noe vits og lyd dempe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question noe vits og lyd dempe?

Skal til med et stereo prosjekt i min Saab Ng900

Forsterkere skal nedi hjulbrønnen,med plexiglass over. Vil eg få noe merkbar lyd ved å lydempe bagasjerommet? skal ha sponplate i heile bagasjerommet,så lage hull til plexiglasset til forsterkerene. Har 2 stk 11" Focal 33V1 Bassere. (i orginal kasse fra focal) kassa blir plassert oppå sponplata

Og bør eg lyd dempe dørene? framme skal eg ha 6.5" Focal K2 power eller Utopia i dørene. Bak blir sikkert K2 power (i hattehylla)

Så hjelper det å bare lyd dempe i bagasjen og dørene? eller må eg ta heile bilen for at de skal vere noe vits?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja:p

skru fast alt å demp så mye du kan, og har råd til, Min erfaring er at 80% av lyden i en bil er instalasjonen

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo mer og bedre du demper jo bedre lyd får du,og som bonus får du redusert støy i kupeen, som i seg selv gir bedre lyd
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demp for all del dørene så godt du kan, sørg for at høyttalerene sitter solid montert og pass på at det er helt tett mellom forsiden og baksiden av høyttaleren. Jo tettere det er, jo bedre vil det låte.
    Hvis elementet monteres i dørpanelet må du sørge for å tette godt mellom dørpanelet og selve døra. Om elementet festes i brakett i selve døra bør du tette igjen alle unødvendige hull i dørkonstruksjonen (bør gjøres uansett).

Prioriter demping av dørene, deretter hjulhus, bagasjerom og til slutt gulv og tak. Demp også alt som vibrerer.
    Ikke bruk asfalt/skummatter fra Biltema, men bruk noen bitumen matter. Mattene til Vibroplast er gode og enkle å jobbe med. Fås hos Installbay og kommer i lett håndterlige flak. Prisen er heller ikke så ille. En bulk-pack koster i underkant av 2000kr og bør være nok til én bil, med mindre du virkelig tar av og klistrer over alt.
    Vurder to lag vibroplast + et lag SPLEN i dørene, da har du veldig god demping.

Et lag vibroplast i dørene og bagasjerommet vil hjelpe mye, men det er klart at jo mer du demper, jo bedre blir det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Demp for all del dørene så godt du kan, sørg for at høyttalerene sitter solid montert og pass på at det er helt tett mellom forsiden og baksiden av høyttaleren. Jo tettere det er, jo bedre vil det låte.
    Hvis elementet monteres i dørpanelet må du sørge for å tette godt mellom dørpanelet og selve døra. Om elementet festes i brakett i selve døra bør du tette igjen alle unødvendige hull i dørkonstruksjonen (bør gjøres uansett).

Prioriter demping av dørene, deretter hjulhus, bagasjerom og til slutt gulv og tak. Demp også alt som vibrerer.
    Ikke bruk asfalt/skummatter fra Biltema, men bruk noen bitumen matter. Mattene til Vibroplast er gode og enkle å jobbe med. Fås hos Installbay og kommer i lett håndterlige flak. Prisen er heller ikke så ille. En bulk-pack koster i underkant av 2000kr og bør være nok til én bil, med mindre du virkelig tar av og klistrer over alt.
    Vurder to lag vibroplast + et lag SPLEN i dørene, da har du veldig god demping.

Et lag vibroplast i dørene og bagasjerommet vil hjelpe mye, men det er klart at jo mer du demper, jo bedre blir det.
    Tusen takk for bra svar :-D

Blei tipset av en kompis å bruke sånn dempnings masse som eg maler/sprøyter på. Kor mangen lag bør eg ha? tenkte og prøve det i bagasjerommet,og ta matter i dørene...?

Edit. Er vibroplast sånn "masse" som eg blei tipset om mon tro? hehe..sorry,men er heilt grønn på dette området..aldri dempet før..:P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testa den typen som sprayes på, men vet at bla.a. Dynamat har en slik løsning. Kan fungere veldig bra, men fordelen med disse arkene du klistrer på selv er at du får en ren overflate. I tillegg klistrer ikke tepper, kabler eller andre ting seg fast; det kan jeg tenke meg vil være et problem med spraystoffet. Fordelen er at det går mye fortere og at det er enklere å påføre.

Arkene består av et stoff som jeg antar er tilnærmet likt det du sprayer på, med et "tynt" lag aluminiumsfolie oppå. Søk på "dynamat extreme" så får du opp et eksempel på slike ark.

Hvis du legger ark, så kommer du langt med ett lag. Kritiske områder kan du legge to lag, eller bruke en tykkere type dempematte.

Felles for både disse arkene og spraytypen er at de for det meste bare virker vibrasjonsdempende og avstivende for det det klistres på. Det gjør at lyd ikke trenger gjennom like godt. (U)Lyder av litt høyere frekvenser vil ikke påvirkes like mye av dempemattene (eller spraydempinga), til disse lydene bør du bruke andre midler. SPLEN er et godt alternaltiv, og er i bunn og grunn en skumgummiplate med lim på ene siden, som du klistrert på der det trengs.

SPLEN kan brukes alle steder du bruker vibroplast, men enkelte steder vil effekten av å legge et lag SPLEN være såpass liten at det ikke er nødvendig. For eksempel er det sjelden det hjelper veldig mye å legge SPLEN på hele gulvet, da gulvmatten som regel står for tilstrekkelig demping alene.
    SPLEN er fint å bruke oppå vibroplasten i dørene, særlig rett bak høyttaleren, der kan du gjerne legge et ekstra lag. Brukes også gjerne på hjulhus, i taket og ellers i veggene i kupeen.
    SPLEN i bagasjerommet vil jeg påstå er bortkastet arbeid, men i hattehylla kan det være lurt med et lag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •