Anlegg i nyere bil? Eget batteri? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 141
  1. #121
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og jeg er ikke utdanna serviceelektroniker...:roll:

    Fun fact: kondensator er faktisk dyrere enn nye kabler...

  2. #122
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    jeg går faktisk Automasjon vg3 så jeg bør faktisk vite litt hva jeg snakker om.


    er billigere med tykkere kabler enn en kondensator.
    men trådstarter får gjøre hva han vill.
    enten kjøpe bedre kabler som er den riktige måten, eller feile å kjøpe kondensator.
    Ikkje rart det skjer ulykker og branner med sånne folk..
    Neida, men poenget enda er jo begrenset med penger så da lokker en ikke han ut i uføret.

    Når en har masse peng kan en kjøre på..
    Kanskje dere kan sponse han med 50 kvadrat og bilstereo batterier i fleng?

  3. #123
    Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ikkje rart det skjer ulykker og branner med sånne folk..
    Neida, men poenget enda er jo begrenset med penger så da lokker en ikke han ut i uføret.

    Når en har masse peng kan en kjøre på..
    Kanskje dere kan sponse han med 50 kvadrat og bilstereo batterier i fleng?
    nå sier ikke jeg at han må bruke 50mm2 heller da men minimum 21mm2 til nød 16mm2.
    det er ikke store prisen for det på biltema.
    blir ca 600,- for 12m 30mm2
    og det er billigere enn en kondensator

    og ulykker og branner? vi som driver med dette gjør kabelberegninger for å finne ut rett tykkelse i forhold til strømtrekk og lengde(spenningsfall i kabel).
    og også hvilke kabler man skal bruke i forskjellige situasjoner.

  4. #124
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som nevnt i tråden.

    1.En kondensator har en oppgave, det er å holde en stabil spenning.

    2.En forsterker av nyere dato har gjerne en relativt kraftig innebygget kondensatorbank som "erstatter" en ekstern kondensator

    3. Noen her mener at en kondensatoren er en kjempegod løsning fordi den kan gi det lille ekstra til forsterkeren når batteri og dynamo ikke klarer å holde følge, MEN saken er jo den at kondensatoren skal jo lades opp igjen, og vil jo belaste batteri og dynamo i en viss tid etterpå, så det du egentlig gjør er å sørge for en høyere belastning av batteri og dynamo over lengre tid, istedet for periodevis.

    4.Så min anbefaling er alltid som følger.
    1.Skikkelig kabling
    2.Nytt batteri
    3.Ny dynamo
    4.Kondensator



    Det er også nevnt kondensator i forbindelse med dB-drag her, vet ikke om vedkommende mente at dette var bra, men da kan jeg med en gang si at svært få bruker kondensator i db-drag..

    Jeg kjenner til en bil i Norge på elitenivå som bruker kondensator, og det er en 1F Stinger koblet til rett bak cd-spilleren, da han var i en klasse hvor man bare kunne ha ett batteri så var spenningsfallet så høyt at spillern slo seg av under målingen..
    Kablene til kondensatoren er veldig tynne for å unngå at det skal gå for mye strøm tilbake til forsterkerene.


    Man skal vite det at en kondensator ofte skjuler ett problem, som da foregår i stillhet til noe plutselig ryker..

    Det kan være greit med kondensator, men da bør man også ha resten i orden også..

    Noen bruker jo gjerne 10 000kr på forsterkere, mens det å bruke 1500kr på kabler til dette er helt uhørt, hvorfor er det slik?

  5. #125
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    maange bruker kondensator... har testet forskjellen på det selv.
    å en skal ikke lete lenge på youtube før man finner filmer av folk som viser hvor stor forskjell det er på med å uten kondensator..

    YouTube - Capacitor vs no capacitor NEW Challenge Type R SUB Alpine

  6. #126
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I de bilene som deltakere bygger for dbdrag vil du svært skjeldent finne en kondensator, og du må gjerne peke ut noen biler bygget for dbdrag som har dette.

  7. #127
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    maange bruker kondensator... har testet forskjellen på det selv.
    å en skal ikke lete lenge på youtube før man finner filmer av folk som viser hvor stor forskjell det er på med å uten kondensator..

    YouTube - Capacitor vs no capacitor NEW Challenge Type R SUB Alpine
    Filmen var forøvrig elendig og viser ingenting, høres jo ikke ut som han spiller samme sang begge gangene heller...

    Og som nevnt, ja lysene slutter å blinke, fordi du har klart å skjule ett problem

  8. #128
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Filmen var forøvrig elendig og viser ingenting, høres jo ikke ut som han spiller samme sang begge gangene heller...

    Og som nevnt, ja lysene slutter å blinke, fordi du har klart å skjule ett problem
    noen kaller det skjult andre kaller det løst et problem... gidder ikke ta diskusjonen en gang til...
    så lenge samme løsning virket for meg som den gjør for en haug med andre så er det vel godt nok... alt er et spørsmål om muligheter å pris...

  9. #129
    Newcomer Hifonic sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    noen kaller det skjult andre kaller det løst et problem... gidder ikke ta diskusjonen en gang til...
    så lenge samme løsning virket for meg som den gjør for en haug med andre så er det vel godt nok... alt er et spørsmål om muligheter å pris...
    Spørs helt hva du ser på som problemet det. Om jeg ser lys som dimmer tenker ikke jeg at problemet er at lysene dimmer, men at jeg har underdimensjonert strømforsyning. Om jeg da monterer kondensator og blir kvitt blinkingen ville jeg fortsatt tenkt at jeg har et problem med strømforsyningen til annlegget som nå var skjult.

    Du får samme effekten ved å oppgraderer kabler i motorrom til litt grovere greier og går over jordingspunktene. De fleste tror de har så forbanna god joding bare for de har pussa bort lakken osv. Men om man hadde målt på en riktig måte ville det nok vise seg at man har ganske heftig spenningsfall bare i disse punktene.

    Og videoen der viser ingenting, bortsett fra en heller latterlig amerikaner.. Du HØRER at det spiller høyere den andre gangen han spiller uten kondensator. Og helt annen sang bruker han også.

    Greit å bruke kondensator når du faktisk har en strømforsyning som står i stil med annlegget, men før det ville jeg brukt pengene på mye annet enn kondensator for å mate forsterkerne med det de vil ha..

  10. #130
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Som nevnt i tråden.

    1.En kondensator har en oppgave, det er å holde en stabil spenning.

    2.En forsterker av nyere dato har gjerne en relativt kraftig innebygget kondensatorbank som "erstatter" en ekstern kondensator

    3. Noen her mener at en kondensatoren er en kjempegod løsning fordi den kan gi det lille ekstra til forsterkeren når batteri og dynamo ikke klarer å holde følge, MEN saken er jo den at kondensatoren skal jo lades opp igjen, og vil jo belaste batteri og dynamo i en viss tid etterpå, så det du egentlig gjør er å sørge for en høyere belastning av batteri og dynamo over lengre tid, istedet for periodevis.

    4.Så min anbefaling er alltid som følger.
    1.Skikkelig kabling
    2.Nytt batteri
    3.Ny dynamo
    4.Kondensator



    Det er også nevnt kondensator i forbindelse med dB-drag her, vet ikke om vedkommende mente at dette var bra, men da kan jeg med en gang si at svært få bruker kondensator i db-drag..

    Jeg kjenner til en bil i Norge på elitenivå som bruker kondensator, og det er en 1F Stinger koblet til rett bak cd-spilleren, da han var i en klasse hvor man bare kunne ha ett batteri så var spenningsfallet så høyt at spillern slo seg av under målingen..
    Kablene til kondensatoren er veldig tynne for å unngå at det skal gå for mye strøm tilbake til forsterkerene.


    Man skal vite det at en kondensator ofte skjuler ett problem, som da foregår i stillhet til noe plutselig ryker..

    Det kan være greit med kondensator, men da bør man også ha resten i orden også..

    Noen bruker jo gjerne 10 000kr på forsterkere, mens det å bruke 1500kr på kabler til dette er helt uhørt, hvorfor er det slik?
    Vis meg den forsterkeren som har nok kondensatorer innebygget.
    Dette er tull. Forsterkerene har for lite innebygget, men noen er bedre, som Audison, men ca alle har for lite.
    Og det hjelper ikke å peise på en kraftig kabel uten kondensator å tru nå blinker ikke lyset og forsterkeren får nok strøm, hva skjer? Jo blinker forsatt om ikke fult så mye. Kondensator må til.
    Dette med å lokke folk til ikke bruke kondensator er tull vis dei skal spare peng, for da trenger du et batteri som er beregnet til bilstereo til kr 2-4000,-

    Men resten bør vere ok, som:
    -Batteri som er friskt.
    -Dynamo som er ok børster på (kan monteres inteligent system som måler batteriet og styrer dynamoen, da orginalt lader dynamoen bare litt av det den egentlig kan, dette fordi ikke batteri skal koke med for mye lading)
    -Orntelige kabler
    -skikkelige jordingspunkt
    -Sikre pluss kabelen med sikring (sikring i begge ender vis du har batteri bak)
    -Strømkablene legges bakover ved siden av orginale strømkabler og signalkabler på motsatt side
    -osv
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  11. #131
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Filmen var forøvrig elendig og viser ingenting, høres jo ikke ut som han spiller samme sang begge gangene heller...

    Og som nevnt, ja lysene slutter å blinke, fordi du har klart å skjule ett problem
    Du kan ikke sei skjult et problem..heller ikke fikset et problem.
    Kondensator vil forhindre at det blir levert for lite strøm i strømkabelen under bruk, (nok kondensatorer i forhold til anlegg) og da har en løyst et problem egentlig.
    Men så kan vi ta problemet med at det blir levert for lite..dette skjer under basslaga i musikken først å fremst. Et vandlig bilbatteri klarer ikke å levere så mye strøm i korte perioder og da må en tenke nytt. Finnes bilstereo batterier som en kan montere som leverer mye raskere strøm.
    Da har vi løyst det problemet, eller har vi det? NEI.

    For da må vi gå til begynnelsen og det er dynamoen. Mange skifter dynamo men å montere en aktiv styrt laderele er tingen (pris 1700,-) Dette vil da overvåke batteriet og gje beskjed til laderen hvor mye det bør lade. F.eks en vandlig lader vel ca 25 A kanskje selv om det er 80A dynamo. Og med dette laderelet får f.eks dynamoen beskjed om at det må lade 50A for batteriet trenger strøm.
    Da har vi løyst problemet.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  12. #132
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En dynamo vil som hovedregel produsere langt mer enn "25A for å lade batteriet", det er andre strømforbrukere i en bil som drar endel strøm, og en dynamo vil produsere så mye strøm den klarer, begrenset av spenningsregulatoren (som styrer batterilading ved å begrense spenningen til 14.4V, som normalt er optimalt for lading) og turtall på motor. Dimming av lys ser vi først når dynamoen ikke klarer å levere mer, og batteriet tar over.

    Grunnen til at vi gjerne har 80-90A dynamo i en bil er fordi at bilprodusentene har lagt inn ganske mye "overkill" for å være sikker på at batteriet blir ladet selv om alt av elektrisk last i bilen er påslått, for eksempel fjernlys, kupevifte på maks, radiatorvifte, varmetråder i bakrute, setevarmer osv. Når bare fjernlysa på en normal bil drar 20A, kupevifta gjerne kan dra 15A, varmetråder i bakruta drar noen A, osv, så blir det fort endel til slutt.

    Problemet er løst når man har kraftig nok dynamo, riktig dimensjonerte kabler fra dynamo til batteri, motorblokk til karosseri og batteri til karosseri (the big three), og selvfølgelig riktig dimensjonerte kabler fra batteri/dynamo til strømforbrukerne. Med riktig kabling hele veien fra strømforsyning til forbruker er det ikke nødvendig med ekstra kondensator utover den kondensatorbanken som allerede er i moderne forsterkere.

    Man trenger overhodet ikke bilstereobatteri i et normalt (400-800W RMS forsterkeffekt) anlegg, da du som hovedregel aldri vil dra så mye strøm over tid at spenningen (med riktig kabling) synker under ladespenning, og dermed belaster batteriet.

    Edit: når jeg nå ser at både hifonic og techpoint, begge med stor kompetanse innen bilstereo har uttalt seg, og lovemusikk og dc1515sandnes fortsatt nekter å høre etter, så begynner jeg å lure på om det er håp for fred her i verden...

  13. #133
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vis meg den forsterkeren som har nok kondensatorer innebygget.
    Dette er tull. Forsterkerene har for lite innebygget, men noen er bedre, som Audison, men ca alle har for lite.
    Og det hjelper ikke å peise på en kraftig kabel uten kondensator å tru nå blinker ikke lyset og forsterkeren får nok strøm, hva skjer? Jo blinker forsatt om ikke fult så mye. Kondensator må til.
    Dette med å lokke folk til ikke bruke kondensator er tull vis dei skal spare peng, for da trenger du et batteri som er beregnet til bilstereo til kr 2-4000,-

    Men resten bør vere ok, som:
    -Batteri som er friskt.
    -Dynamo som er ok børster på (kan monteres inteligent system som måler batteriet og styrer dynamoen, da orginalt lader dynamoen bare litt av det den egentlig kan, dette fordi ikke batteri skal koke med for mye lading)
    -Orntelige kabler
    -skikkelige jordingspunkt
    -Sikre pluss kabelen med sikring (sikring i begge ender vis du har batteri bak)
    -Strømkablene legges bakover ved siden av orginale strømkabler og signalkabler på motsatt side
    -osv
    Trenger ikke en heftig stor kondensator, men en grei bank i forsterkeren og en god strømforsyning..

    I bilen min røyk dynamoen kort tid etter jeg kjøpte bilen, fordi den ikke tålte belastningen, så vi fikk ordna en større, og den i sammen med orginalt batteri holder i massevis for mine to forsterkere (1x1500w rms koblet i 1 ohm + 4x120w rms koblet i 4 ohm)
    Ordentlige kabler har man fra Stinger (IKKE CCA som veldig mange kjøper) 50mm2, pluss og minus trekt fra batteriet foran, for ett skikkelig jordingspunkt i karosseri ikke eksisterer.

    Strømkabler legger man som regel på en av sidene som du sier, og signalkabler er det lurt å legge inn mot midten av bilen, da det er strømkabler under dekslene på begge sider i bilen.

    Ett skikkelig batteri er uansett å foretrekke da det gir en mer stabil forsyning over tid.

    Jeg selger stadig kondensatorer, men jeg anbefaler det ikke.

  14. #134
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    En dynamo vil som hovedregel produsere langt mer enn "25A for å lade batteriet", det er andre strømforbrukere i en bil som drar endel strøm, og en dynamo vil produsere så mye strøm den klarer, begrenset av spenningsregulatoren (som styrer batterilading ved å begrense spenningen til 14.4V, som normalt er optimalt for lading) og turtall på motor. Dimming av lys ser vi først når dynamoen ikke klarer å levere mer, og batteriet tar over.
    Riktig

    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Grunnen til at vi gjerne har 80-90A dynamo i en bil er fordi at bilprodusentene har lagt inn ganske mye "overkill" for å være sikker på at batteriet blir ladet selv om alt av elektrisk last i bilen er påslått, for eksempel fjernlys, kupevifte på maks, radiatorvifte, varmetråder i bakrute, setevarmer osv. Når bare fjernlysa på en normal bil drar 20A, kupevifta gjerne kan dra 15A, varmetråder i bakruta drar noen A, osv, så blir det fort endel til slutt.
    Til en viss grad så er jo dette riktig, men de godtar jo også ett visst spenningsfall da, som gjør at det fort kan bli enda mer spenningsfall når man kobler på ett anlegg..
    Derfor viktig å sjekke kablingen fra dynamo til batteri (som du har nevnt), og deretter sørge for skikkelig kabling bak, og det anbefales da å trekke både pluss og minuskabelen fra batteriet.

    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Problemet er løst når man har kraftig nok dynamo, riktig dimensjonerte kabler fra dynamo til batteri, motorblokk til karosseri og batteri til karosseri (the big three), og selvfølgelig riktig dimensjonerte kabler fra batteri/dynamo til strømforbrukerne. Med riktig kabling hele veien fra strømforsyning til forbruker er det ikke nødvendig med ekstra kondensator utover den kondensatorbanken som allerede er i moderne forsterkere.

    Man trenger overhodet ikke bilstereobatteri i et normalt (400-800W RMS forsterkeffekt) anlegg, da du som hovedregel aldri vil dra så mye strøm over tid at spenningen (med riktig kabling) synker under ladespenning, og dermed belaster batteriet.
    Her er jeg helt enig
    I noen biler er det vel og merke ikke plass til stort nok batteri til anlegget, og da har man tre valg.
    1.Velge ett mindre anlegg
    2.Montere en større dynamo som kan klare stor nok belastning over tid
    3.Hvis anlegget ikke er veldig mye for stort, og det ikke er mulig å få ordnet en stor nok dynamo og batteri så kan man bruke en kondensator, fortrinnsvis en hybrid.

  15. #135
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Trenger ikke en heftig stor kondensator, men en grei bank i forsterkeren og en god strømforsyning..

    I bilen min røyk dynamoen kort tid etter jeg kjøpte bilen, fordi den ikke tålte belastningen, så vi fikk ordna en større, og den i sammen med orginalt batteri holder i massevis for mine to forsterkere (1x1500w rms koblet i 1 ohm + 4x120w rms koblet i 4 ohm)
    Ordentlige kabler har man fra Stinger (IKKE CCA som veldig mange kjøper) 50mm2, pluss og minus trekt fra batteriet foran, for ett skikkelig jordingspunkt i karosseri ikke eksisterer.

    Strømkabler legger man som regel på en av sidene som du sier, og signalkabler er det lurt å legge inn mot midten av bilen, da det er strømkabler under dekslene på begge sider i bilen.

    Ett skikkelig batteri er uansett å foretrekke da det gir en mer stabil forsyning over tid.

    Jeg selger stadig kondensatorer, men jeg anbefaler det ikke.
    Nå er det noen år siden eg drev med bilstereo, men tror forsatt ikke det er nok kondensatorer i en vandlig forsterker.
    Kan du finne en link til en vandlig forsterker med bilde inni som beviser at det er nok? (Eit av dei vandlige merka som folk flest kjøper?
    For å vere pirkete er det ikke alltid strømkabler på begge sider, men det må hver enkelt sjekke ut. Og som du sier en kan legge dei i mitten av bilen.
    Ellers er eg enig med deg, og selfølgelig VIS det er nok kondensatorer i forsterkeren, men ikke opplevd det enda, men heller ikke studert senere forsterkere inni.

    Og ved å skifte ut kablene fra Dynamo/motor/karosseri/batteri så vil spenningen stige, det har eg selv erfart.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  16. #136
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forøvrig skal eg ta oppigjen bilstereo no pga alene, kom eg over noen veldig gode forsterkere med rør på inngangen til normale priser, kjøpt i utlandet :-D Så kommer til å bestille.
    Ingen ting kan måle seg med rørlyd, har selv rørforsterker i hjemmet.
    Høyttalere i bilen vil nok bli byttet ut med Focal, da eg ikke har hørt noe som spiller bedre.

    Stinger strøkabler ja..er det beste merket? Eller kan vi gå for f.eks 50 kvadrat sveisekabler?
    Signalkabler til hus, er ikke det bedre i bil og? Tenker på seriøse kabler som f.eks Chord?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  17. #137
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Forøvrig skal eg ta oppigjen bilstereo no pga alene, kom eg over noen veldig gode forsterkere med rør på inngangen til normale priser, kjøpt i utlandet :-D Så kommer til å bestille.
    Ingen ting kan måle seg med rørlyd, har selv rørforsterker i hjemmet.
    Høyttalere i bilen vil nok bli byttet ut med Focal, da eg ikke har hørt noe som spiller bedre.

    Stinger strøkabler ja..er det beste merket? Eller kan vi gå for f.eks 50 kvadrat sveisekabler?
    Signalkabler til hus, er ikke det bedre i bil og? Tenker på seriøse kabler som f.eks Chord?
    rørlyd er noe for seg selv ja, men i bil er det flere som har hatt problemer med det, pga temperatursvingninger og alle vibrasjonene, men sikkert noe som får det til å funke og

    Før du velger høyttaler ville jeg også tatt en tur til en bilstereoforhandler i nærheten og spurt om å få en demo av litt forskjellig, kanskje de også har tilgang på en eller flere demobiler med forskjellig utstyr..

    Stinger har kabler i alle klasser, billige CCA kabler og opp til dyre gode kabler.
    med såkallte sveisekabler må man regne med noe spenningsfall, så ville sjekka det først hvertfall.

    Signalkabler ment for innebruk kan sikkert funke det, må jo bare ha nok skjerming og lange nok lengder så er det jo greit.

  18. #138
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    rørlyd er noe for seg selv ja, men i bil er det flere som har hatt problemer med det, pga temperatursvingninger og alle vibrasjonene, men sikkert noe som får det til å funke og

    Før du velger høyttaler ville jeg også tatt en tur til en bilstereoforhandler i nærheten og spurt om å få en demo av litt forskjellig, kanskje de også har tilgang på en eller flere demobiler med forskjellig utstyr..

    Stinger har kabler i alle klasser, billige CCA kabler og opp til dyre gode kabler.
    med såkallte sveisekabler må man regne med noe spenningsfall, så ville sjekka det først hvertfall.

    Signalkabler ment for innebruk kan sikkert funke det, må jo bare ha nok skjerming og lange nok lengder så er det jo greit.
    Stod at produsent garanterte for at det virket da det var bygget inn diverse.
    Forstod det som at eg hadde funnet en liten produsent, da han etter grundig test av "nybygg" signerte selv inn gravering i bunnen av forsterkeren.
    I tillegg kan jo eg montere den på støtdempende føtter. Men vil bruke transistor på bassen, alerede kjøpt en fra USA, Lanzar.
    Ja høyttalere ja..finnes ekstremt mye, men trur eg går for Focal eller norske Seas, er kresen på lydkvaliteten. :-D
    Strømkabler kan eg kjøpe på nettet, så prisene ikke var så gale nei i utlandet.
    Signalkabler ja..bilstereo kabler er vel kanskje laget litt mer solid for miljøet dei skal vere i? Men huskablene er bedre når en er på eit vist seriøst nivå.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  19. #139
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Stod at produsent garanterte for at det virket da det var bygget inn diverse.
    Forstod det som at eg hadde funnet en liten produsent, da han etter grundig test av "nybygg" signerte selv inn gravering i bunnen av forsterkeren.
    I tillegg kan jo eg montere den på støtdempende føtter. Men vil bruke transistor på bassen, alerede kjøpt en fra USA, Lanzar.
    Ja høyttalere ja..finnes ekstremt mye, men trur eg går for Focal eller norske Seas, er kresen på lydkvaliteten. :-D
    Strømkabler kan eg kjøpe på nettet, så prisene ikke var så gale nei i utlandet.
    Signalkabler ja..bilstereo kabler er vel kanskje laget litt mer solid for miljøet dei skal vere i? Men huskablene er bedre når en er på eit vist seriøst nivå.
    Hvis du er kresen på lydkvaliteten så er det nettopp god nok grunn til å få en lyttetest på mer enn ett merke..

    Ta deg gjerne en tur på en EMMA konkurranse f.eks, hvor flere av de mest vellydende bilene i verden (på penlyd altså) står klare til å gi deg en lytteopplevelse du sent vil glemme.

    Problemet med signalkablene laget for hus er at de skjeldent er lengre enn 1 meter, mens du i en bil trenger 5-6 meter.

    Og bra sett med signalkabler til bil kommer da fort opp i 3000kr og over dette så er det ofte placeboeffekten som trår inn både på hjemmekabler og bilstereokabler. (Etter hva de fleste blindtester har kommet frem til)

  20. #140
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Hvis du er kresen på lydkvaliteten så er det nettopp god nok grunn til å få en lyttetest på mer enn ett merke..

    Ta deg gjerne en tur på en EMMA konkurranse f.eks, hvor flere av de mest vellydende bilene i verden (på penlyd altså) står klare til å gi deg en lytteopplevelse du sent vil glemme.

    Problemet med signalkablene laget for hus er at de skjeldent er lengre enn 1 meter, mens du i en bil trenger 5-6 meter.

    Og bra sett med signalkabler til bil kommer da fort opp i 3000kr og over dette så er det ofte placeboeffekten som trår inn både på hjemmekabler og bilstereokabler. (Etter hva de fleste blindtester har kommet frem til)
    Ja skal ta meg en tur på slike konkurranser men har og vert en del på slike, blant annet var egentlig pioneer bilen i sverige en favoritt en gang til eg fekk høre Iceaudio sinn bil i Førde med Focal og Audison. Kun et frontsystem (ca 3000,-) og 1 sub (ca 5-6000) og 2 forsterkere.
    Der var det lydkvalitet og trøkk. Hi-end lyd.
    Men Audison er for dyrt, så eg vil difor prøve meg på disse rørforsterkerene.
    Litt må en jo spytte i, men vil ikke pøse ut peng på da heller.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •