Hva blir ohmèn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva blir ohmèn?

Skal lage en basskasse med 3X12" vært av elementene har dobbel spole på 2X4ohm. Hvis jeg kobler sammen +\- på elementene kommer jeg ned i 2ohm og så igjen på forsterkeren blir det 1ohm, men hva gjør jeg når jeg har 3stykk elementer? Hva blir det i ohm? Er det skadelig for forsterkeren å komme under 1ohm? Har denne forsterkeren her. HARMAN KARDON Monoforsterker - CA1500M

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville prøvd å seriekoblet de 4 ohms spolene (for hver høyttaler) og de vil da bli 8 ohm hver. Deretter ville jeg parallell koblet elementene, da skal du ende ut i ca. 2,6 ohm totalt, noe som kanskje er akseptabelt for den forsterkeren.

Eller så må du parallell koble spolene, og så koble elementene i serie, blir da 6 ohm.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forsterkeren er laget med beskyttelseskretser vil den nekte å spille når lasten blir for lav. 0,67 ohm høres ut som en ubehagelig lav last for det meste av forsterkere.

Seriekobling av spolene i hvert enkelt element og deretter parallellkobling av alle tre elementene gir en total last på 2,7 ohm. Det burde fungere fint.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •