Høyttalere i hattehylle

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere i hattehylle

Hei! Jeg vurderer å oppgradere litt høyttalerene i hattehylla mi. De skal kobles til en 2x80W RMS forsterker, så det er godt med kraft til dem.

Det enkleste er jo bare å bytte ut de 6x9" jeg allerede har der, men jeg har sett at en del 6x9" kommer i ferdige kasser, eller man kan kjøpe tomme kasser og ha det elementet man vil ha i.

Hvordan monteres slikt? Det må vel skrus fast på noe vis? Og er det lydmessig bedre, siden høyttalerene da vil vende framover og ikke spille opp i bakruta?

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivind123
    Hei! Jeg vurderer å oppgradere litt høyttalerene i hattehylla mi. De skal kobles til en 2x80W RMS forsterker, så det er godt med kraft til dem.

Det enkleste er jo bare å bytte ut de 6x9" jeg allerede har der, men jeg har sett at en del 6x9" kommer i ferdige kasser, eller man kan kjøpe tomme kasser og ha det elementet man vil ha i.

Hvordan monteres slikt? Det må vel skrus fast på noe vis? Og er det lydmessig bedre, siden høyttalerene da vil vende framover og ikke spille opp i bakruta?
    du bør ha en litt "stor" plate på under siden ab hatte hyllen, og da er det bare å ta gjennomgående skruer igjennomplaten, og rett inn i kassen...
    men for alt i verden, bruk skikkelige skruer, for vis det der fyker, da fyker det skikkelig, så bruk store gode skruer, og mangen av de. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    du bør ha en litt "stor" plate på under siden ab hatte hyllen, og da er det bare å ta gjennomgående skruer igjennomplaten, og rett inn i kassen...
    men for alt i verden, bruk skikkelige skruer, for vis det der fyker, da fyker det skikkelig, så bruk store gode skruer, og mangen av de. :P
    Ah, skjønner! Jeg må se hvordan de kan løses i min bil

Er det lydmessige fordeler med dette, eller er det ikke noe å hente på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av de som mener at hattehyllehøytalere er fyfy når det kommer til bilstereo, hehe.

Kan jeg spørre hva slags høytalere du har fremme/ hva resten av anlegget ditt består av?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivind123
    Ah, skjønner! Jeg må se hvordan de kan løses i min bil

Er det lydmessige fordeler med dette, eller er det ikke noe å hente på det?
    De fleste 6x9" er beregnet montasje i hattehylle og dermed spille i et stort rom. Men å montere dem i et kabinett vil du få MEGET lite bass trykk ut av dem. Grunnen til at disse kassene er på markedet er for alle dem som ikke har hattehylle å montere i.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anser hattehyllen som et sted der mann "bare" har HT for å utfylle lyden i bilen. Hvorfor ha godlyden bak der di andre skal sitte. Må jo være såpass egoist at mann setter godlyden i front, der du skal sitte. Kost på deg et sett med bra HT i front og latt di gamle 6*9 sitte bak der. Bruk effekten på front HT dine. Skal love deg at det er vært vær krone du legger i det. Kjøp et komponent sett så du får satt diskanten oppe ved hodeniva. På a-stolpen er et meget godt sted. eller ved side spilene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daruu
    Jeg er en av de som mener at hattehyllehøytalere er fyfy når det kommer til bilstereo, hehe.

Kan jeg spørre hva slags høytalere du har fremme/ hva resten av anlegget ditt består av?
    Vel, jeg har en Focal Solid 4 forsterker og Focal 30 A1 DB 12" sub i lukket kasse. Det er ikke montert pr nå, jeg funderer litt på hvordan jeg skal løse det. Jeg har hatt komponentsett fra Focal i dørene på bilen, men det ble ingen videre suksess. Altså det spilte bra, men dørsidene var ikke dempet eller noe. Ristet og styrte på verre enn verst, så det er nå tatt ut og erstattet med et Pioneer 6,5" sett som kjøres på spilleren (også Pioneer). Det låter ikke så verst, men det er jo ganske tamt i forhold til Focal-settet nødvendigvis.

Jeg er ute etter en så enkel og effektiv løsning som mulig. Focal har jo 6x9" sett, det er kanskje greit å holde seg til samme merke. Kanskje noen har erfaringer med dem? Det er ikke aktuelt med noe 6,5" komponentsett i dørene igjen, selv om jeg jo vet at det er det beste. Men jeg orker ikke å herje så mye mer med denne bilen, det jeg er ute etter nå er noe som er bra og som med letthet kan tas ut igjen etterhvert da bilen vil bli solgt om en stund uansett. Altså om et år eller to eller tre. Med andre ord ikke noe som involverer dørsider og demping og alt mulig. Det får jeg ta med neste bil tenker jeg 8)

Så fokus nå er bra 6x9" sett, eventuelt 7x10", jeg ser at DLS har et slikt som passer i hull til 6x9". Det er jo litt spennende egentlig.

Planen om 6x9 i kasse er rimelig skrinlagt etter svarene her å dømme. Ikke er det spesielt pent heller, med mindre en kjører en gammel Volvo eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Anser hattehyllen som et sted der mann "bare" har HT for å utfylle lyden i bilen. Hvorfor ha godlyden bak der di andre skal sitte. Må jo være såpass egoist at mann setter godlyden i front, der du skal sitte. Kost på deg et sett med bra HT i front og latt di gamle 6*9 sitte bak der. Bruk effekten på front HT dine. Skal love deg at det er vært vær krone du legger i det. Kjøp et komponent sett så du får satt diskanten oppe ved hodeniva. På a-stolpen er et meget godt sted. eller ved side spilene dine.
    Det er akkurat det jeg har hatt, men jeg var ikke helt fornøyd. Det skyldtes riktignok min egen korttenkthet da jeg fikk det montert. Det ble ikke dempet da, og det angret jeg sykt på etterpå. Ikke har jeg tilstrekkelig peil eller ork til å gjøre det selv heller, så det ble ikke noe av.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha inn subben, eller?

Subb + høytalere i hattehylle er som regel ikke noen stor suksess, ettersom de da blir spillende "mot" hverandre. Litt bedre hvis de står i kasser/ikke i selve hattehylle, men fortsatt kommer lyden bakifra...

Skal du bruke subben hadde jeg heller tatt ut hattehyllehøytalerne(men latt gitteret sitte igjen, slipper inn mere lyd da) og bare brukt fronhøytalerne.
    Også hadde jeg spart opp penger til lyddemping i neste bilen

Men hva slags bil sitter det i?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daruu
    Du skal ha inn subben, eller?

Subb + høytalere i hattehylle er som regel ikke noen stor suksess, ettersom de da blir spillende "mot" hverandre. Litt bedre hvis de står i kasser/ikke i selve hattehylle, men fortsatt kommer lyden bakifra...

Skal du bruke subben hadde jeg heller tatt ut hattehyllehøytalerne(men latt gitteret sitte igjen, slipper inn mere lyd da) og bare brukt fronhøytalerne.
    Også hadde jeg spart opp penger til lyddemping i neste bilen

Men hva slags bil sitter det i?
    Det er i en Mazda 626

Okais, men jeg tar sjansen på at 6x9 blir bra jeg. Jeg er jo klar over at det ikke blir helt optimalt, men det vil i det minste bli mer og fyldigere lyd enn slik det er nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •