Anlegg i nyere bil? Eget batteri? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 141
  1. #101
    Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    start med å måle spenning ved forsterker når anlegget spiller ved høyt volum.
    så måler du ved batteri når anlegget spiller like høyt som over.
    er det mye spenningsforskjell her har du enten dårlig jording eller for dårlige kabler.
    angående det å måle jordingen blir dette litt vansklig siden du ikke vil kunne måle motstanden før du begynner å trekke strøm.

    her er en måte.

    Altså ene kabelen på multimeteret på batteri og andre på forsterker. Tror mange vil bli overrasket over tallene man får på skjermen Denne metoden kan også brukes til å finne ut hvor spenningsfallet ligger. F.eks måle det samme på jording så finner du ut om det er dårlig jording som er synderen til spenningsfallet.

  2. #102
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    men du har ikke tenkt på det faktum at den eneste grunnen til at lysa blinker er for lite strøm eller eventuelt dårlig jording\dårlige kabler?
    er nokk ikke fullt så dyrt som du tror det er å kjøpe gode nok kabler fra begynnelsen av.
    ihvertfall ikke når du begynner å anbefale han å kjøpe kondensator blir jo fort 1 eller 2 tusenlapper det.
    er ikke mye vits i å rote vekk penger på noe som bare maskerer problemet.
    Proplemet forsvinner ikke ved å kjøpe 35 kvadrat..vil blinke alikevel fordi forsterkaren ikke får RASKT nok strøm.
    Billigare med 700 kr på biltema el noe enn flere tusen i bilstereo batteri

  3. #103
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir du ikke lei av å si den samme regla hele tia, lovemusikk? Det blir ikke mer riktig selv om du gjentar deg selv til du blir blå.

  4. #104
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    re;

    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Proplemet forsvinner ikke ved å kjøpe 35 kvadrat..vil blinke alikevel fordi forsterkaren ikke får RASKT nok strøm.
    Billigare med 700 kr på biltema el noe enn flere tusen i bilstereo batteri
    Tull å tøys Lovemusikk ,problemet løser seg ihvertfall ikke ved å kjøpe seg kondensator. Det du påstår at forsterkern ikke får raskt nok strøm kan kanskje stemme, men løsningen er garantert ikke en kondensator. Kabler/ (kabling) /batteri og dynamo (!)

  5. #105
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Tull å tøys Lovemusikk ,problemet løser seg ihvertfall ikke ved å kjøpe seg kondensator. Det du påstår at forsterkern ikke får raskt nok strøm kan kanskje stemme, men løsningen er garantert ikke en kondensator. Kabler/ (kabling) /batteri og dynamo (!)
    Veit dere ka det i heile tatt går i?
    Han sku bygge rimligast mulig og da er kondis tingen..

  6. #106
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Tull å tøys Lovemusikk ,problemet løser seg ihvertfall ikke ved å kjøpe seg kondensator. Det du påstår at forsterkern ikke får raskt nok strøm kan kanskje stemme, men løsningen er garantert ikke en kondensator. Kabler/ (kabling) /batteri og dynamo (!)
    en bass forsterker må ha kondik, kobler en i en forsterker i ny merse å guffer opp så har du ei verksted regning etterpå. fordi spenningsfallet på el anlegget blir for variabelt at den tror dynamoen er ødelagt.
    å jo større kabler jo større blir spenningsfallet på hovedbatteriet..
    å ein dynamo er dyrt å bytte ut hvis en ikke mekker slikt selv..

    Lovemusikk har veldi rett.. beste å billigste måte er en kondik. den jevner ut strømmen til bassforsterkeren slik at resten av bilen og andre forsterkere å spilleren får ikke spenningsfall hver gang bassen slår selv om kondiken er koblet rett ved siden av bass forsterkeren..

  7. #107
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fail... en kondis er tømt etter etpar hurtige bass-slag ,som igjen fører til hyppige trekk fra et muligens underdimensjonert el-anlegg (både dynamo og kabling). Og bruke kondensator kan _kanskje_ hjelpe på papiret, men i praksis er det å utsette problemet da hverken kabling eller dynamo er tilrettelagt for noe spesiellt stort strømtrekk utover hva bilen i seg selv forlanger. (lys /AC osv).

    Og det du skriver angående ny merce og bilstereo så er det tvilsomt pga manglende utjevning i strømtrekket via en kondensator. Da er det nok heller at det er såpass mye fin-elektronikk inne i bildet som ikke tåler spenningsfall. pga underdimensjonert dynamo /kabling.

    Strøm >kondensator > forsterker >element. Om du mener strømtrekket FØR kondensatoren blir noe merkbart mindre av å koble en kondensator mellom batteri > forsterker så kan du jo leve i troa.

    Gå heller over kabling ,batteri etc. Evt mål spenningsfallet på batteriet ved heftige bassutslag.

    PS ; Den blinkinga klarer man og oppnå med en vanlig cdspiller og normale høyttalere eksl sub. Såe....

  8. #108
    Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det er jo nettopp på grunn av spenningsfall man skal ha tykke kabler fram.
    jo tykker kabler jo mindre motstand i kabelen.
    jo mindre motstand i kabelen jo mindre spenningsfall får du.

    sier ikke at han skal oppgradere dynamoen ei heller kjøpe nytt batteri.
    men han vil ha mye mer igjen av å bytte kabler i motorrom, altså "the big three".
    også kabler bak til forsterker bør være så tykke som mulig.

    dette tullet med å bruke penger på en kondensator som ikke vil ha noen somhelst nytte skjønner jeg ikke.
    en kondensator vil bare skjule problemet ikke fjerne det dermed basta!.

    Hvilket batteri har du i motorrommet egenlig?

  9. #109
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    det er jo nettopp på grunn av spenningsfall man skal ha tykke kabler fram.
    jo tykker kabler jo mindre motstand i kabelen.
    jo mindre motstand i kabelen jo mindre spenningsfall får du.

    sier ikke at han skal oppgradere dynamoen ei heller kjøpe nytt batteri.
    men han vil ha mye mer igjen av å bytte kabler i motorrom, altså "the big three".
    også kabler bak til forsterker bør være så tykke som mulig.

    dette tullet med å bruke penger på en kondensator som ikke vil ha noen somhelst nytte skjønner jeg ikke.
    en kondensator vil bare skjule problemet ikke fjerne det dermed basta!.

    Hvilket batteri har du i motorrommet egenlig?
    nei, kondensator fjerner mye av problemet.... si at bassen trekker max hver gang bassen slår å mellom bass slaga så bruker ikke forsterkeren ledningene så veldi å da lader kondensatoren seg opp til neste slag. å bare ha tykke kabler flytter spenningsfallet frem til batteriet forran... slik at hele bilen står å har spenningsfall hver gang bassen slår.. slik en ser lyset dimmer i hovedlyktene i ekstreme tilfeller... for hver 1000Watt bass må der ver 1farad kondensator uansett om ein har 50mm2 frem til batteri. hvis du ikke forstår det så bør du kjøpe deg store forsterkere å prøve selv... spiller å dashbord å alt står som et diskotek... et optima batteri forran hjelper ikke så veldi mye per krone ein bruker i forhold til kondensator.. et must have.

  10. #110
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Fail... en kondis er tømt etter etpar hurtige bass-slag ,som igjen fører til hyppige trekk fra et muligens underdimensjonert el-anlegg (både dynamo og kabling). Og bruke kondensator kan _kanskje_ hjelpe på papiret, men i praksis er det å utsette problemet da hverken kabling eller dynamo er tilrettelagt for noe spesiellt stort strømtrekk utover hva bilen i seg selv forlanger. (lys /AC osv).

    Og det du skriver angående ny merce og bilstereo så er det tvilsomt pga manglende utjevning i strømtrekket via en kondensator. Da er det nok heller at det er såpass mye fin-elektronikk inne i bildet som ikke tåler spenningsfall. pga underdimensjonert dynamo /kabling.

    Strøm >kondensator > forsterker >element. Om du mener strømtrekket FØR kondensatoren blir noe merkbart mindre av å koble en kondensator mellom batteri > forsterker så kan du jo leve i troa.

    Gå heller over kabling ,batteri etc. Evt mål spenningsfallet på batteriet ved heftige bassutslag.

    PS ; Den blinkinga klarer man og oppnå med en vanlig cdspiller og normale høyttalere eksl sub. Såe....
    det jeg prøver å forklare er at en kondik jevner ut spenninga før kondiken slik den er mer stabil å ikke svinger mellom 10-14volt...

    vet godt hva jeg snakker om.. jeg har bygget over 20 heftige bilstereoer av billig produkter å til å med vunnet db drag i 1998 med 142 desibel med en forsterker til 4000kr og billigste rockford rf-15. Det anlegge ble totalt demontert av bilradiospesialisten for å se oppbygginga. brukte 600timer på det å fikk 20000kr for det av de. (de kjøpte det) å jeg har drevet med bilstereo jevnt i 15år.. lagt flere mil med kabler å slitt ut flere multimeter på å tune anlegga best mulig...


    men for all del det nytter ikke å ha 6mm2 ledning på en 1farad kondik... den må ha lednings dim slik at den kan lade seg opp mens den brukes...

  11. #111
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får forklare meg hvorfor jeg feks for noen år siden når jeg skifta bil fra en honda civic til en nyere mazda 626 ikke fikk det problemet. Dog med samme billigstereoen. (Alt var identisk trukket av både av kabler fra batteri ,og også fra spiller > forsterker.)

    Uansett, en kondensator til 1k eller et bedre batteri til ca identisk pris så hadde ikke valget mitt vært vanskelig. Evt et optima batteri ,men de koster nok noe mer en hva trådstarter ønsker å bruke....

    Foresten dc1515 ,å spille høye sinustoner kan man gjøre med det meste over 00000000000000000000000000000000.1ms ,om det holder over flere sekunder derimot er en helt annen sak. Beklager om jeg virker arrogant i min uttalelse, men DB-Drag er ikke noe jeg tar som seriøs hobby/sport

  12. #112
    Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    den gangen kondensatorer har gjort noen somhelst nytte var på 90tallet.
    dette var på grunn av at batteriene var dårlig konstruert slik at de fikk en veldig høy intern motstand.
    dette er ikke tilfelle nå.
    den andre grunnen til at det fungerte litt før var at forsterkerene var dårligere konstruert.

    dagens forsterkere er mye bedre konstruert med en høyere switch frekvens på strømforsyningen(e) enn forsterkerene hadde på 90tallet.

    men dere får tro hva dere vill.

  13. #113
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jaja, stå på dere to, kjør på videre med de seige tunge batteriene.. noen må jo komme på sisteplass og...

  14. #114
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    re;

    Vel, du har jo ingen god forklaring på hvorfor kondensator er så supert. Bastant' avfeier du effektiviteten av skikkelig strømtillførsel ifht både batteri /kabling og dynamo. Så jeg ser ikke helt overbevisningen din...
    -Poenget mitt er at hvis det er lite mulighet for strømtrekk over bilens eget behov (uten å få blinking) ,så er ikke løsningen kondensator. Den trenger jo også strøm ,men kompenserer likevel ikke ytterligere for underdimmensjonert dynamo etc.

    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    jaja, stå på dere to, kjør på videre med de seige tunge batteriene.. noen må jo komme på sisteplass og...

  15. #115
    Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Vel, du har jo ingen god forklaring på hvorfor kondensator er så supert. Bastant' avfeier du effektiviteten av skikkelig strømreserver ifht både batteri /kabling og dynamo. Så jeg ser ikke helt overbevisningen din...
    -Poenget mitt er at hvis det er lite mulighet for strømtrekk over bilens eget behov (uten å få blinking) ,så er ikke løsningen kondensator. Den trenger jo også strøm ,men kompenserer likevel ikke ytterligere for underdimmensjonert dynamo etc.
    en får alt ved å betale å betale... her er det snakk om en liten 40-50ampere forsterker på 600watt max... trenger ikke noe dynamo å dritt da.. kun en kondensator til å jevne støta slik at bassen trekker jevn strøm fra bilens hovedbatteri som garantert er godt nok siden de fleste orginalbatterier er gode for 500A Crank trekk...

    bygg deg et lite anlegg å se selv... kondensator hjelper...

    bygger en med bare tykk ledning så har ein stor spennings svingning på hovedbatteriet.. er det som er ødelegger mest av lyden.. å skal en løse det på en måte uten kondensator så må det bli større batteri å dynamo men jeg ser pengene rulle ca tre ganger forsterkerens verdi...

    forklaringen i en kondensator er at den leverer strømmen kjappere enn et batteri å den jevner ut spenningsfallet på resten av bilen.. føler jeg har sagt dette før... men de som bygger stereo over 500watt i en bil med 12v system å ikke bruker kondensator har gått glipp av mye av effekten som ligger i en forsterker.

    f.eks den store rockford forsterkeren på 15kw.. sett innmaten i den? det er kun noen utgangstransistorer å resten er bare kondensatorer. det er for i det heletatt kunne bruke den i bil uten at utgangene tar kvelden av spenningsfallet... hvorfor bruker ingen forsterkerprodusenter batteri inni forsterkerene men kondensator?

    lurer på om du er helt skrudd egentlig...

  16. #116
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Greit, jeg lurer på om du egentlig er like skrudd.
    Det at trådstarter kjører et lite anlegg på _maks_ 5-600w og lysene dimmer er da sannelig enda større grunn til å vurdere et bedre batteri ++. Og det du sier om at man trenger kondensator hvis man beveger seg over 500w er no forbaska pjatt. Jeg har selv kjørt monoblokk på 1000w mot et pioneer spl champion element med kun skikkelige kabler uten kondis. Dette var i en liten civic 86modell. Målte som bare juling etter spenningsfall uten noe nevneverdig resultat. Maks fra 14.4 med dropp ned til 14.1-2.

    -Og ,det du skriver om kondensatorbanken inni forsterkern ,selvsagt er det et lite lass av de inni der,nettop for å kompensere for evt spenningsfall /unngå ødelagt forsterker. Men jeg ser likevel ikke hensikten med kondis når problemet er det som kommer _fremfor_ en eventuell kondensator.
    Dessuten så er ikke kondensator stort annet en et batteri i grove trekk, bare med kjappere ut å oppladning en et ordinert batteri.

    Menmen... jeg føler jeg har sagt mitt, så for å unngå at tråden blir helt O.T lar jeg det ligge.

  17. #117
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si jeg ikke helt skjønner all uenigheten i denne tråden.

    Kondensator er vel bare supert når den kombineres i paralell med et batteri, det er vel ingen som i en slik sammenheng vil bare basere seg på en kondensator?

    Strømforsynings systemet får da en en sammlet indre motstand som gjør at spenningen dropper mindre ved strøm uttak. Det samme gjelder hvis man paralell kobbler batterier og øker Ah kapasiteten.

    Det at strømforsyningene internt i forsterkerene er blitt bedre, betyr vel bare at de klarer å hente mer effekt ut av en lavere tilført spenning, noe som vel skulle bety enda mere problemer med blinking i lysene i bilens elektriske anlegg hvis ampere trekket er stor i forhold til de indre motstandene.

    Skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være noen motsettnings forhold med å introdusere egene batterier og/eller store kondensatorer, når det trengs store effekt uttak av bilens elektriske anlegg.
    Det jobber jo paralellt slik at de vil hjelpe hverandre. Batteriet er basert på en kjemisk lagring av energi, kondensatoren er basert på en elektrisk ladning av energi, slik at de vil kunne levere og opplades med på litt forskjellige måter når de jobber.

    Når det kommer til stykke er batteri og kondensator bare deler som lagrer energi, det er dynamoen(e) som egentlig lager energien i et bil anlegg, hvis man ikke kobbler inn annen type ekstern opplading.

  18. #118
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En kondensator er fin til glatting av pulser, men introduserer også sin egen last på strømtilførselen, som betyr at det totale strømtrekket øker. Dette er grunnen til at endel seriøse stereobyggere i dag har gått helt bort fra kondensator i bil, til fordel for gode batterier og kanskje enda viktigere god nok kabling. Med trådstarters forsterker, og ikke helt patente jording og kabling generelt vil man få et spenningsfall i overføringen av strøm fra batteri til forsterker som medfører at forsterkeren må suge mer strøm for å kompensere for spenningstapet, noe som igjen fører til enda mer spenningstap, en ond sirkel som forsterker problemet. Grunnen til at kondensatoren kan fremstå som en løsning er nettopp fordi at den kan hjelpe til med å glatte ut spenningen målt ved forsterker. Dette er dog ingen perfekt løsning.

    Jeg ville kosta på meg ny strømkabel og jording rett fra batteri til forsterker, 21mm2 burde være nok. Da får man eliminert både dårlig jording i karosseri, og spenningstapet i kabelen bør være eliminert. Utover dette ville jeg bytta ut jordinga fra batteri til karosseri, gjerne med samme tverrsnitt som det som ble brukt til anlegget. Prislapp? godt under tusenlappen, biltema fører 21mm2 kabel med både rød og sortfarget isolasjon.

    Et forholdsvis moderne blyakkumulatorbatteri er mer enn "raskt nok" i dag til å forsyne en forsterker om kablingen er god nok, problemet oppstår om man driver på med dB-drag, hvor en gjerne tapper batteriene mye lengre ned enn i et normalt stereoanlegg (som ideelt sett omtrent aldri bruker batteriet så lenge bilen er i gang, all den tid dynamoen burde klare å ta unna det meste).

  19. #119
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå skulle trådstarter ha tips til billigt anlegg og ikke en krangling på hva er best.
    Og registrerer at ivertfall noen ikke har gått EL-fag.


    Skaff deg en kondensator du trådstarter, og kos deg med anlegget.
    Har du råd bytter du strømledningene til et større tverrsnitt.
    Mer trenger du ikke gjøre.

  20. #120
    Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg går faktisk Automasjon vg3 så jeg bør faktisk vite litt hva jeg snakker om.


    er billigere med tykkere kabler enn en kondensator.
    men trådstarter får gjøre hva han vill.
    enten kjøpe bedre kabler som er den riktige måten, eller feile å kjøpe kondensator.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •