Prosjekt 2001 Hyundai Coupe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt 2001 Hyundai Coupe

Heisann
    Siden dette er min første tråd,tenkte jeg å starte med ett prosjekt. :-D

Husets 18åring får snart lappen og har kjøpt seg bil! En 2001 mod Hyundai Coupe.
    Siden jeg er tidligere 'gammel' sleggemekaniker på Caterpillar og andre typer gravemaskiner fant vi ut at jeg var mest 'skikket' å prosjektere jobben med musikkanlegget. 8)

Vil derfor gjerne ha noen innspill fra dere eksperter før igangsettelse.

Foreløpige planer er innkjøp av anlegg,som muligens blir Pioneer.
    Trenger Cd-spiller - frontsett (2delt) - subwoofer og forsterker (skal bygges ned i res.hjulsbrønn?)
    Vurderer også å montere nye 6x9" høytalere i sidepanelet i baksetet.

Ser ut til å være god plass for høytalere i dører og bak, så det skal ikke være noe problem.
    Kommer snarlig tilbake med forslag til innkjøpsliste.....og bilder.

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig handleliste:

DEH-P700BT Pioneer Bilstereo - CD spiller
    TS-E170Ci Pioneer Høyttalere
    TS-E6902i Pioneer Høyttalere 6X9"
    TS-W308D4 Pioneer subwoofere
    GM-5300T Pioneer Forsterkere

Tar gjerne imot meninger og andre forslag.

Bilder av bilen:

Har også vurdert produkter fra Eltek - dynabel....da stua er full av hifi produkter derfra.:-D

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.....stoooor pågang her.:???:
    Hmm er vel kansje ikke rette forum? Er vel mest hifi i heimen som fenger her?
    Og ikke minst hjemmekino;må si meg meget imponert over hvor mye folk legger i dette og hva de får til.
    Har fulgt med på avforum siden 2006 og sett mye rå bygging i disse åra.

Uansett, plan for i morgener å handle inn dempematter.
    Blir en tur til Oslobilstereo for å kjøpe matter.

Gjenstår å beslutte hvilke produkter som skal velges,men antar at det blir Pioneer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spesiell grunn til at du velger Pioneer?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du får en god pakkepris kan jeg ikke se noen grunn til å velge Pioneer over hele linja. Ikke at det er noe galt med Pioneer altså, men har ikke tro på noen synergieffekt av det.

Slik jeg leser det har du tenkt å brokople forsterkeren til sub'en og kjøre resten av ht rett på spilleren. Om så er ville jeg nok valgt andre ht med høyere følsomhet. Feks Hertz, som du kan sjekke her:
    ¤¤ Velkommen til Installbay.no ¤¤

Selv ville jeg nok valgt forsterker til alle kanaler. Du nevnte selv dynaBel; BF0756 er super. http://www.dynabel.no/
    Der finner du også et godt alternativ til spiller; Alpine CDA-9886R. Sjekk også ukens tilbud; dynaBel DY 9310.

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en god grunn til at det ble Pioneer ja...har bestillt i dag.
    Fant ut at arbeidsgiver har en avtale med Pioneer og får derfor 20-40%
    Dvs at pakka som er bestillt kommer på 6560.-,kan nesten ikke kjøpe noe annet da vel?
    Var forøvrig på Oslobilstereo i dag for å handle dempematter,men det hadde de ikke. Selv om Lydfabrikken oppgir dem som forandler...!?
    Blir da å bestille på nettet,hvis ingen her vet hvem som har her i Oslo området.

Mulig høyttalere med høyere følsomhet ville vært'greia',men da vil det kansje være like greit å kjøpe en forsterker til?
    Subwoofer er byttet ut til TS-W308D2 ,da den ville passe bedre til forsterkeren i tanke på belastning.
    Lurer også litt på hvilke kassevolum som vil passe best.Pioneer skriver 24,1 - 49,5 litres.(lukket kasse)
    Hvis reservehjulsbrønnen brukes som kasse,vil den få ett volum på ca 60 l.
    Noen som vet hva som kan passe best?

Nye Momo felger ble også bestillt i dag,kommer med bilder av disse snarlig...
    Må desverre ut i garasjen nå å bytte bakhjulslager på mopeden til yngstemann. :neutral:

Edit: Forandret pris på pakka,da jeg trodde prisen jeg fikk var eks. moms,men det var det ikke. :-)

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det meste kommet i hus...
    Felger og dekk ble montert på fredag...monteres på bilen denne uka.
    Dempematter ligger på postkontoret og hentes i morgen.
    Satser på at det også ligger ei pakke fra Pioneer på jobbben i morra.
    Noen som hadde forslag ang kasseløsning til sub'n?

Felger pakket ut av eske

Montering av dekk/felg

Har man svarte felger, må svarte limlodd brukes...

Felgpakke i 17" med 215/40-17 Goodyear koster 9850.- ferdig montert på Dekksenteret G8,

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ble front ht montert,samt dempeplater i dører.
    Har lyst til å felle inn diskanter i deksler på A stolpene,men ikke funnet en god(enkel) måte enda.Så foreløpig er de montert i medfølgende hus.
    6x9" i baksetet er også montert,samt dempematter.
    Lydmessig en betraktelig forbedring,men som amra skrev er nok egen forsterker den beste løsningen. Forsterker i cd-spiller klarer ikke jobben god nok,særlig på høyt volum.
    Dempeplatene gjorde en stooor forbedring ang bla.a veistøy.Kjørte på piggdekk tidligere og var jo nesten ikke mulig å snakke med sidemann.

Kasse til sub bygges i løpet av påsken, en lukket kasse på ca 49L.

Bilder kommer,men er jo tross alt påskeferie...GOD PÅSKE

Edit: Lagt til bilder

Dempeplater

Demping av hulrom i baksetet til 6x9"

Høytaler montert

Ble litt knoting for å få festet platene godt i dørene

Gikk forholdsvis greit da

Demping av bagasjerom håpes pågynt i morgen....

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langfredag ble brukt til demping av bagasjerom.

De observante har kansje lagt merke til 2 ting som ikke hører hjemme i bilen?
    Til opplysning er de produsert i Belgia....

Bilde under viser hvordan det er tenkt å plassere sub og forsterker(e).
    Sub'n i midt og en forsterker på hver side.

Tanken er å felle inn forsterkere i 'bunnplata' event med plexiglass over.
    Basshøyttaler vil også bli nedfelt i 'bunnplata' og ligge 2-4 cm under,slik at medfølgende ht gitter ligger plant med bunnen.

Planen videre er å strekke kabel etc og bygge kasse.Hvis tiden strekker til gjøres dette til uka.
    Regner med at noen har synspunkter og forslag? Håper da å få disse før basskasse etc er påbegynt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Kult med folk som gidder å legge litt tid og penger inn i bilanlegg å. Har mulighet for veldig god lyd i en bil, da rommet mann sitter i ikke er veldig mange kubikk, og veldig få paralelle sider. Holdt en gang på med dette jeg å. Utrolig kult da mann for lyden til å sitte. Ser at du legger et veldig godt fundament for å få dette til. Hjelper ikke med di råeste komponentene da lyden forsvinner ut gjennom karroseriet. Håper du fortsetter¨å holde oss informert om fremgang med fremtidige bilder. Lykke til...

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket Pioneer sine sider nå og ser at de nye modellene er ankommet.
    Det er besluttet at DEH-P8100BT blir spilleren som monteres.

Vil tro at forsterkeren i denne bør holde til frontsettet,men vurderer å sette inn en 4 ch forsterker også.
    Dette skal jo ikke være noe 'proff' bilstereo,så noen enklere/billigere løsninger må man velge...man kan jo utvide etterhvert. 8)

Hadde tilfeldigvis en gammel lydmåler liggende og målte for morroskyld dB nivået i kupe'n i dag.
    Spilte Yello (selvfølgelig) og målte 98dB. Var oppe i 104dB,men da kan man ikke si at lyden var 'ren'.
    Tatt i betraktning at ikke hele anlegget er montert, spillte det ok i mine ører.
    Til info brukes den org.monterte cd spilleren. (Clarion)
    Eagels sin live versjon av Hotel California ble også lyttet til.Starten på låta med akustisk gitar og trommer er helt konge.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo riktig bra ut!
    Tror nok du har mye igjen for arbeidet med støydempingen ja, det gjør ofte underverker for lydkvaliteten. Hvis det spiller ok nå så bør det jo bli et markant løft når Pioneeren monteres. Dessuten trenger jo også ht litt innspillingstid. Dette varierer mye, men +/- 50 timer kan du nok regne med før de yter topp.

Angående forsterkerkraften så er det stor forskjell på de oppgitte 4x50w fra spilleren og de 4x60w fra nevnte forsterker. Jeg vil tro spilleren yter rundt 4x15 reelle watt. Man forstår det jo også utfra faktisk størrelse/vekt på enhetene. Forsterkeren er vel større og tyngre enn hele spilleren. Men som du sier så går det jo fint an å prøve, og evt utvide senere.
    (For moro skyld kan du jo prøve å koble sub-forsterkeren provisorisk til frontsettet og vurdere forskjellen).

Ikke glem at forsterkeren(e) må få tilstrekkelig kjøling. Så hvis de dekkes med plexiglass bør det kanskje lages en form for lufting, evt vifter?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør du det forresten med strømforsyningen til forsterkeren? Hvis det kan være aktuelt å utvide med en forsterker til senere, kan det være en idè å dimensjonere strømtilførselen så den holder til begge. Greit å slippe alt arbeidet om igjen senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående de 2 "fremmedlegemene" så kan jeg se et par brune som kanskje ikke passer så godt sammen med bilkjøring..

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig ang forsterker,så jeg vil prøve å få inn 2 forsterkere samtidig.går litt på penger også dette...
    Strømkabel som brukes er 21kvadrat og det bør vel holde? Har ett Optima redtop batteri som skal monteres også.
    Legger opp alt av kabling ferdig for bruk av 2 forsterkere og ht kabler til frontsystemet.Hadde ikke planer om å kable på nytt nei. :razz:

Vedr. kjøling blir det et mellomrom mellom 'bunnplata' og karosseriet.Så forsterkeren(e) blir 'hengende' under bunnplata med lufting rundt.Kunne lagd ei skisse på å forklare,men gjør heller det med bilder senere...

Ang. de to 'brune' ble de seff nytet under arbeidets gang og IKKE under kjøring..

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel på tide å få ting igang igjen.
    Spiller er i hus, sammen med en 4 kanals forsterker som er bestillt... :-D

Kommer noen bilder bare man kommer igang. Har vært dårlig med tid til overs siste 2 uker. :neutral:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sett tråden din før nå. Spennende prosjekt dette!! Alltid gøy med folk som orker å legge ned litt tid for å få ting bra i bilen sin.

Du kan jo ta en titt i bilstereo tråden min,så kan du se hvordan jeg valgte å lage min sub kasse. Den fungerer 110% og det finnes ikke resonanser i den.

Skal følge med tråden din videre!!!

Newcomer Lfag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med på din tråd BEF og det er jo ett rått bygg.
    Ligger nok noen 'mil' under den klassen du stiller i...

Tror løsningen med sub kasse av den type blir for tidkrevende og komplisert for meg. Vurderes selvfølgelig....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lfag
    Har fulgt med på din tråd BEF og det er jo ett rått bygg.
    Ligger nok noen 'mil' under den klassen du stiller i...

Tror løsningen med sub kasse av den type blir for tidkrevende og komplisert for meg. Vurderes selvfølgelig....

Takk for komplimanget!

Men når sant skal sies er den sub kasse løsningen meget enkel og lage... Laget en bundplate i 19mm MDF, sideveggene er laget i 19mm MDF og satt sammen ved hjelp av glassfiber remser, så er selve hjulbrønnen masker ned med pakke tape, kassen satt ned og på plass, så har jeg bare fylt på med flytende plast til det er fult....

En annen måte du kan lage en enkel og resonans fri subkasse er å bygge en vanlig kasse i MDF, feste for kassen er skruen i hjulbrønnen. Når du skal montere kassen legger du vanlig skumgummi under kassen, såpass mye at du skrur kassen godt ned i skummgummien. Da vil skumgummien dempe ned resonanser kassen vil lage i karosseriet til bilen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •