Sub plassering i stv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
  1. #1
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sub plassering i stv

    Hei.

    Jeg skal hjelpe en med å bygge kasse i en E34 BMW 5 serie stv.

    Spørsmålet er om noen har erfaring med hva som er best med tanke på om subbene skal pekke oppover, bakover eller fremover.
    Og om noen kan sjekke om subbene passer best i lukket eller portet kasse.
    Eventuelt port størelse og lengde, og volum anbefaling for portet og lukket.

    Subbene er 4 stk Rockford Fosgate T110D2.

    Model - Power DVC T110D2
    Nominal Impedance (ohms) 2 (2)
    Voice Coil Diameter-inch (mm) 3 (72.2)
    FS (Hz) 32
    QTS 0.574
    VAS-cu.ft. (liter) 0.67 (19)
    Xmax-inch (mm) 0.55 (14)
    SPL (dB @ 1w/1m) 82.0
    Power Handling (RMS) 600
    Power Handling (Max) 1200

  2. #2
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    €€ BILSTEREOFORUMET €€ - Powered by vBulletin
    kan være en lur plass å spørre, der bilstereofolket holder til

  3. #3
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen tvil for min del når det gjelder elementene.
    Små lukkede kasser på 16-17 liter pr element!
    Det spiller musikk og ikke bare buldre-boom-bass. :smile:
    Med 4 stk er 130dB+ oppnåelig om man vil imponere kompisene, men enda viktigere, lav forvrengning ved mer normale lydtrykk.

    Plassering kan være både det ene og andre, etter hvilken bil det er.
    Men ofte er den minst praktiske plasseringen den beste for lyden; kassene plassert bakerst i bagasjerommet med elementene pekende forover.
    De fleste har kjøpt stasjonsvogn av andre grunner enn for å fylle de med basskasser, og da får man godta de kompromisser det medfører.

    Lag en enkel firkantet kasse i 22mm spon og prøv deg frem!

  4. #4
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    for mest mulig db i ei stv så bør du ha basskassen ca 20cm fra bakveggen, rettet bakover og skrå opp slik at bassen får en hornladning fremover via bakveggen.. bassportene må og være der bak på baffelplata for at ikke de skal bremse trykket av bassene.. har en portene oppover så blir trykket skjøvet oppover...
    du kan og ha kassen helt inntil baksete med bassene bakover men da må baffelplata være helt horisentalt

  5. #5
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis kassevolumet bør være 16-17 liter/stk ville jeg prøvd å fått en stor kasse ned i reservehjulsbrønnen. Ca. 70 liter bør gå greit da.

  6. #6
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg og er vel mest enig i lukkede kasser, men eieren sier han er mest inntrisert i mere trykk enn fin korekt bass. Med så mye stereo er det vel ikke aktuelt med ferie tur som krever mere en kreditkort uaktuelt. Så vi får vel plassere der det passer best.
    Med portede kasser ander vi opp på ca 200 liter totalt, så liten blir den vel ikke, med lukkede hadde vi kommet under halve da.

    Så med lukkede kasser bør den stå i bakkant me elementer pekende skrå opppover mot front.
    Portede så setter vi den inntil baksetet, med elementer og porter bakover i loddrett baffel.

    Vist vi ender opp på portet kasse, hvilken volum og port blir best her da.
    For å få penest mulig bass.
    Kan sånn spalte port være en løsning ?

  7. #7
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har vi endelig tatt et valg.
    Det blir 2 subber mot seteryggen og begge bass porter i midten der midt armlenet er, de 2 andre subben slår bakover med bass port bakover i lodrett vegg. De bakover vendte får hver sitt kammer, men de mot ryggen får felles. Dette på grunn av at begge portene blir i midten. Ovenfor hverandre.
    Så får vi bare høre hvordan det blir.

  8. #8
    Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk bilder!

    Alltid morsomt å se på prosjekter!

  9. #9
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det der kommer ikke til å bli bra...

    du kommer til å dele lydtrykket i bilen i to... nå kommer du til å et sett fremmover å et bakover å lydtrykket krasjer inn ihverandre i midten over kassen.. så de bak vil bare virke som en vegg for de to fremover rettet...
    slik bass virker i bil er at all bass må skyve lufta i samme retning å bruke bilen innvendig som en cyclone.. turbulens pumpe...
    enten fremover eller bakover... ikke begge veier... jeg har ikke fått det til å virke bra..

    (har stor erfaring innen bilstereo 10års hobby... forrige oppsett var 14 forsterkere og 38 høyttaler i en opel astra sedan med plass til 5personer )

  10. #10
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    det der kommer ikke til å bli bra...

    du kommer til å dele lydtrykket i bilen i to... nå kommer du til å et sett fremmover å et bakover å lydtrykket krasjer inn ihverandre i midten over kassen.. så de bak vil bare virke som en vegg for de to fremover rettet...
    slik bass virker i bil er at all bass må skyve lufta i samme retning å bruke bilen innvendig som en cyclone.. turbulens pumpe...
    enten fremover eller bakover... ikke begge veier... jeg har ikke fått det til å virke bra..

    (har stor erfaring innen bilstereo 10års hobby... forrige oppsett var 14 forsterkere og 38 høyttaler i en opel astra sedan med plass til 5personer )

    Hmm, det var litt dumt det da sikkert, hjelper det ikke med fase justering heller da, det er 2 forsterkere, en til de i front og en til de bak.

    Får vel lyd i greiene i kveld eller morgen sikkert.

  11. #11
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nei, det hjelper ikke med å snu fasen heller...
    hvis du tenker det oppsettet i hjemmesammenheng så blir det som å sette to høyttalere midt på gulvet dipolt... blir ikke trøkk i rommet av det. høytalerene må flytte lufta i en retning.. lag en W formet baffel... der alle 4 er rettet på skrå i hver sin vinkel.. liksom to V horn.. da har du plass til 4 12" i bredden

    men er svært få som bruker 4 elementer his en vil ha noe bagasjerom igjen... er bedre å dobble forsterker effekten på to.. blir samme db økning av det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •