Hvilken type høyttaler bak i bilen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Fez sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken type høyttaler bak i bilen?

Hei Jeg har et Hertz DSK 130 komponentsett, ønsker å kjøpe et par 5 ¼” til å ha bak i bilen.
    Det jeg lurer på er hvilken type ht det skal være f.eks coax,midbass eller mellomtone?
    Høyttalerfestene er plassert bak på siden av hattehyllen visst det har noe å si.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fez
    Hei Jeg har et Hertz DSK 130 komponentsett, ønsker å kjøpe et par 5 ¼” til å ha bak i bilen.
    Det jeg lurer på er hvilken type ht det skal være f.eks coax,midbass eller mellomtone?
    Høyttalerfestene er plassert bak på siden av hattehyllen visst det har noe å si.
    det holder mer nok med mellomtone uten diskant eller fulltone som de kalles.
    de kan også bruke med diskant, men pass på da at ikke bygger høyere en selve ellemtet for da vil du få problmener med feste de i orginal festene.

troeen

Newcomer Fez sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Trenger jeg ekstra delefilter visst jeg velger mellomtone?

Takk for hjelpen.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ideelt skal det ikke komme høye frekvenser fra baksiden, siden disse er mer retningsbestemte og lettere å lokalisere, derfor bør du ikke ha noe som gjengir noe særlig over 3-4Khz. De fleste elementer av den størrelsen du nevner vil ha en naturlig avrulling rundt disse frekvenser, så en øvre filter trenger du egentlig ikke.

Nedre filter er avhengi av om du har en dedikert forsterker til disse høytalerne slik at du kan bruke innebygd aktiv delefilter og fjerner de laveste frekvenser og disse elementene skal neppe gjengi noe særlig under 50-60Hz pga montasje så er det ingen vits å spille under nevnte frekvenser... Hvis disse skal kobles parallelt med frontsettet så må du self bruke en passiv delefilter og akk det samme her egentlig men ta høyde for at din forsterker takler den impedansen som dette vil gi -særlig rundt mellombas/mellomtone.

Det beste er om du bruker samme type elementer som du har i frontsettet da dette gir samme lydklang i hele bilen og den har med tilhørende delefilter men ikke bruk diskanten eller demp den såpass mye at du ikke hører den foran -MEN bare "anner" den -slik ble de justert i SQ biler i "gamle dager"

ellers husk å "isolere" noenlunde baksiden for trykket som kan komme fra store bass elementer i bagasjerommet, slik at menbranen ikke blir presset maksimalt ved normalt volum, da dette vil modulere mellomtonen og gi dårlig og forvrengt lyd og i verste fall revne menbranen fra korgen.

lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •