Spørsmål rundt dynamo.. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 87 av 87
  1. #81
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Akkurat lest gjennom hele tråden og må bare si at her var det mange løsninger på et relativt enkelt problem.

    Det skrives tidlig i tråden at det er to batteri typer i bilen, et vanlig bly batteri og et gele batteri... Dette er ikke heldig. Gele batteriet tåler mere spenning enn hva et bly batteri gjør og når man kobler to slike batteri typer mot hverandre vil man som oftes redusere levetiden på bly batteriet mye raskere.

    Grunnen til at du får blinking i lysene dine er at effekten er lav på batteriene dine og da må steroen hente den ekstra effekten den trenger via dynamoen og ikke via batteriene...

    Vis du tar å kobler av batteriene og så måler spenningen på dem vil du nok se at dem ligger langt under 14,4volt på dem, tipper du vil ligge på rundt 12,2-12,8volt... Da er det dessverre lite som hjelper enn å bytte begge batteriene til nye gele batterier...

  2. #82
    Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

    Vis du tar å kobler av batteriene og så måler spenningen på dem vil du nok se at dem ligger langt under 14,4volt på dem, tipper du vil ligge på rundt 12,2-12,8volt... Da er det dessverre lite som hjelper enn å bytte begge batteriene til nye gele batterier...

    Jeg har tenkt til å bytte ut batteriet i front, men det er vel ikke nødvendig å bytte ut gele batteriet bak? det er jo bare noen måneder gammelt..

  3. #83
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Jeg har tenkt til å bytte ut batteriet i front, men det er vel ikke nødvendig å bytte ut gele batteriet bak? det er jo bare noen måneder gammelt..
    Vis det er "nytt" så er ikke det nødvendig. Kjøp samme type batteri som du har bak og sett i motor rommet.

  4. #84
    Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Vis det er "nytt" så er ikke det nødvendig. Kjøp samme type batteri som du har bak og sett i motor rommet.
    Godt å høre.. da er det innkjøp av nytt batteri til helgen..
    Takk for at tipset.. Blir nok til at jeg bytter ut kablene i motorrommet også, når jeg først er i gang..

  5. #85
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Godt å høre.. da er det innkjøp av nytt batteri til helgen..
    Takk for at tipset.. Blir nok til at jeg bytter ut kablene i motorrommet også, når jeg først er i gang..
    Er kablene hele og uten for mye irr på kontaktene er det ikke noe vits og gjøre det. Som det er sakt tidligere i tråden er kabelen mellom dynamo og batteri bra dimensjonert fra fabrikk.

  6. #86
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    En dynamo har en spenningsregulator (f.eks 14V). Spenningsregulatoren bestemmer strømmen i rotoren, og magnetfeltet generert her bestemmer hvor mye dynamoen leverer ut. Dynamoen vil prøve å levere strømmen som trengs opp til dynamoens maksstrøm (f.eks 90A) for å opprettholde spenningen - 14V i dette tilfellet. Prøver en å trekke enda mer strøm enn dynamoen er i stand til å levere så vil spenningen falle, og batteriet belastes.

    Søk etter 'alternator voltage regulator' på google så finner du en del info.
    F.eks denne:
    Alternator Fundamentals - Alternator and Voltage Regulator Operation


    Som andre her er inne på så må en se hele systemet/kretsen i helhet og sørge for at alle ledd er dimensjonert for lasten en utsetter kretsen for.
    En trenger heller ikke å gjette eller prøve seg frem på hva som må gjøres, det kan utregnes og måles.
    Kobberkabler har fast motstand pr mm2 pr meter, og hvis en vet strømmen så kan en regne ut spenningsfallet. f.eks her:
    Calculation of electrical resistivity with copper

    Er anlegget allerede montert i bilen og du lurer på hva som må til for eliminere problemer så kan det være greit å gjøre noen målinger. Mål strømmen som trekkes av forsterker (da må du ha et tangamperemeter som kan måle DCA), mål spenningen inn på forsterker, batteri, og andre deler av kretsen når en belaster systemet (dvs med høyt volum), så kan du finne ut hvor problemet ligger. For en som driver seriøst med bilstereo/bilelektro så er det lurt å ha et par kurante måleinstrumenter i verktøykassa.
    Ja, som eg sa. Den fungerer akuratt (litt mindre komplisert selvfølgeleg) som ein generator. Eineste at den øker spenningen til lade spenning for batteriene.

  7. #87
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "problemet" er at vanlige baterier lader seg opp med lavere laddespenning men gele baterier ladder seg med høyere spenning... desuten har vanlig battery høyere INDRE motstand og en gele LAVERE indre motstand -derfor vil disse ladde ut hverandre... så i praksis må dynamon ha en høyere ladde spenning om gele bateriet skal laddes optimalt og det blir omvendt om dynamon leverer optimal ladde spoenning til gele bateriet, da vil vanlige bateriet koke fort over....

    ideelt er heller ikke "2 like baterier" om ikke disse har nøyaktig samme spenningsfall over kablen som er mellom dynamo og bateriene -husk at det er snakk om meget små motstands verdier -næreme MILIohm- og det samme gjelder kablene mellom dynamo og bateri.... detter rent teoretisk -derfor fungerer utmerket i praksis å ha forkjellige merker/modeller da forkjellige tykkelser for kabler kan matche diferansen på indre motstandene... slik at strømmen som fordeles imellom bateriene gir mer riktig ladde spenning over polene til bateriene... selv har jeg brukt en yellow topp foran og stinger bak i over 8 år uten det minste problem, ladde speningen ligger mellom 14,5 og 14,8v det meste av RPM registre på bilen -driver med SQ forresten-

    så, det fungerer fint om du har 2 like bateri typer -enten gele eller vanlige syre som skal ha samme ladde spenning men du kan ikke blande syre mot gele... slik BEF beskriver.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •