Kjøp av Spiller, kabler og sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av Spiller, kabler og sub

Hei. Jeg har akkurat fått meg min første bil, en Opel Astra 1.6 l 1993 modell
    Jeg ønsker å bytte ut anlegget i denne med noe litt fetere.
    I første omgang blir det en CD/MP3 avspiller og så har jeg tenkt til å kjøpe sub og effekt amp om en liten stund.

Avspiller: Jeg ønsker å kjøpe denne ny. Den skal helst være så billig som mulig, rundt 1000 til 1500 kr.
    Eneste jeg forventer er CD spiller, AUX minijack 3.5 eller USB input (gjerne begge om man får det til prisen), 4 høyttaler utganger og line out RCA til når jeg vil kjøpe en sub og en amp.

Sub: Denne kan gjerne være brukt. Her forventer jeg ikke stort, bare bass egentlig. Jeg skal ikke drive dB drag, men vil ha noe som dunker greit inni bilen. en enkel 12" i lukket eller åpen kasse skulle være greit.

Da er spørsmålet: kna jeg like godt gå for noe billig greier som GAS, Zachry osv eller lønner det seg veldig å gå for noe litt grommere, som JBL, Pioneer osv?
    Jeg trenger også en forsterker (monoblokk da) til dette og en kondensator om nødvendig.

Kabler: Hvilken tykkelse er nødvendig til forsterkeren som skal drive dette 12" elementet? Disse kablene blir kjøpt på biltema eller clas olson om ikke annet lønner seg.

Håper dere skjønner litt hva jeg er ute etter. Avspiller er det som haster mest siden den jeg har nå ikke virker Setter pris på om dere tipser meg om dere kommer over et godt til budt på sub på finn.no, eller andre sjapper. Da er det også fint om det kan hentes ikke så langt unna Oslo/Bærum område.
    Takker på forånd for hjelpen

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt tilfelle kan godt en 10" gjøre susen, hvis plass er et problem. Men 12" er mye morsommere:P

Personlig har jeg en 12" av typen zachry og er egentlig veldig fornøyd. Jeg har problemet med at jeg har diesel-tanken mellom baksete og bagasjerommet. Dette fører til at bassen blir dempet betraktelig. Subben har nå holdt i rundt 3 år. Har til og med hatt vanndamm i elementet uten at den tok spesielt skade av det.(lekasjeproblem gjennom bakluka) Hvor fin lyd den lager er en annen sak.

Til forsterker kan du like godt gå for en 5 kanals. Forsterkeren i CD-spilleren er ikke all verdens. Kan anbefale thorshovs billige amper. Å ha forsterker til de fire andre HT'ene kan utgjøre mye. Bakdelen er mye kabeltrekking

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    (......)
    Takk for respons, plass er ikke et problem når det bare er snakk om en singel 12". Spes ikke om jeg velger lukket kasse. Har du åpen eller lukket kasse?
    Og hvilket Zachry element er det du har? Jeg så de hadde flere typer.
    Hva forsterker angår så blir det til at jeg bruker høytalerene som fulgte med bilen og da er det trukket kabler fra både bakhøytalere og fronthøytalere så jeg gidder ikke styre mere med det. Dessuten er de så små at det holder med 4 x 40 watt eller hva det nå pleier å være i avspillerene.
    Det går vel sikker tann å brokoble en 4 kanals forsterker også om jeg velger å gå for det, men i utgangspunktet tenker jeg monoblokk

Setter pris på alle svar som kommer

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom over denne da jeg tittet etter bilstereo i dag:
    CDX-GT230 (CDXGT230) : Bilstereo : Sony

Den virket svært aktuell og til en gunstig pris. Hvis jeg får tak i antenne i morgen drar jeg nok innom elkjøp og kjøper denne. Og da har jeg jo 30 dagers returrett om den skulle vise seg å være dårlig.

Da gjenstår kabler og subb da

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stor MDF kasse med port. Tipper den er tunet ganske høyt med tanke på størrelsen på porten. Kjøpte kasse på Fort Knox i drammen.

Hvilken type zachry-subben er har jeg ingen anelse om. Jeg kjøpte den av en kammerat som skulle bytte element i en bandpass-kasse.
    Var vel denne typen: Ljudia.no
    Elementet tror jeg var det samme, men ikke sikker.

Når det kommer til forsterkerne i en cd-spiller så er som sagt ikke det noe å skryte av. Det er ofte snakk om 4x10W og ikke 4x45w som ofte er oppgitt. Skal du bruke de originale elementene så blir det nok ikke noe problem. Hvis ikke vil jeg anbefale å kjøpe forsterker til de nye elementene.
    Hva angår cd-spilleren er smak og behag, jeg kjøpte cd-spiller fra USA gjennom en norsk utvekslingsstudent til rundt 1500 og er veldig fornøyd. Så jeg sverger til pioneer i den gården.

Denne spilleren har de tingene du så etter: Bilradiospesialisten Problemet med de mindre spillerene er ofte det at det er få linjeutganger. Altså ikke egnet hvis en skal bygge ut anlegget eller ha flerkanals forsterker/flere forsterkere.

Når det kommer til kabler så er jeg ikke like stødig, men jeg tipper det skal gå greit å kjøpe en kabelpakke ett eller annet sted. Du burde sa etter en kabelpake med like stor eller større sikring enn hva forsterkeren har totalt. Noe rundt 10mm^2 på strømkabel burde holde.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for svar, nok en gang, Gehe
    Bestilte spilleren fra elkjop.no fordi de ikke hadde den på lager i varehuset, så jeg regner med at den kommer i løpet av noen dager. Så at de bare hadde et sett med linjeutganger ja, men jeg får heller bruke en splitter hvis jeg trenger mer. Den virket så prisgunstig at jeg bare slo til.

Hva kabler angår så har de noen sett på biltema som innebærer: Kabelsko (diverse), minus og pluss ledninger i 8/16/21 mm2 størrelser. Med priser fra 299/399/499 priset etter tykkelse. 6 meter av alle kabler som burde holde i min bil.

EDIT: Da var spilleren ankommet og testet og dette låt meget bedre enn forventet. Helt grei lyd fra høyttalerene som stod i bilen fra før, men jeg er fortsatt nødt til å ha en subb etter hvert. Eneste jeg slet med var at jeg ikke fikk satt spilleren på plass pga rammen til å feste den i (med låsemekanismen) var for dyp slik at den traff en kant og kom ikke helt inn. Får se hva jeg får gjort med dette

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en 12" mener jeg 8mm^2 burde holde, er jo ikke akkurat en værstingssubb du er ute etter heller. Helt klart en fordel å kjøpe ferdig kabelsett. Det settet jeg kjøpte var det ferdig terminert sikringsboks på noe som var veldig greit, slapp jeg å loke med det selv. Kabelsko kan også være en fordel noe som følger med.

Håper du blir fornøyd og at det er flere som kommer med tips her.

Virkelig budsjett sub: Finn.no(SPL-399kr)
    Sikkert grei sub, men qmpen derimot...:(Finn.no (RF/Blaupunkt - 1200kr)
    En god sub: Finn.no (Dynabel - 500kr)
    MTX: Finn.no - (MTX - 800kr)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på alle svar og forslag som kommer

Ønsker å bruke omtrent 2000 på sub, kasse og forsterker. Det er ikke mye, men det skal som sagt bare spille greitt for dem inni bilen.
    Og brukt er bare positivt, men det bør helst være i nærheten av bærum (som er ved oslo)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    whoohoo, sub er handlet inn i dag Takk for all hjelp, "Gehe"

Det endte med en Planet Audio 300.4 forsterker som står oppført som 600 watt (hehe, lykke til) ut brokoplet. Subben ble en 12" Kenwood sak med en lukket kasse på omtrent 20 - 30 liter. Spilte helt greit og kostet tilsammen 1400, som ikke er så verst.
    Kabler ble et sett fra biltema i 21 mm2 tykkelse, altså rimelig overdimensjonert, men det taper jeg ikke noe på.
    Setter var helt greitt bortsett fra de tynne kableskoene og den håpløse måten å feste ledningene i sikringsholderen, helt latterlig dårlig. Må loddes senere.

Funker sikkert fett dette.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratuelerer, håper du blir fornøyd.
    Kjipt det med kabelsettet, ingen erfaring med kabler fra biltema bortsett fra skryt andre gir.
    Lykke til med monteringen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •