Frontsett i A4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer paul_s sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frontsett i A4

Jeg ønsker å montere inn et seriøst frontsett i min 1999 Audi A4 sedan, som kan holde følge med min 12" sub. Ønsker meg mer trykk i midbassen, så ser for meg f.eks. et treveis-sett med 8" i dørene + 3" mellomtone og diskant støpt i A-stolpene. Hører mest på rock/ techno i bilen, så generell dynamikk og trykk i midbass ned til 50-60Hz er viktig

Noen som har erfaring med å få plass til dette i samme bil?
    Viser det seg vanskelig må jeg vurdere en løsning med 6,5". Men generelt er det vrient å få noe særlig smell i midbassen fra subben, da baggasjerommet "spiser" endel her (vurderer å lage hull i hattehylla for å gi litt 'pustehjelp').

Om noen erfarne her på forumet kan påta seg monteringsjobben (inkl. støping/ demping) eller kan anbefale noen, så setter jeg stor pris på om dere gir meg et hint

Har ikke valgt ut komponenter ennå, men det skal være av høy kvalitet.
    Budsjett ca. 8-10.000,- for frontsett inkl. montering..

Anlegget idag består av:

-Orginalt frontsett (4" nede + diskant oppe)
    -Blaupunkt MP34 spiller (byttes etterhvert)
    -Pioneer GM-6000F 4x50W (byttes om nødvendig)
    -Alpine 1.6 600W ICE Power(driver 12")
    -Dynabel 9312 i lukket kasse

Vil også vurdere en form for DSP etterhvert for å rette opp i frekvensgang
    og faseforskyvninger. Det ble dessverre bare trukket 8mm2 strømkabel, denne må kanskje også byttes?

Tips til bra frontsett og evnt passende forsterker mottas med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner kanskje en løsning her:
    Product Listing - Dørpaneler_u/høyttalere

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Du finner kanskje en løsning her:
    Product Listing - Dørpaneler_u/høyttalere
    Takk for tipset, kanskje to 6,5" kunne vært noe!

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du prioriterer riktig ser jeg. Å legge penga i et godt frontsett for så og montere dette så bra som mulig er helt klart veien å gå.

Fordelen med å gå for 3-veis vil jo være at du får løftet mellomtonen opp fra døra. Bakdelen er at du må bygge om a-stolpene, og en 3" - 4" blir ganske synlig om du vil beholde alt av lufteventiler. Eller du kan montere alt i døra. Men, hva gjør man ikke for lyden. Du kan jo lage nytt dashbord og bygge alt inn der også

Selv har jeg lagt penga i frontsettet, og har Seas performance, samt to dynabel 9410 bak. I dørene foran lagde jeg dørpaneler der lommene originalt var. Døra (og resten av bilen) er dempet med asfaltmatter. Problemet er at diskanten kommer mye nærmere enn 6,5" elementet, men ved å dempe diskanten 6db i delefilteret låter det meget bra. Kickbassen sitter bra, og mellomtonen og diskanten låter himmelsk. Jeg deler frontsettet på 50 hz, og sub på 70-80 hz. Bassen flytter seg betydlig mer fram i bilen om man deler lavt foran.

Du må helt klart bytte strømkabel. 8mm2 klarer ikke mange hundre wattene før det blir betydelig spenningsfall. Overdimensjonering er viktig. Bytt også kabler fra batteri og dynamo om dette er underdimensjonert i forhold til anlegget.

Strømkabel-"guide" - Bilforumet

(du har 8gauge kabel)

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kommer langt med 6,5 i en godt dempet dør. Men om du får inn 8" er det morsommere, helt klart.

Angående montering skryter folk av Installbay Hamar, Installbay Tønsberg og Audio-art.

€€ Velkommen til Installbay.no €€
    www.audio-art.no - Audioart - bilstereo - multimedia - navigasjon - alarm

Det er mange merker å veldig i, men monteringa er viktigst. Anbefaler å kjøpe en skikkelig hovedenhet med god EQ, tidskompensering og aktiv deling.

Av spillere anbefaler jeg Pioneer og Alpine.

Høyttalere er det så mye av at jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Ikke redd for å skryte av Hertz som jeg har selv ihvertfall.

Her er en prosjekttråd med 8" midbass i en A3

hc_tk: Prosjekt SQ Audi A3 - €€ BILSTEREOFORUMET €€

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode råd

Noen som har noe formening om komplette sett fra Jehnert?
    Tittet litt på disse to:

Audi A4 (94-00), Jehnert dørpaneler

Audi A4 (94-00), Jehnert dørpaneler

Ser at jeg få det største settet for DKK 5999,- fra danmark.
    Og det minste for DKK 4999,-. Litt voldsomt med 4stk 6,5", men reagerte litt på 2Ohms impedanse på det minste?
    Mulig de er villige til å trekke fra 25% mva, men det legger de jo på igjen hjemme på berget :S

Link til dansk side:
    Jehnert Dørside Audi A4 Sedan/Avant 94> - 4xBAS billig hos CARSound Bilstereo - Bedre lyd i bilen... (Max. Dybde: 75mm, Sort)

Kommer nok til å bruke en Alpine PDX 4.150 til frontsettet. Passer bra iom at jeg har en 1.600 fra før og kan sette skru dem samme. Blir nok en Alpine spiller med korreksjon etterhvert også

Imponerende den byggetråden din! Utrolig finish

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se der var tråden min ja
    Har bygget om til 6,5" igjen da.. låter litt penere nå, men er ikke bygget for ubegrenset med trykk. Kommer også helt ann på hvor bra bassene "blander" seg inn med midbassene og. Men det er ingen tvil om at du får mye morro med 8" i dørene! hvis du liker skikkelig midbass punch kan jeg anbefale Hybrid Audio. de 8" der er laget for å spille freeair og har utrolig mye liv i seg festet solid til dørpanelet/døra. jeg fikk de aldri til å spille helt sånn som jeg ville, men låter absolutt ikke dårlig! Vet de har sanket en del lydkvalitetsprisen i statene...du får sende dem en mail vettu...Link til side her

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hc_tk
    se der var tråden min ja
    Har bygget om til 6,5" igjen da.. låter litt penere nå, men er ikke bygget for ubegrenset med trykk. Kommer også helt ann på hvor bra bassene "blander" seg inn med midbassene og. Men det er ingen tvil om at du får mye morro med 8" i dørene! hvis du liker skikkelig midbass punch kan jeg anbefale Hybrid Audio. de 8" der er laget for å spille freeair og har utrolig mye liv i seg festet solid til dørpanelet/døra. jeg fikk de aldri til å spille helt sånn som jeg ville, men låter absolutt ikke dårlig! Vet de har sanket en del lydkvalitetsprisen i statene...du får sende dem en mail vettu...Link til side her
    I see.. har kontaktet Audio-art og de sendte meg dette svaret mtp ferdige paneler (med eller uten medfølgende elementer):

"Problemet med begge disse løsningene er at høytaleren monteres i dør
    trekket, og at det da er dør trekkets innfesting som holder hele
    konstruksjonen. Med godt med effekt, og høy spilling vil hele dør trekket
    fungere som membran. Derfor er et kabinett bak det ultimate."

Kan jo være noe i det, så kanskje jeg skal holde meg til 6,5" - en 8" vil kanskje lage noe voldsomt med vibrasjoner i dørpanelet.. hvordan har du løst dette i A3'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg støpte om dørpanelet og har forsterket det med dempematter og glassfiber noen steder. Ellers er panelet boltet fast og elementet er forseglet mot selve døra, så døra virker som en boks og gjør at panelet ikke vil virke som et membran

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Da har jeg bestemt hvordan anlegget skal være:

-Alpine 9887 spiller
    -6xRCA fra spiller til forsterkere
    -50mm^2 strømkabel
    -Alpine PDX 4.150 til frontsett
    -Alpine PDX 1.600 til 2x12" dynaBel sub (43kg!)
    -Focal 165 KRX3 frontsett

Audio-art vil ta seg av monteringen av frontsettet. 6,5" midbassene støpes/monteres under dashbordet, og mellomtone/diskant monteres i medfølgende pod oppå dashbord.
    Jeg bytter kanskje ut subben etterhvert da den ble litt vel stor (men satan for en punch!)

Hva tror dere om dette oppsettet?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Audio-art til å montere dette tror jeg ikke det er mulig å få noe annet enn et ekstremt bra resultat! Han er jo flere ganger EM-mester i finlyd og vant jo den best in sound av alle biler på EM ifjor, og der er det noen biler med godlyd

Spennende valg av plassering av midbass som blir mer og mer populær.
    Focal er også meget bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må legge ut bilder av resultatet da!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har bilen min stått en uke hos Audio-Art, det viste seg tilslutt at 6,5" midbassen har så stor magnet at det ikke ble plass under dashen på venstre side. Så neste uke skal vi bygge om dørpanelene og plassere dem der i dørene likevel.
    Skal se om jeg får tatt noen bilder etterhvert!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pod ferdig montert på dashbord... dørpanelene er demontert og ligger hos Audio-Art for tilpassing til de nye midbassene.

Delefilterene til 165KRX3 var så store at de ble montert i bagasjerommet.

Det er kun diskant og mellomtone som blir delt passivt iom at midbassen ikke kobles til delefilteret, de deles aktivt og kobles direkte egen utgang på forsterker. Vet ikke om dette kan påvirke delefilteret på noen måte?
    Syns det låter litt 'hardt', men har ikke forsøkt meg fram med justeringene på delefilteret ennå. Kan jo hende de trenger litt innspilling også.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du mangler midbass kan gjøre at du oppfatter det helt feil også. Jeg vil anbefale deg å la Ketil justere anlegget for deg, akustikk i bil er ikke helt bra for å si det mildt

Den største lydmessige oppgraderingen av mitt bilstereoanlegg var en times justering av en i norgestoppen innen bilstereokonkuranser i finlyd.

Regner med at det blir meget bra tilslutt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •