Et spørsmål om lading av bilbatteri. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For meg høres det ut som du har defekt toppakning og at verkstedet ikke helt eier magemål. Dette er en bensinmotor antar jeg? (siden batteriet ikke er større). Det at en diesel ryker hvitt skyldes at diesel er nærmere beslektet med motorolje enn hva bensin er. Dermed kan ikke de symptomene sammenliknes.

Det er tydelig at du har en stor intern oljelekkasje som går i eksosen. Den hvite røyken kan tyde på at det hele går via en av sylindrene, og at denne forsøker å forbrenne oljen uten helt å lykkes. Den ujevne gangen i motoren bekrefter den mistanken. Da er toppakningen en meget sannsynlig syndebukk.

Har du fått noen forklaring på hva som er røket? Jeg synes "kondens -> is -> oljelekkasje"-teorien hørtes ganske fantasifull ut. Det skal jo ikke være vann i olja. De stedene der det skal være vann skal det ikke være is, og er det is skjer det gjerne at den ikke kjøler, at vannpumpa ryker og slikt, men det påvirker ikke olja. Om det er kondens i luft-drivstoffsystemet, da primært i innsug/sylindre så blir det uansett ikke massiv isblokk i sylindrene. Det blir i verste fall rim. Det kunne teoretisk kanskje ødelegge en ventil i ekstreme tilfeller. Kanskje også en stempelring, men det holder jeg for ekstremt lite sannsynlig. Har aldri hørt om at is har klart å gjøre noe slikt. Det vil jo smelte på grunn av trykket lenge før det er ripe i sylinderveggen en gang.

Dette lukter "prøve å lure seg unna en åpenbar garantisak" lang lang lang lang vei.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veivhus ventilasjonen der har frosset av kondens.
    Da stopper alt opp og olien presses ut gjennom eksosen pga overtrykk i motoren, har jeg blitt forklart.
    Den store utgiften skyldes jo at katalysatoren må skiftes...
    Tilsynelatende er dette et "kjent" problem ved BMW sine N45 motorer, en person sagde der har kommet en forbedret del for kaldt klima, denne sitter under innsuget, jeg har gjort verkstedet oppmerksom på dette.
    Problemet kommer gjerne ved småkjøring, og saken er jo grei da for kona bruker bilen til jobb, 4 km, hver dag, og ellers blir den sjeldent brukt egentlig.
    Verkstedet sagde også at frostvesken var fryst, det skjønner jeg overhodet ikke.

Den dag jeg fikk varselslampe for eksos slo jeg av motoren, den hadde da gått 5 min.
    Noen dager senere startet jeg igjen, fikk ikke eksos varsel, men rød olielampe. Jeg har så mye respekt at jeg slo av motoren med en gang, sjekket olie, denne var på laveste merket, fylte på 1 liter, sjekket frostveske og den flytende pinnen sto i høyde med lokket så jeg fylte på ca. 2 dl liter minus 36 graders frostveske blandet med 2 dl vann, da fløt pinnen opp til MAX merket. Jeg startet igjen, der var rød lampe igjen og etter 10 sekunder begynte motoren å lyde rart så jeg slo den av og ringte Viking.
    Da han kom startet han bilen og fikk den opp på lasteplanet. Jeg sagde ikke noe, men jeg hadde vel håbet på han ville dra den derop når jeg hadde sagt der var rød olielampe.
    Så ja, litt trist med en bil der har gått 50.000, men sånn er det noen ganger....hørte om noen der brukte en Porsche Cayenne til å starte en Nissan Micra med, pluss og minus var byttet om på startkablene og det kostet 120.000 å skifte Porschens defekte elektriske system etterpå...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.
    Symtomene du beskrev, kunne jo tyde på noe slikt! Jeg vet at andre bilmerker tidvis sliter med tilsvarende problem rundt veivhusventilasjonssystemet.
    Sannsynligvis har du / dere kjørt omkring med problemet i noen tid, og dermed kjørt motoren bortimot tom for olje, noe som i sin tur kan føre til lagerhavari.
    Derav lysende oljetrykkslampe.
    Da blir det fort dyyyrt.
    Ellers har jeg litt vondt for å tro på at et bytte av katalysator kan bli såpass dyrt?
    La gå at en katalysator koster noen kroner, (som regel mellom 5 og 10k), men da er det fortsatt langt igjen til de 40k du er forespeilet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vet ikke hva ellers de må skifte, har bare pratet med verkstedet en gang...han sagde ca. 32000 pluss moms.
    Det løper jo fort opp, da vi hadde den på vanlig service i fjor skiftet de et billigt forstag (990,-), eller noe slikt, olieskift osv, da blev det 9500,-
    Vi har ikke fått noen meldinger på dashen om lav oliestand, normalt får man gul lampe, da må man sjekke, og rød lampe, da må man stoppe med en gang. Dette varslet kom som sagt først opp den andre gangen jeg forsøkte å starte
    Da jeg sjekket olien den den dagen der var den som sagt på det nederste merket på pinnen...
    Bilen var ikke brukt på en uke da jeg startet den opp første gangen og fik den avgass varsel.
    Så ja, ikke brukt på en uke, kaldt, startet opp med avgassvarsel (da var skaden jo så skjedd), slo bilen av etter ca. 15 sekunder, ventet 3 dager, startet opp igjen og fikk umiddelbart rød oljelampe, mer vet jeg ikke...
    Bra at jeg blir litt opplyst rundt dette, aldrig hørt om veivhus ventilasjon før jeg...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke så rart at du ikke har hørt om veivhusventilasjon!
    Man skal være godt over middels interessert i biler og motorer, før man får kjennskap til dette.
    Hensikten / nødvendigheten av veivhusventilasjon, har sammenheng med at stempelringer og ventilstyringer aldri er 100% gasstette.
    Noe av forbrenningsgassene vil derfor trenge seg forbi disse punktene, og ned i veivhuset.
    Som tidligere nevnt, var det før helt normalt å ventilere disse gassene ut i det fri, via et passende rør som stod i forbindelse med motorens indre.
    Pga økte miljøkrav, ble motorfabrikantene etterhvert pålagt å ta hånd om disse gassene på en bedre måte.
    Løsningene som etterhvert kom på bordet var av og til ganske intrikate, særlig for turboladete motorer.
    I og med at disse løsningene etterhvert ble relativt kompliserte, ble de også mer sårbare for nettopp slike ting som kondens / ising, (forbrenningsgasser inneholder også vanndamp), som i sin tur fører til funksjonssvikt.
    "Låses" ventilen enkelt sagt, så får man en situasjon hvor gasser / motorolje finner seg uønskede veier å gå, noe som tydeligvis kan få store økonomiske konsekvenser.

Det kan forøvrig være interessant å få flere detaljer omkring hva som egentlig fører til en såpass dyr reparasjon.
    Synes du skal høre med verkstedet, å få de til å fortelle litt mer detaljert omkring dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes prisen var svært høy. Be om spesifisert regning.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •