Anlegg i nyere bil? Eget batteri? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 141
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av andersop
    so det å kople ein forsterkar til batteriet på ein nyare bil, er ikkje risikabelt?
    Korleis bør ein kople dette? sikringar? kondensator?

kva er forskjellen på ein aktiv/passiv sub? og kva er ein høgnivå inngang? Kan du finne et eksempel på sub til meg? (a)
    En legger inn sikring på pluss ved batteriet og ved forsterkeren, må uansett for å få bilen eu-godkjent. Dette er for å hindre kabelen å korslutte vis det skulle bli brudd på den.. Kjøp 60 A sikringer en plass. Samme kor men bør ta 30 kvadrat ledning.
    Kondensatoren kobles NÆRMEST mulig forsterkeren, men max 40 cm unna.
    Ikke kortslutt kondensatoren. Noen er automatsikring på, og noen er det ikke, men sikring pleie det vere, da en sånn ville sprengt bilen i lufta :-D
    Men skal ikke skremme deg..hehe.. Sikkert ikkje nødvendig med ekstra batteri så lenge du har kondensator og bilen lader minst 14.2 på tomgang med lys.
    Ja et godt tips er å skifte jordingen...fra batteri til karroseri...fra dynamo til motor... og fra motor til karroseri, vis du vil..du vil da få bedre ladespenning vis du bruker 30 kvadrat. Vis du har tilgang på sveisekabler, gode og tykke, bruk slike. Ellers bare kjøp en plass.

Aktiv sub, er med forsterker, der du kobler til signalkabel,remoten(feil skreve trur eg) og strøm.
    En vandlig sub er kun høytaleren eller høytaleren i kasse, som en kobler til kun høytalerledningen. Det må da en forsterker utenom for å drive denne.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen linker til pakker:

Ice Audio AS | Importør av Brax - Cadence - Focal - Helix - Ground Zero

Men disse er uten front..men du kan jo legge til denne til kr 1290,-

Blir vel ca 5000,- og du har det beste du kan få pr i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takka for flotte svar Virkelig greitt å ha eit forum å spøre for meg som er heilt grøne på ditte

Har nokenlunde bestemt meg for spelar no.. Pioneer DEH-P5100UB Fann denne billig op pixmania 1916,- Griisebillig, med tanke på at alle andre selger den for 2498,-

Men tenkte på desse frontelementa.. Desse du linka til er vel fulltone-element? er eit komponentsett med delefilter og diskant å anbefale eller vert det mykje ekstra kostnadar/arbeid/mekking ? Er det nok med fulltone-element?

Tenkte at eg med det fyrste mest sannsyneleg kjøper spelaren, ein 4 kanals forsterkar og eit frontsett, så for bassen baki komme etterpå, viss det trengst da, når sommarlønna kjeme alternativt noken høgtalara på hattehylla?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takka for flotte svar Virkelig greitt å ha eit forum å spøre for meg som er heilt grøne på ditte

Har nokenlunde bestemt meg for spelar no.. Pioneer DEH-P5100UB Fann denne billig op pixmania 1916,- Griisebillig, med tanke på at alle andre selger den for 2498,-

Men tenkte på desse frontelementa.. Desse du linka til er vel fulltone-element? er eit komponentsett med delefilter og diskant å anbefale eller vert det mykje ekstra kostnadar/arbeid/mekking ? Er det nok med fulltone-element?

Tenkte at eg med det fyrste mest sannsyneleg kjøper spelaren, ein 4 kanals forsterkar og eit frontsett, så for bassen baki komme etterpå, viss det trengst da, når sommarlønna kjeme alternativt noken høgtalara på hattehylla?
    Pioneer er god lyd i + god radio.
    Frontelementet eg linket til er bass/mellomtone element og en diskant, og delefilter. Så da trenger du basshøytaler (sub) utenom. Det enkleste er kjøpe bil først, så undersøke hva er der og strørrelse, og så bare bytte i samme størrelse. Focal har og et par til hattehylle...trur da var 6x9..noe sånt og ikke dyre. Ivertfall ikkje mer en andre merker koster.
    Forsterker kan du jo og se på den som heter dynabel på dynabel.no.. det er bra og rimelig forsterker som er nøytral i lyden. Best er Audioson, men det er jo dyrt. Ellers vil eg tru Focal forsterker er god, uten at eg har hørt den så vil eg tru den er meget god lyd i. Hugser ikke prisen på den.
    Men se på høytalerne når du får ny bil og se etter størrelsen, for da er det enklest å bare bytte så slipper du å skjere sund bilen for da blir det jo mer omfattende. Ville satset på Focal høytalere..er dei beste..Trenger litt innspillingstid :-D
    Ja viktig!
    Vis du bytter høytalere fremme så har di sikkert en liten kondensator, så du Må sette på delefiltra du får med frontsettet, ellers ryk diskantane med en gang.
    Eg monterte delefiltra inni der med anlegget, var litt trangt men gikk fint. Ellers så får du spore frem ledningene fra diskanten og den i døra 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskant sitter nok oppe i bilen og bass/mellomtone sitter nok i døra orginalt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge nettet skal der vere 17cm plass i dørene framme (6,5") men endelig bestilling å mål å slik, teke ej når ej he fått bilen ja sjølvsagt

Skal sta å sjå i morga

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge nettet skal der vere 17cm plass i dørene framme (6,5") men endelig bestilling å mål å slik, teke ej når ej he fått bilen ja sjølvsagt

Skal sta å sjå i morga
    oki :-D
    Hugse å måle kor masse plass det er bak høytaleren i døra og.. sånn at da e plass liksom.
    Dynabel har jo litt og, men eg har ikkje hørt da så da vil eg ikkje anbefalle direkte.
    Ellers har eg hørt det meste og ingen over eller ved siden av Focal...noe tester viser og :-D
    Har fransk bil eg, og inn der skal det frank og (Focal) :-D Men først husanlegget..bestilt til den 10 denne mnd.. Fransk..Triangle Altea høytalere, en cd-spiller Music Hall og kabler..ca 21000 med rabatt på 5500 :-D
    Men i alle fall, berre spørr vis du lurer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ej Å takk for all hjelp hittil ;p Ser der står mykje vetigt i Tips&Tricks på BilStereoSpesialisten.no også Ej trur dette kan verte bra, berre ej fe tak i skikkelige komponenta (forsterkar, element)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ej Å takk for all hjelp hittil ;p Ser der står mykje vetigt i Tips&Tricks på BilStereoSpesialisten.no også Ej trur dette kan verte bra, berre ej fe tak i skikkelige komponenta (forsterkar, element)
    Noen dempe tips..så bilen ikke skramler så fælt.. Dette vil føre og til bedre og klarere lyd og bedre lydtrykk inni bilen.

Legg noe gummi bak skiltet på bilen bak vis du skal ha sub i bilen..det høres for jevligt ut den skramlingen fra skiltet

Ellers vis du en gang vil ha vekk resonanser og skramling i dører, legger du på asfaltmatte på innsiden av ytterplata i døren. Og evnt vis høytallerne står i en plast lignende kasse i dørene, så kan den dempes og.
    Dette kan du og gjere baki bilen vis du vil..
    Ellers hadde det vert best vis alt hadde verdt dempet, men kem gidde da? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, takker for tipset
    men dette med asfaltplater, det høyrdest veldi omfattande ut.. hehe

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, takker for tipset
    men dette med asfaltplater, det høyrdest veldi omfattande ut.. hehe
    hehe..kan prøve med lyd dempings matter.. da må du bare vaske først så klistre på.. Men prøv først uten du :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile I gong

No er eg endelig i gong! Har tatt litt tid å finne/kjøpe bil.. Sitte no me en Opel Corsa D 2008 mod. 5 dørs. He kjøpt spelaren - Pioneer DEH-P5100UB. Venta fortsatt på den + nokre overgongar og ramme.

Til høytalara har eg fått tips om at Infinity Reference 6520CS (Infinity Reference 6520CS Component System - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere) skal vere bra! Nokken som he hørt dei? Eventuelt kommentara ang dei?
    Det står mellom dei, eller Focal 165A1 (Focal 165A1 - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere)

Kommentara anyone?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er eg endelig i gong! Har tatt litt tid å finne/kjøpe bil.. Sitte no me en Opel Corsa D 2008 mod. 5 dørs. He kjøpt spelaren - Pioneer DEH-P5100UB. Venta fortsatt på den + nokre overgongar og ramme.

Til høytalara har eg fått tips om at Infinity Reference 6520CS (Infinity Reference 6520CS Component System - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere) skal vere bra! Nokken som he hørt dei? Eventuelt kommentara ang dei?
    Det står mellom dei, eller Focal 165A1 (Focal 165A1 - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere)

Kommentara anyone?
    Velge selv, men eg vart litt skeptisk til 2 ohm.. Det betyr at du må ha forsterker som er stabil i 0.5 ohm. Då en høytaler på 4 ohm lett går ned til 2 ohm under spilling.
    Eg hadde valgt Focal, men eg er lydkresen..hehe.. Eg skal ikke sei at Focal er best, men opp gjennom åra så er da det beste eg har hørt i en bil (frontsett til 3000, 1 sub til 5000-6000 og to audioson forsterkere) Den bilen slår alt eg har hørt av bilstereo inkludert alle biler på bilstereo messer.
    Det rimligaste Focal spiller og ringer rundt annet i prisklassen på kvalitet.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om bilen har mye elektronisk mikkmakk kan du ikke koble på "vanlig" måte, dog heller ikke bruke startkabler. Dette er pga at hjernen bla i bilen kan gå gaiken. Om det gjelder Peugot som nevnt her vet jeg ikke, ihvertfall Audi og BMW har noen nye biler nå som er klin umulig å koble uten at man vet 130% hva man gjør.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Om bilen har mye elektronisk mikkmakk kan du ikke koble på "vanlig" måte, dog heller ikke bruke startkabler. Dette er pga at hjernen bla i bilen kan gå gaiken. Om det gjelder Peugot som nevnt her vet jeg ikke, ihvertfall Audi og BMW har noen nye biler nå som er klin umulig å koble uten at man vet 130% hva man gjør.
    JO, en kan koble på vandlig måte (forusetter at en kobler evnt forsterker til batteriet og legger til sikringer som vandlig, 1 sikring i kvar ende av + strømkabelen )
    Og ja må ha litt peiling, men går helt fint.
    Uansett koble fra batteri når en holder på.
    Og ikke noe jallakoblinger, men kun orntlige koblinger og lodd gjerne kablene i kabelskoa.
    Og bytter du høytallerne som sitter orginalt, se under dei gamle om det sitter en kondensator eller noe, det fungerer som delefilter, men det betyr og at du MÅ bruke delefiltera som følger med dei nye, ellers vil du blåse diskanten med en gang.

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    (forusetter at en kobler evnt forsterker til batteriet og legger til sikringer som vandlig, 1 sikring i kvar ende av + strømkabelen )
    kan du gi meg en god grunn til at man skal bruke en sikring i hver ende av + kabelen?

eneste grunn til å måtte bruke 1 sikring i hver ende er visst man har 2 batteri (1 framme i motorrom og 1 bak i bagasjerom) eller at man går ned på kabeldimensjon ved den siste sikringen.

de fleste nye og gamle forsterkere har innebygget sikring(for å beskytte forsterkeren), enten synlig på forsterker eller innvendig i forsterker.

skjønner heller ikke hvorfor folk er så hypp på å anbefale kondensator.
    visst man sliter med blinking i lysene er det bedre å oppgradere "the big three" altså kablene i motorrom.
    Dynamo --> Starter (+)
    Starter --> Batteri (+)
    Motorblokk --> Batteri (-)
    Karroseri --> Batteri (-)
    her bør du satse på en kabel med bra kvadrat minimum 30mm2 eller større.
    visst du fremdeles sliter med blinking i lys så er batteriet enten for dårlig eller for liten dynamo.
    det å hekte på en kondensator på en bil som sliter med blinking i lys vil bare maskere problemet ikke fjerne det[.
    vil også anbefale deg å legge bak strømkabler med bra kvadrat alt over 30mm2 er bra i tilfelle du vil oppgradere senere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    kan du gi meg en god grunn til at man skal bruke en sikring i hver ende av + kabelen?

eneste grunn til å måtte bruke 1 sikring i hver ende er visst man har 2 batteri (1 framme i motorrom og 1 bak i bagasjerom) eller at man går ned på kabeldimensjon ved den siste sikringen.

de fleste nye og gamle forsterkere har innebygget sikring(for å beskytte forsterkeren), enten synlig på forsterker eller innvendig i forsterker.

skjønner heller ikke hvorfor folk er så hypp på å anbefale kondensator.
    visst man sliter med blinking i lysene er det bedre å oppgradere "the big three" altså kablene i motorrom.
    Dynamo --> Starter (+)
    Starter --> Batteri (+)
    Motorblokk --> Batteri (-)
    Karroseri --> Batteri (-)
    her bør du satse på en kabel med bra kvadrat minimum 30mm2 eller større.
    visst du fremdeles sliter med blinking i lys så er batteriet enten for dårlig eller for liten dynamo.
    det å hekte på en kondensator på en bil som sliter med blinking i lys vil bare maskere problemet ikke fjerne det[.
    vil også anbefale deg å legge bak strømkabler med bra kvadrat alt over 30mm2 er bra i tilfelle du vil oppgradere senere.

Fordi det blir pirking på EU-kontroll uten sikring av kabelen. Dei fleste har ivertfall en kondensator. Kabelen skal sikres, fordi at vis det oppstår skade på kabelen, vil sikringen gå.
    Selv om du har 30 kvadrat kabel vil jo lysa blinke, dette fordi forsterkeren/e ikke får raskt nok strøm. Dette igjen fordi et bilbatteri ikke er laget for å gi strøm til en forsterker.

Difor kondensator, som gir ut raskt strøm til forsterkeren. En kondensator er eit batteri som gir mye raskere strøm en et batteri. Vi har det samme inni forsterkerene, men dei er jo pitte små. Og det er for lite.

Og problemet er fjernet!!!!! da det ikke er bilen som hadde et problem.

Vis du prøver i en bil der lysa blinker..lytt på lyden og spesielt bassen.. Kobl så på en kondensator og lytt i gjen.. Hva har skjedd da?
    Jo, kraftigere og ikkje minst fastere bass.. anlegget spiller mye bedre.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det blir pirking på EU-kontroll uten sikring av kabelen. Dei fleste har ivertfall en kondensator. Kabelen skal sikres, fordi at vis det oppstår skade på kabelen, vil sikringen gå.
    Selv om du har 30 kvadrat kabel vil jo lysa blinke, dette fordi forsterkeren/e ikke får raskt nok strøm. Dette igjen fordi et bilbatteri ikke er laget for å gi strøm til en forsterker.

Difor kondensator, som gir ut raskt strøm til forsterkeren. En kondensator er eit batteri som gir mye raskere strøm en et batteri. Vi har det samme inni forsterkerene, men dei er jo pitte små. Og det er for lite.

Og problemet er fjernet!!!!! da det ikke er bilen som hadde et problem.

Vis du prøver i en bil der lysa blinker..lytt på lyden og spesielt bassen.. Kobl så på en kondensator og lytt i gjen.. Hva har skjedd da?
    Jo, kraftigere og ikkje minst fastere bass.. anlegget spiller mye bedre.
    Helt til kondisen er utladet.. Da er den ikke til mye hjelp.
    Derfor skrev han at du ikke løser problemet, du bare forskyver det litt vekk.. Og med dagens priser på kondiser så ville jeg nok heller kjøpt et lite bilstereobatteri og montert istedenfor.

Jeg ville heller lagt penga for kondisen i bedre strømkabler som beskrevet i smørbrødlista ovenfor her.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Helt til kondisen er utladet.. Da er den ikke til mye hjelp.
    Derfor skrev han at du ikke løser problemet, du bare forskyver det litt vekk.. Og med dagens priser på kondiser så ville jeg nok heller kjøpt et lite bilstereobatteri og montert istedenfor.

Jeg ville heller lagt penga for kondisen i bedre strømkabler som beskrevet i smørbrødlista ovenfor her.
    Blir jo ikke utladet den vis den er koblet til strømkabelen, hallo? Hvor mye peiling har dere?
    Snakker da om 1F eller to-tre 0.5F kondensatorer.
    Du kan endelig slenge på et batteri til, det er berre bra,(men bilen skal lade to batteri og, og så bør en da ha en batteriskiller) men vis en kun skal et frontsett og en sub holder det med kondensator vis bilen lader som den skal, 14,2-14,4 Volt på tomgang, og lys på.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo ikke utladet den vis den er koblet til strømkabelen, hallo? Hvor mye peiling har dere?
    Snakker da om 1F eller to-tre 0.5F kondensatorer.
    Du kan endelig slenge på et batteri til, det er berre bra,(men bilen skal lade to batteri og, og så bør en da ha en batteriskiller) men vis en kun skal et frontsett og en sub holder det med kondensator vis bilen lader som den skal, 14,2-14,4 Volt på tomgang, og lys på.
    Jagreit, tenkte jeg skulle hjelpe litt, men hallo, den er jo tross alt koblet til med strømkabel. Greit.
    Her var'e jaggu nattamørkt.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •