Trenger hjelp! helt ny i bil stereo!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Trenger hjelp! helt ny i bil stereo!

    Hei trenger litt hjelp da jeg har begitt meg ut i bilstereo verden!
    Har en Ford Mondeo 1999 mod (ikke stasjonsvogn)
    Har satt meg et budsjett på 15 000 kr.

    Som budsjettet tilsier får man jo ikke noe " hardcore " anlegg, så jeg ble anbefalt og lydisolere bilen på noen plasser for og få mer ut av lyden.
    Og det rådet fulgte jeg ( mulig jeg bomma litt her, men er jo helt ny i dette! )
    Har nå i hvertfall Lydislolert begge frontdørene, bakdørene og skal begi meg ut på bagasjerommet i løpet av uka som kommer! Kjøpt meg nytt Frontsett, Nye hattehylle høyttalere, og avspiller, stinger gele batteri og alt av kabler
    (Fusion PowerPlant serien) (Pioneer AHD-5100 eller noe sånt) (Audison kabler)

    Nyeste tilskuddet kom på døra i dag, en Cadence BeastMaster 15 tommer sub (kjøpt brukt), og det er litt her problemet starter!

    Skal da bygge kasse til denne, men sliter med og finne ut hvor stor kasse jeg må ha, og om jeg burde ha refleks kasse, ect... så da gjør jeg mitt beste og spør dere bilstereo frelste her på forumet om litt hjelp

    har jo da allerede brukt opp store deler av budsjettet og mangler forsterker til subben. har desverre "bare" 5000 kr til rådighet.

    Så det jeg egentlig spør etter: 1: Hjelp med hvordan jeg skal bygge kasse til elementet. 2: hva slags forsterker burde jeg kjøpe

    Takker for alle svar!

    Mvh Ole

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan anbefale deg å ringe til importøren av Cadence og snakke med dem angående basskassen. Det er iceaudio som er importør av Cadence. Når det gjelder forsterker er 5000,- ganske bra med penger og her kan du egentlig velge i ganske mye. Cadence har feks en forsterker som heter XRS-7500.D som er en monoblokk på 1800 watt RMS og som burde ha muskler til å drive subwooferen. Den er stabil i 1 Ohm og koster ny 4990,-. Er bare ett forslag.

    Men har du strøm til dette?. Ser du har kjøpt batteri men hva med kondensatorer feks?.

  3. #3
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torres33
    Men har du strøm til dette?. Ser du har kjøpt batteri men hva med kondensatorer feks?.
    Ville mye heller gått for et (eller flere) bra batteri og tykke strømkabler enn en kondis.

    Ang. forsterker er det mye bra å få kjøpt brukt, til 5000 får man myye heftig, denne f.eks: Masse! Kicker ZX 2500, L5 12", ADS, RF T2 12" - €€ BILSTEREOFORUMET €€

    Men dette er en del mer enn hva du behøver.. Bør jo legge litt penger i kassa også.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mener det greier seg bra med ett skikkelig batteri så lenge du kjører på med ett par kondensatorer da dem greier å levere rikelig med strøm. Skal det inn flere batteri burde en også se på dynamoen som nok vil slite litt med dette.

    Tykkelse på strømkabelen er selvfølgelig viktig men her bør en igjen se på hva dynamoen greier å levere av amp. En 35mm strømkabel bruker å greie seg i massevis.

    Ja det finnes utrolig mange forsterkere på bruktmarkedet men der bør en være litt kritisk. Har drevet med bilstereo i en del år nå og vet at ikke alle som selger er like seriøse.

  5. #5
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torres33
    Mener det greier seg bra med ett skikkelig batteri så lenge du kjører på med ett par kondensatorer da dem greier å levere rikelig med strøm. Skal det inn flere batteri burde en også se på dynamoen som nok vil slite litt med dette.

    Tykkelse på strømkabelen er selvfølgelig viktig men her bør en igjen se på hva dynamoen greier å levere av amp. En 35mm strømkabel bruker å greie seg i massevis.

    Ja det finnes utrolig mange forsterkere på bruktmarkedet men der bør en være litt kritisk. Har drevet med bilstereo i en del år nå og vet at ikke alle som selger er like seriøse.

    Sorry for at jeg kupper tråden, men:

    Torres33; hvorfra leverer nå disse kondisenatorne du snakker om strøm?
    Og, hvorfor skal han evt inn med flere batterier)

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja dette blir vel litt feil da vi to skal diskutere dette og han som startet tråden ikke får komme med innspill

    Men..Det er du som sier ett eller flere batteri..strømmen til kondensator kommer selvfølgelig fra batteriet men så vidt jeg vet holder kondensatoren på strømmen og leverer den fra seg kontinuerlig..blir da veldig effektivt ved en subwoofer som trenger mye strøm fra forsterkeren da en kondensator hele tiden sørger for at forsterkeren får nok strøm..men selvfølgelig er en avhengig av å ha ett batteri som leverer nok..

  7. #7
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torres33
    Ja dette blir vel litt feil da vi to skal diskutere dette og han som startet tråden ikke får komme med innspill

    Men..Det er du som sier ett eller flere batteri..strømmen til kondensator kommer selvfølgelig fra batteriet men så vidt jeg vet holder kondensatoren på strømmen og leverer den fra seg kontinuerlig..blir da veldig effektivt ved en subwoofer som trenger mye strøm fra forsterkeren da en kondensator hele tiden sørger for at forsterkeren får nok strøm..men selvfølgelig er en avhengig av å ha ett batteri som leverer nok..

    Eller evt en dynamo, som leverer nok amp.. Et batteri leverer nada hvis ingen lader det opp. Eller?

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du leser hva jeg skrev litt lenger opp så var jeg inne på akkurat det med dynamo. Er ny bruker her på forumet så er ikke så flink med det å sitere.

  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    takker for svar! skal ta kontakt med Iceaudio til uka

    da jeg hørte med en lokal bilstereo butikk, fikk jeg beskjed om at det med kondensatorer bare er noe "tull" (i mitt tilfelle), og at jeg heller skulle satse på et bra batteri og gode kabler. men som sagt helt ny i dette, men sikkert mange måter for og oppnå et resultat på

    skal se litt etter forsterker på brukt'en, men er litt skeptisk siden jeg har null peiling på detta :neutral:

    Kom gjerne med nye forslag!

    Mvh Ole

  10. #10
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Wink bilstereo

    nummer1.. skift spennings regulatoren på dynamoen din først :-D

  11. #11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det ser jo ut til at dette ligger i normalen ang. størrelse på anlegg i bil. Tror ikke det er nødvendig å gjøre noe med dynamoen. Det er jo ikke en kjempegammel bil dette skal inn i. Koble det opp først, prøv, jobb derfra. Hvis han er en nybegynner som han sier, er det greit å holde det på et greit nivå i første omgang. Blir det problemer, som jeg ikke tror det gjør, jobb med saken da. Kjøper du en subbforsterker til fem tusen, vill dette bli veldig bra. Rockford fosgate Power t1001bd kr4990, Audison lrx1,1 kr5290, CADENCE ZRS-6000.D kr3490 er noen som jeg ville sett på.
    En liten link du kan se på: Ice Audio AS | Importør av Brax - Cadence - Focal - Helix - Ground Zero

  12. #12
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette med strøm er ofte litt misforstått i bilstereo. Men med litt logisk tankegang er det egentlig ikke så vanskelig å forstå hva man trenger.
    Problemet i bil er som regel ikke om man får nok strøm, men om man får den fort nok, og om man har reserver nok over lengre tid.

    Når det kommer en brå transient i musikken, som f.eks et kraftig anslag på en basstromme, trenger forsterkeren mye strøm, akkurat der og da. Hvis strømmen ikke kan leveres raskt nok skaper det forvrengning og forsterker, kabler, batteri og dynamo vil gå unødvendig varmt, og slite enda mer.

    Et vanlig blybatteri og en 6 mm2 ledning er nok til å levere strømstyrken, men har ingen mulighet til å levere den raskt nok.

    Se dette fra forsterkerens side, og tenk derfra. Forsterkeren prøver å "suge" til seg den strømmen den trenger, og det første problemet den møter er om kabelen er tykk nok, om om det er god kontakt, IKKE MINST på jordingen!
    Om kabel og koblinger ikke er noe hinder, er det batteriet som må reagere raskt, et blybatteri er ikke særlig god på dette, og dermed er det dynamoen som må trå til, og hvor tykk er kabelen mellom batteriet og dynamoen? Enden på visa er at dette IKKE går bra!

    Først og fremst trenger man altså grove kabler og god kontakt. Dette gjelder like mye minuskabelen til jord. Deretter trenger man et batteri som klarer å levere strømpeaker raskt, og til slutt en dynamo som leverer nok strøm til å holde batteriet fulladet. Og det kravet er sjelden så stort som mange tror. Da ligger ofte feilen i batteri, kontakter eller kabler, og man bruker dynamoen til å kompensere.

    Har man en strømsterk forsterker, en tungdrevet og strømkrevende sub (f.eks med impedanse på 2 ohm og lav følsomhet), og man ønsker å spille høyt, har man gjort det så vanskelig det kan bli.

    Etter at blybatteriet er byttet ut, med f.eks et "gelebatteri", og grov kabel og gode kontakter er på plass, kan neste steg være en kondensator.
    Kondensatoren har nemlig den egenskapen at den klarer å levere fra seg strømmen lynkjapt, og blir så ladet opp igjen av batteriet. Dermed avlaster man både batteri og kabler en god del, og resultatet blir ofte lavere forvrengning og bedre lyd.
    Batteriet lader altså kondensatoren, og har fhv god tid, dynamoen lader batteriet og har enda bedre tid, mens kondensatoren får jobben gjort der og da!

    Strøm, spenning og effekt henger i hop. Til høyere spenning man har til lavere strømstyrke trenger man får å få ut ønsket effekt. Derfor er tipset om ny laderegulator et godt tips.
    Til de fleste dynamoer kan man få laderegulator som regulerer etter 14,5-15 volt.

  13. #13
    Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    her var det mye bra, norcad

    Men har batteriene så godt av høyere spenning? de skal jo helst lades med 14,4V, og når de er fulle så skal spenninga ligge på 13,8V...
    Det er iallefall dette ladac sine regulatorer(og de fleste andre) regulerer etter..

    Så kan det jo legges til at kaldstartseffekt på et godt(helt vanlig blybatteri) batteri ligger på rundt 600A. Det vil jo si 1200A med 2 batterier, forutsatt gode(tykke) kabler og god kontakt..

    I tillegg bør vel en god forsterker ha en grei kondensatorbank "innebygd"
    Sier ikke at det ikke hjeper med kondensator, men det er ikke så nødvendig som man kan få intrykk av..
    Det hjelper på støy, men da hjelper det nok like mye med en liten sak på 10uF..

    Sier ikke at jeg har rett her, men dette er da min mening

  14. #14
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kondensatoren legger man vel inn for å unngå "strømpeaker"?

    Hvis det elektriske anlegget i bilen ikke klarer å levere nok strøm når man belaster det med å spille høyt i stereoen vil man se dette på at resten av komponentene i bilen ikke får nok strøm.
    For eksempel kan lysene blinke, bilen begynne å fuske osv.
    Kobler man en kondensator vil man kunne levere mer strøm i korte øyeblikk, og derfor unngå lysblinking osv.

    Var vel stort sett det både norcad prøvde å forklare.

    Har selv opplevd at de fleste biler (også de moderne) ikke tåler at man belaster bilens annlegg med et veldig kraftig annlegg. Det har derfor stort sett vært nødvendig å koble inn en skikkelig kondensator på alle annlegg som trekker mer enn ca 50 ampere på max effekt. (12vx50a=600W)
    En del moderne biler har til og med problem med at det dukker oppfeilkoder i datasystemet hvis spenningen blir for lav i noen øyeblikk, og da er kondensator absolutt nødvendig.

    Har også opplevd nyere biler som rett og slett stoppet når anlegget begyte å trekke mye strøm. Og da er det selvfølgelig nødvendig med kondensator.

    Ser at det er noen her som har misforstått litt dette med hva som leverer strømmen i bil. Batteriet i en bil er der stort sett bare for å kunne få startet bilen, og som en ekstra backup når generatoren\dynamoen ikke leverer nok strøm.
    Alt som er koblet på av elektriske komponenter i bil har direkte forbindelse til både generator og batteri (i og med at generator er koblet rett til batteriet)
    Med andre ord har batteriet funksjonen at det leverer ekstra strøm når generatoren ikke kan levere nok strøm til alle forbrukere. I tillegg leverer batteriet selvfølgelig strøm når generatoren ikke jobber (motor er skrudd av)
    En laderegulator nytter ikke å bytte uten og også bytte selve generatoren slik at man får noen som kan levere vesentlig mer strøm.
    Da man her er ute etter at hele annlegget skal kunne levere mer strøm. Laderegulatoren begrenser mest spenningstilførsel. Over 14,4v skal ikke være nødvendig.
    Å sette inn en kondensator er lettere enn å bytte dynamo. Derfor er det det vanligste å gjøre.

    Hvis man velger å ikke sette inn en kondensator og man ser at man trekker mye strøm med bilstereoen (lysblink osv) kan man til slutt ende opp med at man trekker mer strøm i gjenomsnitt enn man får levert. Da blir resultatet at man tømmer batteriet og ikke har nok strøm til neste oppstart av bilen...

    Et bedre batteri kan hjelpe noe, men trekker man mer strøm enn man får levert blir resulatet uansett det samme til slutt. Et gelebatteri kan lades noe raskere enn et vanlig blybatteri, men langt fra like raskt som en kondensator.

    En kondensator har fordelen med meget rask lade og tømmetid, dette resulterer i et man i gjennomsnitt kan forbruke mer strøm da man har mer til rådighet når man trekker mye (i bass slag) og den fyller seg kjapt igjen (mellom bass slagene) så man har mer strøm til rådighet igjen. dette gjør at strømforbuket i gjennomsnitt kan økes uten å tappe batteriet.

    Konklusjonen er derfor at en kondenstaor stort sett er nødvendig hvis man har et strømkrevende annlegg og vil at batteriet skal ha litt levetid. I tillegg får man jo bedre lydd av å ha litt strømreserver.

    Rådene til norcad om ordentlig kontakter og tykke ledninger er også verdt å følge, da som oftest er i de områdene strøm og spenningstap skjer.

  15. #15
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er stort sett enig i alt magnesmurf skriver her, ikke minst fordelen og nødvendigheten av en kondensator.
    Det er også riktig at batteriet i utgangspunktet er en strømbank som i hovedsak er der for startstrøm frem til dynamoen begynner å lade.

    Men dette er konstruert for forbrukere som stort sett bruker en jevn strømstyrke, og dynamoen (og laderegulatoren) har ikke mulighet til å reagere raskt nok til at dette fungerer på samme måte når det gjelder bilstereo og store raske strømuttak for å kunne gjengi musikk korrekt.
    Da blir oppgavene snudd, og batteriet får jobben med å levere strømmen raskt, mens dynamoen straks etter lader opp igjen batteriet.

    Når det gjelder ladespenning og størrelse på dynamoen, er jeg en smule påvirket av hvordan dette var "før i tiden" når jeg drev stort med bilstereo. Den gangen laderegulatorene til Bosch, i sammen med underdimensjonerte kabler til batteri og jord, ofte lå med en ladespenning på 13,7-13,8 V.
    Saken er hva ladespenningen er på batteriet, med Ladac og andre "intelligente" laderegulatorer er det greit, de regulerer etter ladespenning og temperatur på batteriet. Men for de med en orginal dynamo, kan en ladegulator med merkespenning 15V, ofte resultere i tett ved 14,4V på batteriet når man tar med spenningstap i det elektriske anlegget og belastningen fra forbrukere som alltid er påslått. Slik som motorstyring, lys, klimaanlegg osv. Dette er jo uansett enkelt å sjekke med å måle spenningen på batteriet med motoren i gang og vanlige forbrukere på.

    Ang størrelse på dynamo er vel de fleste biler i dag levert med dynamoer på 70-90 A eller der omkring? Og tenk litt på hva spenningen har å si opp i det hele. Hvor mye effekt får man ut av 90A når ladespenningen er perfekt, kontra når spenningen synker med 1V?
    Og ikke minst, hvilken praktisk betydning har det hvis batteri, kabler og kondensator klarer å ta seg av de strømkrevende peakene?

    Det med flere batterier mener jeg kun er påkrevet i ekstreme anlegg, og stort sett lager det flere nye problemer enn det ene det løser, ikke minst i de tilfellene der det er satt inn et ekstra batteri til forsterkerne, gjerne i bagasjerommet, mens det andre skal ta seg av de vanlige forbrukerne i bilen.
    Med ladereleer, spenningstap gjennom lengre kabler og spenningsforskjeller mellom batteriene.
    Etter en kaldstart på vinteren hvor startbatteriet har fått juling og ladereleet kobler inn batteriet til anlegget, hva lader startbatteriet da mon tro?

    PS! Mine yttringer kommer fra mine egne praktiske erfaringer på området, etter prøve og feilemetoden gjennom flere år. Og skal ikke betraktes som den absolutte sannhet!

  16. #16
    Newcomer maxbass sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    mens det er i gang...trenger hjelp med valg av batteri til stort anlegg...

    sub: 2stk kicker L7 15'' 2000 watt rms
    sub amp: hifonics XXV COLOSSUS 2200 watt rms i 2ohm
    høytallere: 8stk. Rockford fosgate (T162S og T152S)
    høytaller amp: 2stk JBL GTO1004

    og noe smått til...

    Men så er det batteri da tenker på 2stk Optima yellow top's...ville det gått bra? og åssen dynamo burde jeg gå får??

    Takk for alle svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •