Anlegg i nyere bil? Eget batteri? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 141
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Greit, jeg forklarte meg kanskje noe klossete. Det jeg mener er at mange nyere biler har såpass "følsom" elektronikk at man ikke bare kobler vekk batteriet sånn uten videre. (Selvsagt kobles det på samme måte /Strøm til forsterker o.l. Men med høyere risiko for å knekke elektriske komponenter)

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    JO, en kan koble på vandlig måte (forusetter at en kobler evnt forsterker til batteriet og legger til sikringer som vandlig, 1 sikring i kvar ende av + strømkabelen )
    Og ja må ha litt peiling, men går helt fint.
    Uansett koble fra batteri når en holder på.
    Og ikke noe jallakoblinger, men kun orntlige koblinger og lodd gjerne kablene i kabelskoa.
    Og bytter du høytallerne som sitter orginalt, se under dei gamle om det sitter en kondensator eller noe, det fungerer som delefilter, men det betyr og at du MÅ bruke delefiltera som følger med dei nye, ellers vil du blåse diskanten med en gang.
    Kondensator-diskusjoner fins det vel ingen fornuftige konklusjoner på. Uansett, som nevnt hvis man er plaget med blinking i lys går man ikke å kjøper seg en "kondis" ,gå rett på kjernen som vil være kabling og dynamo. Om dynamoen leverer for lite kan du fylle bagasjerommet med 1mill kondiser og batterier med eneste resultat av ei tom pengebok.

skjønner heller ikke hvorfor folk er så hypp på å anbefale kondensator.
    visst man sliter med blinking i lysene er det bedre å oppgradere "the big three" altså kablene i motorrom.
    Dynamo --> Starter (+)
    Starter --> Batteri (+)
    Motorblokk --> Batteri (-)
    Karroseri --> Batteri (-)
    her bør du satse på en kabel med bra kvadrat minimum 30mm2 eller større.
    visst du fremdeles sliter med blinking i lys så er batteriet enten for dårlig eller for liten dynamo.
    det å hekte på en kondensator på en bil som sliter med blinking i lys vil bare maskere problemet ikke fjerne det[.
    vil også anbefale deg å legge bak strømkabler med bra kvadrat alt over 30mm2 er bra i tilfelle du vil oppgradere senere.

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det blir pirking på EU-kontroll uten sikring av kabelen. Dei fleste har ivertfall en kondensator. Kabelen skal sikres, fordi at vis det oppstår skade på kabelen, vil sikringen gå.
    Selv om du har 30 kvadrat kabel vil jo lysa blinke, dette fordi forsterkeren/e ikke får raskt nok strøm. Dette igjen fordi et bilbatteri ikke er laget for å gi strøm til en forsterker.

Difor kondensator, som gir ut raskt strøm til forsterkeren. En kondensator er eit batteri som gir mye raskere strøm en et batteri. Vi har det samme inni forsterkerene, men dei er jo pitte små. Og det er for lite.

Og problemet er fjernet!!!!! da det ikke er bilen som hadde et problem.

Vis du prøver i en bil der lysa blinker..lytt på lyden og spesielt bassen.. Kobl så på en kondensator og lytt i gjen.. Hva har skjedd da?
    Jo, kraftigere og ikkje minst fastere bass.. anlegget spiller mye bedre.
    man skal jo såklart ha sikring på strømkabelen men, man trenger da for pokker ikke to sikringer på èn og samme kabel.
    er nok med 1 sikring maks 20cm fra batteriet.

dersom lysene fortsatt blinker etter å ha oppgradert kablene til 30mm2 har man enten underdimensjonerte kabler iforhold til størrelse på forsterkeren(e)
    eller man kan ha dårlig jording fra forsterker til karosseri.
    det kan også være underdimensjonert kabler fra dynamo til batteri\karosseri etc. eller rett og slett utslitt dynamo og\eller batteri.

kan ta bilen min som et eksempel da er en Opel Astra G 1999Stv(1.2l bensin) her er det originalt 16mm2 fra dynamo og ut til batteri\karosseri.
    først la jeg opp 2 16mm2 kabler bak til forsterker(pluss og minus)
    under maks pådrag blinket lysene voldsomt og bilen stoppet helt til slutt.
    bilen stoppet grunnet for lav spenning.
    oppgraderte kablene til 2 54mm2 fra batteri bak til forsterker.
    dette resulterte i at spenningen holder seg oppe lysene blinker minimalt og bilen stopper ikke ved maks pådrag. og jeg har ikke oppgradert "the big three" enda. står også bare at gammelt syrebatteri på 45ah i bilen også.

beklager for offtopic i tråden din andersop.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Jagreit, tenkte jeg skulle hjelpe litt, men hallo, den er jo tross alt koblet til med strømkabel. Greit.
    Her var'e jaggu nattamørkt.
    hehe..var ikke meningen å virke krass :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Greit, jeg forklarte meg kanskje noe klossete. Det jeg mener er at mange nyere biler har såpass "følsom" elektronikk at man ikke bare kobler vekk batteriet sånn uten videre. (Selvsagt kobles det på samme måte /Strøm til forsterker o.l. Men med høyere risiko for å knekke elektriske komponenter)

Kondensator-diskusjoner fins det vel ingen fornuftige konklusjoner på. Uansett, som nevnt hvis man er plaget med blinking i lys går man ikke å kjøper seg en "kondis" ,gå rett på kjernen som vil være kabling og dynamo. Om dynamoen leverer for lite kan du fylle bagasjerommet med 1mill kondiser og batterier med eneste resultat av ei tom pengebok.

Vis bilen lader 14,4 Volt så..
    Vis ikke skifter en jordingene fremme så stiger det sikkert 0,5 Volt.

Og tykke nok kabler som blir skrevet her, 50 kvadrat, men da snakker vi kraftigere anlegg en trådstarter sikter til.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kondensator forskyver bare problemet, og vil føre til lavere absolutt SPL målt om man er ute etter det, da kondensatoren ikke er tapsfri så forbruker den noe energi, ergo mindre strøm til forsterkeren.

Anbefaler deg helt klart å legge opp minst 21mm2 strøm, og tilsvarende jording til et egnet jordingspunkt i bilen, bruk skikkelige terminaler så blir det greiere å jobbe med også.

Ekstra batteri er somregel ikke nødvendig, men om du har en nyere japsebil med originalt batteri ville jeg bytta ut dette med et kvalitetsbatteri som også egner seg for bilstereo, originalbatteriene er noe skikkelig ræl somregel.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    En kondensator forskyver bare problemet, og vil føre til lavere absolutt SPL målt om man er ute etter det, da kondensatoren ikke er tapsfri så forbruker den noe energi, ergo mindre strøm til forsterkeren.

Anbefaler deg helt klart å legge opp minst 21mm2 strøm, og tilsvarende jording til et egnet jordingspunkt i bilen, bruk skikkelige terminaler så blir det greiere å jobbe med også.

Ekstra batteri er somregel ikke nødvendig, men om du har en nyere japsebil med originalt batteri ville jeg bytta ut dette med et kvalitetsbatteri som også egner seg for bilstereo, originalbatteriene er noe skikkelig ræl somregel.
    En kondensator er et batteri med mindre selv utladning en et bilbatteri (eks Eg har en som har ligget i en kasse i huset i flere år og solgte den nylig og eg fortalte om hvordan han skal lade den opp med motstand på.. så ringte han og sa at den var det nesten 12 Volt på...etter mange år, ca 4 år ubrukt)
    Så å komme med at det blir mindre strøm til forsterkeren??? Trur du må sette deg inn i dette.. Hvorfor har dei mange slike inni forsterkerene? For å få mindre strøm?? Nei, det er fordi at dei gir ut mye raskere strøm en den forsterkaren ville fått fra et batteri. (bilstereobatteri er noe bedre)
    I raske bass slag trengs disse kondensatorene. Flere små er bedre en 1 stor, men uansett er 1 stor bedre en ingen.
    Dette høres i en mye fastere bass men og hele lydbildet blir bedre.

Les på nettet og lær litt før dere skal fortelle meg om kondensatorer 8)

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kondensator er et batteri med mindre selv utladning en et bilbatteri (eks Eg har en som har ligget i en kasse i huset i flere år og solgte den nylig og eg fortalte om hvordan han skal lade den opp med motstand på.. så ringte han og sa at den var det nesten 12 Volt på...etter mange år, ca 4 år ubrukt)
    Så å komme med at det blir mindre strøm til forsterkeren??? Trur du må sette deg inn i dette.. Hvorfor har dei mange slike inni forsterkerene? For å få mindre strøm?? Nei, det er fordi at dei gir ut mye raskere strøm en den forsterkaren ville fått fra et batteri. (bilstereobatteri er noe bedre)
    I raske bass slag trengs disse kondensatorene. Flere små er bedre en 1 stor, men uansett er 1 stor bedre en ingen.
    Dette høres i en mye fastere bass men og hele lydbildet blir bedre.

Les på nettet og lær litt før dere skal fortelle meg om kondensatorer 8)
    er greit nok at en kondensator har mindre selvutladning enn et batteri.
    dette grunnet lavere ESR(intern motstand) enn et batteri.

det med at forsterkeren får mindre strøm ved bruk av en kondensator stemmer nok du.
    for å få teorien din til å stemme må kondensatoren være 100%effektiv.
    dette er ifølge ohmslov ikke mulig.
    envher gjenstand med motstand uansett hvor liten kan aldri bli 100%effektiv.
    tror nok du bør lese litt på nettet og lære litt mer selv.
    her er en fin liten tråd om kondensatorer Why you don`t need a capacitor

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk: tror du kan ha godt av å ikke være så bastant, foreslår at du leser linken toby91 postet meget nøye, så kanskje du også lærer sannheten om kondensatorer.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    er greit nok at en kondensator har mindre selvutladning enn et batteri.
    dette grunnet lavere ESR(intern motstand) enn et batteri.

det med at forsterkeren får mindre strøm ved bruk av en kondensator stemmer nok du.
    for å få teorien din til å stemme må kondensatoren være 100%effektiv.
    dette er ifølge ohmslov ikke mulig.
    envher gjenstand med motstand uansett hvor liten kan aldri bli 100%effektiv.
    tror nok du bør lese litt på nettet og lære litt mer selv.
    her er en fin liten tråd om kondensatorer Why you don`t need a capacitor
    Det du sier vil bety at forsterkeren vil spille dårligere vis den får mindre strøm..hehe.. jaja lev i trua.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk: tror du kan ha godt av å ikke være så bastant, foreslår at du leser linken toby91 postet meget nøye, så kanskje du også lærer sannheten om kondensatorer.
    Gidder ikke lese noe som er skrevet av synsere.

Og eg har ikke nektet på kabler, for det er viktig og.

Her kan dere studere litt, vis dere skjønner det.

Kondensator (elektrisk) - Wikipedia

http://http://www.bilradiospes.no/in...=102&ids=artID

I praksis, som er det vi er ute etter, vil forsterkeren få mer guff med kondensator da den IKKE får raskt nok strøm fra et vandlig batteri.

For dere som liker å lese ting skrevet av synsere:
    Gatebil :: Vis Temaet - spenning i Bilstereo, hvordan få den riktig

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier vil bety at forsterkeren vil spille dårligere vis den får mindre strøm..hehe.. jaja lev i trua.
    den vil nok spille dårligere i den forstand som Wibla sier at du vil miste noen dB ved maks pådrag.
    visst du ser på de som driver med konkuranse og slikt innen Spl altså maks lydtrykk, så bruker ikke de kondensatorer nettopp pågrunn av tap av spl.
    er noen som har opplevd tap på over 1.5dB ved bruk av kondensator i slike biler.

kondensatorer vart brukt før i tiden når forsterkerene ikke hadde innebygget kondensatorbank eller alt for liten kondensator bank.
    nå fortiden blir den bare brukt som et middel til å tjene mer penger fra uvitende folk som skal handle bilstereo.

beklager nok engang for offtopic i tråden din andersop.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den vil nok spille dårligere i den forstand som Wibla sier at du vil miste noen dB ved maks pådrag.
    visst du ser på de som driver med konkuranse og slikt innen Spl altså maks lydtrykk, så bruker ikke de kondensatorer nettopp pågrunn av tap av spl.
    er noen som har opplevd tap på over 1.5dB ved bruk av kondensator i slike biler.

kondensatorer vart brukt før i tiden når forsterkerene ikke hadde innebygget kondensatorbank eller alt for liten kondensator bank.
    nå fortiden blir den bare brukt som et middel til å tjene mer penger fra uvitende folk som skal handle bilstereo.

beklager nok engang for offtopic i tråden din andersop.

Alså, tene penger? ka gjer dei som selger batterier til stereo til mange tusen??

Og vi snakker ikke lydtrykk bil her, men les første innlegga til trådstarter som ville oppgradere litt (LITT)

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alså, tene penger? ka gjer dei som selger batterier til stereo til mange tusen??

Og vi snakker ikke lydtrykk bil her, men les første innlegga til trådstarter som ville oppgradere litt (LITT)
    tjener penger de også men et batteri har faktisk nytte for seg.

nok diskusjon fra min side kan ikke ødelegge hele tråden til andersop
    beklager nok engang andersop

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tjener penger de også men et batteri har faktisk nytte for seg.

nok diskusjon fra min side kan ikke ødelegge hele tråden til andersop
    beklager nok engang andersop
    hehe, interessant diskusjon dette;D Fekk vete både litt av kvart ej no :-o

Som en liten statusoppdatering kan ej fortelle at spelaren he komt, men venta fortsatt på ramme å iso-overgong.. Å det va bestillt for ei veke sida!! Ej hata å vente på post! :razz:
    Høytalarane kjøpe ej seinare når ej fe lønn igjen :lol:

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersop
    hehe, interessant diskusjon dette;D Fekk vete både litt av kvart ej no :-o

Som en liten statusoppdatering kan ej fortelle at spelaren he komt, men venta fortsatt på ramme å iso-overgong.. Å det va bestillt for ei veke sida!! Ej hata å vente på post! :razz:
    Høytalarane kjøpe ej seinare når ej fe lønn igjen :lol:
    hehe ja posten er ikke artig å vente på.
    spessielt dersom man har de fleste delen klar til lyd.

men skal være enig med Lovemusikk i en ting Focal er gode høyttalere.
    har Focal 165v1 i min bil og disse spiller brukbart høyt samtidig som godlyden bevares.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja posten er ikke artig å vente på.
    spessielt dersom man har de fleste delen klar til lyd.

men skal være enig med Lovemusikk i en ting Focal er gode høyttalere.
    har Focal 165v1 i min bil og disse spiller brukbart høyt samtidig som godlyden bevares.

Ja det blir det samme på meg snart, nå som hus anlegget er i hus :-P
    og Audioson forsterker tenke eg og. Og ikkje kondensatorer!?
    Er litt skeptisk..blir ikkje det for slapt uten? (trenger ikke høyest lydtrykk da eg ikke skal stille i konkuranse for slikt)
    Og seff seriøse strømkabler og slikt.
    Noe erfaringer med Eltek-Dynabel forsterkere???

Men eg skal kun ha go seriøs lyd me trykk i.

Andersop: Blir spennende dette :-) Bare hugs vis du skal ha forsterker, å ha skikkelig kontakt på jordingen, skrap vekk lakk fra jordingspunkt vis nødvendig, ellers kan det ryke en del i anlegget ditt pga for lite strøm og forsterkeren vil prøve å dra strøm gjennom signalkabler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andersop: Blir spennende dette :-) Bare hugs vis du skal ha forsterker, å ha skikkelig kontakt på jordingen, skrap vekk lakk fra jordingspunkt vis nødvendig, ellers kan det ryke en del i anlegget ditt pga for lite strøm og forsterkeren vil prøve å dra strøm gjennom signalkabler.

Skal følge råda når forsterkaren kjeme, men med det fyrste verte det berre bytte av fronta og la spelaren drive dei. Håpar dette skal gå bra, spelaren har ein Mosdef 4x50W forsterkar i seg..

Når pengane kjem igjen, verte det nok forsterkar og ei lita kasse baki forhåpentligvis klare eg å spare i hop dette før eg må bjynde å spare til russetida.. Fryktar at pengane flagra dåå

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersop
    Skal følge råda når forsterkaren kjeme, men med det fyrste verte det berre bytte av fronta og la spelaren drive dei. Håpar dette skal gå bra, spelaren har ein Mosdef 4x50W forsterkar i seg..

Når pengane kjem igjen, verte det nok forsterkar og ei lita kasse baki forhåpentligvis klare eg å spare i hop dette før eg må bjynde å spare til russetida.. Fryktar at pengane flagra dåå
    Ja då flyg vel pengane ja :-D
    Litt usikker på om dei blir drevet godt nok, men vis ikke så ikke spill så høyt at lyden forvrenger eller klipper, så klarer du deg nok til du får en forsterker :-D

Hugs koble på delefiltra som følger me!!!!!! ellers ingen diskanter lenge :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også få litt tam lyd om det ikke er nok strøm fra det originale ledningsnettet til radio i bilen, men det er en smal sak å rette på ved å legge jording og strøm direkte fra batteri.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også få litt tam lyd om det ikke er nok strøm fra det originale ledningsnettet til radio i bilen, men det er en smal sak å rette på ved å legge jording og strøm direkte fra batteri.
    Ja tenkte eg ikke på, da eg alltid legger opp egen 6 kvadrat, til pluss og minus.

Sjekk hva som er..
    I en bil en gang, eg sku hjelpe en nabo, i bilen hans var det en meget tynn ledning som var kveilet opp i en liten kveil..ikke langt unna bilbrann der nei.

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •