Et spørsmål om lading av bilbatteri. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    OT: optima red har jeg ødelagt 3 stykk av... :? de tåler ikke lader på 15A... da popper sikkerhetsventilen å det renner gugge ut av det...

viktig å lade de med egnet lader... veldi bra ellers.
    biltema blybatterier er veldi greie de og. men har ikke prøvd de nye typene de har.
    De tåler større lader enn 15A også, men det er ikke noe problem og "koke" et batteri, det er brukerfeil og ingenting annet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du måler fortsatt på batteriet når du skal måle på tomgang. Evt så kan du måle på pluss og et jordingspunkt.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    De tåler større lader enn 15A også, men det er ikke noe problem og "koke" et batteri, det er brukerfeil og ingenting annet.
    de tåler 50A lading ja men da med en lader som er beregnet for gel batterier..

jeg brukte en gammel lader som var bra før i tiden... tridon (gul) den lader med høy spenning å 15A å det koker dem... andre batterier tåler det helt fint... men gel batterier er lettest å ødelegge med feil lading.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål gjerne ladespenningen på batteriet mens bilen går på tomgang. Men det sier ikke alt. I de fleste biler snurrer dynamoen for sakte til å levere fullt med motoren på tomgang. Slår du på de forbrukerne som kona bruker i det daglige, vil du høyst sannsynlig se at spenningen synker.
    Og der er hele poenget. Med småkjøring OG lavt turtall tapper man sakte men sikkert batteriet uansett, uavhengig av hvor dyrt/bra batteriet er og om ladespenningen er 14 eller 14,4V.
    Selvfølgelig er det enda verre med dårlig batteri og/eller lav ladespenning, men man løser ikke problemet på sikt med nytt batteri heller.

Like enkelt som en shoppingtur, det hjelper ikke hvilket minibankkort man har, om man bruker mer enn man tjener. :-D

Løsningen vil uansett være enten å redusere forbruket, eller å øke inntekten.
    Det samme gjelder altså bruken av bilen. Enten må man skru av noen av forbrukerne, eller ta en lengre kjøretur en gang i blant, eller rett og slett innvestere i en fastmontert vedlikeholdslader, gjerne koblet sammen med motorvarmeren om man benytter det.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei, jeg skylder ikke på kona, det er bare det at det er små turer hver dag, den får aldrig ladet mer enn den bruker. Har sagt til henne hun må være forsiktig med strømmen, men alt går jo, lufter, bakrute, stereo, setevarme, lys osv....
    Der sitter 3 sikringer der har med radio å gjøre, en er 20A tror jeg, 1 er 10A og en 5A, det er, var, alltid den 5A der røk, og da var der lys i radioen men forsterkeren spilte ikke, så den sikring har jeg skiftet til en 10A etter råd fra BMW, og siden har der ikke skjedd noe.
    Har ikke fått målt når den går tomgang endda, kan jeg da bare måle på batteriet også? Har ikke peiling på hvor dynamo sitter.
    Har tenkt på et annet merke batteri enn BMW, bare det passer med klammen der skal holde det fast.
    Finder ikke så mye om Optima batterier :Optima batterier er batteriene for deg som vil ha det beste innen batteri
    Og Sønnak, der fandt jeg denne, men det er 62A, men det er Biltema sitt også, gjør kanskje ikke noe.http://outcat-cs1.tecdoc.net/ows/no/...dexFramesetJsp
    Biltema har jeg tenkt på ja, billige, 800,- og de får mye skryt...vil gjerne bestille det via internett, da slipper jeg å kjøre noen steder...men, jeg skal måle ved tomgang litt senere.
    Batteri BMW 3-series SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V 62AH - Biltema

For å sjekke om batteriet er ok, er:

Koble fra pluss og minus.. måle volten.. la det stå slik natten over og er det forsatt 12 og noe er det ok.
    Ladespenningen måler du på batteriet ja, mens bilen går. Dynamoen sitter nok oppe, kanskje øverste dings som blir drevet av viftereima. En rund sak hvor en tykk rød ledning går innpå og kanskje to tynnere. (du vil muligens se noen strengviklinger inni den vis du lyser med lommelykt inni luftingene på den, vis det er mulig )

Måle ladespenningen mens bilen går på tomgang med lysa på. (skal lade det SAMME på tomgang som med gass på, men er normalt at en på ha litte grann gass for å lade orntelig når børstane i dynamoen er slitte. Dei blir slitt da det er kullstifter og til slutt forsvinner lyset og bilen stopper)
    Bør ligge på 14 eller helst 14.4 men fra 14 er ok.
    Vis ikke den lader så mye er det børste-skift på laderen.. to kullstifter.. BMW ja..er du heldig da sitter det på utsiden av dynamoen..en liten rund hvit dings med skrue på hver ende. Vis ikke så ligge det inni.

Bere hold deg til vandlig batteri du vis du må skifte.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting i disse kalde tider : ved - 18 c er batterikapasiteten redusert med 50 % Det er her gelbatterier har sin styrke, de tåler kraftigere utladninger ved lave temperaturer. Alle tekniske data for bilbatterier er verdier ved 20 +. Ellers er det bare å innse: en moderne bil bruker MYE strøm.
    Et skrekkeksempel : En bil i premiumsegmentet har så mye "ræl" som trekker strøm at den ikke lar seg starte etter 14 dgr..........

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Niels:
    Vennligst glem siste setningen i innlegget til Lovemusikk!
    Les første setning i innlegget til Gubben i stedet!

Et gelebatteri (eller Optima som ikke er et gelebatteri egentlig) har fortsatt over 80% kapasitet ved -18gr, og en mye lavere selvutlading enn konvensjonelle blybatterier. Dette i tillegg til dobbelt levetid gjør at det faktisk er verdt dobbelt pris :-D

Sakset fra Gylling:

Forsvarets sier i sin test at " Optima har meget gode høybelastningsegenskaper, kaldstartkapasiteten er nesten tre ganger høyere enn et åpent batteri med samme kapasitet, og 70% høyere enn BB101N (70 Ah) ……..samtidig er batterispenningen
    1 volt høyere under belastning noe som betyr høyere turtall ved start i kulde."

En normal start krever ofte 300-600 ampere i 3-5 sekunder, noe et vanlig batteri kanskje yter på en varm sommerdag.

Et Optima Red batteri har fortsatt 800A startstrømskapasitet i -18gr C.
    Det er rett og slett imponerende, spør du meg :-D

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det ingen tenker på er at et gel å agm batteri trenger 14,7 volt for å lade seg så en vanlig bil bruker lengre tid på å lade da bilen bare gir 14,4 på spennings regulatoren...
    exxide anbefaler å bytte til en spennings regulator med høyere ladespenning ved bruk av slike batteri eller en ofte kjører kortere turer eller bor i kaldt klima.

koster nesten ingenting..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes heldigvis løsninger på alle ladeproblem : Ladac ( Temperaturkompensert spenningsregulator ) Monterte haugevis av disse i min tid som bilel. Kjempeprodukt ! ;-) Blir vel brukt i dag også på ambulanser og andre med høyt forbruk.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle laderegulatorer har temperaturkompensering, problemet er at de sitter i dynamoen, nær motoren og dermed senkes ladespenningen når motoren/dynamoen blir varm.

Ladac er allikevel langt bedre idet den føler batteritempen i stedet.
    Er ikke den Norsk også forresten?
    Hadde Ladac i min Citroen CX25GTI Turbo2 tidlig på 90-tallet, og den overbeviste den gangen.
    Der satt bakenden på dynamoen veldig nær turboen og strupte ned ladespenningen til ørkennivå selv i -20. Virkelig gjennomtenkt!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opel,WV og BMW bruker denne... å den har ikke temp.reg
    vanlig bosch.. leverer 14.4 hele året.. varm å kald

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Alle laderegulatorer har temperaturkompensering, problemet er at de sitter i dynamoen, nær motoren og dermed senkes ladespenningen når motoren/dynamoen blir varm.

Ladac er allikevel langt bedre idet den føler batteritempen i stedet.
    Er ikke den Norsk også forresten?
    Hadde Ladac i min Citroen CX25GTI Turbo2 tidlig på 90-tallet, og den overbeviste den gangen.
    Der satt bakenden på dynamoen veldig nær turboen og strupte ned ladespenningen til ørkennivå selv i -20. Virkelig gjennomtenkt!
    Jepp, Ladacen er genial i sin enkelhet ( og Norsk :-D )

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne er blitt standard etter 1990 på VW Audi........Husk ogå at generatorene har vokst ca 100 % de siste 20 år
    Du vil mest sansynlig aldri oppleve startproblemer med en bil i "vanlig" bruk i dag så sant batteriet er OK.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vedder en julebrus på at det sitter en termistor inne i den!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte idag på batteriet da jeg startet bilen, 14,18 volt var der rett etter bilen var startet.
    Det var meningen vi skulle på Biltema imorgen etter et 62A batteri der passer i størrelsen, 802622 skulle passe.
    Bilbatterier - Biltema

Ellers, ja, beklager, dette er off topic, men jeg er uvant nervøs rundt den bilen, må spørre om noe rart...
    Da jeg startet den fikk jeg, som alltid, masse hvit røyk ut eksosen, verkstedet sagde ifjor det var vann fra katalysatoren og at det var helt normalt når det var kaldt.
    Samtidig fikk jeg en varselslampe om at eksosen ikke var innenfor norm og at den måtte sjekkes...
    Bilen lot jeg varme opp, motoren virket litt "ruskete", slo da av motoren, og det var kanskje dumt, men jeg løsnet da oliepinnen og løftet den opp noe, for den har det med å sitte veldig godt fast. Selvom det var mørkt ute kunne jeg både se og høre at olien flommet over....det er normalt har jeg lest at motoren "blåser ut", men også når den er slått av?
    Da jeg sjekket eksosen etterpå var der sort snø bak denne, og inne i eksosen lå der noe der minner veldig om olie....
    Den har bare gått 50.000 km.
    Edit: Har søkt litt på nettet, og kom over denne : Hvit røyk fra 2,0 TDI Ved start og Stopp?? - Bilforumet , minner veldig om "problemet" med bilen bilen vi har...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene du beskriver (om olje ut av peilepinnen), vitner om at veivhustrykket eller motorens indre trykk, ikke er tilstrekkelig avlastet.
    I "gamle dager" var ikke dette noe problem, ved at dette nær sagt alltid ble ventilert ut i det fri.
    Nyere krav til utslipp medførte en løsning med såkalt positiv veivhusventilasjon, ved at veivhusgassene ble ført tilbake til innsuget.
    Det er gjerne montert en eller annen for for ventil som skal kontrollere dette, og som av og til kan svikte.
    Dermed kan det bygge seg opp et overtrykk i veivhuset, som kan resultere i olje som presses ut gjennom peilepinnerøret.
    Ta en prat med verkstedet om dette. Tilstanden kan fort resultere i oljelekkasjer fra pakninger / simmerringer, som bør taes hånd om!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du skulle tatt bilen innom et verksted, da kan de lese av feilkoder.:???:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det ingen tenker på er at et gel å agm batteri trenger 14,7 volt for å lade seg så en vanlig bil bruker lengre tid på å lade da bilen bare gir 14,4 på spennings regulatoren...
    exxide anbefaler å bytte til en spennings regulator med høyere ladespenning ved bruk av slike batteri eller en ofte kjører kortere turer eller bor i kaldt klima.

koster nesten ingenting..
    Dette er faktisk ikke riktig,
    vi har hørt mange si dette med 14,7 volt, men sannheten er at flere av gel og agm batteriene "koker" ved disse spenningene og får redusert levetid av samme grunn.

Det som er viktig er å sørge for en stabil spenning, unngå korte turer, og evt kjøre på med lader innimellom.

Selv har jeg en 60A effektiv lader som jeg bruker innimellom hvis jeg kjører lite. (Har stor stereo osv, så ryker endel strøm på en liten tur)
    Og selv om det er ett lite batteri osv så lader den med 60A, men det går jo mye fortere enn om jeg bruker en 5-10A lader.

Ett bilbatteri skal i stor grad tåle mye småkjøring om bilen er i orginal tilstand hva angår strømforbruk, så problemet kommer vel nå om vinteren når enkelte batterier mister mye av kapasiteten pga kulda.
    Og da må det vel være mye enklere å bare lade batteriet i bilen enn å ta det inn i kjelleren hele tiden ?
    (Hvis man ikke står parkert veldig langt unna stikkontakt da)

En regulator som ligger fast på 14,4 volt er jo fin å ha også

Og hvilespenningen på ett batteri bør ligger på 12,8-12,85 volt, ligger det under dette så tyder det på at batteriet begynner å bli dårlig. (Kan dog leve i mange år til om man klarer å starte bilen på det, men kulda blir ett problem)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bare en oppdatering, kom aldrig ut for å kjøpe nytt batteri jo...
    Da jeg dagen etter startet opp igjen fikk jeg rød oljelampe, fylte på litt olie, men fortsatt rød olielampe. Jeg turde ikke kjøre bilen så jeg ringte etter Viking.
    De kom, og han startet bilen, fikk den opp på lastebilen og kjørte den til mekaniker.
    Det viser seg at en eller annen del på motoren sansynligvis hadde mye kondens i seg, dette frøs, og da stoppet alt opp. Olien blev presset ut i eksosrøret, gjennom katalysatoren osv....så Scrooge er inne på det helt riktige her...
    Reparasjon blir ca. 40.000,-, pluss nytt batteri da jo..og forsikringen dekker desverre ikke nei..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førti laken?? :shock:
    Det må jo rett og slett bety ny (bytte)motor det? Slikt er jo lite hyggelig å få beskjed om, på starten av et nytt år.
    Huffameg, føler med deg!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •