Et spørsmål om lading av bilbatteri.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et spørsmål om lading av bilbatteri.

Ikke noe med audio å gjøre, men jeg har et 58 A batteri der blir flatt med mellomrom pga. der bare kjøres korte turer med bilen.
    Jeg har da kjøpt en batterilader på Clas Ohlsson der kan lade med 3 eller 6 ampere.
    I manualen står man skal bruke innstillingen 3 A ved batterier under 60 A, jeg gjorde det for ca. 5 måneder siden, men nå må jeg lade det igjen.
    Skjer der noe ved å sette innstillingen til 6 A? Den står å lader med 3 A nå...
    Batteriet står og lader i kjelleren, det er et BMW vedlikeholdsfritt batteri med indikator på der skal vise grønn når den er fullt oppladet, men det har den aldrig gjort mens jeg har hatt bilden.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør ingen skade ved å bruke 6A, går bare fortere... om vi begynner å snakke om 20-30A ladestrøm så blir det fort litt mer kilent

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.
    Stoler ikke helt på de indikatorene på laderen, den lyste orange da jeg satte den på for en time siden, nå viser den grønn, altså skulle batteriet være ladet, det kan ikke stemme tror jeg.
    Men jeg satte den på 6 A nå, så sjekker jeg igjen litt senere.
    Er batteriet utladet, noe det vel ikke er totalt, da skulle lading vel ta nermere en dag....hvertfald med 3 A setting.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, tommelfinger regelen er 10% av total kapasiteten.. i ditt tilfelle anbefalt 5,8A så å sette den på 6A vil være helt perfekt. i kulden så trenger batteriet høyere ladespenning for å lade så å ha den på 3A nå i dag er vel heller bortkasta...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så nå at batteriet er 55 A, men det er ikke store forskjellen dog.
    Tror jeg kjører ned på BMW mandag og får meg nytt batteri kanskje, bilen er fra 2004.
    Jeg setter batteriet i bilen igjen i kveld, må få bilen låst med sentrallåsen, jeg kan ikke vride nøklen i passagersiden av bilen så jeg kan låse manuelt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Opel Astra med Webasto og kjørte for kort til å få lada opp igjen så jeg brukte en Ctek XS3600. Den har bare 3,6A ladestrøm, men den lada batteriet fort opp etter at jeg hadde ufrivillig tappa det med Webastoen. Den hadde en vinterstilling der den lada med 14,7v istedet for 14,4. Mulig det gjorde litt. Laderen støtter batterier fra 1,2A til 120A.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14.7V er ikke dumt nei, et lite ekstra "kick" nå når det er kaldt

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte på batteriet nå, kan ikke måle ampere, men det målte 12,56 volt så det tyder på det må skiftes ja. Skal se om jeg kan gjøre det mandag.
    Takker for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke bland

Ikke bland ladespenningen og spenningen på et batteri som er fullladet nå.

Et batteri som gir 12,56 V når det står uten lading trenger vel ikke være dårlig?

Har du målt syrevekten på batteriet?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Målte på batteriet nå, kan ikke måle ampere, men det målte 12,56 volt så det tyder på det må skiftes ja. Skal se om jeg kan gjøre det mandag.
    Takker for svar.
    Målte du dette på bilen mens den gikk på tomgang? I såfall tror jeg ikke at det er batteriet som er synderen, heller dynamoen..
    Selv om batteriet er dårlig skal det være rundt 14,4v på tomgang, du kan jo prøve å måle rett på dynamoen mens bilen går.

Målte du derimot mens bilen var avskrudd, så er det helt kurrant volt på batteriet. Da ville jeg ha fått tak i noen som kan måle amp og sjekket om det går noe strøm mens bilen er av, for så å nappe ut sikringer for å se hvor det går strøm, osv.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikazee
    Ikke bland ladespenningen og spenningen på et batteri som er fullladet nå.

Et batteri som gir 12,56 V når det står uten lading trenger vel ikke være dårlig?

Har du målt syrevekten på batteriet?
    Man får vel ikke målt syra på et vedlikeholdsfritt batteri mener jeg å huske, med sjans for at jeg tar feil da

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, målte direkte på batteriet, skal prøve å måle ved tomgang i morgen.
    Problemene startet tror jeg etter jeg monterte en Blaupunkt PNP effektforsterker i bilen med plug and play kabler.
    En av sikringene til radio, en 5A, har gått flere ganger etter det, men jeg mistenker min kone spiller noe høyt inn imellom. (jeg bruke veldig sjeldent bilen)
    Forsterkeren slår seg på når radioen slås på og jeg har sjekket at den virkelig er av når nøklen tas av bilen.
    Bilen kjører bare korte turer hver dag, og når temperaturen er lav, som nå, da er der ikke nok power til å starte.
    Syre kan jeg ikke måle nei...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    12,56 på bare batteriet er ikke dårlig. Der jeg jobbet sist så hadde vi et apparat som målte ikke bare spenningen i øyeblikket, men også strøm og hvor fort batteriet ble tappet. Dette avslørte dårlige batteri bedre enn å bare måle spenningen. Du kan godt ha 12,56v på et dårlig batteri, men ved belastning så tappes det fortere enn et nytt batteri.

Hvis du ikke har 14,4v på tomgang så kan regulatoren være gåen, eventuelt børster. Triconor har innbytteordning. Du leverer den gamle dynamoen og får en overhalt i bytte med et mellomlegg selvfølgelig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg i stedet et "gele" batteri eller gjerne Optima (Red).
    Da har du batteri som takler kulde på en helt annen måte og opptil dobbelt levetid.
    Mitt Optima Red har nå passert 10år, og vred i gang bilen i forgårs med -27gr C på termometeret, uten at motorvarmer hadde vært i bruk. Ganske imponerende synes jeg. Ingen tvil om hva slags batteri jeg kjøper neste gang heller. :-D

Men med mye småkjøring og høyt forbruk av strøm hjelper det lite med nytt batteri og bra ladespenning. Lær kona at hun må skru av noe av strømforbruket på småkjøring, ihvertfall de siste minuttene før bilen stanses. Det hjelper utrolig.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Kjøp deg i stedet et "gele" batteri eller gjerne Optima (Red).
    Da har du batteri som takler kulde på en helt annen måte og opptil dobbelt levetid.
    Mitt Optima Red har nå passert 10år, og vred i gang bilen i forgårs med -27gr C på termometeret, uten at motorvarmer hadde vært i bruk. Ganske imponerende synes jeg. Ingen tvil om hva slags batteri jeg kjøper neste gang heller. :-D

Men med mye småkjøring og høyt forbruk av strøm hjelper det lite med nytt batteri og bra ladespenning. Lær kona at hun må skru av noe av strømforbruket på småkjøring, ihvertfall de siste minuttene før bilen stanses. Det hjelper utrolig.
    Henger meg på Norcad her, skal batteriet byttes så er Optima et knakende bra batteri.
    Men kan kanskje være en fordel å kjøpe en lader som brukes regelmessig hvis batteriet ikke får sjans til å lade seg opp skikkelig.

Men dog, som jeg skrev lenger opp så frykter jeg at det er noe som stjeler strøm i bilen din. F.eks den forsterkeren din eller noe annet rart.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sønnak Maxxima starta Patrol'en jeg hadde for mange år siden lettere en Optima Rødtopp.

Hvis du har problemer med at batteriet tappes så kan du bruke Optima Gultopp. De tåler 4000 utladinger. Ihvertfall gjorde de det før.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, målte direkte på batteriet, skal prøve å måle ved tomgang i morgen.
    Problemene startet tror jeg etter jeg monterte en Blaupunkt PNP effektforsterker i bilen med plug and play kabler.
    En av sikringene til radio, en 5A, har gått flere ganger etter det, men jeg mistenker min kone spiller noe høyt inn imellom. (jeg bruke veldig sjeldent bilen)
    Forsterkeren slår seg på når radioen slås på og jeg har sjekket at den virkelig er av når nøklen tas av bilen.
    Bilen kjører bare korte turer hver dag, og når temperaturen er lav, som nå, da er der ikke nok power til å starte.
    Syre kan jeg ikke måle nei...
    Skyld ikke på kona. 5A sikribg? pleier vere 10 på selve anlegget..prøv å skift det.
    Du må nok sjekke kor mye bilen lader, bør ligge på 14 til 14.5 og 14,4 er knasande bra!
    Lader den f.eks 13.8 er det og ok, og da er det kun Nytt batteri..men kofor kjøpe på BMW? Biltema har knallbra batteri som virker.(1 av få ting som er knallbra)( fordi har erfaring fra tungt musikk anlegg i bil.)

Ellers så er jo rød Optima tingen men dyrt. Naboen startet en gammel stor gravemaskin med et sånt et på vinteren :-D

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg skylder ikke på kona, det er bare det at det er små turer hver dag, den får aldrig ladet mer enn den bruker. Har sagt til henne hun må være forsiktig med strømmen, men alt går jo, lufter, bakrute, stereo, setevarme, lys osv....
    Der sitter 3 sikringer der har med radio å gjøre, en er 20A tror jeg, 1 er 10A og en 5A, det er, var, alltid den 5A der røk, og da var der lys i radioen men forsterkeren spilte ikke, så den sikring har jeg skiftet til en 10A etter råd fra BMW, og siden har der ikke skjedd noe.
    Har ikke fått målt når den går tomgang endda, kan jeg da bare måle på batteriet også? Har ikke peiling på hvor dynamo sitter.
    Har tenkt på et annet merke batteri enn BMW, bare det passer med klammen der skal holde det fast.
    Finder ikke så mye om Optima batterier :Optima batterier er batteriene for deg som vil ha det beste innen batteri
    Og Sønnak, der fandt jeg denne, men det er 62A, men det er Biltema sitt også, gjør kanskje ikke noe.http://outcat-cs1.tecdoc.net/ows/no/...dexFramesetJsp
    Biltema har jeg tenkt på ja, billige, 800,- og de får mye skryt...vil gjerne bestille det via internett, da slipper jeg å kjøre noen steder...men, jeg skal måle ved tomgang litt senere.
    Batteri BMW 3-series SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V 62AH - Biltema

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk inn i denne tråden i håp om å få lov å pirke litt, da du så tydlig fikk fram at det kun skulle være 1 spørsmål.
    Leste meg nedover tråden, gjennom alle dine inlegg, og du har faktiskt bare stilt et spørsmål gjennom hele tråden.
    Imponert 8)

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: optima red har jeg ødelagt 3 stykk av... :? de tåler ikke lader på 15A... da popper sikkerhetsventilen å det renner gugge ut av det...

viktig å lade de med egnet lader... veldi bra ellers.
    biltema blybatterier er veldi greie de og. men har ikke prøvd de nye typene de har.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •