Spørsmål rundt dynamo..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Spørsmål rundt dynamo..

Jeg har en vw caddy 2000 mod, hvor det sitter en 90 amp dynamo. Problemet er at lysene på bilen blinker når jeg drar på med anlegget og det virker som anlegget får for lite strøm. Jeg har to batterier i bilen, tilsammen 110 amp, og strekt opp med 50mm2 kabel hele veien.

Har lest at flere bytter ut/ legger på noe kabler fra dynamo til batteri, batteri til chassie, og fra dynamo til chassie. Vil dette hjelpe i mitt tilfelle?

Hvordan er det eventuelt å montere på en dynamo til? Hvordan gjør man det i praksis?

takker for all hjelp

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en kondensator, så slipper du det problemet, enkelt og greit... dynaBel har en bra 1,5 Farads kondensator som er på tilbud for øyeblikket til ca 700 kroner, sjekk innom AVhandel AS*-*Hjem

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter løsningen til spajderman, kjøp kondensator, du kan gå over jordingen på bilen, men tror ikke du har så mye og hente på det på en så ny bil.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss det er trøbbel med jordingen får man ofte trøbbel med "turbolyd" i høyttalerne og, dvs. at det blir hvining som følger turtallet på bilen...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å følge rådet til de over her vil faktisk bare øke problemet ditt, selv om du ikke ser det lenger..

Om du ikke har byttet kabler mellom dynamo og batteri er dette en plass å starte.
    Det er også ett godt råd å trekke minuskabelen din fra batteriet og bak til forsterker og gjerne til spilleren din også for å unngå potensialforskjeller der.

En kondensator er nemlig ikke ment som en problemløser for blinkende lys.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mild protest til Techpoint:

Strengt tatt ser jeg ingen grunn til å bytte kabler mellom dynamo og batteri, forutsatt at disse er i god forfatning / har god elektrisk kontakt.
    De er jo i utgangspunktet dimensjonert for å bære maksstrømmen fra dynamoen.

Er ellers med på at en direkte jordforbindelse mellom batteri-forsterker og CD-spiller kan være en god ide.

En kondensator vil indirekte være en "problemløser" for blinkende lys, (varierende spenning i anlegget), ved at den tar seg av effekttoppene som kreves fra forsterkeren.
    En riktig montert kondis vil "skjøte på" effekt ved behov, og dermed redusere / eliminere spenningsfallet i anlegget.
    "Blinkende lys" inkludert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    En mild protest til Techpoint:

Strengt tatt ser jeg ingen grunn til å bytte kabler mellom dynamo og batteri, forutsatt at disse er i god forfatning / har god elektrisk kontakt.
    De er jo i utgangspunktet dimensjonert for å bære maksstrømmen fra dynamoen.
    Ja og nei....

Den er dimensjonert for å ta den strømmen dynamoen kan levere, men ikke for å ta strømtopper, den kabelen som ligger der vil fort få spenningsfall ved slike strømtrekk og da har man blinkende lys med en gang..

Det som ofte er problemet nå til dags er at folk spiller musikk, høyt, hele tiden.
    Da vil også kondensatoren bli en belastende faktor for anlegget, fordi blinkende lys ofte er ett resultat av at strømtilførselen er for liten.

Så det optimale er jo å gjøre følgende.
    200-300A Dynamo
    100Ah + / 2000A + batteri
    minimum 2 stk 50mm2 fra batteri og bak (en pluss og en minus)
    samt minimum 2 stk 8mm2 fra batteri til spiller

Da drar det seg bra til, men det koster ofte penger, og folk flest prioriterer følgende:
    Man har 20 000 til anlegg..
    CD-Spiller: 4000
    Høyttalere foran og evt bak: 2500
    Subwoofere: 5000
    Forsterkere: 7000
    Kabler: 1500

Og da er det skjeldent igjen penger til batteri, evt dynamo osv..
    Så kanskje folk skulle begynt å prioritere litt annerledes også, man bør tross alt ikke putte en 300hk motor i en golf uten å oppgradere drivverket også?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool dynamo

når motoren er i gang er det dynamo som gir alt i bilen den strømmen den trenger, etter dette er gjort gir den resterende strøm til lading av batteri.

siden lysene dine blinker når du drar på skikkelig, kan det rett og slett også være at du trekker på dette tidspunktet alt for mye effekt, effekt som dynamoen din ikke er i stand til å levere, dette dog i korte perioder siden musikk ikke er konstant.

en veldig god løsning er (dog også litt dyrere enn de andre nevnte) vil være og rett og slett bytte ut din dynamo mot en som leverer mer!

som noen andre her også nevnte vil faktisk en kondensator ta se av de største "fjelltoppene" og dermed spare resten av det elektriske anlegget i bilen noe, dette er jo som sagt en indirekte løsning..

helt til slutt vil du jo merke om du begynner å gå tomfor strøm i bilen - og da er jo dette en god indikator på at dynamoen din er for liten til å mate alt du bruker i bilen din, i tillegg til å lade batteri /batterier..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Ja og nei....

Den er dimensjonert for å ta den strømmen dynamoen kan levere, men ikke for å ta strømtopper, den kabelen som ligger der vil fort få spenningsfall ved slike strømtrekk og da har man blinkende lys med en gang..

Det som ofte er problemet nå til dags er at folk spiller musikk, høyt, hele tiden.
    Da vil også kondensatoren bli en belastende faktor for anlegget, fordi blinkende lys ofte er ett resultat av at strømtilførselen er for liten.

200-300A Dynamo

Da drar det seg bra til, men det koster ofte penger, og folk flest prioriterer følgende:

Så kanskje folk skulle begynt å prioritere litt annerledes også, man bør tross alt ikke putte en 300hk motor i en golf uten å oppgradere drivverket også?

støtter denne fullt ut!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og nei....

200-300A Dynamo

Good points, Techpoint! 8)
    Men kan jo ikke gi meg uten å kverulere litt da. ;-)
    Kabelen / kablene mellom dynamo / batteri er jo (bør jo være) forutsatt å kunne håndtere 90A kontinuerlig.
    Da må jeg få lov til å etterlyse strømtoppene du snakker om?
    Men ser jo samtidig poenget ditt: Ved å øke kabeltverrsnittet, vil man i noen tilfelle kunne redusere spenningsfallet, selv om jeg tror at effekten av dette vil bli ganske beskjeden?
    Da ville jeg kanskje heller sett på den elektriske koblingen mellom dynamo / kabel / batteri.
    Ofte har man jo her en kabelskoforbindelse type flatstift eller øye. Disse punktene kan være vel så lurt å sjekke / forbedre, da kontaktflatene på disse vitale punktene ofte er ganske beskjeden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Techpoint, hva mener du en kondensator er, og hva gjør den i dine øyne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SKAVVI SEEEE...

Strømmen går ikke fra plusspolen, men fra minuspolen. Bare så dere vet det! (kommer til å bli skutt her nå, men de som faktisk skjønner seg litt på elektro vet hva jeg mener)

I de _fleste_ biler er minuskabelen som går fra batteriet til karosseri MEGET underdimensjonert. Ikke rart lysene blinker når man guffer på, for dette er jo en skikkelig flaskehals.
    Synes det er litt latterlig at man skal ha en stooor plusskabel, men driter i alt som heter jording. Tror man at all strøm blir brukt opp? Er ikke akkurat sånn verden fungerer er jeg redd.
    En krets er ikke sterkere en sitt svakeste ledd! Man MÅ tenke på hele kretsen hvor strømmen går!

En kondensator kan fjerne blinking i lys, men den LAGER ikke strøm. Det skjønner ikke folk. De ser ikke problemet lenger, og da er det jo greit! Eller?

Problemet er der enda, på ein måda... Kjeden har ikke blitt noe kraftigere, bare fått et kvasi-hjelpemiddel nærme forsterkeren.

SÅ! De som sier det er tull å oppgradere resten av kablene i kjeden for å klare å dimmensjonere kan godt spy ut med kverrulerende usannheter mot meg, gjerne ringe meg på telefon eller whatever for dere må ha noen seriøse skylapper!

Oppgrader kabelen som går fra minus på batteri til karosseri, minus på motorblokk/dynamo til karosseri OG plusskabelen fra dynamo til batteri.

Opplever man blinking nå så er batteriet for dårlig, rett og slett!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Techpoint, hva mener du en kondensator er, og hva gjør den i dine øyne?
    Den var ett hjelpemiddel for forsterkere som kom før i tiden, og som ikke hadde noen kondensatorbanker innebygget..
    De fleste forsterkere som kommer nå har helt kurrante innebygde kondensatorbanker, og den eneste grunnen jeg kan se at kondensatorer blir produsert i den mengden den gjør er at folk fortsetter å kjøpe de..

I noen tilfeller hjelper de på støy som går via strømnettet, men for folk flest er ikke dette noe å bry seg om.

Og den kostnaden som en kondensator ofte er, 1000-2500kr er penger man heller skulle lagt i ett bedre batteri.

Og som nevnt over her ang. kabelen fra dynamo til batteri, hvis den gir spenningsfall i det hele tatt så er man jo fucked.. spenningsfall betyr økning av strømmen som igjen betyr enda mer spenningsfall, så har man det gående.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var ett hjelpemiddel for forsterkere som kom før i tiden, og som ikke hadde noen kondensatorbanker innebygget..
    De fleste forsterkere som kommer nå har helt kurrante innebygde kondensatorbanker, og den eneste grunnen jeg kan se at kondensatorer blir produsert i den mengden den gjør er at folk fortsetter å kjøpe de..

I noen tilfeller hjelper de på støy som går via strømnettet, men for folk flest er ikke dette noe å bry seg om.

Og den kostnaden som en kondensator ofte er, 1000-2500kr er penger man heller skulle lagt i ett bedre batteri.

Og som nevnt over her ang. kabelen fra dynamo til batteri, hvis den gir spenningsfall i det hele tatt så er man jo fucked.. spenningsfall betyr økning av strømmen som igjen betyr enda mer spenningsfall, så har man det gående.
    Ok, nå tor jeg vi må sakke ned litt her, helt først koster en kondensator av grei kvalitet ofte godt under 1000 kroner (jeg nevnte dynabel sin lenger oppe), og kondensatorene i forsterkeren tar seg bare av spenningen mellom inntaket og høyttalerutgangene i forsterkeren, den håndterer ikke spenningen mellom batteriet og forsterkeren, det er jo ikke noe særlig poeng i at forsterkeren klarer å levere nok spenning til høyttalerutgangene hvis forsterkeren i utgangspunktet får for lite spenning.

Og det du snakker om med utbytte av kabelen mellom dynamo og batteri har lite for seg, dynamoen leverer en konstant strøm, den forandrer seg ikke etter hva man drar ut av anlegget, så den tar seg ikke av strømmtoppene. Å bytte ut dynamoen derimot ville nok vert en god, men dyr løsning som krever mye arbeid. Jeg er mer positivt innstilt til å bytte jordingskabelen mellom batteri/dynamo og karroseri. Det eneste som påvirker hvor mye dynamoen leverer fra seg er turtallet på bilen. Vifte/registerreima får ikke flere omdreininger på noe annet vis.

Det som gjør at lysene i bilen blinker er jo mest sannsynlig at anlegget drar for mye, men kun i korte perieoder (altså akkurat når lysene blinker) hvis du kobler på en kondensator, så dras strømmen fra den istedenfor resten av anlegget i bilen, den lades ut på toppene og den lader seg opp igjen når det er strøm "til overs" fra dynamo/batteri. Dersom anlegget drar for mye konstant er jeg helt enig i at en kondensator ville forsterket problemet, men det er veldig sjelden tilfelle, ser jo at noen oppi her nevner at "musikk ikke er konstant", en ganske triviell men god forklaring egentlig...

EDIT: Jeg blander sikkert mye mellom strøm og spenning og slikt, men se i nåde på meg, jeg var på Kaizers-konsert i natt, og er litt sliten og bakfull...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten har en kondensator langt lavere indre resistans enn ett batteri, og er derfor bedre egnet til å levere store mengder strøm enn et batteri...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kondensator levere ikke fra seg store mengder strøm desverre..

Og batterier av nåtidens teknologi leverer faktisk strømmen raskere enn du tror.

Er en grunn til at svært få innen konkurransesammenheng bruker kondensatorer, det være seg dB-drag eller IASCA/EMMA.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Missforstå meg rett, hvis jordingen i bilen er dårlig, så må den selvfølgelig byttes, MEN hvis den er bra så vil du ikke få noe mere strøm om du bytter fra 20 til 50 mm2. En kondensator er et batteri, med rask opp og utladingstid, så det er nok den billigste løsning på dette problemet.
    Elektron retningen går fra minus til pluss, men den konvensjonelle strømretningen går fra pluss til minus

En kondensator greier og levere store mengder strøm, større kodensator jo mere strøm men tregere, og vis a versa.

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar.. :-D

I bilen min har jeg stekt 50mm2 fra batteriet foran, som er et 65 amp bly batteri, til et 55 amp gele batteri bak. Hvis jeg forstår rett, så er det egentlig ikke noe poeng å strekke opp 50mm2 kabel, siden jordingen fra dyno til chassie og fra batteri til chassie, er på kanskje 10mm2.. (eller mindre)? fordi flaskehalsen vil være nettop på dette punktet? Så vil jeg kunne få bedre effekt på batteriet mitt baki, dersom jeg oppgraderer kablene til dyno, batteri, chassie i front...?

Jeg har lest mange tråder rundt dette med kondensatorer, og jeg klarer ikke å gjøre meg opp en mening om jeg skal gidde å investere i dette eller ikke. Som noen skriver så er det jo nesten ingen av de største innstalasjonene som bruker kondensatorer.. Men til gjengjeld så har de jo gjerne 2-3 dynamoer også da.. Blir ikke helt klok på den kondensator problematikken..

takker igjen for innspill fra dere.. det er til stor nytte for meg, og håper også at andre kan lære av deres innspill.. 8)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid mye rart i slike biltråder?

Strøm er definert til å gå fra pluss til minus pga av forskjell i potensiale, mens elektronbevegelsen faktisk går fra minus til pluss.

En kondensator har evnen til å levere relativt store mengder strøm, men dette kun i ett kort tidsintervall.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg uttaler meg her pleier jeg å gjøre det på grunnlag av problematikken til vedkommende jeg prøver å gi råd, ikke mennesker som bruker hundrevis av tusener på anlegget sitt (siden noen refererer til store showbygg o.l.) Selsagt finnes det bedre løsninger enn en kondensator, men viss vi ser prisnivået litt an her er nok de fleste andre løsninger relativt mye dyrere enn å kjøpe en kondensator, som gjør jobben

Du kan selvsagt bytte ut jordingskablene overalt, kan jo hende det hjelper, viss ikke kan du jo kjøpe deg enn 300amp dynamo og 10 nye batterier og se om det hjelper. Jeg presenterer en rimelig og enkel løsning på problemet her, som funker for "mannen i gata". Neste gang skal jeg tenke på de store show-byggerne som definitivt trenger min hjelp

Og viss noen veit om batterier med lavere indre resistans enn kondensatorer; kan dere være så snill og pm`e meg? Da skal jeg nemlig revolusjonere av-verdenen. Sky is the limit, eh? Og en kondensator kan levere store mengder strøm i den grad at den leverer MYE strøm raskt, ikke at den leverer mye strøm over lange perioder.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •