strøm på en forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

strøm på en forsterker

Hey jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvor mange Amper en soundmagus class D x-1502 trekker
    URI sier I=U\R det ble 14,4 (1Ohm) amper men jeg lurer bare på om det er rett når det gjelder forsterker til bil også hørtes 14,4A var litt lite :P

link: SOUNDMAGUS SoundMagus Class D, X-1502 Mono 1500 Watt, Forsterker til Subwoofer / MULTICOM

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P=U*I dvs I=P/U og da får vi 1500/14,4 = 104A

Velkommen på forumet forresten
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo billige forsterkere... Ta deg en søkerunde og du finner flere tråder ang disse. Disse leverer på langt nær hva disse er oppgitt til.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbazz92
    Hey jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvor mange Amper en soundmagus class D x-1502 trekker
    URI sier I=U\R det ble 14,4 (1Ohm) amper men jeg lurer bare på om det er rett når det gjelder forsterker til bil også hørtes 14,4A var litt lite :P

link: SOUNDMAGUS SoundMagus Class D, X-1502 Mono 1500 Watt, Forsterker til Subwoofer / MULTICOM
    Det du har regnet ut her, er hvor stor strøm det vil gå i en likestrømms krets der spenningsfallet over den 1 ohm motstanden er 14.4Volt.

Regnestykket til jakv er riktig i teorien for et meget forenklet likestømms system.

I et virkelig system, må man ta hensyn til at lasten er en elektromotorisk spole som har et varierende impedans forløp etter frekvens og påvirkes av høytalerens kontruksjon og oppbyggning.
    Man har vel også med et musikk signal å gjøre hvis man ikke er inne i DBdrag og Brrrrp avspillinger, og musikk er jo ikke en kontinuerlig belstning.

Selv en klasse D forsterker har en virkningsgrad under 100% og spenningsfall i tilførsel kabling intern stømforsyning, og har en måte å jobbe på så den ikke er beregnet for å kunne kontinuerlig trekke de 104A eller avgi 1500W som likestrøm.

Synes ofte at brukermanual, eventuellt størrelsen på den sikkringen som det ofte er på strømforsynings inngangen er et fint sted å begynne når man skal dimmensjonere kabling osv i slike sammenhenger.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det vil si at den trekker 104 amper?
    så den er umulig å bruke innendørs?:S

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er smør på flesk å bruke den inne men om du har en strømsforsyning som kan levere rundt omkring 100Amper -eller en lader +batteri- kan jo fungere inne, med det krever mer da det er flere ting å ta hensyn til. Den ampen er også kjent under kalle navn: soundanus -og det er ikke fordi den spiller pent...

batteri speningen er heller ikke 14,4 volt helle tiden heller og self høyere spenning trenger mindre strøm for å få samme effekt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det vil si at den trekker 104 amper?
    så den er umulig å bruke innendørs?:S
    I praksis vil den nok neppe trekke så mye strøm, og sannsynligheten for at forsterkeren virkelig leverer 1500W er nok ikke veldig stor.

Dersom har mulighet for å sikre med, har tilgang på, en strømforsyning som leverer f.eks. 40A, så har du litt i underkant av 600W (kjapt overslag i hodet) og det skal holde til de fleste formål.

Til sammenligning så har jeg forsterkere som i følge reklamen skal levere totalt rundt 2000W, en plasma som trekker 650 W og en 2000W varmeovn på en 10A kurs, og det går bra, selv om strømtrekket i teorien skal være opp mot 20A. Det hender jo aldri at det går så mye strøm.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle svar greit å få hørre noe fra noen med erfaring så jeg ikke kobler opp noe som blir ødelagt eller noe i den duren

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle svar greit å få hørre noe fra noen med erfaring så jeg ikke kobler opp noe som blir ødelagt eller noe i den duren
    Den sounmagus på 3000 watt leveres ikke mer enn rundt 1000-1200 real watt visst.
    Sats på Rockford :-D Fungerere utmerket:smile:
    Men ikke som innendørs, trekker en del watt..!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    P=U*I dvs I=P/U og da får vi 1500/14,4 = 104A

Velkommen på forumet forresten

Ja,ja.. en virkningsgrad på 100% det er meget bra det denne ampen bør jo min ha 120amp sikring vis den i skal være i nærheten til lever den effekten den påstår den gjør...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Golyd
    Ja,ja.. en virkningsgrad på 100% det er meget bra det denne ampen bør jo min ha 120amp sikring vis den i skal være i nærheten til lever den effekten den påstår den gjør...
    Du har et poeng der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •