Kan noen hjelpe meg med stereo i bil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen hjelpe meg med stereo i bil?

Hei jeg har akkurat fylt 18 og har kjøpt meg en bil Mercedes Benz 230 E.
    og jeg har kjøpt dette til den.

Cd Spiller:

Pioneer DEH-P700BT - Bilradiospesialisten - CD-spiller

Forsterker:

Harman Kardon CA-5250 - Bilradiospesialisten - 5/6-kanals forsterker

Høytalere foran:

Infinity Reference 4022i - Bilradiospesialisten - 10 cm høyttalere

Høytalere bak:

Infinity Reference 9623i - Bilradiospesialisten - 6x9" høyttalere

bass: dette er ikke den bassen jeg har men den ligner!

Infinity KAPPA Perfect 12.1 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer

jeg har noen spørsmål behøver jeg en kondensator, hva slags kondensator?

Hvor stor sikring må jeg ha fra batteriet og inn til forsterkeren? forsterkeren har en sikring på 80A.

hvordan ville dere ha koblet dette opp?

er i det hele tatt dette noe bra annleg?

hviss jeg må ha et nytt batteri hvilet, må jeg ha to stk?

Alt det dere sier vil være til stor hjelp!!!

er det watten på subben som avgir hvor stor kondensator du må ha altså en 1000w subb må ha en 1f kondensator?

Håper på mange svar

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra anlegg!
    Kjøpte cd-spilleren før jul. meget fornøyd!
    litt klumsete "styre-hjul" ellers tipp-topp!

jeg skiftet kun cd-spiller og beholdt orginaldelene ellers i bilen.
    USB-kabel (legger ipoden i hanskerommet når jeg er ute og kjører) er plassert i hanskerom og mikrofon til venstre over fører.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke svare på alt men kan svare på litt:

Anlegget er bra nok for de fleste folk.

Du trenger strengt tatt ikke en kondensator, det hadde de fleste anbefalt hvis du hadde en verre subwoofer med separat mono-forsterker (jeg ville ikke sløst penger på det om jeg var i din situasjon)

Om du i det hele tatt trenger batteri, trenger du hvertfall ikke to.

Det beste er å ta med alt til en bilstereomontør som har et godt rykte, for de vil som regel se på alt utstyret og på max 10 minutter fortelle deg alt du trenger eller ikke trenger... Er en her i byen (Oslo) som er dritkul fordi han har gitt masse råd, og ikke tatt betalt... Han monterte en CD-spiller for 150 kr. (var noe av farget kabelrot som måtte ordnes bak der som jeg ikke skjønte noe av) mens alle de "store, proffe" sjappene ville ha 500 kr for samme jobben...

Lykke til, bilstereo er dritgøy...! :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn mitt forslag her også:
    Du kan starte en tråd i det dedikerte bilstereo forum :
    http://avforum.no/forum/god-lyd-bilen/ , der får du sikkert flere kommentarer.
    Er der ikke høyttalere i dørene i w124? Du nevner 10 cm men de sitter jo oppe på dashen....
    Mercedes er ikke noe tess å montere bilstereo i desverre, men det går da...., 10 cm høyttalere oppe front er en dårlig vits, de spiller bare fra 150 hz og opp, og med 6x9 i hatthylle får du all lyd bakfra, ikke bra....
    Har du høyttalere i sparkepanelet eller i dørene bruker du disse først, eller ser på E-Bay om dørsider, eller sparkepaneler der er spesiallaget før høyttalere. Mulig der er noen norske firmaer der har slikt ellers....
    10 cm høyttalere oppe front kan du bruke som "Ambience", sammen med noen 6,5" i dørene. Dette vil løfte lydbildet opp i høyden, og lyden vil oppleves å komme forfra. Du trenger 6,5" foran fordi trenger mellombass, for en jevn overgang til subwoofer.
    10 cm fås også som komponent systemer hvor "bassen" ligger nede i dashen og diskant elementet kan plaseres opp på selve dashen.
    Her er link til Focal 10 cm komponent system :
    ICE AUDIO AS
    Ellers, anbefaler ikke du monterer 6x9 i hatthyllen egentlig, det holder med noen 6,5" der med delefilter spiller opp til ca. 130 hz. Dette vil hjelpe legge "bunnen" av lyd, og ikke noen sjenerende høyfrekvente lyder kommer bakfra. Eller, bare en 6,5" , som denne :
    ICE AUDIO AS
    Dette er en woofer der kan kjøpes separat.
    Alternativt må du ha et komponent sett bak hvor du holder diskant elementet godt nede i nivå, dette vil gi deg en romvirkning, men ikke forstyrrer at lyden kommer forfra....
    Høyttalere, anbefaler deg virkelig å se på Focal også, ikke at Infinity er dårligt, men, se på de likevel, se linkene.
    Subwooferen du har valgt, det er en passiv? Ikke kjøp denne, kjøp en aktiv subwoofer, som Infinity BassLink, denne er helt suveren.....
    Bilstereo.no
    Da tar du ut førstehjepskassen i hatthyllen, da vil der være hul ned til koffertrommet. Nå monterer du BssLink´en i koffertrommet slik den henger rett under førstehjelps hullet og stråler inn i kabinen. Det fungerer fantastisk. Du må feste subwooferen veldig bra, ikke bruk plastic strips, disse vil rives av når du kjører over ett hull i veien.....
    Og du trenger ikke bekymre deg om montering, ut med baksete og ryggen, der vil du se kanaler der går igjennom bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, ser veldig godt ut de tingene som du fant, men jeg har allerede fått tingene, det jeg lurte på da, siden det ser ut som om du har en del peil på dette, er det noe jeg kan kjøpe ekstra for å få bedre lyd, og hvor stor sikring må jeg ha fra batteriet til forsterkeren? må jeg ha en kondesator til...
    og hvordan er fosterkeren jeg har...

jeg har ikke så veldig lyst til å kjøpe nye ting og selge disse igjenn...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mersedesbenzzz
    Takk for svar, ser veldig godt ut de tingene som du fant, men jeg har allerede fått tingene, det jeg lurte på da, siden det ser ut som om du har en del peil på dette, er det noe jeg kan kjøpe ekstra for å få bedre lyd, og hvor stor sikring må jeg ha fra batteriet til forsterkeren? må jeg ha en kondesator til...

Hei. Det jeg kan se for bedre lyd er. mono/stereo forsterker til subben. 1 farads kondensator for å ta di stor strømutladningene. Du kan bytte ut batteri fra vanlig syre batterier til foreksempel optima batterier som tåler mere utladning. Men dette er hvis mann skal legge litt penger og tid i det. Det er veldig avgjørende for sikringen hvilken forsterker du eventuelt skal gå for. Dette lønner det å ta med en forhandler som driver med dette daglig. Forsterkeren du har er helt grei. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mersedesbenzzz

Håper bare du ikke ga 2995,- pr stk for de infinitysubbene..
    Gode subber, men anbefalt utsalgspris satt av importør er vel 2190,-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, undersøkte en god del før jeg kjøpte annleget, høytalerene var godt annbefalt, men den subben er ikke den jeg har, jeg har en som ligner på spesifikasjonene, den jeg har er en cadence...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har du jo kjøpt anlegget, men neste gang ville jeg virkelig undersøke mer om bilen, ikke så mye om utstyret. Når du vet mer om bilen, da vet du hva du skal kjøpe.
    De subber, skal de henge i fri luft eller i kasse? Du må sikkert ha ganske mye effekt om de skal i kasse. Jeg hadde en 8" Boston Pro i lukket kasse i en Mercedes W201 og 180 watt var bare ikke nok.
    En annen ting med Mercedes er faktisk, at selvom jeg nevnte en subwoofere under førstehjelpskassa, så er det bedste stedet for en sub i en Mercedes faktisk i høyre eller venstre side, der hvor der er lagringsplass i koffertrommet. Vender da elementet inn imot midten av koffertrommet, og der er hul opp gjennom førstehjelpskassa vil du få veldig god bass, mye bedre enn om bassen sitter under førstehjelpskassa.
    Dette betyr at du enten må bygge en kasse der passer ned i det hullet, eller finde på noe annet.
    Bare min mening....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har kanskje koblet opp anlegget allerede, hvis ikke så kan jeg svare på noen småting

Ang. sikringen fra batteriet, sikringen skal stå maks 30 cm unna batteriet, størrelsen avhenger av forsterkeren, har du 80A sikring på forsterkeren vil det være lurt å ha en like stor sikring på batteri kablen, om ikke mindre, husk å ha sikringen inne i en beholder!

Jordkabel skal være maks 50 cm lang, og jo tjukkere den er, jo bedre.

Mange som sier at man skal ha ca 1 farad kondensator pr 1000 watt, dette er strenkt talt ikke nødvendig hvis du ikke bruker en 1000w monoblokk, da er det bedre å legge pengene i ett bedre batteri.

selve oppkoblingen er jo ganske enkel, som sagt ovenfor har mercedes ferdiglagte rør til å trekke kabler i, husk at strømkabel, og siknal kablene fra cd spilleren skal ligge på hver sin side av bilen, hvis ikke risikerer du mye støy, pga elektromagnetiske bølger fra strømkabelen som forstyrrer signalene.

Jordkabel skal være så kort som mulig, og festet direkte fra forsterkeren og til chassie, veldig mange bruker da å feste den på samme punkt som der setebeltene er festet.

husk også å ha tjukk nok strømkabel, effekten reduseres dramatisk om denne ikke er tjukk nok! ring noen som jobber med bilstereo og hør hva di anbefaler til din forsterker.

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •