Problem med kondensator

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med kondensator

Jeg koblet opp bilanlegget mitt på fredag, men problemet er at jeg ikke fikk ladet kondensatoren når jeg sku koble den i. Kan den være defekt eller noe?
    No slår den seg ut etter noen min med spilling, og slår inn igjen etter litt.
    Noen som skjønner problemet? Skal jeg prøve å lade den ut og opp igjen?

Takker for alle svar!

Newcomer Reiny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne faq`n: Kondensator FAQ

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! hva mener du med at den slår seg ut? er det kondensator med voltmeterdisplay? er det med eller uten remote?
    mine kondensatorer fungerer slik at dersom det ikke er behov for ekstra strøm så er displayet av , men når eg guffer opp slik at forsterkerene krever litt ekstra strøm leverer kondensatorene strøm og displayet slår seg på.
    dersom du ikkje har remote på kondensatoren og den har automatisk av\på av voltmeter kan det jo rett og slett hande at anlegget ikkje har behov for ekstra kondensator.
    prøv å koble fra minuskabelen til kondensator og mål spenningen på den. har du rundt 12 volt er den oppladet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oldetek
    Hei! hva mener du med at den slår seg ut? er det kondensator med voltmeterdisplay? er det med eller uten remote?
    mine kondensatorer fungerer slik at dersom det ikke er behov for ekstra strøm så er displayet av , men når eg guffer opp slik at forsterkerene krever litt ekstra strøm leverer kondensatorene strøm og displayet slår seg på.
    dersom du ikkje har remote på kondensatoren og den har automatisk av\på av voltmeter kan det jo rett og slett hande at anlegget ikkje har behov for ekstra kondensator.
    prøv å koble fra minuskabelen til kondensator og mål spenningen på den. har du rundt 12 volt er den oppladet.
    Den slår seg av, altså kutter strømmen til forsterkeren. Ja det er voltmeter og uten remote. Ja fungerer sånn på min og, men den går plutselig ned til 10volt og slår seg av, da blinker alle lysene i bilen! Ska prøve å måle den, mulig jeg kan lade den ut og opp igjen og se om det hjelper. Det er en US Blaster 1.2F, bør helst ha den siden Rockforden trekker så mye strøm.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså voltmeteren slår seg ikke av og på når kondisen leverer strøm...displayen slår seg på/av når SPENNINGEN varierer...dvs om spenningen faller/øker under en hvis nivå eller under en gitt tidskontstant... feks prøv med anlegget slått av og sette på fjernelyset så vil du se at displayen kommer på... og omvendt, la lyset være på inntil displayen slår seg av og slå av lyset så vil du se at disp kommer på igjen...

en kondios må ikke "laddes opp" på forhånd for å funke... den vil alltid ha samme spenning som kilden og utifra maks spennjing som den har vil det avgjøres hvor mye den taper batteriet selv ved ikke bruk... i elektronikk verden kalles dette "tidskonstanten" for teta -i kort trekk: tiden det tar å ladde/utladde og en kondis blir aldri "topp/full laddet" faktisk... denne kurven er eksponential forresten -derfor- øker raskest inntil 60% v maks spenning, etter dette tar leeeennnnggrreeee tid....

er ikke helt sikker på hva du menner med at den "slår av forsterkeren"? mener du at kondisen fjerner/kutter ut spenningen til forsterkeren? på hvilken måtte isåfall? med en egen remote som går til forsterkeren eller en egen utgangs spenning som bare går rett til forsterkeren -liksom kondisen er "switch" mellom batteri og ampen? beskriv feilen litt bedre blir lyden borte eller svakere eller kommer ikke noe som helst? bare på bassen? osv....

den remoten som er i enkelte kondiser "slår ikke av/på kondisen" men den bare slår av/på displayen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    altså voltmeteren slår seg ikke av og på når kondisen leverer strøm...displayen slår seg på/av når SPENNINGEN varierer...dvs om spenningen faller/øker under en hvis nivå eller under en gitt tidskontstant... feks prøv med anlegget slått av og sette på fjernelyset så vil du se at displayen kommer på... og omvendt, la lyset være på inntil displayen slår seg av og slå av lyset så vil du se at disp kommer på igjen...

en kondios må ikke "laddes opp" på forhånd for å funke... den vil alltid ha samme spenning som kilden og utifra maks spennjing som den har vil det avgjøres hvor mye den taper batteriet selv ved ikke bruk... i elektronikk verden kalles dette "tidskonstanten" for teta -i kort trekk: tiden det tar å ladde/utladde og en kondis blir aldri "topp/full laddet" faktisk... denne kurven er eksponential forresten -derfor- øker raskest inntil 60% v maks spenning, etter dette tar leeeennnnggrreeee tid....

er ikke helt sikker på hva du menner med at den "slår av forsterkeren"? mener du at kondisen fjerner/kutter ut spenningen til forsterkeren? på hvilken måtte isåfall? med en egen remote som går til forsterkeren eller en egen utgangs spenning som bare går rett til forsterkeren -liksom kondisen er "switch" mellom batteri og ampen? beskriv feilen litt bedre blir lyden borte eller svakere eller kommer ikke noe som helst? bare på bassen? osv....

den remoten som er i enkelte kondiser "slår ikke av/på kondisen" men den bare slår av/på displayen
    Den kutter strømmen til forsterkeren, tror jeg ihvertfall, subbene slutter å spille. og nærlys/fjernlysene blinker når de skjer, instrumentene inni blinker. Alt med andre ord. For når de spiller, så lyser nesten voltmetere på kondensatoren hele tiden. Og når den først kutter, så går den rett ned til 10 volt og lysene forsvinner, og da forsvinner lyden i subbene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant problemet:-D
    Kabelen fra sikringen til batteriet hang ikke fast, men er knekt i ene enden så er ikke så rart, må bare skaffe meg ny sikrings holder så er alt bra:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador

Ja enig med deg. var sent på kvell når eg skrev inlegget mitt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Fant problemet:-D
    Kabelen fra sikringen til batteriet hang ikke fast, men er knekt i ene enden så er ikke så rart, må bare skaffe meg ny sikrings holder så er alt bra:-D
    Bra det løste seg.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det stemmer mer "riktig" med symptomen for alldel oldtek

godt det var så enkelt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oldetek
    Bra det løste seg.
    Jepp! Må bare skaffe meg ny sikringsholder så funker det fint.

Men når jeg først er inne på bilstereo, baki bilen min, så klirrer hattehyllen no j*vlig når jeg spiller! det er jo en metall plate nederst, og noe annet over den som ligg å hopper når jeg spiller. Noen som vet hva jeg kan gjøre me det for å få vekk klirringen? det er to hull i hattehyllen som jeg skal trekke bassrør ned i subkassen. vil helst fikse klirringen før jeg gjør det. Hjelper det å kile noe i mellom metall platen og de laget over?

Newcomer Ztaal3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel I samme rettning så har jeg ett spm.

Bilen min har en tendens til å tappe ut spenningen etter ei stund.
    har da en kondensator med ett lite volt display å noen teite blå lys, etter jeg har slått av bilen er at spenningen faller sakte fra 13.7 ned mot 12 volt. Så det store spm er egentlig har kondensatoren mulighet til å tappe spenningen? om ikke noen andre kjappe tips til eventuelt strøm tap?

Newcomer kraft sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ztaal3
    vel I samme rettning så har jeg ett spm.

Bilen min har en tendens til å tappe ut spenningen etter ei stund.
    har da en kondensator med ett lite volt display å noen teite blå lys, etter jeg har slått av bilen er at spenningen faller sakte fra 13.7 ned mot 12 volt. Så det store spm er egentlig har kondensatoren mulighet til å tappe spenningen? om ikke noen andre kjappe tips til eventuelt strøm tap?
    det samme skjer me anlegget i min bil, kjører me 1f gas, som lyser i ca 2 min. etter at tenningen er skrudd av, så er den av.
    derfor det står 13.7 volt når den går er pga. at dynamoen lader på ett høyere nivå enn batteriet. evt. strømtap kan kanskje være for lite væske på batt, eller evt. jordings feil.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel batteriet er ett 1mnd gammelt nissan 80ah batteri, å jord både i motor å bagasje rommet er 33cm2 Evus kabler, å joda vet spenninga er høyere pga dynamo, men batteriet holder jo ikke bare 12V, det skal kunne holde opp mot 14V så synes bare det er merkelig at strømmen forsvinner :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ztaal3
    vel batteriet er ett 1mnd gammelt nissan 80ah batteri, å jord både i motor å bagasje rommet er 33cm2 Evus kabler, å joda vet spenninga er høyere pga dynamo, men batteriet holder jo ikke bare 12V, det skal kunne holde opp mot 14V så synes bare det er merkelig at strømmen forsvinner :P
    Det er svært få batterier som kan klare å holde opp mot 14v hvilespenning..

Normal hvilespenning er på 12-12,7 volt.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Det er svært få batterier som kan klare å holde opp mot 14v hvilespenning..

Normal hvilespenning er på 12-12,7 volt.
    jah, vet dem fleste batteri som skal klare å holde på over 13 volt er spessial batteri...

men blir vel å koble dein bort nå når jeg får ny 4-kanaler så får se hvordan det går da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •