Guide: Romperistere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Du trenger en hvilken som helst forsterker som har "line inn" inngang og 2x50watt, noe du sikkert har liggende en eller annen plass (om du skal ha BR-25, skal du ha Clark, må du nok ha en 350watt forsterker)
    Er stort sett enig i det du skriver. MEN.... Har selv både type ljudia shaker (sinus live) og Clark. Det er bare tull at du må ha mer watt til Clark. Den tåler mer og stort sett er mer watt også bedre. Forer begge mine med 120W (fra strømsterk effekt) og det fungerer ypperlig.

Ville bare bemerke dette. Det er noen som tror alt under 1000 watt er nyttesløst, det handler som vanlig mer om kvalitet.

Jeg er fornøyd med begge typer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, enig med deg der, sikkert missforstått hva jeg mente tidligere.

det jeg mente var at hvis du ikke har planer om å kjøpe en forsterker som er større enn 2x50watt (eller bruke en gammel stereo forsterker) så er det ikke vits å kjøpe Clarken, da du ikke vil få utnyttet den og det sikkert vil ver bedre å kjøre 2 stk BR-25..

MEN nå som det er sagt, så har jeg ikke prøvd Clarken, så du stille sterkere enn meg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne Clark Synthesis platinum virkelig verdt pengene? Jeg ser at den er satt til over 4500kr. i enkelte nettbutikker, noe lavere i utlandet selvfølgelig. Jeg har ljuda rumperistere nå og vurderer en oppgradering, men hvordan blir forskjellen mellom ljuda og Clark Synthesis platinum? Er platinumen så kraftig at den kan delvis erstatte bassen?

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Er denne Clark Synthesis platinum virkelig verdt pengene? Jeg ser at den er satt til over 4500kr. i enkelte nettbutikker, noe lavere i utlandet selvfølgelig. Jeg har ljuda rumperistere nå og vurderer en oppgradering, men hvordan blir forskjellen mellom ljuda og Clark Synthesis platinum? Er platinumen så kraftig at den kan delvis erstatte bassen?
    Jeg har en sånn og det funka dødsbra i en stressless, men når jeg flytta den til sofaen var det ikke noe poeng lenger. (jeg har den minste clark).

Jeg tror kanskje jeg ville gått for en basskicker om du vurderer oppgradering.

Men du må ha sub også ja. Du kan selvsagt skru ned suben litt, men med bare risting blir ting helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ljudia sin romperister

Jeg har ljudia sin romperister. Og en 6kanals forsterker. Er det bare og koble den til en av høytaler utgangene ?

Jeg har prøvd og koble den en bil forsterker, som får signal fra surround forsterkeren min via subwoofer utaget. Men ikke helt fornøyd.
    Planen er og se film, og ha bra "bass" uten og skrue opp volume så veldig.

noen idèr ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe meg noen av ljudia's bass shakere. Har en vinkelsofa på 3x3 seter, og tenker å montere romperistere i den ene seteraden. I utgangspunktet tenkte jeg at 3 shakere var passe. Om jeg kobler disse i serie gir det en total impedans på 12 ohm, hvordan vil en sub-forsterker takle det?

Har 3 alternativer jeg vurderer:
    * 3 bass shakere på én subforsterker - hvordan blir det med 12 ohm impedans?
    * 2 bass shakere på én subforsterker - gir det nok effekt?
    * 4 bass shakere på en rimelig stereoforsterker, seriekobler to shakere på hver kanal - blir det helt overkill med 4 shakere på 3 seter?

Hvilket alternativ bør jeg gå for?

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Har 3 alternativer jeg vurderer:
    * 3 bass shakere på én subforsterker - hvordan blir det med 12 ohm impedans?
    * 2 bass shakere på én subforsterker - gir det nok effekt?
    * 4 bass shakere på en rimelig stereoforsterker, seriekobler to shakere på hver kanal - blir det helt overkill med 4 shakere på 3 seter?

Hvilket alternativ bør jeg gå for?
    Det siste! det blir aldri formye! hva med en billig brukt forsterker?

Eller så kan du gå for denne! Dumt at den koster en formue.... :cry: Kan testes på Hi-Fi og Hjemmekinomessen 2010 i Oslo - 27. og 28. februar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja D-BOX er drømmen, men foreløpig litt over budsjettet :d

Når jeg seriekobler to shakere på hver kanal (stereoforsterker) gir det 8 ohm impedans, mens shakerne tåler 50w i 4 ohm. Hvor kraftig forsterker trenger jeg egentlig til dette? Kommer nok til å kjøpe en som er litt for stor, men greit å vite ca hvor lista ligger.

Hvor viktig er det med fasekontroll til shakerne?

Legger ikke helt fra meg oppsett med 3 shakere, da det blir mye enklere å integrere i sofaen. Hadde vert fint med noe input ang. 12 ohm impedans på subforsterker, og hvilken effekt jeg da trenger...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hi

har et spørsmål,
    Hvordan ville denne forsterkeren være til 2 rumperistere fra Ljudia?

Proson RV-2050 Proson | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Og hvordan kobler jeg den til Reciveren min? ( denon avr 2809 )

Takker for svar

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en formening om hvilke som er best av disse to fra Ljudia: BR-25 og Sinus Live BassPump III ? Skal brukes i en recliner...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Noen som har en formening om hvilke som er best av disse to fra Ljudia: BR-25 og Sinus Live BassPump III ? Skal brukes i en recliner...
    Jeg tror ikke det vil være stor forskjell på de to. Er nok mest et smaksvalg. Jeg har selv en Sinus Live shaker (hatt i mange år) som ser helt ut som Ljudia modellen, så jeg vil tippe at BassPumpIII er en designendring. Spesifikasjonene tilsier vel ikke at det skal være noen stor forskjell. Den fysisk største er vel teoretisk den som skulle kunne "virke" best. Personlig likte jeg utseendet på BPIII best og den er jo også billigst.
    Det viktige er hvilke forsterker du bruker til å drive den, og at det ikke er mer masse i reclineren en den klarer å bevege

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Counterpointer for kjapt svar
    Da prøver jeg den billigste... den var vel også på lager for øyeblikket! Har en gammel stereoforsterker, Denon pma-250 som står og støver ned på boden, så den får duge i starten iallefall.
    Har jeg forstått det riktig nå at subsignalet fra receiveren splitter jeg før subene, og sender inn på feks AUX på Denonen?
    Har idag to XTZ w12 som kjøres på et y-ledd fra receiveren, da den bare har en sub-utg. Hva skjer om man kobler en romperisterne på hver av høytalerterminalene på subene? (ble noen spørsmål her, men dette med romperistere er fremmed land for min del) :-P

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Counterpointer for kjapt svar
    Bare hyggelig og poenget med forumet :-D

Da prøver jeg den billigste... den var vel også på lager for øyeblikket! Har en gammel stereoforsterker, Denon pma-250 som står og støver ned på boden, så den får duge i starten iallefall.
    Den forsterkeren kommer til å funke kjempebra.

Det du også kan vurdere er å bruke et rimelig subbass element f.eks 12" hvis du har plass. Da vil du garantert få god virkning.

Har jeg forstått det riktig nå at subsignalet fra receiveren splitter jeg før subene, og sender inn på feks AUX på Denonen?
    Jepp :-D

Har idag to XTZ w12 som kjøres på et y-ledd fra receiveren, da den bare har en sub-utg. Hva skjer om man kobler en romperisterne på hver av høytalerterminalene på subene? (ble noen spørsmål her, men dette med romperistere er fremmed land for min del) :-P
    Kobler du risteren på den forsterkeren du allerede har vil du dobble lasten og halvere impedansen = ikke anbefalt
    Sett på en y splitt til på reciveren og inn på den integrerte som du beskrev tidligere. Høytaler ut fra reciveren til romperisteren (dvs at du har en ledig kanal til en rister til om du vil/trenger utvide) Da kan du også justere nivå ved å bruke volum på intergrert forsterker.

Lykke til ! Ristere er billig og utrolig bra.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Lykke til ! Ristere er billig og utrolig bra.
    Takker for gode råd :-D
    Har alltid hatt en forestilling om at dette var med romperistere var dyre greier, men 6-700,- for et par element og en gammel forsterker er altså alt som skal til! Skjønner at dette ikke er state-of-the-art på markedet, men dette ligger an til å bli den billigste oppgraderingen jeg har gjort :-D Gleder meg stort til dette gitt 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det stor forskjell på ristere av den typen som ble linket til lenger opp her og høyttalerelement(er)? Jeg har montert en 15" rett under sweetspot, og det fungerer aldeles fortreffelig. Men vil det være noe å hente på å bruke slike dedikerte ristere i stedet?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men er det stor forskjell på ristere av den typen som ble linket til lenger opp her og høyttalerelement(er)? Jeg har montert en 15" rett under sweetspot, og det fungerer aldeles fortreffelig. Men vil det være noe å hente på å bruke slike dedikerte ristere i stedet?
    Nei, det er ikke noe å hente på å bruke dedikerte ristere. Jeg har både Sinus Live rister og en Clark (til over 4K) og ingen av dem er i nærheten av effekten til f.eks 12" elementet som Scrooge bruker i sin sofa.
    Jeg har en klar oppgraderingsplan for min egen sofa med 1 x18 + 2 x15 + de to risterne jeg har i dag, drevet av en fem kanalers forsterker. Alt er innkjøpt og klart.
    Det finnes dyre og effektive systemer som sikkert er bra (har ikke prøvd noen av dem, men de er nevnt i tråden, Buttkicker mm.) men jeg ville valgt elementer.

Så konklusjonen er at skal du ha mer effekt er det fler elementer og mer forsterker som gjelder 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det jo greit. Takk for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Buttkicker med trådløs overføring til mottager

Moderator edit: Produkt og prisjakt hører til i egne kategorier

Newcomer -Cerwin-Vega- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er et kit fra Komplett.no

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Bumper en eldgammel tråd her, men det blir kanskje riktig og spørre her.
    Har en Yamaha RX A1010 reciever med to subutganger. En ene subutgangen går til min JBL sub. Den andre utgangen skal gå til en Proson stereoforsterker for å drive to rumperistere. Rumperisterene er koblet til høyttalerutgangene. Hvordan skal stereoforsterkeren kobles til subutgangen på recieveren? Bruker jeg bare en av utgangene (feks cd)? Da trenger jeg isåfall en dobbel rca han til enkel rca han- kabel. Finnes dette til en fornuftig pris?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •