Forbedring av anlegg i BMW E46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbedring av anlegg i BMW E46

Har litt lyst til å oppgradere stereoen i bilen nå. Har helt original BMW Business. Tenkte å bytte høyttalerne i fremdører og hattehylle. Vurderer også kanskje en aktiv subwoofer som kan ligge under førersetet (hvis det er behov og noen god idé?). Tenkte også å kjøpe en ny spiller.

Spørsmålet er hvilke høyttalere som er å anbefale? Noe som passer rett på, som gjør at alt ser originalt ut. Og hvilken spiller? Den vil jo da ikke se original ut, men det overlever jeg.

Vil helst ha et anlegg med litt trøkk i. Ikke snakk om noe ordentlig heftig anlegg selvfølgelig, men hvertfall sånn at man kan dra på såpass at det høres. Vil unngå å trekke masse kabler osv, og har ikke mulighet for forsterker eller subwoofer i bagasjerommet.

Kom gjerne med linker til produsenter osv. Prisantydning jeg har tenkt er vel sånn ca. 6000,- (eller litt mer)

Taker for svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se på bimmers.no, der er en tråd om hvordan man forbedrer lyden i BMW på en simpel måte, nemlig med en Blaupunkt PNP forsterker. Tror faktisk denne har gått fra 2495,- som jeg betalte til 995,- hos bilradiospesialisten...da er det sykt mye for pengene.
    Det er en plug-and-play forsterker der krever minimalt med innstallering.
    Du mener, som mange andre at nye høyttalere må til for å få god lyd, det stemmer ikke. Det svake punkt i E46, som mange andre modeller, er forsterkeren, den er virkelig virkelig dårlig.
    Å skifte høyttalere, spesiellt diskanter, er veldig mye plunder og jeg anbefaler da du leverer bilen på verksted før du ødelgger for mye ved demontering av paneler osv. Der er jo guider på youtube, men jeg ville ikke gjøre dette selv medmindre jeg hadde et hav av tid....
    Tilbake til Blaupunkt, jeg var veldig skeptisk til dette jeg også, men jeg kjøpte en Blaupunkt PNP 475 til min E46, altså en plug and play 4 x 75 watt forsterker. man tar ut radioen, kobler kablen (som må bestilles separat) på radioen, router denne under gulvteppet og inn i koffertrommet, hvilket går uten å demontere seter.
    (jeg fandt ikke ut hvordan jeg fik seteryggen ut av bilen, men det gikk å tre kablen igjennom likevel igjennom skiposen/armstøtten.)
    I koffertrommet plugger man kablen i forsterkeren, og man er ferdig.
    Man kan da velge lyd, f.eks. kan man velge delefilter for de bakeste høyttalerne. Der er også en AUX inngang om du har iPod f.eks.
    Høyttalerne i hatthyllen må jeg innrømme er veldig billige og dårlige, jeg prøvde å spille med de, men jeg hadde et par Peerless SC165 liggende så jeg monterte disse istedet med en adapterring.
    Du vil oppdage masse vibrasjoner i hatthyllen, men noe skumgummi på strategiske steder hjelper.

Og resultatet: Du tror ikke dine egne ører!!! Haken min bare datt. Selvom alt er originalt, og man bare innstallerer en forsterker er resultatet helt vanvittig. Før lyder alle cd`er likt, der skjer ingenting, du vrir opp volum og det blir bare verre og verre, der er ingen kontroll overhodet.
    Med Blaupunkten hører du forskjell på alle sange og du får lyst å rippe audiofile cd`er til bilen, der er vanvittig mye kraft, finesse, detaljer og punch nå.
    Frontsettet med 5 1/4" og diskanten er utrolig bra, det spiller utrolig dynamisk og bra, og de klarer veldig mye effekt. De bakeste høyttalere sliter veldig med effekten, forvrenger med bassen, de er overhodet ikke i samme klasse som frontsettet. Fra frontsettet er heller ingen vibrasjoner, virker som veldig solid konstruksjon der foran.
    Med mine SC165 montert bak må jeg ha gain opp på disse, men de spiller virkelig bra i bilen, men de spiller ikke opp til mer enn ca. 100 hz. Med litt justering av gain foran og bk synes jeg jeg har et ganske homogent lydbilde hvor all lyd kommer frofra, med tilskudd av dyb bass bakfra.
    Om du vil kan du koble de bakerste bort, og da innstallere en Blaupunkt subwoofer under setet, de lager spesielle modeller beregnet på montering under setet.
    En ting du må huske om du innstallerer denne forsterkeren, i sikringsboksen har du 3 sikringer der går på radio, der er bl.a. en 5A, den må du skifte til en 10A for den kan ryke hele tiden, og da fungerer radioen, men forsterkeren virker ikke.
    Alt i alt, jeg anbefaler virkelig denne løsning, det er helt utrolig "value for money" og alt forblir originalt i bilen. På bimmers.no er der mange kommentarer tl denne løsning, og "alle" lurer på nye høyttalere og ny radio, som deg, men alt de trenger eren forsterke, radioen er mer enn god nok faktisk.
    Men, les selv :bimmers.no • Se emne - Hvordan enkelt fÃ¥ mer lyd av originalanlegget. Med DIY

Hvor bor du? Kanskje du vil komme å høre det i bilen min?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Tusen takk for godt svar. Jeg er (selvfølgelig ) medlem på bimmers. Er daglig aktiv der, og har lest den tråden du linker til. Jobben setter jeg bort uansett. Har aldri gjort noe som dette, og vil ikke øve meg på en såpass dyr bil. Har fått tilbud på pioneer spiller, høyttalere, mtx forsterker med jobb for 12.000. Antar at jeg går for det når pengene strekker til. Jeg bor i Oslo, så hvis du bor i nærheten er jeg meget interessert i å høre hvordan det ble hos deg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om du skifter spiller ødelegger du jo utseendet på dashen noe, men det bestemmer du selv.
    Pioneer høyttalere har jeg ikke så mye erfaring med, men jeg hadde et Focal komponentsett i en E30, angrer som en hund at jeg gav det bort med bilen....skal sende deg en melding, du kan høre lyden i bilen min om du vil.....med dine ambisjoner blir du sikkert noe skuffet, men du vet jo hvordan original anlegget spiller så det er bare for at du kan fornemme forskjellen....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk for det