5 kanals Forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer maxbass sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5 kanals Forsterker

jeg trenger en god 4-5 kanals forsterker til en lav pris:-?

fant en ganske feet en ... link---> QXL.no - 3550 WATT 5-KANAL MONSTER FORSTÆRKER SUPER DESIGN - Forsterker - Bilstereo - Lyd, Bilde & Foto

lurer på om den er noe å gå får, sikkert ikke den watten som er oppgitt men det holder sikkert???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der finnes jo ikke fet, da!

Finnes mye annet som er mye bedre der ute, til en overkommelig pris.

Hva med en €€ Velkommen til Installbay.no €€ ??

Et GODT alternativ!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne kan levere rundt 600w maks totalt fordelt på alle kanaler, så håper ikke du skal drive noe voldsomme greier med den..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar på 5 kanals forsterker...

Generelt så vil jeg ikke anbefale 5 kanals forsterkere...Dette grunnet at disse må da være GRISESTORE for å gi deg ordentlig trøkk...En god pekepinn på dette er lett å se...Se på sikringene... Skal forklare dette enkelt...

Sikring størrelse:60ampere.

Mulig volt over lengre tid:12volt.

Så, da regner du slik:
    60ax12v=720watt. Dette er da maks hva som kan gå ut av forsterkerens kretser før du popper sikringene.
    Så deler du på 2 for å finne RMS watt. Altså 360w.
    Så må du dele på kanaler. I dette antallet 5, noe som er litt ukurant, siden det er forskjellige kretser for vanlige kanaler og sub kanalen...

Men da bare sier du 360/5=72 w per kanal fordelt ujevnt over disse 5 kanalene...

Og husk også å slå av 10% på hver kanal, slik at du etterlater litt headroom til elementene, slik at du fremdeles har kontroll på elementene.

så da ender du jo opp med, ca 65w x5 RMS. Og med tanke på subb kanalene vil jeg tippe du sitter igjen med 4x 35w på høyttalerkanalene dine og litt mer til subben...Så ta å se på elementene dine nå og se om forsterkeren din er bra nok

Lykke til...Vil helst anbefale deg DLS til alt av utstyr i bilen...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...da blir det hvertfall ikke den forsterker'n...haha! :lol:

Men skal ha 4stk 6x9'' (ca 120-180 rms hver) og kanskje en midbass...kan noen gi meg link til en forsterker som kan drive disse?:neutral:

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen rimeligge forstekere som er mye for penga, har testet flere selv.
    ELTEK AS

BF0804 sser kanskje ikke krafig ut, vel den er mer en kraftig nokk til 6x9 tommere, den har 60amp sikring den, så er skikkelige watt.
    BF0756 er en 6 kanaler som kan brukes til 5kanaler, den kan fint dra høytalere og subb. men vil anbefale En BF0804 og en BF4501 til subb

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maxbass
    Hmm...da blir det hvertfall ikke den forsterker'n...haha! :lol:

Men skal ha 4stk 6x9'' (ca 120-180 rms hver) og kanskje en midbass...kan noen gi meg link til en forsterker som kan drive disse?:neutral:
    Hmmm. Har du en russebil du???Hvis ikke må jeg bare spørre hva du driver på med? 6x9"? 4 stykk? 4x180w rms? vet du hva du må ha av kraft for å spille drittlyd med de 6x9 ene dine?

720w rms!!!

Det er latterlig mye kraft for å spille så mye drittlyd...

Veldig feil prioritert...for å si det sånn.

du bør ha en forsterker med 150 Amp sikringer for å ikke ryke elementene dine...

Virker som at ingen forstår noe her...Skal bare være billig, billig, billig. Husk no for biiip at du skal ha hørselen din til du dør...Hvis du ikke har stor og god nok forsterker så får du masse støy ut gjennom elementene dine. Og som alle her inne bør vite...Det er støyen du blir døv av ikke ren lyd...

Tenk deg no litt om hvis du ikke har en russebil...

Edit. link til forsterker som faktisk kan drive dette...HVIS Du ABSOLUTT vil ha drittlyd...

DLS - Products

Skal du ha bra trøkk på dette bør du egentlig ha 2 slike. ca 6000kr per forsterker. Og ikke kom her å si at du skal kjøpe den der 60 amp forsterkeren fra Eltek, når du ser hva som trengs...Og denne er oppgitt i 14.4 volt. Dette har du ikke når du spiller intenst...Bare sier det så du ikke får sjokk når elementene diner blir sprengt etter noen få dagers bruk. Tipper du kommer til å kjøre på fullt volum første dagen...Og hvis jeg har rett av erfaring, kommer du ikke til å høre når elementene dine kutter, så da har du det gående...Kjøper billig og har ikke råd til å erstatte det som blir ødelagt og må til slutt betale like mye for anlegget som om du hadde kjøpt riktige forsterkere med en gang...en bra forsterker kan få mer lyd av et 2 veis sett som er oppgitt til samme rms watt som dine 4 elementer på en dårlig forsterker...Og da har jeg også full kontroll over elementene mine også.

Jaja, lykke til...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stiiianh
    Hmmm. Har du en russebil du???Hvis ikke må jeg bare spørre hva du driver på med? 6x9"? 4 stykk? 4x180w rms? vet du hva du må ha av kraft for å spille drittlyd med de 6x9 ene dine?

720w rms!!!

Det er latterlig mye kraft for å spille så mye drittlyd...

Veldig feil prioritert...for å si det sånn.

du bør ha en forsterker med 150 Amp sikringer for å ikke ryke elementene dine...

Virker som at ingen forstår noe her...Skal bare være billig, billig, billig. Husk no for biiip at du skal ha hørselen din til du dør...Hvis du ikke har stor og god nok forsterker så får du masse støy ut gjennom elementene dine. Og som alle her inne bør vite...Det er støyen du blir døv av ikke ren lyd...

Tenk deg no litt om hvis du ikke har en russebil...

Edit. link til forsterker som faktisk kan drive dette...HVIS Du ABSOLUTT vil ha drittlyd...

DLS - Products

Skal du ha bra trøkk på dette bør du egentlig ha 2 slike. ca 6000kr per forsterker. Og ikke kom her å si at du skal kjøpe den der 60 amp forsterkeren fra Eltek, når du ser hva som trengs...Og denne er oppgitt i 14.4 volt. Dette har du ikke når du spiller intenst...Bare sier det så du ikke får sjokk når elementene diner blir sprengt etter noen få dagers bruk. Tipper du kommer til å kjøre på fullt volum første dagen...Og hvis jeg har rett av erfaring, kommer du ikke til å høre når elementene dine kutter, så da har du det gående...Kjøper billig og har ikke råd til å erstatte det som blir ødelagt og må til slutt betale like mye for anlegget som om du hadde kjøpt riktige forsterkere med en gang...en bra forsterker kan få mer lyd av et 2 veis sett som er oppgitt til samme rms watt som dine 4 elementer på en dårlig forsterker...Og da har jeg også full kontroll over elementene mine også.

Jaja, lykke til...
    nei, har ikke russebil...men tenker på starsjonsvogn eller van...

Må jo ha høytallere som spiller på lik nivå som 2stk Kicker L7 15''... Skal jo ikke bare høre bassen! Så det låter ræva med 4stk. 6x9 (120-150rms hver) ?

Men fant noen skikkelige forsterkere til en jævela bra pris! (link)

Hifonics ZXi 8408 Multi-channel Amps Car Amplifiers Car Audio and Video - Sonic Electronix

JBL PX300.4 (px3004) Multi-channel Amps Car Amplifiers Car Audio and Video - Sonic Electronix

det burde holde?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, disse forsterkerne er ikke noen kraftige forsterkere...Kjøp som sagt gode forsterkere, så spiller du høyt...2x15" basser er bare så sykt bortkastet. Hvis du kjøper disse forsterkerne, skal jeg vise deg at jeg kan spille høyere enn deg med 1x 10" !!! Så kanskje du da forstår hvor lyden ligger i et anlegg

Betal litt mer og få kraft på forsterkerne...Men duuu? husk en ting da...en 15" er sykt treig...Og derfor vil du høre: Bang..............Brom...Altså den dype bassen kommer svært sent...

Tror du bør høre med en ekspert som jobber med dette fremdeles.

Mvh

Eks Bilradiospesialisten ansatt...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, disse forsterkerne er ikke noen kraftige forsterkere...Kjøp som sagt gode forsterkere, så spiller du høyt...2x15" basser er bare så sykt bortkastet. Hvis du kjøper disse forsterkerne, skal jeg vise deg at jeg kan spille høyere enn deg med 1x 10" !!! Så kanskje du da forstår hvor lyden ligger i et anlegg

Betal litt mer og få kraft på forsterkerne...Men duuu? husk en ting da...en 15" er sykt treig...Og derfor vil du høre: Bang..............Brom...Altså den dype bassen kommer svært sent...

Tror du bør høre med en ekspert som jobber med dette fremdeles.

Mvh

Eks Bilradiospesialisten ansatt...
    Skal jo ikke bruke en av de forsterkerne på 2x15''....bare til 4 6x9''...og det burde vel holde??!

Men jeg er jo ute etter den dype bassen....og du kommer ikke til å spille mer brutalt med 1stk. 10'' !!!:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jo ikke bruke en av de forsterkerne på 2x15''....bare til 4 6x9''...og det burde vel holde??!

Men jeg er jo ute etter den dype bassen....og du kommer ikke til å spille mer brutalt med 1stk. 10'' !!!:twisted:
    Å joda du...Med riktig forsterker og element kunne jeg fint klart det...Hvilket frontsett har du forresten?

15" og så 6x9" og så 5,25" eller 4" f.eks er en utrolig kjip kombinasjon...

3 forskjellige slaglyder på 3 forskjellige steder i bilen er vel ikke ønskelig vel???

Etter et visst lydtrykk hører ikke du forskjellen lenger, bare kjenner det...Skal du lytte til musikken eller skal du kjenne den?Håper virkelig du har 2 SVÆRE forsterkere til å drive di 2x15" subbene dine...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å joda du...Med riktig forsterker og element kunne jeg fint klart det...Hvilket frontsett har du forresten?

f.eks er en utrolig kjip kombinasjon...

3 forskjellige slaglyder på 3 forskjellige steder i bilen er vel ikke ønskelig vel???

Etter et visst lydtrykk hører ikke du forskjellen lenger, bare kjenner det...Skal du lytte til musikken eller skal du kjenne den?Håper virkelig du har 2 SVÆRE forsterkere til å drive di 2x15" subbene dine...

Har ikke kjøpt frontsett...ikke bil engang, men kommer ganske snart!

Men jeg tenker ikke så mye på hvor pent det skal spille, skal bare ha skikkelig lyd! må jo kjenne det riste å da:-D skal drive de 2x15'' med kicker zx.2500.1

hvorfor er det kjipt med 15" og så 6x9" og så 5,25" eller 4"....er jo ikke stort annet å velge mellom?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenker folk fortsatt som på 80 og 90-tallet...??

Maxbass da.... det høres ikke ut som at du har noe særlig erfaring med bygging av bilstereo og valg av komponenter, så jeg ville seriøst ha vurdert svarene som du har fått på diverse innlegg. :???:
    Husk at sammen med store eller små subber, så vil et komponentsystem i 99,9% av tilfellene spille både høyere OG bedre enn noen 6X9"!! Du må huske at 6X9" var "IN" for 10-20 år siden.... Nå vet de fleste MYE bedre, og velger derfor ting som fungerer bedre sammen. Jeg tror du må innse dine faglige begrensninger og lytte til råd fra andre som har mere erfaring. Vi på forumet må jo hjelpe hverandre slik at vi alle kan forbedre både anleggene våre og kunnskapen vår på dette feltet.

Å ha flere slags høyttalere rundt omkring i bilen vil som oftest ikke spille hverken høyere eller bedre. Har du hørt om fasefeil, og de store NEGATIVE innvirkningene dette har? Hvis svaret er nei, så bør du lese mye om dette.
    Da kan faktisk 1 stk (!!!) 6,5" komponentsystem spille RÆVVA av både 2 og 3 par av 6X9"!! Så det er faktisk ikke antall høyttalere eller "Donald Duck" watt som bestemmer hvor høyt du kan spille. Det er den virkelige og SANNE effekt, dempefaktor, hurtighet i kombinasjon med membranareal osv.. Det kommer det inn dette med f.eks 1 stk 10" i forhold til 2 stk 15". Jeg har hatt et anlegg med 3 stk 8" som spilte høyere i dB enn 2 stk 12". Og så mye renere og finere bass da.... Jeg har hatt et par biler der jeg hadde 2 stk 15" i. I den ene brukte jeg toppmodellen av Orion, og i den andre hadde jeg et par JL Audio 15". Dette passer slett ikke i alle biler, og dersom du skal få utnyttet dette, så holder det ikke med en forsterker til 6-7000, bare så det er sagt...:evil:

Derfor, sats på få og gode komponentsystem som faktisk KAN spille bra, og holde følge med 15" Kicker elementene dine. Og vær så snill....glem dette med watt. Det er stor forskjell mellom watt, Watt og WATT! 8)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trenger en god 4-5 kanals forsterker til en lav pris:-?

fant en ganske feet en ... link---> QXL.no - 3550 WATT 5-KANAL MONSTER FORSTÆRKER SUPER DESIGN - Forsterker - Bilstereo - Lyd, Bilde & Foto

lurer på om den er noe å gå får, sikkert ikke den watten som er oppgitt men det holder sikkert???
    Hehe, jeg forstår ikke hvordan man kan presse SÅ mye effekt ut av 2*30A sikringer...

Min monoblokk på 400w i bilen min har 2*40A... Da regner man (i mitt tilfelle) 12(v)*80(a) = 960w maks forbruk. Og i min bil som har en blokk på 400w som bruker 960w av strømnettet så blir det vanskelig å få 3550w av en forsterker som trekker 720w av strømnettet^^

Så den forsterkeren du har på linken der er bare vrøvl desverre...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Say whaat?

Hva har skjedd med dette forumet siden sist jeg var her...

Han som nevnte at en 10" spiller høyere enn de 15" kickerne, ja da må det være Digital Design sitt z1 element i en fulblodig db rettet bil.
    De kickerne er knallsubber, sammen med den forsterkeren blir det knall! Bare sørg for en god portet kasse

Og ser ikke noe problem i å kjøre en god del watt på de 6x9"...
    Om man kjøper noen av ganske god kvalitet.
    Focal, fusion, GZ. noe sånt, kjempemerker som man får får en grei pris.
    Ødelegger ikke hørselen ved å ha en million watt på en million subber å 6x9" eller hva det no enn skulle være, man har nemlig en volumkontroll.

Den som klarer og høre forskjellen på ett forskjellig komponent, coax 6" og 6x9" skal få belønning av meg. For sannheten i lyden har mere med plasseringen og gjøre, samt instillinger.

Guten har jo ikke nevnt en gang hvor han skal ha høyttalerne, hvilken headunit han har eller noe.

Men håper han som jobber i Bilradiospesialisten får sparken.
    Makan til sprøyt!

Den hifonics du linka til, kjempeforsterker.
    Om du kjøper 4 ohms 6x9" holder det med en 2 kanaler, bare paralellkobler 2 og 2 får du 2 ohms last på forsterkeren, noe som de aller fleste tåler
    Mvh Even

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er rystet jeg også over alt sprøytet som kommer ut fra vedkommede som signerte som eks bilradiospesialist arbeider. Det er vel en grunn til at han er eks arbeider.. _bullshit_ fra ende til annen det han har kommet med av anbefalinger og drittprat..

15" sub er ikke tregere enn en 8" sub, MED mindre 15" er skikkelig dårlig oppbygd med en drittdårlig motor. Har den nogenlunde anstendige komponenter, så spiller den fletta av en 8" sub. Enkelt og greit.

Eneste grunnen til at de aller fleste går for mindre sub'er, er plass eller mangelen på sådan. Har du en van som du hinter til, så har du plass nok i massevis til ei kasse på rundt 200-300 liter. Har du da 1-2 15" sub'er og en bra forsterker som har kontroll på disse, så vil du ikke ha noe problem med å spille fin og god lyd med disse kicker'ne dine.

Ang 6x9 så er det oldschool... kjøp ett velfungerende 6.5" komponentsett eller to, og så plasserer du dem på strategiske plasser i bilen din. Ønsker du att passasjerene bak i bilen ikke kun skal høre bass, så monterer du ett sett som peker i deres retning og ikke framover mot førerplassen. Da har du ett greit utgangspunkt for din del, men passasjerene kan til tider oppleve ekko da tidsforskjellen framme kontra bak kan være litt vrien å få kontroll på.

Lykke til videre i leten etter elementer som du skal ha inn i bilen din

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •