Problemer med lyden i VW Sharan

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med lyden i VW Sharan

For noen måneder siden fikk jeg installert nytt anlegg i min 2005 VW Sharan. Som en liten unge var jeg i forventning om stor og god lyd :-)

Følgende utstyr ble installert av Bilradiospesialisten i Sandnes:
    Kenwood 5220 BT
    Alpine PDX5 forsterker (75 watts x 4 channels + 300 watts x 1 channel)
    2 sett Polk Audio db6501 kompenent høytalere foran/bak

Basskassen er en 12" Kicker Solobaric i en ca. 25 L lukket kasse som jeg har brukt i flere år nå med ulike biler.

MEN så til problemet: Lyden er langt fra god! Diskanten er skrikende og slitsom å høre på. Mellomtonen er nesten fraværende. Sliter med å finne beste delefrekvens mellom front-sett og basskasse. OG ikke minst, jeg finner Kenwood-spillerens touch skjerm irriterende fordi jeg ikke bruker DVD funksjonaliteten (som gjør at oppstart av CD'er blir vanvittig treg) og sjelden GPS'en som jeg gjerne kunne unnvære...samt at touch screen er oppskrytt! Nei, takke meg til vanlig taster og hjul :-)

Så da lurer jeg på: Hva skyldes problemene mine? Er front-høytalerne skikkelig dårlige? Er det spilleren som er dårlig? Er den digitale forsterken ikke passe til høytalere og bass? Opplever f.eks. bassen som vanvittig mye tørrere enn før da jeg kjørte en brokoblet 4x50W Rockford Fosgate på den, men det skyldes kanskje at kassen da fikk for lite effekt til å kontrollere elementet skikkelig - selv om jeg oppfattet den bassen som bedre enn i dag...

Utfordringen i VW Sharan når det gjelder innbygging av høytalere i dørene, er at det står en svart metallstolpe midt bak hullet for høytalerne. Dermed blir max. innbyggingsdybde 52 mm og utvalget kvalitetshøytalere svært labert:-(

Jeg lurer nå på å gjøre følgende:

- Bygge ut en foring for front-høytalerne slik at jeg kan benytte bedre høytalere
    - Bytte spiller til f.eks. Pioner DEH-P85BT eller helst Alpine CDA-9857R eller kanskje den nye Blaupunkt New Jersey MP68 (2-DIN som er størrelsen i VW Sharan)

Noen synspunkter? Konkrete forslag mottas med stor takk!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har også kjøpt ny radio til VW Sharan (2004). Valget falt på Alpine CDE-W203E, en ny dobbel-din modell med hyggelig pris for den som vil ha god lyd og ikke trenger gps, berøringsskjerm og annet kostbart. Lyden er god, også på originalhøyttalere, men nye høyttalere står på ønskelisten.

To spørsmål:
    1. Er det komplisert å plukke ut gamle høyttalere i dørene på VW Sharan? Må dørpanel fjernes, eller er det tilstrekkelig å fjerne høyttalergitter? Noen som har fremgangsmåte for fjerning av dørpanel?
    2. Er det noen som har erfaring med dårlig radiomottak på VW Sharan? Sliter med dårlig signal, og har forsøkt mye, inkl skifte av kabel, mer signalforsterking etc. Antenna sitter i høyre sidevindu bak, og er ikke så lett å skifte...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •