Anlegg i Golf II

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg i Golf II

Hei. Skal kjøpe anlegg til min 4 dørs VW Golf II 1987 mod.

Har ikke mye peiling på bilstereo så kunne trengt litt hjelp. Har da funnet noe jeg tror spiller greit til den prisklassen, men hvis dere har andre tips og andre meninger så si ifra med en gang =p

Her er det jeg fant :

Basskasse med sub : Ice Audio AS | Importør av Brax - Cadence - Focal - Helix - Ground Zero

Monoblokk : Ice Audio AS | Importør av Brax - Cadence - Focal - Helix - Ground Zero

Hatthylle høytalere (6x9") : Pioneer TS-A6903i - Bilradiospesialisten - 6x9" høyttalere

CD-Spiller : Pioneer DEH-P5100UB - Bilradiospesialisten - CD-spiller

Var alt jeg hadde råd til i denne omgang. Men fortvil ikke, skal ha frontsett og en forsterker til 6x9" og frontsettet. Så fort jeg får råd x)

Har ikke bestillt noe enda, og tar imot kritikk og tips, så bare fyr løs om det er noe som ikke ser "rett" ut.

MVH

Oilsen

Edit : Hører mest på trance / house music ^^,

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke spesiellt greie på bilstereo, men jeg har da Golf II og fikk en del hjelp i denne tråden: http://avforum.no/forum/god-lyd-bile...ii-5000-a.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har ikke spesiellt greie på bilstereo, men jeg har da Golf II og fikk en del hjelp i denne tråden: http://avforum.no/forum/god-lyd-bile...ii-5000-a.html
    Hehe Ja så den tråden, hvor mye måtte du ut med for alt ? Og lurte også på hvor du fant di "dekslene" du byttet ut i dørene for å sette høytallere ? :P

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile golf 2

ville heller ha satsa på en bass bak og et godt frontsett , i dører eller bedre i kick paneler vinklet mot lytte posisjon litt mere jobb men verd det :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Golf 2 har mulighet for 3,5" høytalere i dashbord og 4x6 (?) bak til v/h for hattehylla.

Fremme kan man bytte ut dørlommene, den typen med eget rom som kan vippes ut, kan skiftes ut med originalt deksel for tilkobling av 5,25" elementer. Disse selges også på Møller, hvor jeg kjøpte mine. Selges også her:

Volkswagen Golf II / Jetta II, høyttaleroverganger / www.TransMedia.no

Ellers er det bare tut og kjør, forholdsvis enkel bil å sette anlegg i. Eneste er at det kan bli litt trangt bak cd-spilleren.

Personlig har jeg Alpine spiller med Focal frontsett i min Golf 2. Men vil anbefale deg å ta en kikk på Pioneer. Har nettopp satt ny spiller og 5,25 i arbeidsbilen, Volvo 240. Veldig fin spiller med USB og AUX og mulighet for IPOD og minnepinner.

Før du skjærer hull i hatthylla, husk at det de begynner å bli vanskeligere å oppdrive pene eksemplarer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oilsen
    Hei. Skal kjøpe anlegg til min 4 dørs VW Golf II 1987 mod.

Har ikke mye peiling på bilstereo så kunne trengt litt hjelp. Har da funnet noe jeg tror spiller greit til den prisklassen, men hvis dere har andre tips og andre meninger så si ifra med en gang =p
    Golf er en litt spesiell bil når det gjelder bass. For å få enklest best bass må kassen stå inntil baksete ryggen med elementet bakover, at det spiller mot bakluken. Gå for en lukket kasse eller en bassrefleks kasse som er tunet rundt 35-40Hz.

I dørene på Golf'en har du plass til 16cm, så jeg ville godt for et 2-veis system med diskanten oppe på dashbordet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha

Mye god informasjon her.
    Når du sa at bassen skulle spille mot bakluken, skal baksiden på basskassen stå mot bak-setene da eller?

Etter som jeg har forståd dette, går jeg for :

En lukka basskasse (som er tunet rundt 35-40Hz?)
    2-veis diskant system framme (diskant oppe på dashbordet og 5.2" i dørene)
    Ingen så kommenterte monoblokka jeg fant så vet ikke helt

Tenkte jeg skulle kjøre diskant og høytalere på pioneer spilleren jeg fant, til jeg får råd til egen forsterker til dem (?) Hvis det lar seg gjøre.

Kom gjerne med anbefalninger av merker osv. Kunne trengt litt hjelp med hviken sub og/eller basskasse jeg burde velge

Takker alle sammen for god hjelp.

Edit : Glemte av 6x9" i hatthylla. Er ikke dem så viktige eller ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med mitt frontsett, og jeg handlet dekslene til dørene på Transmedia som det er linket til lenger opp.

Jeg har litt lyst på bass, men jeg har ennå ikke handlet noen sub. Jeg har i midlertid testet litt med noen billige høyttalere bak i hattehylla, men dette syntes ikke jeg ga lyden noe løft. Muligens hvis jeg handler noe matchende 4*6 som passer på sidene bak.

Den største utfordringen slik jeg ser det er støy i kupeen. Tipper jeg heller bytter bil enn å begynne på det prosjektet. Hehe..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha

Mye god informasjon her.
    Når du sa at bassen skulle spille mot bakluken, skal baksiden på basskassen stå mot bak-setene da eller?

-Ja. Basskassen plasseres med elementet pekende mot bakluka.

Etter som jeg har forståd dette, går jeg for :

En lukka basskasse (som er tunet rundt 35-40Hz?)

-Du har to muligheter her; enten kjøper du en ferdig bygget kasse (evt med element), eller så bygger du kassen selv. Siste alternativ er å anbefale, da får du mest for pengene. Det er ikke vanskelig å bygge kasse, særlig hvis du velger lukket. Da tuner du strengt tatt ikke noe, men bygger bare kassen etter det volum som anbefales av forhandler/produsent av elementet. Dette finner du mer om på hjemmesiden til produsenten eller på siden til forhandleren. Hvis du ikke finner denne infoen noe sted, så ikke kjøp elementet. (Hvis du ikke har erfaring med kasseberegning fra før da..)

2-veis diskant system framme (diskant oppe på dashbordet og 5.2" i dørene)

-Jeg vil absolutt anbefale et godt komponentsett foran. God lyd kommer forfra. Kjøp overganger for montering i dørene, som nevnt tidligere. Spander gjerne litt lyddemping her, det har du igjen for. Plasser diskantene på dashbordet. Velg gjerne et sett hvor du kan justere diskanten fra delefilteret. 5.25" eller 6,5" er vanlige dimensjoner. Større er stort sett bedre, men sjekk at du har plass nok i døra, noen elementer er ganske dype.

Ingen så kommenterte monoblokka jeg fant så vet ikke helt

-Angående sub/monoblokk så synes jo jeg dette var overkill. Jeg ville valgt en god, lettdrevet 10"/12" eller gjerne to 8" i lukket kasse samt en ok forsterker til å drive sub + frontsett. Men jeg har en noe annen musikksmak, så det er jo ikke nødvendigvis alltid best..
    Monoblokka du linket til er helt sikkert bra. Subkassen er jeg litt mer skeptisk til. Du betaler jo mye for innpakningen her, og jeg er litt usikker på om det er bassrefleks eller bandpasskasse.

Tenkte jeg skulle kjøre diskant og høytalere på pioneer spilleren jeg fant, til jeg får råd til egen forsterker til dem (?) Hvis det lar seg gjøre.

Kom gjerne med anbefalninger av merker osv. Kunne trengt litt hjelp med hviken sub og/eller basskasse jeg burde velge

Takker alle sammen for god hjelp.

Edit : Glemte av 6x9" i hatthylla. Er ikke dem så viktige eller ?

-Jeg vil si at det viktigste med 6x9" er å glemme dem..
    De har ingen lydmessige fordeler slik jeg ser det. For dem som sitter foran er behovet for ht bak minimalt. Passasjerer i baksetet kan ha glede av ht bak, men det holder med små rimelige coaxer. Store 6x9" rett bak nakken er ikke bra. Bruk pengene på frontsettet.
    Disse golfene har dessuten (hvis jeg husker rett) en ganske stor og svak hattehylle, som ligger ganske løst. Monterer du ht i den, vil den lett få U-form.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow basskasse

for dypere og finere bass plasseres elementene mot bakluken
    for spl og db monteres de mot bak setet

enkelt og greit :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er veldig fornøyd med mitt frontsett, og jeg handlet dekslene til dørene på Transmedia som det er linket til lenger opp.

Jeg har litt lyst på bass, men jeg har ennå ikke handlet noen sub. Jeg har i midlertid testet litt med noen billige høyttalere bak i hattehylla, men dette syntes ikke jeg ga lyden noe løft. Muligens hvis jeg handler noe matchende 4*6 som passer på sidene bak.

Den største utfordringen slik jeg ser det er støy i kupeen. Tipper jeg heller bytter bil enn å begynne på det prosjektet. Hehe..
    Jepp, var tenkt å bestille deksler til dørene fra den siden.

Nå er jeg bare usikker hvilken sub, frontsett og monoblokk jeg skal velge, ingen som har noen anbefalninger? Er ganske gira på focal, men andre merker funker også

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool merker

rocford fosgate fungerte for meg :-D

og muligheten for reconing av subber er greit

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei

Jeg tror jeg bygger kassen selv da 8)

Da driter jeg også i 6x9" i hatthylla, legger heller mer penger i bedre frontsett

Har vært konge om noen kunne vise meg hvilken monoblokk, frontsett osv jeg burde kjøpe, pga jeg kjenner ikke til merkene og hva som er "best" Tenkte å legge ca 10.000 i alt, jeg har kjøpt og lakt kabler allerede

Edit : Angåene merker, hadde vært fint med focal siden jeg kanskje får litt avslag på det

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for litt siden bygget anlegg i golf 1 som jeg kjører med nå. Mine tips til deg er da som følger (noe har blitt skrevet her før).

1. Kjøp et godt frontsett (komponent som andre har nevnt) Jeg har et godt, men rimelig Sony Xplod sett med 5,5" elementer i dørene.
    2. Kjøp CD spiller med mange linjeutganger (dette er jo for å kunne bygge ut med flere forsterkere osv.).
    3. Kjøp forsterker, drit i Watt og sjekk heller hvor store sikringer det er på den (dette fordi det er like mye eller mer juks i målingene i bilverdenen enn i hjemmekinoverdenen.). Selv har jeg to forsterkere i min bil. En to kanals som drar kun frontsett som ikke er så kraftig (20a) og en mye kraftigere monoblokk som drar subwooferen (80a).
    4. Ikke kjøp eller bygg større basskasse enn du tror du trenger! Gjerne et 12" element evt. 2x10". Selv fikk jeg et godt tilbud på singel 15" som jeg har nå, og det var mye vrienere å kalibrere enn mine forrige kicker 10" competition.

Mye ampere er bra! Alt for mange mennesker som blir lurt av helt useriøse wattspesifikasjoner som finnes på bilstereo.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg har for litt siden bygget anlegg i golf 1 som jeg kjører med nå. Mine tips til deg er da som følger (noe har blitt skrevet her før).

1. Kjøp et godt frontsett (komponent som andre har nevnt) Jeg har et godt, men rimelig Sony Xplod sett med 5,5" elementer i dørene.
    2. Kjøp CD spiller med mange linjeutganger (dette er jo for å kunne bygge ut med flere forsterkere osv.).
    3. Kjøp forsterker, drit i Watt og sjekk heller hvor store sikringer det er på den (dette fordi det er like mye eller mer juks i målingene i bilverdenen enn i hjemmekinoverdenen.). Selv har jeg to forsterkere i min bil. En to kanals som drar kun frontsett som ikke er så kraftig (20a) og en mye kraftigere monoblokk som drar subwooferen (80a).
    4. Ikke kjøp eller bygg større basskasse enn du tror du trenger! Gjerne et 12" element evt. 2x10". Selv fikk jeg et godt tilbud på singel 15" som jeg har nå, og det var mye vrienere å kalibrere enn mine forrige kicker 10" competition.

Mye ampere er bra! Alt for mange mennesker som blir lurt av helt useriøse wattspesifikasjoner som finnes på bilstereo.
    Ja har hørt litt rykter om "lurewatt" så jeg skal være nøye med valg av forsterker
    Kasse får jeg en kamerat til å lage, han har bygd en del kasser i gjennom årene så det går bra tenker jeg
    Men det jeg er usikker på er hva jeg kan få av anlegg til den prisklassen jeg nevnte lenger opp i tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har Golf 2, en Kicker L5 baki med portet kasse, er ikke sikker på forsterkeren.
    Polk 3.5" i dashbord og Pioneer 6x9 i hattehyllen fra Bilradiospesialisten -.

Trøkker ganske så bra:-D

Ville annbefale Rockford Forsterker, dei leverer ihvertfall det som står på dem, 150A sikring på min. Driver to Kicker L7 veeldig bra:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •