

Corruption of Signals due to Inductive Coupling
    Magnetic coupling is much more challenging to reduce than capacitive coupling because magnetic fields can penetrate conductive shields... Fortunately, there are other ways to reduce magnetically-coupled interference other than shielding
    I praksis kan man ved å flette kablene sørge for at (gitt et uniformt magnetfelt) så induseres strøm vekselvis i de to lederne, og kansellerer hverandre i stor grad. Begrensningen er at dersom frekvensen er "høy" i forhold til avstanden mellom hver turn i flettingen, så avtar virkningen - på det tidspunktet kan man vurdere å bruke coaxial kabel i stedet.

RS422, specifications and in depth tutorial

Dette avhenger av at man benytter seg av et "differensielt" signal, altså at det er potensialforskjellen mellom leder1 og leder2 som tolkes som signal.

"Høye" frekvenser er generelt mer komplisert enn "lave" frekvenser, men heldigvis er vi normalt bare opptatt av "lave" frekvenser for analog audio.

Electromagnetic radiation - Wikipedia, the free encyclopedia
    Electromagnetic interference - Wikipedia, the free encyclopedia
    Electromagnetic shielding - Wikipedia, the free encyclopedia
    Electromagnetic compatibility - Wikipedia, the free encyclopedia
    Twisted pair - Wikipedia, the free encyclopedia
    Shielded cable - Wikipedia, the free encyclopedia
    Inductive coupling - Wikipedia, the free encyclopedia
    Crosstalk (electronics) - Wikipedia, the free encyclopedia
    Grounding and Shielding Audio Devices

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen poste linken til den kabel-testen med hifi klubben kablene det ble nevnt til slutt i guiden?
    Prøver å åpne den, men den er linket til dette http://http://

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil Cat 6 kabler virke i forhold til Cat 5?
    De er jo beregnet for bedre dataoverføring enn Cat 5 og mener å skal kunne sende over større avstander. Kan dette har noe å si hvis man øverfører dem til Høyttalere i stedet for nettverk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant kabeldesign (cat5 DIY)!
    Har et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på:
    1:Er det nødvendig for å oppnå lav induktans at kabelbuntene, som blir tykkere etterhvert som man fletter i vei, ikke skal være skjermede fra hverandre? Vil dette bli litt som å legge flere cat5 kabler ved siden av hverandre? Man skulle kanskje tro at dette egentlig var en fordel da det vil bevare en mest mulig intim kontakt mellom det enkelte kabelparet som kobles til henholdsvis + og - på høyttalerne.
    2: Er det teknisk vanskelig å måle induktansen på forskjellige høyttalerkabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forskjell på digital og analog signalkabel?

Hei!

Hva er forskjellen på en digital signalkabel, f.eks coaxial(RCA), og en tilsynelatende kliss lik analog signalkabel?

På diverse butikker blir de markedsført som to forskjellige kabler?!

Og, trenger man god kvalitet på en digital kabel? Er ikke det litt av poenget med digitale signaler at: Enten så kommer informasjonen fram, eller så gjør den det ikke, altså enten 0 eller 1...

På analoge signalkabler kan jeg forstå at kvalitet og skjerming kan være lurt!

Håper på svar, sitter å klør meg litt i hodet :roll:

Håvard

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow dette var en gøyal guide.
    tror nesten jeg må prøve dette selv :-D

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavardk
    Er ikke det litt av poenget med digitale signaler at: Enten så kommer informasjonen fram, eller så gjør den det ikke, altså enten 0 eller 1...

Digitale signaler lages av analoge signaler.

Hva legger du egentlig i "digital kabel"?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin guide

Stusset på en liten ting:
    "Resistans vil heller ikke bli viktig siden vi ikke vil få et spenningsfall i kabelen siden strømmen er så liten."

gjelder ikke denne loven her: Delta U = I * Rl

Delta = spenningstap

Hvis denne loven gjelder så er jo utsagnet ditt feil, er det ikke?

Ergo, resistansen er viktig, den burde være så liten som mulig, eller?

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en god guide.
    Personlig har jeg aldri hatt nevneverdig tro på meget dyre kabler. Er mange andre plasser jeg heller vil legge igjen penger i et anlegg en i kabler.
    Noen bekjente av meg har kabler som koster omtrent det samme som anlegget! Det er jo idioti om du spør meg. Før å øke lydkvaliteten, hadde det vært bedre og puttet de pengene inn i bedre komponenter om du spør meg.

Men denne flettingen så spennende ut. Men i stede for cat5 kabler, så lurte jeg på om dette hadde vært et alternativ, siden jeg kunne tenkt meg en tofarget kabel.
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162169431

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavardk
    Hei!

Hva er forskjellen på en digital signalkabel, f.eks coaxial(RCA), og en tilsynelatende kliss lik analog signalkabel?

På diverse butikker blir de markedsført som to forskjellige kabler?!

Og, trenger man god kvalitet på en digital kabel? Er ikke det litt av poenget med digitale signaler at: Enten så kommer informasjonen fram, eller så gjør den det ikke, altså enten 0 eller 1...

Håper på svar, sitter å klør meg litt i hodet :roll:

Håvard
    "Digitale" kabler og "Analoge" kabler overfører begge ANALOGE signaler.

Det er forøvrig veldig veldig synd at en tråd som denne som heter "FAKTA om høyttalerkabler" innledes med faktafeil, som dette med hvilken vei STRØM går.

Strøm går FRA minus TIL pluss.
    STRØM = elektronstrømmen som går i en kabel satt under elektrisk spenning.

Digitale signaler dreier seg om signaler, som regel modulert ved hjelp av faseskiftteknologi, noe som skjer over gode gammeldagse analoge signaler, eller bølger om man vil. Hva som har endret seg over årene er mengden slike bølger og hvordan disse faseskiftene er blitt implementert.
    Disse kablene er også utsatt for innstråling av støy, men takket være avanserte algoritmer i både sender og mottager, så blir disse korrigert fortløpendse av elektronikken i hver ende. (Primært mottagerenden, men det er også slik at senderen får beskjed fra mottager om at en datapakke var uleselig)

Årsaken til at vi oftest benytter forskjellige kabler er gjerne at kablenes topologi er viktigere i en kabel beregnet til å overføre "digitale" signaler, nettopp fordi disse inneholder den type informasjon som de gjør.
    "Vanlige" analoge signaler, eller rettere analoge signaler i det HØRBARE området. Særlig for høyttalerkabler er dette en svært så takknemlig oppgave for de aller fleste kabeltyper, da vi har å gjøre med en overføringslink som både er svært lavohmig, og i tillegg i et frekvensområde som krever full mekanisk kontakt før man kan snakke om å ha opprettet forbindelse.

Å kjøre på CAT-5 kabel som en suveren høyttalerkabel blir nesten litt flåsete når vi snakker om inntil 8 ledere med et samlet ledertverrsnitt på mindre enn 0,3mm² samtidig som den gode gamle lampettledningen med sine 0,75mm² ofte blir ansett som alt for tynn til å kunne overføre strømmen til høyttalerne.
    Greit nok at man kan legge fire CAT5-kabler og på den måten få 1,2mm², men jeg ville fortsatt gått for en god 1,5mm² kabel, og unngått den sterkt økte kabelinduktansen i den CAT5-kabelen.

Vi ser ofte at det henvises til Litz-efekten også hvor noen smartinger har funnet at impedansen i en kabel på 1,5mm² kan finne på å øke med noen milliohm allerede ved Ca 10Khz, og anser dette som vesentlig for kabelens yteevne. Og dette er en av grunnene til at CAT-5 kabel er blitt brukt flittig.
    "Flere ledere å fordele strømmen på". Uten tanke på at man samtidig får økt induktans i denne Cat-5-fletta.

Nei Høyttalerkabel er ikke enkelt.
    Særlig ikke når det for 99,8% av oss ikke har annen betydning enn at disse råe kablene fra NordOst ser helt sinnsykt imponerende ut.
    Kabel"mafiaen" blir rik så det holder på å selge myter.
    Myter som deres egne har vært med på å legge døde i flere enn en test.

Men som sagt, ikke at tråden om fakta i Høyttalerkabler starter med en GROV faktafeil

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hvordan vil Cat 6 kabler virke i forhold til Cat 5?
    De er jo beregnet for bedre dataoverføring enn Cat 5 og mener å skal kunne sende over større avstander. Kan dette har noe å si hvis man øverfører dem til Høyttalere i stedet for nettverk?
    CAT6-kabler er CAT5 kabler med parvis skjerm.
    Ingen av de er "beregnet til å overføre over lengre avstander" men derimot så er de "kalibrert" for en kabellengde på maks 100M.
    Altså et kabelnett for CAT5 har en øvre grense på 100M for å bli godkjent som CAT5. Samme for CAT6.
    Lederne i kablene er nøyaktig like.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig veldig veldig synd at en korreksjon av en tråd som denne som heter "FAKTA om høyttalerkabler" innledes med faktafeil, som dette med hvilken vei STRØM går.

Strøm går FRA minus TIL pluss.
    STRØM = elektronstrømmen som går i en kabel satt under elektrisk spenning.
    Strøm går fra pluss til minus. Elektronene beveger seg fra minus til pluss. Trådstarter har helt rett.
    Electric current - Wikipedia, the free encyclopedia

Også, er det noen som har noen blindtester å henvise til når det kommer til hvorvidt reaktans er hørbart i en høyttalerkabel? Enhver kabel test jeg har lest har vist at det ikke er mulig å høre forskjell mellom kabler så lenge kablene er over en viss dimensjon. Jeg har god kunnskap når det kommer til den elektriske teorien bak dette og jeg vet at reaktans vil endre frekvensresponsen til høyttaleren, men jeg tror jaggu du skal ha en tynn kabel før dette blir hørbart.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konvensjonell strømretning, alternativ "teknisk strømretning" er fra pluss til minus.
    Men skriver man ikke ordet; "konvensjonell" foran ordet; strømretning, så er vel man strengt talt veldig unøyaktig i en forklaringsmodel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •