Bedre antenne på bilen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre antenne på bilen?

Jeg bor i de ytre strøk og sliter med mottak av fm radio i bilen min, er det mulig å kjøpe en mer følsom antenne for å bedre mottak? evt andre løsninger?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mulig å bytte antenne, men kanskje du kunne prøvd en antenneforsterker?: Antenneforsterker - Bilradiospesialisten - Antenne tilbehør

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, skal teste den ut, så får vi se om den gjør susen.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper vel ikke å ha en antenneforsterker når signalet den skal forsterke er det som er dårlig. Du må heller ha en parabol eller noe slikt oppå bilen:P

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Det hjelper vel ikke å ha en antenneforsterker når signalet den skal forsterke er det som er dårlig.
    Hva tror du en antenneforsterker er til om det ikke er å forsterke et svakt signal?...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sier noe der ja hvem er det som kjører med en parabol på bilen :P hehe.. på de gamlere bilene brukte di faktisk en kobberwire som hang under bilen. den hadde kontakt med asfalten og var festet til chassiet på bilen.. vet ikke om det hjelper så mye, men det ble faktisk brukt :P forsterker er en løsning ja..

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En antenneforsterker vil vel også forsterke støy?
    Hvordan er dab dekningen i området da?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dab dekningen vet jeg ikke hvor bra er, finnes det kart over slikt?

Hadde uansett håpet på en billigere løsning enn ny spiller.

Newcomer Jobby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriv inn adressen til der du kjører/bor og sjekk DAB dekningen.

DAB dekningskart

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva tror du en antenneforsterker er til om det ikke er å forsterke et svakt signal?...
    Jeg sa jo ikke SVAKT signal, jeg sa DÅRLIG Hvis det skurrer osv kan det ikke rettes av en antenneforsterker, da forsterker den bare skurringen.
    DAB er noe å sjekke ut ja

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo montere en skikkelig pisk av en antenne på forskjermen eller noe? Slik de hadde i "gamle" dager? Ser jævlig ut, men det fungerer veldig bra.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa jo ikke SVAKT signal, jeg sa DÅRLIG Hvis det skurrer osv kan det ikke rettes av en antenneforsterker, da forsterker den bare skurringen.
    DAB er noe å sjekke ut ja
    er ikke svakt og dårlig signal det samme?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojj en stund siden siste inlegg:P

Svakt signal er det jeg vil omtale som et signal som ikke er støyete, men rett og slett ikke innneholder nok effekt til å blir forsterket høyt nok. Da hjelper det med en ekstra forsterker fordi det ikke er noe støy den også vil forsterke opp.

Dårlig signal er rett og slett et , ofte svakt det å, signal som er fullt av støy og skurr. Da vil jo skurr og støy forsterkes opp i antenneforsterkeren og da er man jo like langt.

Hva jeg har erfaring av virker det ikke som at størrelsen på antennen er så anvjørende for mottakene. En antenne tar best opp signaler som har en frekvens med bølger halvparten så lange som bredden til antennen.
    (jeg mener det er rett men kan ikke 100% garantere det, det kan være halvparten og)
    Min bil har en kjempe antenne på 1 meter stående opp bak, men den har ike mye bedre mottak enn på fattern's Passat, der antenna er ca 30 cm lang.

Håper det ga klarhet

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svakt signal er det jeg vil omtale som et signal som ikke er støyete, men rett og slett ikke innneholder nok effekt til å blir forsterket høyt nok. Da hjelper det med en ekstra forsterker fordi det ikke er noe støy den også vil forsterke opp.

Dårlig signal er rett og slett et , ofte svakt det å, signal som er fullt av støy og skurr. Da vil jo skurr og støy forsterkes opp i antenneforsterkeren og da er man jo like langt.

Håper det ga klarhet
    Stemmer dette da? Har ikke en antenneforsterker, eller enhver annen forsterker, innebygd filtrering som i større eller mindre grad filtrerer ut bakgrunnsstøy før forsterkning? Er det ikke dette som beskrives av signal/noice dB tallet?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojj en stund siden siste inlegg:P

Hva jeg har erfaring av virker det ikke som at størrelsen på antennen er så anvjørende for mottakene. En antenne tar best opp signaler som har en frekvens med bølger halvparten så lange som bredden til antennen.
    (jeg mener det er rett men kan ikke 100% garantere det, det kan være halvparten og)
    Min bil har en kjempe antenne på 1 meter stående opp bak, men den har ike mye bedre mottak enn på fattern's Passat, der antenna er ca 30 cm lang.

Håper det ga klarhet
    Optimal lengde på en FM-antenne er vel 3m? (Bølgelengde på 100MHz) Men vanligvis benyttes ca 75cm som er en fjerdedel av denne lengden. Typiske antenner som selges på biltema osv.

Ellers er min erfaring akkurat motsatt av din, en 75 cm antenne fungerer mye bedre enn disse små originalpiskene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Optimal lengde på en FM-antenne er vel 3m? (Bølgelengde på 100MHz) Men vanligvis benyttes ca 75cm som er en fjerdedel av denne lengden. Typiske antenner som selges på biltema osv.

Ellers er min erfaring akkurat motsatt av din, en 75 cm antenne fungerer mye bedre enn disse små originalpiskene.
    Stemmer det, at lengden på antenna er optimal når den har samme lengden som bølgelengden

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra før av så sitter det en orginal motorisert antenne på saab'en den er vel sikkert 75 cm ja kan jeg tenke meg, er det noen som har greie på om den svekkes over tid? bilen er jo 10 år gammel..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •