PSU, og bilforsterker, noen spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PSU, og bilforsterker, noen spørsmål.

Hei, jeg har et lite problem, jeg vet er ikke helt sikker om oppsettet mitt hadde funka, og i så fall samtidig med pcen, har corsair hx 620w, den har 50A på 12v railen, vil 50 amp være nok? Forsterkeren jeg skal drive har 70A sikring , da burde vel jeg være ganske i nærheten av maks effekt? Jeg har ikke funnet noen info om hvor mange A den skal ha.
    Burde jeg spleise flere 12v raills?
    Hvis jeg trenger 60A kjøper jeg en corsairs 750w(har sjekka), 70 tror jeg ikke jeg trenger..?
    Mvh BBundy

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vet jeg ikke, men vil tro du må ha nok watt i psu'en i allefall.
    Og det kan vell bli problem da en forsterker gjerne kan trekke opp mot 1000w.
    Kansje lurt å ha en kondensator i mellom?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er oppgitt den trekker 1200w rms.. Hmm.. Men hvisj eg kjøper en strømforsyning med oppgitt A over 70, som er på sikringa til ampen, går det galt? Isåfall må jeg vel kjøpe 750w, av samme merket som jeg har(60A) og kondensator i mellom?

edit: eller her er det som er oppgitt, lol.
    # 4 x 600 Watt(2 x 1000 watt brokoblet) + 1 x 800 Watt sub
    # 4 x 300 Watt RMS(2 x 500 watt brokoblet) + 1 x 360 Watt RMS
    # Angivelser ved 4 ohm

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker kun ut ifra min kunnskap fra bil nå.
    Bare så det er sagt.
    Men jeg vil tro en fra pc ikke er laget for å trekke ut så mye om gangen.
    Mens en forsterker fra bil kan trekke veldig mye strøm på en gang.

Jeg tok riktig nok aldri noen sikring i min bil
    (med 80A sikring og 70A batteri og en kondensator på 1farad før forsterkeren)
    men før jeg fikk kondensator dimmet all elektronikk i bilen ganske mye.

Tror ikke du vil få noen skade av å prøve å koble dette opp, men tror
    strømforsyningen vil takke for seg etter ganske kort tid. Det er bare anntagelser.
    Kansje noen som har bedre erfaring kan komme med litt hjelp?
    Hvis ikke kan du jo si ifra hvordan det går. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske bra PSU, så tror nok den vil levere de oppgitte 50A, ikke kontinuerlig men. Jeg tenkte også på en farad kondensator, men vil ikke psuen bare slå seg av hvis kondensatoreren er tom? Uansett, jeg har funnet ut at med 50A, så har jeg likevel for mye watt til høytalerne mine(Yea, bestilt nye) :P

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BBundy
    Er ganske bra PSU, så tror nok den vil levere de oppgitte 50A, ikke kontinuerlig men. Jeg tenkte også på en farad kondensator, men vil ikke psuen bare slå seg av hvis kondensatoreren er tom? Uansett, jeg har funnet ut at med 50A, så har jeg likevel for mye watt til høytalerne mine(Yea, bestilt nye) :P
    forstår jeg det slik at du skal bruke dette inne? Hvorfor bruker du i det heletatt en bilforsterker da? Det er jo billigere å kjøpe en grei effektforsterker eventuelt ett par subforsterkere. Du får ikke presset 50A utav strømforsyningen din uansett. De 50A som er tilgjengelig i strømforsyningen er fordelt på tre-fire 12v rails pluss en del andre strømuttak, der hver rail har en kapasitet på maks 15-20A. Det er muuuulig at hovedkortkontakten klarer 30A, men det er i såfall en SYK strømforsyning. Bare se på denne: Koolance 1300/1700W Liquid-Cooled Power Supply, Rev 1.5 [no nozzles] - Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive

den har 1700w maksstrøm, men leverer ikke over 40A på noen rails.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du må også huske at du ikke kan regne deg frem til hvor mye watt en forstekrer leverer.
    Masse watt forsvinner i varmetap og andre plasser.
    Jeg hadde en forsterker på 4x100w og den måtte ha 80A
    sikring fordi den trakk noe sykt med strøm når du brokoplet
    den.

Men jeg er enig med han over. Hvis du ikke allerede har en bilforsterke til overs vil jeg nok annbefale deg å kjøpe en subforsterker til innendørsbruk.

Hvis ikke ville jeg brukt en 12v trafo istede for psu til pc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    forstår jeg det slik at du skal bruke dette inne? Hvorfor bruker du i det heletatt en bilforsterker da? Det er jo billigere å kjøpe en grei effektforsterker eventuelt ett par subforsterkere. Du får ikke presset 50A utav strømforsyningen din uansett. De 50A som er tilgjengelig i strømforsyningen er fordelt på tre-fire 12v rails pluss en del andre strømuttak, der hver rail har en kapasitet på maks 15-20A. Det er muuuulig at hovedkortkontakten klarer 30A, men det er i såfall en SYK strømforsyning. Bare se på denne: Koolance 1300/1700W Liquid-Cooled Power Supply, Rev 1.5 [no nozzles] - Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive

den har 1700w maksstrøm, men leverer ikke over 40A på noen rails.
    "Triple 12V Rails provide independent reliable power to the CPU, video card and other components with a combined rating of 50A maximum!"
    Sitat fra corsair sin side, psu jeg kan bruke:
    Komplett.no - Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte,

Grunnen jeg skal bruke dette inne er fordi jeg har en bilforsterker til overs, og lappen om ikke alt for lenge
    Ja, jeg tenkte å spleise railsa på psu'en, men jeg ser cervin nevner 12v trafo, hvor får man tak i sånt? :P
    hva tror du jeg kan forvente av amp? *(like mye som hovedinntaket på huset? :P )

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det ikke er så lett å finne, men vil tro at biltema,
    eller en elekrisk foretning (ikke elkjøp, men som driver med installasjoner)
    kan hjelpe deg med å få tak i en.

DCACPOWERINVERTERS.COM -
    Denne leverer 400w og har peak på 800w. Vil tro det holder.
    Hva slags forsterker har du forresten?

Du kan jo prøve høre med disse om di kan skaffe en 220v to 12v inverter.
    MAGASI.NET

Linkene ble ikke med.
    Den han snakker om til 125kr
    DealExtreme: $24.81 100W DC 12V to AC 220V Power Inverter

Og en på 300w som jeg personlig ville gått for
    DealExtreme: $31.37 300W 12V DC to 220V AC Power Inverter with Connection Kits
    Og til slutt fant jeg dette. Det er nok akkuratt det du leter etter:
    Dealextreme har sakene.
    Har kjøpt den selv. Funker fint. 125,- inkludert frakt.

Men det er omkring en 2 ukers leveringstid.

Finnes også i 300w

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Jeg ser at det ikke er så lett å finne, men vil tro at biltema,
    eller en elekrisk foretning (ikke elkjøp, men som driver med installasjoner)
    kan hjelpe deg med å få tak i en.

DCACPOWERINVERTERS.COM -
    Denne leverer 400w og har peak på 800w. Vil tro det holder.
    Hva slags forsterker har du forresten?

Du kan jo prøve høre med disse om di kan skaffe en 220v to 12v inverter.
    MAGASI.NET

Linkene ble ikke med.
    Den han snakker om til 125kr
    DealExtreme: $24.81 100W DC 12V to AC 220V Power Inverter

Og en på 300w som jeg personlig ville gått for
    DealExtreme: $31.37 300W 12V DC to 220V AC Power Inverter with Connection Kits
    Og til slutt fant jeg dette. Det er nok akkuratt det du leter etter:

mulig jeg forstår feil men ingen av disse som du linker til kan brukes til å drive en 12volts DC forsterker da linkene er til DC konvertere til 220volts AC...

PSU til pc egner seg ikke til bilforsterker bruk, pga av psu må ha en mer konstant og stabil belastning, en bilamp varierer forbruket med signalen... det vil fungerer men regn ikke med å kunne bruke dette i noe særlig mye volum -å koble på en kondis hjelper heller ikke da det får heller omvendt virkning: det vil belaste enda mer på psu. Mange psu kan levere store strøm mengder men i 5volts railen eller 3volten derfor så høyt strøm styrke

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis jeg øker volten på 12v railene? Vil det hjelpe? (kan få de opp til 50v med potmeter og noe shorting, + skifting av kondisene, da. Men 16v til 25 vil jeg tro ikke er stress etter å ha lest en god guide :P )
    _-= Uzzors2k =-_ Project Site

Hvis jeg kobler en 15A kondis? (teoretisk maks A fra psu, alle rail koblet sammen)50 > 65 (70a sikring).

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei.... power supplyen i bilforsterkeren slår seg av og går i protection om bat spenning er høyere enn 15volt -95% av bilforsterkere gjør det- så, du kan øke til maks 15volt eventuelt... max amper henger sammen med ohms lov ergo spenningen.

egentlig en psu er nøyaktig det samme som strømsforsyningen til forsterkeren -begge er av såkalt puls bred modulert. dog en psu først likeretter 220VAC for å konvertere til +-12 og andre. Power supply til bilen gjør om 12VDC til mellom +- 20/80 voltDC men den har også innbygde beksytelses kretser som slår av om det oppstår feil i selve forsterkeren -slik som DC på høyt. utgangene, kortslutning, temperatur, overbelastning, osv...

om du vil bruke eller bedre sagt -ikke har andre alternativer ville jeg brukt den psu + en mindre bateri... men hadde vært bedre å bruke en billader med + et bateri -dog husk at om bateriet er av flytende syre så må den luftes da den ellers produserer knallgas som er etsende og den korroerer også...

kjøp deg en billig og brukt amp på finn eller her i avtorget billigere og enklere... men du vil self lære mer av å prøve deg frem og finne ut ting selv selv om det kan fort bli dyrere enn først antatt men -som sagt du lærer mye av det

ellers er ikke noe som heter "15A (Amper) kondis" kondesatorens verdi oppgis i antall farad (1Farad=1000microFarad=1000mF) men mistenker at du mener endre spenningen som kondensatoren skal tåle, og da skal da endres fra 15v (volt) (vanligvis 16 volt som er standar) til maksimal spenning som psu kan levere + gjerne 10% margin som settes til 64volt som er standar verdi men som sagt ingenting av dette som er nyttig til problemet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, takk for forklaringene!

Men det er jo logisk at hvis jeg kjøre mindre ampere inn så får jeg vel mindre watt ut?(de jeg har tåler ikke så mye watt) Det kommer jeg til å bruke midlertidig er denne 50A psu, 12v er målt over tid og er ganske stabil(hopper 2% opp og ned, thats it) .
    Jeg fant ut min PSU hadde 3 stk 12v rails, fant en kontakt jeg ikke brukte(PCI-E), som gikk rett ut av PSU'en, kappet disse kablene inni, og monterte på hver sin rail(har 4stk kobla på, men just for fun + kabelen er strømpa,gadd ikke ta vekk). Og kablene er tykkerene en molex kontaktene som går fra strømforsyninga(modulær). Bildr.no
    Sukkerbitene er bare for å holde alt på plass.

... Regner med jeg tar inn et batteri og en lader når jeg får mine nye høytalere, bare jeg kjøper lukka batteri.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •