tolking av frekvenskurve

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
  1. #1
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    tolking av frekvenskurve

    Hei.
    Jeg har i dag 2stk Cerwin-vega V-max 12.4 i en bassreflekskasse som jeg er relativt fornøyd med.

    Jeg har byttet bil, og får ikke plass til gammelkassa. Jeg har kjøpt 2 billige lukkakasser som jeg tenkte å prøve med. Har plotta inn data i bassbox pro og trenger litt hjelp til tolkning av frekvenskurve.

    Rød strek er ett element i enkelt lukkakasse. Oransje strek er 2 element der jeg har dobla størrelsen av kassa (for å simulere 2 enkeltkasser i bilen...er ikke sikker på om det blir riktig måte å gjøre det på, men kurven ser ikke SÅ ulogisk ut etter mine øyne).

    Gul strek er etter det jeg har skjønt estimert boost fra interiør (noen som kan utdype/forklare dette dette??)

    Etter det jeg klarer å se så bærer det nedover med kurven (-3,54db) @ 44.73 Hz. Jeg er veldig usikker på hvordan man vil oppleve 3.54db tap av trykk. Er det noen som kan forutsi noe om dette? Vil det bli bare discobass, eller vil jeg få noe dypbass også?

    Anlegget skal inn i ei Astra F stasjonsvogn 95mod.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

    Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

  2. #2
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er viktig å huske på at sub og bass i bil, er noe helt annet enn i et mye større rom hjemme.

    I bilen vil du pga det lille "rommet" ikke få enkelte stående bølger slik som i et større rom, derimot får du en jevnere room-gain, slik du ser på den gule kurven. Dette avhenger av størrelsen på bilkupeen, så den gule kurven er bare en estimert kurve utfra en gjennomsnittsbil. Av samme grunn skal man i utgangspunktet benytte en mindre kasse i en liten bil ifht i en stor bil, med samme elementet.

    Man regner vanligvis med at room-gain i bil starter fra 50 hz og nedover.

    Så i praksis vil du absolutt ikke få -3dB ved 45hz, slik at du behøver ikke å bekymre deg over hvordan det låter :grin:

    I bilsubenes barndom var tommelfingerregelen at -3dB ved 40hz passet til musikk med dypbass, ved 45hz var en grei allrounder, og ved 50hz mer disco.

  3. #3
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da ligger det teoretiske noe mot kanten på det jeg egentlig vil ha, og det er jo godkjent med ikke-tilpassede kasser. Regner med å kanskje få litt mindre trøkk/db enn med bassreflekskassa i gamlebilen, men for all del, det spiller øredøvende høyt i den, så det vil nok bli mer enn ok såfremt jeg ikke bommer TOTALT på bassrespons i coupeen eller noe.

    Bassbox anbefaler lukketkasse til disse elementene i aller høyeste grad (Qts way over 50), så det blir spennende.

    Bilen er litt større enn den gamle (ascona coupe), men samtidig ikke SÅ mye større som man skulle tro. Med andre ord, jeg kan ane håp...?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

    Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

  4. #4
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Såfremt parametrene stemmer, burde dette ha potensiale til å SPILLE BASS.
    Og ikke bare lage lavfrekvente lyder
    Ønsker du en lavere avstemming kan du prøve å fylle kassene med dempemateriale.

  5. #5
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper da inderlig det
    Er klar over det med dempemateriale. Utrolig mange som har misforstått det konseptet....
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

    Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •