Har forsterker på vei, trenger tips til subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har forsterker på vei, trenger tips til subwoofer

Heisann

Jeg har akkurat kjøpt og betalt en Hifonics Brutus 1200w

Jeg har ikke hatt så mange forskjellige merker av sub før. Det er stort sett gamle kicker typer eller Alpine Type R jeg har hatt tidligere. Kicker er så langt som nesten 10år tilbake i tid. Alpine er hva jeg har hatt de siste årene. Det jeg sitter å ser på er følgende:

Alpine Type R 10-12-15"
    Kicker - Solo Baric L5 12-15" 2008

Jeg har aldri hørt på disse Solo Baric høytalerne og har hørt både bra og dårlige ting. At de spiller bra, men at de kanskje er overpriset i forhold til mye annet. Type R har jeg tidligere hatt 2x10 og 2x12 (da gamle typen elementer) og disse har jeg vært imponert over. Jeg har en sedan type bil og er ute etter dyp og skikkelig tung bass. Kan godt betale 3000kr for et element. Pga plass er jeg nå egentlig ute etter 1 element som da må ha 2x2ohm. Har veldig lyst til å prøve meg på en R15 men klarer igjen ikke å finne ut hvor stor kasse denne krever.

Så om noen har no tips rundt disse jeg har sett på, evt forslag til andre merker som er bra tar jeg imot hva det måtte være. Har ca 14dager på å ha dette klart til monoblokka kommer i posten nå

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må ikke se for mye på watta som står utenpå forsterkeren, den forsterkeren er 2x225watt i 4ohm så den ville jeg ikke hatt noe større enn en kraftig 10" eller en 12" med lett membran... ellers vil du bare få en slørpete å upresis bass.
    bra kvalitet på hifonics sine forsterkere8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhm 2x225? Dette er en monoblokk. Det betyr at det er kun 1 kanal .

Her er specs.

BXI 1210D
    Super D-Class
    1 x 450 W @ 4 Ω
    1 x 900 W @ 2 Ω
    1 x 1200 W @ 1 Ω

Jeg vet også med sikkerhet at dette ikke er hva man kaller "kinawatt" og at den leverer stabilt hva den lover. Brutus serien fra Hifonics er faktisk helt vannvittig rå i forhold til hva de selv lover samt hva de koster å kjøpe. Har hatt flere monoblokker opp igjennom og en Hifonics på 2000w i 1ohm, pris ca 2600 ink fra og mva, gruset en kicker monoblokk 2500w i 1ohm. Med tanke på at kickeren kostet rundt 8000kr er ikke valget så vanskelig nå. Sier ikke at Kicker eller noen andre er dårlige ting for det er de ikke. Jeg er bare blitt en stor fæn av Hifonics sine forsterkere til bil.

Er ikke helt ny i dette her rundt amps. Det er når det kommer til basselementer jeg idag er litt usikker på hva man skal velge.

Lukter veldig på en Alpine Type R15 som er oppgitt til 750watt rms. Det er en god match til forsterkeren, men om det finnes andre ting så er det disse jeg vil høre litt om fra andre der ute her

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mylife
    Uhm 2x225? Dette er en monoblokk. Det betyr at det er kun 1 kanal .

Her er specs.

BXI 1210D
    Super D-Class
    1 x 450 W @ 4 Ω
    1 x 900 W @ 2 Ω
    1 x 1200 W @ 1 Ω

Jeg vet også med sikkerhet at dette ikke er hva man kaller "kinawatt" og at den leverer stabilt hva den lover. Brutus serien fra Hifonics er faktisk helt vannvittig rå i forhold til hva de selv lover samt hva de koster å kjøpe. Har hatt flere monoblokker opp igjennom og en Hifonics på 2000w i 1ohm, pris ca 2600 ink fra og mva, gruset en kicker monoblokk 2500w i 1ohm. Med tanke på at kickeren kostet rundt 8000kr er ikke valget så vanskelig nå. Sier ikke at Kicker eller noen andre er dårlige ting for det er de ikke. Jeg er bare blitt en stor fæn av Hifonics sine forsterkere til bil.

Er ikke helt ny i dette her rundt amps. Det er når det kommer til basselementer jeg idag er litt usikker på hva man skal velge.

Lukter veldig på en Alpine Type R15 som er oppgitt til 750watt rms. Det er en god match til forsterkeren, men om det finnes andre ting så er det disse jeg vil høre litt om fra andre der ute her
    ja det er bra forsterkere, de er bygget av en tidligere rockford ingeniør som ble forbanna å startet sin egen bisniss fordi han syntes rockford tok seg for godt betalt.

men den er for liten til en 15" hvis du vil ha trøkk... de tre større brutusene er mere beregnet for større elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjør på med 15" type r du, kommer ikke til å bli missfornøyd med det. Ser ut til å passe bra til forsterkeren din også.
    Men de vil ha relativt stor kasse. 85L med 40cm langt 6" port funker bra

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder watt, så oppgir de fleste for mye for å si det slik. et klassisk eksempel: på en monoblokk så står det 1200 watt, i forsterkeren så har du en sikring på 20 ampere. P=U*i. i bil er det 12V*20ampere=240watt kan denne forsterkeren maks greie å trekke fra bilbatteriet ditt, hvordan i all verden disse forsterker leverandørene greier å regne seg frem til at en forsterker med 20A sikring skal kunne levere 1200watt er meg en svært stor gåte. sier ikke at du ikke har funnet en bra forsterker, men når jeg ser en forsterker som blir oppgitt med 1200watt eller høyere, og samtidig ser at det sitter 10-20 ampere sikringer i dem, blir jeg med en gang ganske skeptisk for å si det slik... sier heller ikke at du bare har 20 ampere sikring i din forsterker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •