Anlegg til russebil - ønsker mest mulig lyd for minst mulig penger. =)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg til russebil - ønsker mest mulig lyd for minst mulig penger. =)

Hei.

Jeg og noen kamerater har nå kommet til det stadiet hvor vi skal utstyre russebilen vår med et bilstereoanlegg. Noen synes det er greit å bruke litt penger (undertegnede) på å få tak i et skikkelig anlegg, andre synes dette ikke bør legges så stor vekt på. Siden vi kjører et felles budsjett, har vi derfor kommet frem til en ca. pris for hva vi ønsker å bruke på akkurat dette.

Jeg er egentlig helt blank i bilstereo verdenen, men jeg vet hva jeg liker og jeg vet at på AvForum finnes det mange kompetente folk.

Vil derfor legge frem et litt skrint budsjett på 7000 kroner for dere. Hadde vært fint om noen kunne hjelpe oss med dette.

Ønsker: Grei kvalitet på lyden med hovedvekt på spenstig diskant og tyngde i bassområdet. Trenger ikke spille så veldig pent, bare det spiller høyt.

Brukthandler er ingen hindring.
    Mvh
    Sir.KnowsAlot

EDIT: Vi har nå kjøpt anlegg. =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diy ?

Hvis dere vil bygge litt selv har jeg noen 4 RCF 18" dere kan få billig. Kasser kan følge med. Send meg pm hvis dere er interessert

\Gøran

Newcomer olaf91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på det samme... Trenger info om hvordan vi kan bygge slik at vi får dypest mulig bass osv... Har en cadence 5100 forsterker. Det står 1800 w på den, men det er kanskje ikke helt til å stole på... Men den har 5 kanaler, og vi har tenkt å drive to suber med denne. RMS Effekt @13,8V 4Ohm: 4 x 100W + 1 x 200W. Subene vi skal drive er to av disse: Elutstyr.no | Bilstereo med fokus på kvalitet
    Vi har tenkt å montere dem vrengt. Vet ikke om dette har noen lydmessige gevinster, men siden magneten er så stilig må vi nesten gjøre det!
    Men går det an å brokoble denne forsterkeren, eller finnes det andre gode koblingsalternativer? Hele vitsen er å få mest mulig power ut av utsturet.
    Vi hadde tenkt å bygge en høy kasse bak i bilen. Sånn ca en meter høy, og så bred vi får plass til. Den skal stå i en VAN. Tror vi har plass til å bygge den ca 30-40 cm dyp.

\Olaf

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Av erfaring så er det noen ting som må avgjøres av gutta på bilen:

1.Hvem skal det spilles for (mest inne / mest ute).
    2.Hvor mye kan dere bruke?
    3.Hva skal fokuset være på, (spille HØYT / spille dypt)
    4.Hvor mye plass er det i bilen til høytalere.

Fant selv ut at selvom vi hadde fokusert på lyd inni bilen, så ble det stort sett spillt for folk utenfor mest og at vi hadde måttet ofre noen hz nedover for å få mer lydtrykk etc.
    Ganske enkelt så kan man spille vesentlig høyere dersom man ikke velger å spille like dypt!
    Det holder å¨spille ned mot 30hz i en russebil, ikke forsøk å spille kino dyp bass i en russebil, det er bortkastet selvom det er kult inni bilen.
    Det var i sin tid jeg som hadde ansvaret for å bygge anlegget i bilen vår, og jeg sleit litt med å få med de andre på å bruke "nokk" penger, men de var alle fornøyde når vi ble stående litt i sentrum for de lokale treffene

Når det gjelder plass i bilen så er jo det diktert litt av hvor mange man er på bilen og såklart hvaslags bil man skal bruke.
    Men det er en stor fordel om man har mulighet til å bruke PA saker på en eller annen måte, ideen om å bygge en "vegg" bak er ikke ny, snarere en vellbrukt tanke. Men det imponerer ikke på lydsiden dersom man ikke har gjort nøyaktige målinger og bruker elementer som egner seg til dennslags.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •