Nytt anlegg rundt 5-6000,-, infinity, pioneer, alpine, tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg rundt 5-6000,-, infinity, pioneer, alpine, tips?

Heisann!

Da var ny bil kjøpt og med ny bil kommer ønsket om å brenne litt mer penger (egentlig ikke, men uansett) så jeg tenkte jeg skulle oppgradere det lille som er i den fra før av.
    Bilen jeg har kjøpt er en Mazda 626 lx1.8 fra 95' og det er anlegget her som skal byttes ut, foran og bak.
    Er student så penger er en begrensning, men er først og fremst ute etter god lyd som passer lommeboken, så regner med at jeg kommer til å bruke rundt 5-6 lapper i første omgang, dette på god cd spiller og gode høyttalere, Sub tar jeg senere. budskjett er tøyelig så jeg tar det som det kommer

Her er det jeg har tenkt på hittils:
    Denne er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe når den kommer ut ettersom den passer meg ypperlig. Noen synspunkter?
    DEH-P4100SD Pioneer Bilstereo - CD spiller - Bilunderholdning

Høyttalere er jeg litt mer usikker på, men har tittet en del på infinity, nærmere bestemt Reference series/kappa
    Infinity Reference 9623i - Bilradiospesialisten - 6x9"

Infinity Kappa® 693.9i - Bilradiospesialisten - 6x9"
    Disse er litt for dyre synes jeg, ettersom jeg ikke er ute etter alt for dyrt anlegg, men hvis forskjellen er stor:wink:

Noen andre alternativer/bedre alternativer som feks Seas, Alpine, Focal, Rockford Fosgate?

Takker for hjelp!

mvh Jørgen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du handler må du finne ut hvilke ht som passer i bilen. Regner med at det originalt kun er ht i dørene foran? Sjekk dim/dybde. Er det 4" kan du kanskje gå opp str? Det gir bedre lyd og du får mer å velge blant. Da trenger du kanskje overgangsringer, feks:

Høyttalerovergang Mazda (94-03)

Du linker til 6x9" ht, antar du vil ha dem i hattehylla? Det vil jeg fraråde.
    Ht i hattehylla mener jeg er lite gunstig da lydbildet flyttes bakover. Har du ofte folk i baksetet vil de oppleve en bedre lydkvalitet med ht bak, men da bør de fortrinnsvis plasseres i dørene. Ellers bør lyden komme mest mulig forfra. Derfor vil jeg anbefale en god sub, et godt komponentsett foran og en god forsterker til disse. Sub'en sørger for mer enn nok bass. Vil du allikevel ha ht i hattehylla vil jeg anbefale små coaxer, gjerne i samme serie som frontsettet. Jeg ville spart de pengene eller brukt dem på bedre kvalitet på resterende komponenter, og gjerne litt dempemateriale.

CD-spilleren ser ok ut den. Er allerede på markedet:
    Pioneer DEH-P4100SD - Bilradiospesialisten - CD-spillere

Et greit frontsett på tilbud:
    Polk/MOMO MMC-525 - Bilradiospesialisten - BILSTEREO-RYDDESALG
    Tilsvarende 6,5" til 1300,-

Hvis du får plass til 6,5" frontsett, har du et greit tilbud her:
    harman/kardon - Polk Audio HiFi pakke - Bilradiospesialisten - SUPERTILBUD

Da må du bygge subkassen selv, men det er ikke så komplisert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne foran er avlange, men har blitt litt usikker da jeg ser det er flere størrelser enn 6*9. Det er også to små diskanter på dashbordet som jeg skal teste med en alright cd spiller for å se om de er noe tess. Hvis høyttalerne foran er 5*7 eller en annen dimensjon blir det jo litt begrensninger selvsagt.
    '
    I baksetet er det 2 høyttalere i "hattehylla" originalt, dvs de sitter i hjulbuen som er litt forlenga. Disse var jeg litt usikker på hva jeg skulle gjøre med. Idéen var egentlig å lage hull i dørene bak til 6*9 hvis det var plass, hvis ikke 6*5.

I første omgang hadde jeg tenkt at det kanskje holdt med noen gode høyttalere foran og baksetet og så drøya litt med subwooferen, men en liten subwoofer gjør mye
    Polk Audio settet så ganske alright ut, skal sjekke ut det litt nærmere.
    skjønner at jeg må gå igjennom bilen og måle opp litt mer

Takk for hjelpen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville prøvd med de originale ht bak, og heller brukt pengene på en ok sub. Den gjør underverker for lyden. Selv ville jeg nok valgt 2x8"/10" da det ofte blir bedre rent musikalsk. Særlig hvis man er på budsjett. Men det spørs jo hva man kommer over av tilbud også.

Foran er det ikke så mye å velge blant hvis det står 4x6" eller 5x7", men det finnes da noe. Får du plass til 6x9" er det jo supert. Men 6x9" komponentsett er heller ikke så vanlig, så du må sjekke det med diskanten. Kanskje det enkleste er å tette monteringshullet med en plate e.l. og bruke en std. dim

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD spilleren er bestilt og den ligger nå og venter på postkontoret. Satser på at dette vil hjelpe lydbildet ytterligere

Jeg hadde 5*7 foran i sidedørene hvilket gjør det litt kinkig med valg av høyttalere.
    Har tre valg som jeg ser det hvertfall:
    - Enten finner jeg et bra høyttalerpar i 5*7, selv om dette kan være litt vanskelig
    - Kjøper Høyttalerovergang Mazda 626 - Xedos og finner et bra 5.25" sett alá Bilstereo.no
    - Eller så modifiserer jeg døra littegranne så jeg får tilpasset et par gode 6,5".

Tror ikke jeg skal gjøre noe med hattehyllehøyttalerne i første omgang da antagelig budskjettet ikke rekker til, men skal titte litt på subwoofer. Har ikke så lyst på noe større enn 10" da jeg heller vil ha god lyd inne i bilen, ikke utenfor :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner jo bra 5x7", men da blir det nok coax'er, og det er jo ikke helt optimalt foran. Her er feks et greit tilbud:

Polk Audio Momo MMC570 - Bilradiospesialisten - BILSTEREO-RYDDESALG

Selv ville jeg nok valgt en overgang til 5.25" og gått for et bra componentsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •