Hjelp til å finne et godt subwooferelement!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til å finne et godt subwooferelement!

Hei

Jeg trenger litt hjelp av dere viderekommende der ute på forumet for å finne en ny subwoofer løsning.

For å begynne fra begynnelsen.. Første bilen var en Daewoo Espero 2,0L og starta her med to Zachry BX-T12 elementer i en selvbygd MDF kasse. Bytta så elementene til Pioneer TS-W3004SPL, og kassa flytta luft den, men veide også i overkant av 100kg!

I mai i år bytta jeg forøvrig endelig til ungdomsdrømmebilen, en Hyundai RD Coupe med nå ca. 142 hester og en vekt på ca. 1090kg. Morsom liten sak!

Så nå har plutselig vekt og størrelse blitt mye mer vesentlig. I hyundaien bruker jeg nå et av Pioneer TS-W3004SPL elementene i en lukket kasse på 35l, altså det som anbefales av Pioneer. Resultat..

-pioneer-jpg

.. elendig på meste av musikk. Kan selvfølgelig slenge inn en bassport, men opplever at elementet støyer mye.

Nå bruker jeg forøvrig vinterbilen, en volvo 240 med en 15" Magnat XTC 1500 sub (som forøvrig skal selges til våren, noen?:-D), og har dermed tid til å drive litt med anlegget i Hyundaien.

Så for å lage en lang historie kort.. er ute etter et nytt element som spiller PENT, fremfor å lage syk dunk dunk. Ønsker en jevn kurve, med trykk under 30Hz også (noe som ofte ikke er prioritert på bilelementer?). Og her er kriteriene:

- jevn kurve, så lavt som mulig
    - LAV VEKT, altså noe som passer i liten kasse, så får elementet veie litt (gjerne reflex, så lenge elementet spiller pent).
    - Overkommelig pris (siden felger, eksos, senk osv også står for tur)

Av forsterkere brukes en Dynabel BF7501 (200A), så har en del å gå på her. Av høytalere har jeg et treveis Focal sett, også drevet av Dynabel forsterker, og her har jeg ingenting å klage på.

Har vurdert følgende elementer:

Dynabel DY9812 (forøvrig på tilbud nå dynaBel DY9812 subwoofer UKENS TILBUD - FINN Torget)
    Dynabel DY9412

Innspill her? Også fullstendig åpen for andre forslag.

Mvh. Håvard Herberg

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du både vil ha liten kasse og dypere bass så bør du kanskje vurdere å gå ned på et 10" element i bassrefleks.
    jeg hadde selv TSW2504spl en stund, (et sykt element til prisen) og jeg synes ikke det støyet noe serlig før det nærmet seg maks vandring.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem frekvenskurven du får fra ordinære simuleringsprogrammer!
    I bilen lille kupe blir saken en helt annen, med høy roomgain som øker ganske så dramatisk nedover i frekvens.
    Hvor høyt roomgain starter og hvor mye du får er stort sett avhengig av størrelsen på "rommet" suben spiller i, og hvor åpent det er fra subplassering til lytteposisjon.

Skal du ha en jevn frekvensrespons ned til 20hz i bilen ER (liten) lukket kasse svaret. Problemet er at man som oftest er vant med å høre noe helt annet. Og vil man ha "bilstereobass" er ofte svaret bassrefleks (eller EQ om man har slaglengde nok på suben(e).

Min favoritt ble for mange år siden 2x10" i små lukkede kasser.
    Det fordrer at man har rett element til jobben selvfølgelig.

Her ser du hvordan en av mine 10" simuleres i 20L lukket kasse og hvordan det blir MED roomgain. Deler man ved 60-80hz funker dette veldig greit i mine ører :-D

-dyn10-gif

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Dayton 15" element i bil selv, og syns de yter godt til prisen.
    Høres forrøvrig ut somom du skulle fått taki et eD 13" element tilsvarende det jeg har i kino subbene mine.: Elemental Designs Det elementet er rått men det veier da også nesten 30kg:S

Ellers mener jeg at Midgard Audio har noen Audiopulse elementer på lager, ikke de aller heftigste, men de koster jo også mye penger.
    Audiopulse mange som skryter av dem selvom jeg ikke har noen erfaring med dem selv.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertlig takk for svar! Dere har dog litt delte meninger ser jeg

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hvis du både vil ha liten kasse og dypere bass så bør du kanskje vurdere å gå ned på et 10" element i bassrefleks.
    jeg hadde selv TSW2504spl en stund, (et sykt element til prisen) og jeg synes ikke det støyet noe serlig før det nærmet seg maks vandring.
    10" er absolutt en mulighet. Har ingen erfaring med elementet du nevner, men TS-W3004SPL'en får en slags dunke/brumle lyd jeg ikke synes noe om.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Glem frekvenskurven du får fra ordinære simuleringsprogrammer!
    I bilen lille kupe blir saken en helt annen, med høy roomgain som øker ganske så dramatisk nedover i frekvens.
    Hvor høyt roomgain starter og hvor mye du får er stort sett avhengig av størrelsen på "rommet" suben spiller i, og hvor åpent det er fra subplassering til lytteposisjon.

Skal du ha en jevn frekvensrespons ned til 20hz i bilen ER (liten) lukket kasse svaret. Problemet er at man som oftest er vant med å høre noe helt annet. Og vil man ha "bilstereobass" er ofte svaret bassrefleks (eller EQ om man har slaglengde nok på suben(e).

Min favoritt ble for mange år siden 2x10" i små lukkede kasser.
    Det fordrer at man har rett element til jobben selvfølgelig.

Her ser du hvordan en av mine 10" simuleres i 20L lukket kasse og hvordan det blir MED roomgain. Deler man ved 60-80hz funker dette veldig greit i mine ører
    Virker som du vet hva du snakker om her. Så du mener at lukket vil være best uansett grunnet arealet i bilen? Og hvordan simulerer du med room-gain, eller er det en måling du legger i samme system der? Ser jo meget bra ut den grafen din der

Sitat Opprinnelig postet av AjSelj

15" blir nok i største laget. Men skal skjekke ut det andre du nevner
    Forøvrig ønskes en god jul til dere alle

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Hei

Jeg trenger litt hjelp av dere viderekommende der ute på forumet for å finne en ny subwoofer løsning.

For å begynne fra begynnelsen.. Første bilen var en Daewoo Espero 2,0L og starta her med to Zachry BX-T12 elementer i en selvbygd MDF kasse. Bytta så elementene til Pioneer TS-W3004SPL, og kassa flytta luft den, men veide også i overkant av 100kg!

I mai i år bytta jeg forøvrig endelig til ungdomsdrømmebilen, en Hyundai RD Coupe med nå ca. 142 hester og en vekt på ca. 1090kg. Morsom liten sak!

Så nå har plutselig vekt og størrelse blitt mye mer vesentlig. I hyundaien bruker jeg nå et av Pioneer TS-W3004SPL elementene i en lukket kasse på 35l, altså det som anbefales av Pioneer. Resultat..

-pioneer-jpg

.. elendig på meste av musikk. Kan selvfølgelig slenge inn en bassport, men opplever at elementet støyer mye.

Nå bruker jeg forøvrig vinterbilen, en volvo 240 med en 15" Magnat XTC 1500 sub (som forøvrig skal selges til våren, noen?:-D), og har dermed tid til å drive litt med anlegget i Hyundaien.

Så for å lage en lang historie kort.. er ute etter et nytt element som spiller PENT, fremfor å lage syk dunk dunk. Ønsker en jevn kurve, med trykk under 30Hz også (noe som ofte ikke er prioritert på bilelementer?). Og her er kriteriene:

- jevn kurve, så lavt som mulig
    - LAV VEKT, altså noe som passer i liten kasse, så får elementet veie litt (gjerne reflex, så lenge elementet spiller pent).
    - Overkommelig pris (siden felger, eksos, senk osv også står for tur)

Av forsterkere brukes en Dynabel BF7501 (200A), så har en del å gå på her. Av høytalere har jeg et treveis Focal sett, også drevet av Dynabel forsterker, og her har jeg ingenting å klage på.

Har vurdert følgende elementer:

Dynabel DY9812 (forøvrig på tilbud nå dynaBel DY9812 subwoofer UKENS TILBUD - FINN Torget)
    Dynabel DY9412

Innspill her? Også fullstendig åpen for andre forslag.

Mvh. Håvard Herberg
    Det eg hadde gjort var å kjøpt 2 stk 10" elementer fra audipulse\ tc sounds. De kommer med ny serie i løpet av januar på parts-express og de kan godt hende at dynabel også får de inn.

Sjølv bruker eg 1 stk 10" epic i ein 16l lukket kasse og det spiller fantastisk. Men eg merker det at eg burda ha hatt 2 stk. Og dette er fin bass.

Gode elementer med lang slaglengde. Men med den forsterkeren du har nå så kan du gjerne gå opp i 2 stk 12" subber også. 12" axis er eit godt valg.

Mvh Even Sundgot.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Det eg hadde gjort var å kjøpt 2 stk 10" elementer fra audipulse\ tc sounds. De kommer med ny serie i løpet av januar på parts-express og de kan godt hende at dynabel også får de inn.

Sjølv bruker eg 1 stk 10" epic i ein 16l lukket kasse og det spiller fantastisk. Men eg merker det at eg burda ha hatt 2 stk. Og dette er fin bass.

Gode elementer med lang slaglengde. Men med den forsterkeren du har nå så kan du gjerne gå opp i 2 stk 12" subber også. 12" axis er eit godt valg.

Mvh Even Sundgot.
    Tror jeg i skal prøve å holde meg til ett element, grunnet både plass og vekt

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg i skal prøve å holde meg til ett element, grunnet både plass og vekt
    Då villa eg ha gått for eit Audiopulse revo 12" I en lukket kasse:-D

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fi 12" eller 15" gir deg både SQ og SPL, de krever dog litt større kasser for å virkelig vise hva de er gode for

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då villa eg ha gått for eit Audiopulse revo 12" I en lukket kasse:-D
    Noen som selger dette i Norge?

Ingen som har noe erfaring med Dynabel elementene forresten? Er jo fornuftig pris på de hvertfall.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som selger dette i Norge?

Ingen som har noe erfaring med Dynabel elementene forresten? Er jo fornuftig pris på de hvertfall.
    Til dags dato er det ingen som selger de i norge.

Men nå i januar kommer det nye elementer i usa og for håpentlivis norge.

De nye elementene heiter ikkje heit det samme men er ein oppgradert verson av revo. De kommer ut i slutten av januar.:-D

Men vist du har det travelt så selger\solgte snikers-is på forumet her axis 12" som er ein enda feitare utgåve. :-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De nye elementene heiter ikkje heit det samme men er ein oppgradert verson av revo. De kommer ut i slutten av januar.:-D

Men vist du har det travelt så selger\solgte snikers-is på forumet her axis 12" som er ein enda feitare utgåve. :-D
    DynaBel har agenturet på Audiopulse i Norge.

Når det gjelder dynaBel sine egne 12" er dette meget gode elementer som tåler masse av effekt.

Når det gjelder en god 12" til bil er PEERLESS XXLS 12" ALUMINIUM en meget bra 12" som spiller rent og pent med masser av attakk.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ah, bilen står i garasje til våren igjen, så har det ikke så travelt. Så mulighet og ta en nærmere kikk på de nye elementene du snakker om

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det stemmer men sidan Audiopulse har gått over til å kalle seg Tc sounds igjen så er det ikkje sikkert de har agenturet på de.

Har forresten snakket med dynabel og de viste ikkje noke om at de kommer tilbake. Og de skulde sjå kva de fekk til. De var ikkje sikre på om de vilde ta de inn igjen. :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, bilen står i garasje til våren igjen, så har det ikke så travelt. Så mulighet og ta en nærmere kikk på de nye elementene du snakker om
    Det trur eg absolutt hadde våre verdt det. De nye elementene skal vist vere ganske heftige:-D

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det gjelder dynaBel sine egne 12" er dette meget gode elementer som tåler masse av effekt.

Når det gjelder en god 12" til bil er PEERLESS XXLS 12" ALUMINIUM en meget bra 12" som spiller rent og pent med masser av attakk.
    Åja, det er det ja. Men audiopulse er det samme som TC sounds? Syns jeg leste noe om det på nettet i sta.

dynaBel'ene er jo hvertfall kurrante med tanke på kassevolum.

Har hørt de Peerless elementene skal være bra. Men var jo fryktelig lite og lett i forhold til mye anna? Skal ikke la seg lure av størrelse kanskje : )

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer men sidan Audiopulse har gått over til å kalle seg Tc sounds igjen så er det ikkje sikkert de har agenturet på de.

Har forresten snakket med dynabel og de viste ikkje noke om at de kommer tilbake. Og de skulde sjå kva de fekk til. De var ikkje sikre på om de vilde ta de inn igjen. :-D
    Der fikk jeg svar på det ja

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, det er det ja. Men audiopulse er det samme som TC sounds? Syns jeg leste noe om det på nettet i sta.

dynaBel'ene er jo hvertfall kurrante med tanke på kassevolum.

Har hørt de Peerless elementene skal være bra. Men var jo fryktelig lite og lett i forhold til mye anna? Skal ikke la seg lure av størrelse kanskje : )
    Stemmer.

Ja det er en bra konkurrent, men det går ikke fult så dypt som audiopulse kan, her er det jo både fordeler og ulemper. Mest en fordel når det gjelder bil.

Peerless elementene er ikke noe DB element,men spiller meget flott. Har forrige generasjon Peerless elementene i bilen min, blir å bytte dette ut i løpe av våren til ny typen. Jeg bruker en kasse på 32 liter.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer.

Ja det er en bra konkurrent, men det går ikke fult så dypt som audiopulse kan, her er det jo både fordeler og ulemper. Mest en fordel når det gjelder bil.

Peerless elementene er ikke noe DB element,men spiller meget flott. Har forrige generasjon Peerless elementene i bilen min, blir å bytte dette ut i løpe av våren til ny typen. Jeg bruker en kasse på 32 liter.

Akkurat ja

Er altfor mye å velge mellom! hehe

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mange har god erfaring med Soundstream. Noen med erfaring av elementene dems her?
    Eneste jeg ikke liker med dem er edderkopplogoen dems, som preger hele elementet.

Liker anonymiteten som f.eks JL audio og audiopulse har på elementene sine

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •