Spørsmål rundt dynamo.. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 87
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hifonic
    I bilen min i dag har jeg nærmere 20kw nominell forsterkerkraft)
    Hvilke forsterkere har du i din bil, og hvilke batteri?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    dynamoen leverer en konstant strøm, den forandrer seg ikke etter hva man drar ut av anlegget, så den tar seg ikke av strømmtoppene.

Meiner du det seriøst?

Og ein bedre forklaring av ampertimer er at vist du har 150Ah så kan du trekke 150A i 1 time, 300 i 30min osv osv.

Dvs Ah er ein måling av energien i batteriet siden du har tiden med i reknestykket.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Hvilke forsterkere har du i din bil, og hvilke batteri?
    Han har 4 stk Focus Acoustics FX-4500D og endel apollo eller northstar batterier.

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf

Meiner du det seriøst?

Og ein bedre forklaring av ampertimer er at vist du har 150Ah så kan du trekke 150A i 1 time, 300 i 30min osv osv.

Dvs Ah er ein måling av energien i batteriet siden du har tiden med i reknestykket.
    ?

Dynamo og batteri er vel to forskjellige ting får jeg håpe?

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifonic
    Tror du strømmen hopper på et magisk vis fra enden av den ene kabelen på 1m til en anre på 40cm? Skal love deg at du hadde blitt overrasket om du visste hvor dårlig karosseriet på nyere biler leder store mengder strøm.
    Hva mener du? Vet hva som skjer og hva strøm er.
    At karosseriet leder dårlig med strøm er greit, og jeg skriver også i innlegget at jeg er enig med en egen minus ifra batteriet og bak, hvis du har lest igjennom innlegget?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Dynamo og batteri er vel to forskjellige ting får jeg håpe?
    Ja dynamoen genererer effekt, mens eit batteri lagrer den.
    Ein dynamo er f.eks merket 90A,dvs vist den leverer 90A kontinuerleg i ein time så har du 90Ah.
    Du oppgir dynamo i Amper ikkje Ampertimer for dynamoen har inge begrensning på hvor lenge den kan levere. Som eit batteri har.

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg skal oppsumere litt angående jording, og hvis jeg har forstått dere rett så er følgende en god løsning:

Benytte samme jordingspunkt i motorrommet for jording av dynamo og batteri. Trekke jordingskabel fra batteri bak til batteriet foran, og jorde alle forsterkerene baki til batteriet baki? denne løsningen, vil jo si at man eliminerer karroseriets "dårlige" evne til å lede strøm.. Vil dette være den beste løsningen?

Leder virkelig karroseriet så dårlig med strøm altså?

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meiner du det seriøst?

Jeg veit forskjellen på Ah og A, frodehf, men når du kommenterer mitt innlegg der det står at "Dynamoen leverer en konstant strøm", med en forklaring av amperetimer, så tror jeg du har misforstått det jeg skriver...

Og ja, jeg mener seriøst at Dynamoen leverer konstant strøm, fint om du leser gjennom innleggene skikkelig før du kommenterer de!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Så hvis jeg skal oppsumere litt angående jording, og hvis jeg har forstått dere rett så er følgende en god løsning:

Benytte samme jordingspunkt i motorrommet for jording av dynamo og batteri. Trekke jordingskabel fra batteri bak til batteriet foran, og jorde alle forsterkerene baki til batteriet baki? denne løsningen, vil jo si at man eliminerer karroseriets "dårlige" evne til å lede strøm.. Vil dette være den beste løsningen?

Leder virkelig karroseriet så dårlig med strøm altså?

Det du skisserer ovenfor er jo meget optimale greier, men har du virkelig behov for å gjøre så omstendig ?

Personlig hadde jeg ikke nølt 1/100 sekund på om chassiet var bra nok til å bære strøm. Bare sett til at jordingspunktene var skikkelig utført med plenty kontakt. (Blankt metall mellom kabelsko og chassi)

En annen ting helt ute på sidelinjen.
    Tror ikke skriften i lærebøkene sier at det er spesielt heldig å paralell koble batterier med 2 forskjellige kapasiteter. (viss det er slik du har gjort det)

Elektrisk batteri - Wikipedia

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og ja, jeg mener seriøst at Dynamoen leverer konstant strøm, fint om du leser gjennom innleggene skikkelig før du kommenterer de!

... noe den ikke gjør om forbruket er mindre. Om du har en dynamo på 70A, så vil den ikke pøse ut 70A konstant hele tiden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Det du skisserer ovenfor er jo meget optimale greier, men har du virkelig behov for å gjøre så omstendig ?

Personlig hadde jeg ikke nølt 1/100 sekund på om chassiet var bra nok til å bære strøm. Bare sett til at jordingspunktene var skikkelig utført med plenty kontakt. (Blankt metall mellom kabelsko og chassi)

En annen ting helt ute på sidelinjen.
    Tror ikke skriften i lærebøkene sier at det er spesielt heldig å paralell koble batterier med 2 forskjellige kapasiteter. (viss det er slik du har gjort det)

Elektrisk batteri - Wikipedia
    Ja, jeg var vel koblet de i paralell. Jeg har uansett tenkt til å kjøpe et batteri til, så da bør jeg vel kanskje bytte ut det foran med det nye da. Da vil begge batteriene være av samme merke og styrke, samt bare droppe det tredje batteriet.. Trodde egentlig ikke at dette skulle ha noe å si? ulik størrelse, merke osv.. noen som har erfaringer med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du parallellkobler to batterier vil de etterhvert tømme hverandre..
    Er batteriene like vil det vel og merke ta en stund, er de ulike så vil det gå fortere alt etter hvor stor forskjellen er, jo større forskjell jo fortere vil du tømme batteriene.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg veit forskjellen på Ah og A, frodehf, men når du kommenterer mitt innlegg der det står at "Dynamoen leverer en konstant strøm", med en forklaring av amperetimer, så tror jeg du har misforstått det jeg skriver...

Hmm, leste godt gjennom innlegget ditt. Derfor eg komenterte det, det med Ah var ikkje beregnet til deg. Skulle berre forklare, kansje på ein annen måte hva Knut1 sa.
    Grunnen til at eg ikkje kom med ein direkte kommentar til det du sa, var at eg kansje trudde du hadde formulert deg feil evt eg hadde misforstått deg.
    Ikkje kom her å si at eg ikkje leser gjennom skikkeleg.
    Det med at dynamoen leverer konstant strøm er berre tull, hvor skal denne strømmen gå?
    Bilen "trekker" strøm fra dynamoen, akuratt det den trenger. Vist dynamoen ikkje greier å levere nokk så kolapser spenningen.
    Vist bilen trekker 20A så leverer dynamoen 20A inkl lading av batt selvfølgeleg, selv om den er merket med 70A.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Hvis du parallellkobler to batterier vil de etterhvert tømme hverandre..
    Er batteriene like vil det vel og merke ta en stund, er de ulike så vil det gå fortere alt etter hvor stor forskjellen er, jo større forskjell jo fortere vil du tømme batteriene.
    Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan skal jeg da koble sammen mine 2 batterier for at de ikke skal tømme hverandre?

Sånn som det er koblet nå er det kabel mellom begge plusspolene, og så er begge batteriene jordet hver for seg til karroseriet.. er ikke dette riktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan skal jeg da koble sammen mine 2 batterier for at de ikke skal tømme hverandre?

Sånn som det er koblet nå er det kabel mellom begge plusspolene, og så er begge batteriene jordet hver for seg til karroseriet.. er ikke dette riktig?
    Letteste løsningen blir å ha samme kapasitet på batteriene.

En annen og mer tungvint løsning kan nok være en slags laderegulator/diode thingy foran det minste batteriet på en måte.

Du vil ikke at batteri1 + batteri2 delt på 2 skal være utgangspunktet dynamoen lader med.

Tenk deg to karer.
    En diger gusse med muskler overalt.
    En tiny liten spjeling.

Så tar du og regner ut hva de til sammen klarer og yte og deler på to. Da har du hvor mye hver av de skal jobbe.
    Sier seg selv at den digre karen aldri er i nerheten av kapasitet og den små fyren er nærmest død av anstrengelse, ikke sant :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Letteste løsningen blir å ha samme kapasitet på batteriene.

En annen og mer tungvint løsning kan nok være en slags laderegulator/diode thingy foran det minste batteriet på en måte.

Du vil ikke at batteri1 + batteri2 delt på 2 skal være utgangspunktet dynamoen lader med.

Tenk deg to karer.
    En diger gusse med muskler overalt.
    En tiny liten spjeling.

Så tar du og regner ut hva de til sammen klarer og yte og deler på to. Da har du hvor mye hver av de skal jobbe.
    Sier seg selv at den digre karen aldri er i nerheten av kapasitet og den små fyren er nærmest død av anstrengelse, ikke sant :-)
    Takk for gode svar.. Da skal jeg bytte ut batteriet foran med et likt gelebatteri som det bak, samt bytte ut kablingen i motorrommet, så får jeg håpe at jeg oppnår en god effekt av dette.. kommer med tilbakemelding på dette! i starten av desember, da jeg er student og ikke er i hjembyen min med verktøy osv...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes skillerele som kan skille 2 batterier når du slår av tenningen

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at dynamoen leverer konstant strøm er berre tull, hvor skal denne strømmen gå?
    Bilen "trekker" strøm fra dynamoen, akuratt det den trenger. Vist dynamoen ikkje greier å levere nokk så kolapser spenningen.
    Vist bilen trekker 20A så leverer dynamoen 20A inkl lading av batt selvfølgeleg, selv om den er merket med 70A.
    En dynamo har en spenningsregulator (f.eks 14V). Spenningsregulatoren bestemmer strømmen i rotoren, og magnetfeltet generert her bestemmer hvor mye dynamoen leverer ut. Dynamoen vil prøve å levere strømmen som trengs opp til dynamoens maksstrøm (f.eks 90A) for å opprettholde spenningen - 14V i dette tilfellet. Prøver en å trekke enda mer strøm enn dynamoen er i stand til å levere så vil spenningen falle, og batteriet belastes.

Søk etter 'alternator voltage regulator' på google så finner du en del info.
    F.eks denne:
    Alternator Fundamentals - Alternator and Voltage Regulator Operation

Som andre her er inne på så må en se hele systemet/kretsen i helhet og sørge for at alle ledd er dimensjonert for lasten en utsetter kretsen for.
    En trenger heller ikke å gjette eller prøve seg frem på hva som må gjøres, det kan utregnes og måles.
    Kobberkabler har fast motstand pr mm2 pr meter, og hvis en vet strømmen så kan en regne ut spenningsfallet. f.eks her:
    Calculation of electrical resistivity with copper

Er anlegget allerede montert i bilen og du lurer på hva som må til for eliminere problemer så kan det være greit å gjøre noen målinger. Mål strømmen som trekkes av forsterker (da må du ha et tangamperemeter som kan måle DCA), mål spenningen inn på forsterker, batteri, og andre deler av kretsen når en belaster systemet (dvs med høyt volum), så kan du finne ut hvor problemet ligger. For en som driver seriøst med bilstereo/bilelektro så er det lurt å ha et par kurante måleinstrumenter i verktøykassa.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan også modifisere regulatoren slik at speningen holdes oppe mens strøm uttaket varierer... vanlig regulerings teknikk regulatoren er laget slik at den skal alltid -så lenger den er i orden- levere en høyere spenning en batt spenningen med referanse mot jord.... samme referanse punkt bruker regulatøren.

Det er riktig som du nevner knut1, den levere ikke konstant maks strøm men den kan holde en konstant høyere spenning -ved å holde høyere spenning men med mindre strøm så kan man ladde batteriet samtidig men siden tilgjengelig strøm er lavere så vil det ta lengre tid å ladde... derfor fungerer utmerket med høyere spenning. En annen ting som ikke nevnes i linken som du la spectre er det faktum at dynamon mister ca 10-20% av maks kapasitet når temperaturen øker, derfor burde disse "innebygde viftene" være bedre eller forbedret- det er faktisk likeretterne som begrenser mye a strøm det kan trekkes i korte perioder

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    Det er riktig som du nevner knut1, den levere ikke konstant maks strøm men den kan holde en konstant høyere spenning -ved å holde høyere spenning men med mindre strøm så kan man ladde batteriet samtidig men siden tilgjengelig strøm er lavere så vil det ta lengre tid å ladde... derfor fungerer utmerket med høyere spenning. En annen ting som ikke nevnes i linken som du la spectre er det faktum at dynamon mister ca 10-20% av maks kapasitet når temperaturen øker, derfor burde disse "innebygde viftene" være bedre eller forbedret- det er faktisk likeretterne som begrenser mye a strøm det kan trekkes i korte perioder
    Tror ikke det er meg som har påstått at dette.
    Men jeg funderte på om det stemte så er glad for at du oppklarer.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •