Miniguide: Sette opp Squeezebox (receiver) uten fjernkontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: Sette opp Squeezebox (receiver) uten fjernkontroll

Etter mye lesing rundt på nettet har jeg laget denne lille guiden for å sette opp SB sammen med Iphone.

En liten filmsnutt om hva dette går ut på.
    YouTube - Squeezebox + Ipod + Ipeng

Forberedelser:
    Sørg for at Squeezebox er kablet til modem/router og blinker sakte rødt som indikerer at den avventer oppsett.
    PC kan være tilkoblet trådløst eller via kabel.
    For å forenkle programmeringen litt så vil jeg anbefale å slå av kryptering og mac-godkjenning på router midlertidig, dette kan implementeres senere evt.
    Installer Squeezecenter på pc'en, finnes hos logitech.com.
    Last ned Ipeng til Iphone, dette finner du på App-Store og er gratis. Regn med å måtte legge inn ip-adresse for din server, denne adressen finner du under "Diagnose" i Squeezebox Server sitt kontrollpanel som du åpner ved å høyreklikke på ikonet i statusfeltet.

1. Last ned http://go.avforums.com/?id=223X354&x...ontroller.html

2. Kjør programmet og skriv inn følgende:
    discover (trykk Enter)
    conf 1 (trykk Enter)
    set interface=1 lan_ip_mode=1 squeezecenter_address=xx.xx.xx.xx (helt til slutt her skal ip-adressen til din Squeezeserver stå, denne finner du i kontrollpanelet til Squeezcenter under "Diagnose") (trykk Enter)
    save_data (trykk Enter)
    reset (trykk Enter)

Dersom du gjør en feil eller vil prøve å sette den opp på nytt, hold inne knappen foran på reciever frem til den begynner å blinke hurtig rødt. Nå er den klar for å oppdages av UDAP igjen og programmeres på nytt.

Nå vil SB begynne å koble seg til nettverket og lyse grønt når den er klar.
    Deretter er det bare å følge instruksjoner for oppsett på Ipeng og Squeezecenter, alt er på norsk
    Det er litt mer arbeid å få koblet SB til trådløst så jeg vil råde dere til å følge guiden som er linket til under. Velg de innstillingene som passer ditt nettverk.

https://projects.robinbowes.com/Net-...ki/SampleUsage
    Her er flere eksempler til oppsett. Dersom noen får til å sette opp med DHCP, trådløst og med WAP eller WEP så legg gjerne ut koden her

Det kan være litt problemer med å få SB til å benytte kryptering, prøv derfor å sette opp SB uten dette i første omgang.
    En mulighet er da å sette opp router med MAC-filtrering, dette er ikke sikkerhet på samme måte som å sette opp kryptering, men er bedre enn ingenting frem til man finner ut av dette problemet.
    Du finner MAC-adressen på undersiden av SB-enheten.

Lykke til

Problemløsing:

Squeezebox stopper opp under pålogging og låser seg på blått lys.
    Løsning:
    SB klarer ikke å koble til Squeezecenter. Sjekk at Squeezecenter kjører på pc, evt. prøv å restarte pc.
    Dersom router har blitt startet på nytt etter strømbrudd e.l så kan SB ha fått ny IP fra DHCP dersom router er satt til dette. SB må konfigureres på nytt med ny IP du finner i kontrollpanelet på Squeezecenter (beskrevet i guide)

Dersom dette ikke hjelper så prøv å slå av brannmuren på pc'en, både for private og offentlige nettverk. Restart SB reciever nå og sjekk om den kobler seg til. Dersom den gjør det er det brannmuren som er problemet. Fjern samtlige tillatelser som angår SB som Squeezebox server, spotifyd.exe sb-config etc. Start pc på nytt etter dette og gi nye tillatelser ettersom SBS spør. Virker som om duplikater av tillatelser i brannmuren gjør at det hoper seg opp og ender opp med at reciever ikke klarer å koble seg til.

Squeezebox blinker rødt.
    Løsning:
    SB venter på å bli programmert. Koble til router via kabel og kjør NET-UDAP

Squeezebox lyser svakt lilla.
    Løsning:
    SB er riktig konfigurert men mottar ikke data dvs. den står i hvilemodus. Den aktiveres ved å starte en stream enten ved hjelp av Ipeng på Iphone/Ipod/Ipad eller fra pc.
    Det kan noen ganger ta litt tid før SB får denne statusen ved oppkobling til nettverk dersom det har kryptering, vent minst 30 sek før en evt. restart.

Ustabilitet under avspilling.
    Løsning:
    Dette kan ha flere årsaker men det er et kjent problem at streaming fra Spotify kan forårsake en del stopp i avspillingen, dette kan igjen ha sammenheng med annen trafikk på ditt nettverk.
    Prøv å stoppe pågående overføringer som ned- eller opplasting av filer, streaming til andre kilder samtidig, visning av streaming video på pc samtidig etc. Det kan også være et problem med forsinkelser hos nettleverandør, i mitt tilfelle er router fra Altibox ganske ustabil til tider.
    Dersom streaming av filer fra pc stopper opp kan det enten være for mye belastning for CPU med løpende konvertering av store filer eller at nettverket belastes med mye trafikk. Prøv å la pc'en jobbe uanstrengt for å se om det løser problemet.

OPPFORDRING!
    Det er nå sluppet en Beta av Squeezebox Server 7.6, denne oppleves som langt mer stabil og anbefales installert. Det har ingen betydning om eksisterende server kjører, denne vil avsluttes og installasjonen går automatisk. Du vil beholde innstillingene men filer fra pc vil scannes på nytt etter installasjonen.
    Opplevde også at Duet'en begynte å oppdatere firmware ganske kort tid etter installasjonen ved at wifi-ikonet blinker hurtig hvitt.
    Systemet virker vesentlig mer stabilt etter dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra guide. Vet du om dette kan benyttes til å konfigurere Logitech Squeezebox Receiver (altså mottakeren til Squeezebox Duet), uten å måtte ha fjernkontrollen?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    Bra guide. Vet du om dette kan benyttes til å konfigurere Logitech Squeezebox Receiver (altså mottakeren til Squeezebox Duet), uten å måtte ha fjernkontrollen?
    Dette er guiden til å sette opp reciever Mulig jeg kan gjøre om overskriften litt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg er helt grønn på Squeezebox og tar meg derfor den frihet å spørre om følgende: Innebærer bruksanvisningen din over at jeg bare ved å kjøpe Squeezebox Receiver (Squeezeboxâ„¢ Receiver) kan høre på musikk trådløst fra pcen min på mitt stereoanlegg, ved å bruke Ipod Touch som fjernkontroll? Det er ingen flere Squeezebox-enheter jeg trenger?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av farzn
    Hei. Jeg er helt grønn på Squeezebox og tar meg derfor den frihet å spørre om følgende: Innebærer bruksanvisningen din over at jeg bare ved å kjøpe Squeezebox Receiver (Squeezeboxâ„¢ Receiver) kan høre på musikk trådløst fra pcen min på mitt stereoanlegg, ved å bruke Ipod Touch som fjernkontroll? Det er ingen flere Squeezebox-enheter jeg trenger?
    Det stemmer, du trenger bare reciever og en Ipod eller Iphone (må ha Wifi). Du kan også styre musikken fra pc så klart. Nå fås også programvare til Android

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådløst WPA2-PSK funker fint

Glimrende tråd!!

Funker fint å sette opp trådløst med WPA2-kryptering også. Må bare være tilkoblet med ledning til router for å finne den i udap-shell med "discover"-kommandoen, så bruker du bare oppskriften beskrevet i linken over. Etterpå kan du koble den fra routeren og den finner serveren trådløst uten problem på et halvt minutt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sindre84
    Glimrende tråd!!

Funker fint å sette opp trådløst med WPA2-kryptering også. Må bare være tilkoblet med ledning til router for å finne den i udap-shell med "discover"-kommandoen, så bruker du bare oppskriften beskrevet i linken over. Etterpå kan du koble den fra routeren og den finner serveren trådløst uten problem på et halvt minutt.
    Det er hyggelig å høre, skal se om jeg får oppdatert den mht programmering med kryptering så lenge du får det til å fungere.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd en stund nå med WPA-TKIP. Må programmere om SB hver enste gang jeg starter pc eller router på nytt. Hva som forårsaker dette har jeg ingen anelse om, men den lar seg fint koble til igjen med nøyaktig det samme oppsettet bare det kjøres inn på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Har prøvd en stund nå med WPA-TKIP. Må programmere om SB hver enste gang jeg starter pc eller router på nytt. Hva som forårsaker dette har jeg ingen anelse om, men den lar seg fint koble til igjen med nøyaktig det samme oppsettet bare det kjøres inn på nytt.
    Hadde samme problemet med både trådløst og kablet. Det løste seg da jeg gjorde det slik(eksempel med WPA2(TKIP og AES)):

Plugg i nettverkskabel.
    Reset receiver til den blinker raskt rødt.
    Åpne "udap_shell"
    Skriv inn:

discover
    conf 1
    set interface=1
    save_data
    reset

Lukk "udap_shell" (hvis ikke dette gjøres vil ikke restart av squeezebox server virke)
    Vent til LED lyser blått
    Åpne "udap_shell" igjen
    Skriv inn:

discover
    conf 1
    set interface=0
    set squeezecenter_address=DinIpAdresse
    set wireless_SSID=DinSSid
    set wireless_mode=0
    set wireless_region_id=14
    set wireless_wpa_on=1
    set wireless_wpa_mode=2
    set wireless_wpa_cipher=3
    set wireless_wpa_psk="DittPassord"
    save_data
    reset

Nå kan du nappe ut nettverkskabel.
    Det bør nå fungere. For andre trådløse oppsett se i linken til redline.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme må jeg. Men løsningen på dette er jo åpenbar: Nemlig å aldri skru av PCen. Etterhvert som både du og jeg blir litt proffere og kanskje til og med får oss flere Receiver-bokser, kjøper vi oss kanskje en NAS? Hvem vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

squeezebox touch

Lurer på om noen veit om denne kan styres med itouch jeg.. Følger jo med fjernkontroll men vil heller benytte meg av ituch hvis mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAS oppsett

Dette virker jo helt genialt! Men hvordan gjør jeg det med NAS oppsett? Jeg har en NAS som støtter SB, må jeg bruke pc til å konfigurere receiveren? Men då kan jeg hente all musikk fra nasen uten bruk av pc? For bruker Mac, men kan sitte det opp med en pc vist jeg slipper å ha denne på hele tiden.

Takk på forhånd

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker om du kan ha flere lagringsplasser tilknyttet Squeezecenter, men dersom du har all musikken på NAS og velger den som eneste lokale lagringsplass så ville jeg tro det fungerte greit. Kommer opp som "Min musikk" i SC

Newcomer yazfat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan bekrefte at guiden fungerer? Vi sette opp Duet mot SqueezeCenter kjørt fra en Netgear Readynas duo. Da bestiller jeg i såfall en squeesbox duet uten fjernkontroll. Ipeng ligger klar på ipoden

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yazfat
    Er det noen som kan bekrefte at guiden fungerer? Vi sette opp Duet mot SqueezeCenter kjørt fra en Netgear Readynas duo. Da bestiller jeg i såfall en squeesbox duet uten fjernkontroll. Ipeng ligger klar på ipoden
    Kjøp deg en Duet så skal du få all den hjelp du måtte trenge :smile:

Newcomer yazfat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en Duet så skal du få all den hjelp du måtte trenge :smile:
    Fikk låne en Duet fjernkontroll av en kompis, så tok oppsettet med den.

Readynas duo`n min er grise treg med de diskene jeg har, så musikken havnet på pc`n med Squeezebox Server softwaren.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guiden er nå oppdatert med en del nye løsningsforslag og info angående konfigurasjon via UDAP, kom gjerne med innspill så vil de implementeres i guiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes der nå en mulighet til å sette dette opp på denne måten med kryptering? Jeg klarte å nullstille min squeezebox, og nå får jeg ikke koblet opp med mindre jeg bruker kabel, noe som er veldig lite praktisk.

Så hvordan kan jeg få lagt inn hva nettverket heter og hva passordet er?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omformulerer meg litt her.

Ser at det går fint å sette det opp med ssid og passord, men jeg får det ikke koblet opp uansett hvor mye jeg prøver.

Har fulgt eksemplene som jeg finner her inne:

SampleUsage – Net-UDAP

Men så snart jeg velger reset og kobler i fra så klarer den ikke å koble til, bare lyser gult.

Noen som har noen som helst ide om hva jeg gjør feil her eller kan hjelpe meg litt videre på vei?

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker og bukker for guiden! min controller gikk i gulvet idag og ble ødelagt... samt at receviern datt av nette.. so har bannet en stund før jeg fant denne guiden og fikk satt den opp igjen! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •