Mitt bilstereoprosjekt - Focal, Hertz, Digital Designs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt bilstereoprosjekt - Focal, Hertz, Digital Designs

Heisann, legger inn en tråd om anlegget i bilen min, en 1988 Mitsubishi Colt. Klippet og limt litt fra andre forum, det ble litt endring i planene etterhvert som anlegget ble bygget, det endte med at jeg ikke turte å montere de mest uerstattelige komponentene i denne billige bilen, da det er en viss grense på hvor mye som blir erstattet i tilfelle innbrudd og lignende..

Her er iallfall byggebilder og info fra start til slutt, i den grad det blir en slutt på sånne prosjekt

Bilen:

Ting:

Her er da noen bilder fra arbeidsprosessen med å lage høyttalerpanel i dørsidene. Hadde tidligere Soundstream 4x6" Co-axer der, så det var allerede et hull og skruehull som måtte dekker over Inn skal Hertz EM100, ikke verdens råeste mellomtoner sikkert, men de passer greit med tanke på følsomhet i forhold til diskantene, 93db på mellomtone og 96db på diskantene (Focal audiom TLR)

Først ut å lage avtegning på papp, så inn og overføre dette til digitale kuttefiler på dataen og fore det inn i fresen - ut kommer 2 stk tilskjærte paneler i PVC

Så løsne de fra emneplaten, og ut å se om det faktisk passet etter planen Det gjorde det.

Inn igjen og løsne midten av platen og sjekke at det ser greit ut i forhold til str på mellomtoneelement.

Ferdig montert i bilen, trukket i blå suede.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder fra oppbygging av monteringsplater/bafler til de ikke helt små diskantene

Etter litt prøvelytting fant jeg ut at de spiller bra på dashbordet vinklet rett opp, mellomtonene står da kun 10cm unna. Så jeg lagde monteringsplater i MDF i to lag, en for å feste diskanten i, og en for å felle diskanten ned i. Neste steg var å fylle ut tomrommet mellom mdf-platene og dashen med sparkel. Teipet først et lag med maskeringstape på dashen for å få platene ut etterpå for videre bearbeiding.

Neste steg var å finpusse dette til jeg var fornøyd med formen, ble noen steg med pussing, sparkling og mere pussing før det så greit nok ut Har deretter kledd disse i suede, samme som er brukt på taktrekk, a-stolper og høyttalerpaneler ellers.

Fant noen bilder på harddisken fra da jeg la litt ekstra støydemping i bilen, heelt på økonomimodus, så det ble noen asfaltmatter fra bilxtra og skum-matter fra biltema.

Bilder av bilen under demontering:

La så ned asfaltmatter der jeg syntes det støyet mest, bruker varmepistol for å få de myke nok til å formes etter bilens profiler. Har lagt 1 lag med asfalt samt 2 lag med skum-matter på torpedovegg.

2 lag asfalt og 1 lag skum-matte i dørsider og sidepaneler samt inni bakluke.

Disse gamle bilene støyer jo MYE i forhold til nyere biler, så det skal lite til for å hjelpe litt på vei. Godt fornøyd med resultatet for ikke så mange hundrelappene i utlegg og moderat med innsats Høytrykkspylte teppet etter å ha smurt det godt inn med avfetting og fikk ut 20 år med støv og dritt når det først var utav bilen

Har også gått igang med oppussing av felgene som fulgte med Gti'en jeg kjøpte som delebil. Dette er RIAL felger i 7x16" som det sto montert noen monster-vinterdekk på (iallfall til en colt, 205/55-16 dekk!). Dette passer forøvrig helt greit med tanke på plass, tar ikke i en eneste plass under kjøring til min store forundring, men rulleomkretsen er jo alt for stor.. Heldigvis fulgte det også med nye sommerdekk i 205/45-16. dette er mer korrekt dimensjon.

Så jeg fikk tatt av dekkene og begynt på oppussing, har skrubbet de med kraftig felgvask, høytrykkspylt og tørket. Alikevel satt det ganske mye fastgrodd, med dette pusset jeg vekk samtidig som jeg mattet ned felgene for lakk. Har også lagt i finsparkel i alle sår, og pusset ned dette. Har lakkert felgene, og sånn ble resultatet, den ene er nylakkert på bildet - når det tørker blir finishen silkematt som på den andre felgen.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også trukket om taktrekket, ganske grei jobb egentlig, hadde alt interiør ute av bilen i høst, la opp kabler til anlegg og støydempet bilen med asfaltplater og støydempingsmatter, og da var det greit å ta ned taktrekket i samme slengen. Kjøpte marineblå suede som er lagt direkte på det originale trekket, brukte generøse mengder kontaktlim for å feste det (taktrekket trakk til seg MYE lim...)

Har skjedd litt med bilen utvendig siden sist, nå har jeg fått på en gti-fanger, og foliert bilen svart fra listene og ned. Kommer seg litt etter litt

FØR:

NÅ:

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt litt mer shopping, fikk lyst å prøve noen greie 8" som subbass Kom pakke i posten idag med 2stk Digital Designs 1508 subber, og jeg var for en gang skyld rask med å få de i en kasse for testing

Hadde ikke så mye liggende for å sammenligne oppbygging, men her er en 6,5" DynaBel midbass ved siden av:

Hadde en kasse stående som var testkasse for 2stk SWS12 elementer, som fikk seg en liten makeover for å huse 8-tommere.

Ny baffel for 2stk 8" samt 4" aeroport.

Trakk baffelen i rød microfiber som jeg hadde liggende etter et gammelt bilprosjekt som nå er solgt.

Koblet fra Infinity Kappa Sub'en i hjemmekinoen og koblet til denne kassen (blir før øyeblikket drevet av en Doxa effektforsterker)

Har ikke dratt på noe særlig ennå, men den går dyyypt inne i en kjellerstue, så blir spennende å prøve i bilen etterhvert

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten test innendørs med 150w forsterker, det flytter SYNLIG endel luft dette her

YouTube - DD 1508

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vel dette prosjektet offisielt ikke et oldschool soundstream prosjekt lenger

Davincien ligger å sover godt i esken sin og skal få gjøre det frem til neste bil/prosjekt tror jeg. Har jo et kompett oppsett med Hertz forsterkere som like godt kan settes i bruk, med de har jeg 4x60w til diskant og mellomtone, 2x190w til midbass og 1000w rms til 8" subbene, passer nok helt fint det Vurderer sterkt å koste på meg den nye Pioneer DEX-P99RS som hovedenhet, men muligens også en DEX-P99R (gode gamle) sånn inntil videre. Må iallfall ha en spiller innen 16 august da det er dbdrag på lokalt biltreff i haugesund som jeg tenkte å stille på. Ser at Hifonic ikke er langt unna 145db med to slike 8", så blir interessant å se hva jeg får til

Koblet litt i helga, fått på plass forsterkere og sub, mangler egentlig bare en spiller nå så er det lyd i greiene

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et par-tre års utlån, var jeg å hentet min gode gamle Coustic RTA igår - og fikk tatt noen målinger. Auto-eq'en på Pioneeren gjorde en ganske bra jobb, men etter litt tuning på de 13 båndene jeg har til rådighet på equalizeren fikk jeg en tålig bra/flat kurve, ingen store ujevnheter bortsett fra mye output i området fra 40hz og ned...men jeg kan leve med det

Her er noen flere bilder av hvordan ting ser ut pr dags dato, tror ikke det kommer til å skje så mye mer her da jeg nok kjøper meg ny bil innen kort tid Prøver muligens å bygge en ny kasse til subbene med mindre volum og mye mer portareal, men denne blir sikkert tatt med til neste bil

Sånn som dette ser det ut pr idag, jeg fikk byttet til meg en klassiker av en toppmodell fra Pioneer, en DEX-P99R cd-spiller. Denne har det meste en kan tenke seg når deg kommer til utstyr og funksjoner for å tune og stille inn best mulig lyd, som f.eks 4V utgangsignal, 3 veis aktiv delefilter, tidskompansering for alle høyttalere, 13 bånds equalizer med auto-tune (medfølgende målemikrofon). Alt styres fra fjernkontroll og en kan justere delefrekvenser, nivå på hvert utgangspar, og snu fasen på alle høyttalere. Alle høyttalere tastes inn hvor mange cm de står fra lytteposisjon, og spilleren forsinker lyden fra de respektive så den når deg likt fra alle høyttalere. Knallspiller

Satte en carbonplate under for å skjule hullet. Det er så mye ledninger bak der at en trenger plassen, så den lille oppbevaringslommen som var der før måtte ryke

Sånn som dette ser det ut på hver side foran nå:

Har fått laget meg noen plater til å ligge på toppen av kassen, blir vel som en slags hattehylle som går helt ut til sidene. Lagde disse i 12mm spon, og trakk de i samme blå microfiberstoff som resten av interiøret er moddet med.

Fikk tatt en måling på db-drag konkurranse, der spilte det 137,1db. Dette er altså med 2stk 8" subber. Etter det har jeg gjort litt endringer på kassen, endret litt på tuningsfrekvensen til porten og flyttet den noe lenger bak i bilen, så etter litt tuning idag endte jeg opp på 140dB på 36hz Digger disse Digital Designs 8" subbene, kommer nok til å holde meg til det merket framover

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...8)