bilsub i 5-10000 kr klassen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    greit da var subben montert i bilen... og det FUNKER, for å si det sånn.
    men DLS'en min er litt liten, man merker ganske enkelat at subben vil og kan mer, men den ristet jo så mye at hele taktrekket i bilen ligger og vibrerer. 8) men kor masse effekt må eg oppi????
    eg får den størte pioneer monoblokken til ca 6000kr,men er det noe annet i samme prisklasse som har like mye eller mer effekt??
    og er den sterk nok??

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det PRS-D2000SPL du tenker på da?

Om du kjøper en eller to av disse vil du få mer enn nok effekt til sub'en din!

Har selv forgjengeren til D2000SPL og jeg ble mildt sagt overrasket over hvor bra den spiller!

Hva har du ellers i bilen din egentlig? Er det gjort noe med dynamo, batteri og hvordan er kabling dimensjonert bakover?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Er det PRS-D2000SPL du tenker på da?

Om du kjøper en eller to av disse vil du få mer enn nok effekt til sub'en din!

Har selv forgjengeren til D2000SPL og jeg ble mildt sagt overrasket over hvor bra den spiller!

Hva har du ellers i bilen din egentlig? Er det gjort noe med dynamo, batteri og hvordan er kabling dimensjonert bakover?
    batteri er 75 amp, men dynamo er orginal, og ledningene er 20mm... og har en 1,2 farads kondesator...

men fikk ett veldig godt tilbud på DLS CAD 15, så nå får vi prøve med den og se.. den er 1600 RMS watt i 1 ohm, så det bør no bli brukbart...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville begynt å vurdert litt heftigere strømkabel bakover siden det er strømkrevende produkter som brukes her.

Sub'en din kan vel kun kobles i 1 eller 4 ohm, er det ikke så?

Ved 1ohm vil forsterkeren dra massive mengder strøm, men jeg er usikker på hvor mye varmgang eller tap du vil oppleve i en 21mm².. Kjører forsåvidt samme tverrsnitt selv for øyeblikket, men vil kjøre grøvre saker om ikke så lenge. Kommer antageligvis til å gå til anskaffelse av en større dynamo selv også, bare for å være på den sikre siden.

Hvor "stor" er dynamoen din, har du oversikt over det?

En PRS-D2000SPL vil gi deg nesten samme effekten som DLS-forsterkeren gjør, men da i 2ohm (2000W 1Ω/1500W 2Ω/750W 4Ω), så det kommer helt an på hvordan du har mulighet til å koble og hva du får av priser tenker jeg.

Uansett ville jeg nok vurdert grøvre kabel. Som sagt vil 1ohms kobling dra mye strøm og da er det som oftest greit å vurdere større tverrsnitt, større enn 21mm² i hvert fall.

Bare for å ha nevnt det, så drar forsterkeren min max 70 amper i 4ohm. 21mm² kabel vil vel ikke ha stort mer enn ca 80 amper, så med tanke på at jeg nå kjører 2 ohms drift (paralellkobling av to singel 4 ohms elementer) så vil maksimum strømforbruk være mye høyere enn det som vil være anbefalt for kabeltykkelsen i hvert fall. Det er derfor jeg anbefaler deg å gjøre det samme!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville begynt å vurdert litt heftigere strømkabel bakover siden det er strømkrevende produkter som brukes her.

Sub'en din kan vel kun kobles i 1 eller 4 ohm, er det ikke så?

Ved 1ohm vil forsterkeren dra massive mengder strøm, men jeg er usikker på hvor mye varmgang eller tap du vil oppleve i en 21mm².. Kjører forsåvidt samme tverrsnitt selv for øyeblikket, men vil kjøre grøvre saker om ikke så lenge. Kommer antageligvis til å gå til anskaffelse av en større dynamo selv også, bare for å være på den sikre siden.

Hvor "stor" er dynamoen din, har du oversikt over det?

En PRS-D2000SPL vil gi deg nesten samme effekten som DLS-forsterkeren gjør, men da i 2ohm (2000W 1Ω/1500W 2Ω/750W 4Ω), så det kommer helt an på hvordan du har mulighet til å koble og hva du får av priser tenker jeg.

Uansett ville jeg nok vurdert grøvre kabel. Som sagt vil 1ohms kobling dra mye strøm og da er det som oftest greit å vurdere større tverrsnitt, større enn 21mm² i hvert fall.

Bare for å ha nevnt det, så drar forsterkeren min max 70 amper i 4ohm. 21mm² kabel vil vel ikke ha stort mer enn ca 80 amper, så med tanke på at jeg nå kjører 2 ohms drift (paralellkobling av to singel 4 ohms elementer) så vil maksimum strømforbruk være mye høyere enn det som vil være anbefalt for kabeltykkelsen i hvert fall. Det er derfor jeg anbefaler deg å gjøre det samme!

eg kjører den i 1ohm så, og dynamoen er 100 amp. men forsterkeren trekker jo søren meg 160 amp .
    men tenker å trekke en kabel til bak, og da gjerne sette ett 110 amp batteri bak i bilen..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har bestemt deg for å ha batteri bak i bilen, så vurder i så fall et batteri som ikke nødvendigvis gir ekstremt mange ampertimer, men som gir fra seg strøm hurtig. Skillerelé er det mange som bruker i slike tilfeller, så du kan se om du får lest deg til om du trenger det eller ikke.

For min del kommer jeg til å kjøre 120 ampers dynamo, mest sannsynlig med type AGM batteri (både som start og drift av bilen, samt strøm til anlegg) og 50mm² strøm bakover, samt jording. Kontaktpunkter i motorrommet kommer også til å få seg en overhaling/oppgradering i den sammenheng.

Om forsterkeren din drar 160 amper så kan vi vel med letthet påstå at kablingen er underdimensjonert, i hvert fall om du har planer om å "tømme" forsterkeren.

Om 110Ah vil gi deg en stund med musikk selvsagt, så dette er opp til deg selv å vurdere hva du trenger av batteri for å det utbyttet du er ute etter. Bare pass opp for brann om kabling forholder seg underdimensjonert (du har sikkert sikring, så det der var sikkert bare tøv ).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har bestemt deg for å ha batteri bak i bilen, så vurder i så fall et batteri som ikke nødvendigvis gir ekstremt mange ampertimer, men som gir fra seg strøm hurtig. Skillerelé er det mange som bruker i slike tilfeller, så du kan se om du får lest deg til om du trenger det eller ikke.

For min del kommer jeg til å kjøre 120 ampers dynamo, mest sannsynlig med type AGM batteri (både som start og drift av bilen, samt strøm til anlegg) og 50mm² strøm bakover, samt jording. Kontaktpunkter i motorrommet kommer også til å få seg en overhaling/oppgradering i den sammenheng.

Om forsterkeren din drar 160 amper så kan vi vel med letthet påstå at kablingen er underdimensjonert, i hvert fall om du har planer om å "tømme" forsterkeren.

Om 110Ah vil gi deg en stund med musikk selvsagt, så dette er opp til deg selv å vurdere hva du trenger av batteri for å det utbyttet du er ute etter. Bare pass opp for brann om kabling forholder seg underdimensjonert (du har sikkert sikring, så det der var sikkert bare tøv ).
    dette er jo bare midelertidlig, får ny bil i løpet av de nermeste månedene, og da blir det jo lagt opp med skikkelig kabeling.
    men viss eg har ett 110 amp batteri bak i og et vanelig batteri i motorrommet, vil ikkje de da bli lagt i sammen, og da få feks 185 amp ( 110+75 amp )?? eller vil det gå fortregt siden det er så langt fremen fra og bak, og siden det er to batteri???
    men kor stor kondensator trenger man egentlig???
    har i dag en 80 amp sikering,men det er jo altfor lite...

men man kan jo overbelaste dymanoen og smelte diodebroen, så eg tror eg må måle litt her, før eg gjør så veldig mye, at eg ikkje brenner ned hele bilen..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mange gjør er å handle inn AGM-batteri av fra merkene Odyssey, Stinger, Kinetik m.f. og bruker skillerelé mellom det som sitter i bilen fra før og det de bruker på stereoen. Dette er slik jeg har skjønt det i hovedsak når det er snakk om to forskjellige typer batterier.

Edit: AGM vs Bly-batteri, eller hvordan nå dette blir.

Om du derimot går for ett stort, eller to mindre (like) så slipper du jo det fordyrende leddet, men uansett trenger du nok grov kabel mellom batteriene og samtidig god jording.

Og med tanke på kondensator så ville jeg droppet hele greia, i hvert fall inntil videre. Batteri, jordingspunkt og generell kabling vil jeg påstå har mye mer for seg, men du kan jo ta utgangspunkt i det og heller teste kondensatoren til en kamerat etterpå og se om du vil koste på deg en sånn.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå fått cad15 montert i billen... og herregud for ett monster .
    det er det mest perverse eg NOENGANG har hørt. spiller så sykt!!!! og dette av bare en 12"..

kommer til bake med mer, etter litt mer testing.. ville bare gi beskjed..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •