Anlegg som trekker mye strøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg som trekker mye strøm

Jeg fikk nye brukte subwoofere i går og koblet opp, 2 stk 12" Kicker L7 på 750rms watt som drives av en Rockford Fosgate T10001bd i 1ohm, har også en Us blaster kondensator på 1.2F. Noen som vet hva årsaken er at lys begynner å blinke når jeg drar på skikkelig? Må jeg ha større batteri? Instrumentlys og lignende blinker. Noen som har forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper med et skikkelig batteri ja. Det er også veldig viktig at kablene er store nok, og at jordingen er god. Jordingskabelen må ikke være mindre enn plusskabelen. Det hjelper også å bytte jordkabelen fra batteiet til karroseriet, og plusskabelen fra batteriet til dynamoen. Da kan du kanskje klare å tyne ut en ekstra volt også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgrader kablingen mellom dynamo og batteri, og trekk gjerne en egen jordkabel fra batteriet og bak til forsterkeren istedet for å jorde i karosseriet.

Kan også tenkes at du har for lite batteri, og en kondensator gir deg ikke mer strøm, har du for lite så har du for lite..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    ..trekk gjerne en egen jordkabel fra batteriet og bak til forsterkeren istedet for å jorde i karosseriet.
    Oj, det må du IKKE gjøre. Du skal alltid jorde til karroseri, aldri rett på batteriet!

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Oj, det må du IKKE gjøre. Du skal alltid jorde til karroseri, aldri rett på batteriet!
    Noen spesiell grunn til å ikke gjøre dette? Veldig mange innenfor EMMA og DB-Drag gjør dette, så ser ikke noen grunn til å ikke gjøre det.

Med mindre du har en kjempegod grunn, vel og merke?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

volt

det er volt n din som faller når du spiller
    vist du har en bosh dynamo i bilen anbefales å skifte ut spennings regulatoren til en manuell juster bar en ,du skrur opp til max, billig men effektiv oppgradering :-D

et drycell batteri (eller flere) er selvsagt ikke å forakte og vist lommeboken din tilater det en større dynamo :-D

lykke til og husk aldri spill under 11.5 volt da kjører forsterkerne ren strøm ut til subber høytalere så et voltmeter i dash er et must.

lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Noen spesiell grunn til å ikke gjøre dette? Veldig mange innenfor EMMA og DB-Drag gjør dette, så ser ikke noen grunn til å ikke gjøre det.

Med mindre du har en kjempegod grunn, vel og merke?
    Vel, det er ikke farlig å gjøre det, det fungerer det også. Men jeg anbefaler det aldri.
    Det er mye større sjanse for å få støy ved kobling av jord direkte på batteri fordi det blir forskjellig spenning i bilen. Det vil jevnes ut f.eks gjennom signalkabler. Dette vil da lage støy. Lik volt gjennom hele bilen er derfor viktig, også for at komponentene skal holde lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser jeg kompetansesvikt på mange hold ja..

I min bil er alle bilstereokomponenter jordet på batteriet, nemlig for å unngå potensialforskjeller, ett karosseri er gjerne limt og poppet sammen, og overgangen mellom karosseridelene kan derfor være meget dårlig.

Noen sier jo at jorden skal være så kort som mulig, men den blir ikke noe kortere ved jording i karosseri, strømmen går fortsatt fra batteriet, ut i karosseriet og så bak til koblingen du har bak..

Det som er problemet med karosseri som leder av strøm er spenningsfall ved store strømtrekk som også fører til utjevning via signalkabler og ender opp i brente jordsikringer..

Når det gjelder svaret jeg fikk her oppe ang at mange i EMMA og dB-drag jorder i karosseriet, så kan jeg si med en gang at stort sett alle som hevder seg i begge grener jorder utstyret sitt rett på batteri..
    Så hvis du har sett folk innenfor disse grenene jorde i karosseriet er det nok ikke folk som satser veldig på dette, evt ikke helt vet hva de driver med.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får du lese hva som står Techpoint, Han skrev at veldig mange innen EMMA og DB-drag jorder rett til batteri...
    Det er nok stor sannsynlighet for at dynamoen er det svakeste punktet her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke ekspert, så jeg kan ikke annet enn å forholde meg til det jeg har hørt og lært av folk som jobber i bransjen. Senest i dag forhørte jeg meg litt om dette, for jeg blei veldig usikker på hva som vanlig å gjøre i dag. Da fikk jeg til svar at lik volt gjennom hele bilen er viktig for at komponentene skal holde lengre og for å unngå støy, og da var det visst best å jorde i karroseriet.

Men på nyere biler hvor karroseriet er limt eller satt sammen på andre måter som gjør at ikke det leder strøm så bra, så er det visst vanlig å koble direkte til batteriet. Dette var nytt for meg, så jeg trekker tilbake den bastante påstanden om at ikke man bør jorde til batteriet. Det har i alle mine ungdomsår med gammel Opel Manta aldri vært tema å jorde til noe annet enn karroseriet, for det kunne visst gå riktig så galt :-D Lenge leve vranglæren...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Nå får du lese hva som står Techpoint, Han skrev at veldig mange innen EMMA og DB-drag jorder rett til batteri...
    Det er nok stor sannsynlighet for at dynamoen er det svakeste punktet her.
    Stokka om på ett par quotes der ja, beklager det..

Men uansett, om bilen er ny eller gammel, best jord finner du med en kabel koblet til batteriet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    det er volt n din som faller når du spiller
    vist du har en bosh dynamo i bilen anbefales å skifte ut spennings regulatoren til en manuell juster bar en ,du skrur opp til max, billig men effektiv oppgradering :-D

et drycell batteri (eller flere) er selvsagt ikke å forakte og vist lommeboken din tilater det en større dynamo :-D

lykke til og husk aldri spill under 11.5 volt da kjører forsterkerne ren strøm ut til subber høytalere så et voltmeter i dash er et must.

lykke til
    Jeg har voltmeter på Kondensatoren så ligger på rundt 12.5-14v, kommer an på hvordan jeg spiller.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har faktisk en Stinger 145Ah dynamo i svart satin m/regulator liggende etter mitt tidligere bilsterioprosjekter.Denne hjalp meg stort med det lille den var i drift8) (Fikk unger og da la alt slikt seg på is)Den gang kostet den 8-9k
    Men er du interesert så får du den til "inbrudd pris) Send meg en PM8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •