Sub og monoforsterker hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub og monoforsterker hjelp?

Tenker å handle meg sub i min bil, det er en BMW med originalt HiFi soundsystem + at jeg har montert en Blaupunkt forsterker til hovedhøytalerene. Så lyden er jeg temmelig fornøyd med, bare at jeg ville hatt litt mer punch i bassen. Derfor tenker jeg å bygge en 10" (evt. 8") sub og en monoforsterker i hjulbrønnen.

Jeg er ute etter hurtig og god punch. Ikke noe slapp bass og trenger ikke vekke naboene. Det er lydkvaliteten som teller. Foretrekker at sub og forsterker er av samme merke, men ikke et must.

Derfor lurer jeg på om noen har noen gode forslag innenfor 5000kr for begge deler?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har alltid brukt Rockford Fosgate på både sub og forsterker siden i mine biler og aldri blitt skuffet. Her får du mono forsterkere fra 2500,- og sub elementene deres begynner på en liten tusenlapp. Gå inn på Bilradiospesialisten -

Newcomer SubSonic sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg går med planer om å gjøre det samme som deg, har en 3-serie touring.
    Ser at Rockford Fosgate 10" trenger volum på ca 16-17 liter i lukket kasse, det burde gå ganske greit. Monteringsdybde 13 cm...
    Ser frem til byggelogg og masse bilder.:-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja rockford er jo en mulighet. Men har funnet et sett som kan passe meget bra og ikke tar stort plass.
    Focal FP1.800 LE Limited Edition
    Focal 25A1 10"

Lurer på å gå for det, hva tror dere? Focal er jo kvalitet, og utseende er jo digg!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal funker helt sikkert fett.

Eg har tenkt på denne komboen:
    dynaBel DY9410 10" Multimagnet Subwoofer 4 ohm - 500W RMS
    dynaBel BF4501 - 1x450-1200 Watt RMS

Har planer om at ingenting annet enn en høyttalergrill skal vises gjennom gulvet, så utseende er ikkje så veldig viktig for meg.
    Har inntrykk av at Dynabel gir bra valuta for pengene...

Hvilken type BMW skal du bygge i? Har du målt tilgjengelig volum til kasse hvis du skal ha plass til både forsterker og kasse i hjulbrønnen?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på den subben der selv og de gir nok bra valuta for pengene ja. Grunnen til at jeg lurer på Focal sin er at den er liten og klasse D, så er lite varmeoppbygging i det rommet det skal nedi. Skal bygges i en E46 coupé. Eneste bagasjen jeg har i bilen er to bager av og til så tenkte å ha noen stålstenger eller lignende liggende over og bare ha det åpent ned. Og så tror jeg skal prøve å lage en topp og bunnplate i tre og støpe resten med glassfiber, utfordringen blir den bulen i modten og gjengestangen. Har du tenkt på det? Ingenting skal modifiseres i bilen slik at det ikke går an å ta bort ved salg en gang i fremtiden.

Har ikke målt noe særlig mer enn at det er ca 60cm i diameter der så skal bli stort nok volum til en 10"..

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydkvalitet...

Sats på Seas, Focal, Hertz eller andre kjente merker for lydkvalitet.

Siden du ikke skal spille høyest i gata, og høre på musikk ville jeg sett bort ifra R.Fosgate, Cervin vega, Pioneer mm.

Forsterker kan du velge fra et annet merke uten problemer, men hold deg til kvalitet også her, og velg gjerne en som leverer litt over anbefalt til elementet.

Eksempler på 10":
    SEAS LOTUS 10" Sub SW250/1 www.dynabel.no
    €€ Velkommen til Installbay.no €€
    Focal 27V1 10" - Bass Brothers AS

Monoblokk:
    Mono - Bass Brothers AS
    dynaBel BF4501 - 1x450 www.dynabel.no
    Audison: €€ Velkommen til Installbay.no €€

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god plan. Har tenkt ganske likt.
    Eg skal bygge i en 320 e46 touring, trur ikkje sjølve volumet i hjulbrønnen blir eit problem, men heller dybden. Har ikkje lyst å modde noe på bilen så gjengestaget må få stå. Da kan det muligens bli trangt med både forsterker og kasse nedi der. Kanskje et slim element blir løsningen. Må nesten måle og gruble litt mer før eg går til innkjøp.

Har foreløpig bare orginalt anlegg, men har tenkt å gjøre som deg å installere Blaupunkt PnP forsterker til øvrige høyttalere. Hvor plasserte du Blaupunkten?
    Forøvrig er dynabel forsterkeren også klasse D.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for Focal altså, men takk for innspill!

SubSonic: Tror ikke dybden blir noe problem heller (vertfall ikke med Focalen jeg har linket til, da den bare er 12cm dyp. Det er ikke allverdens. Her har du målene på den om du ønsker å titte.. Focal 25A1

Edit: Vil anbefale deg den 475 PnP'en, da får du noen hakk bedre lyd og samtidig en preout til enda en forsterker
    Jeg plasserte min under cd-veksler og alt det styret der bak bekledningen. Monterte en treplate og skrudde den fast i den platen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe nytt her eller?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble satt litt på vent her pga lite tid, men satser på å få begynt i løpet av desember..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •