Spørsmål rundt dynamo.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 87
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Fordi, la oss nå si, rent hypotetisk, at dynamoen leverer 90A slik som den skal, selv om jordingskablene er så tynne, men anlegget trekker 100A på toppene, hjelper det da å bytte ut jordingskablene?
    ...
    Fordi batteriet som sitter i bilen oftest er i stand til å levere mer?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Moro at diskusjonen har tatt seg såpass bra opp!! Vanskelig tema detta.. :neutral:

Men kan noen svare meg på detta? :-D

I bilen min har jeg stekt 50mm2 fra batteriet foran, som er et 65 amp bly batteri, til et 55 amp gele batteri bak. Hvis jeg forstår rett, så er det egentlig ikke noe poeng å strekke opp 50mm2 kabel, siden jordingen fra dyno til chassie og fra batteri til chassie, er på kanskje 10mm2.. (eller mindre)? fordi flaskehalsen vil være nettop på dette punktet? Så vil jeg kunne få bedre effekt på batteriet mitt baki, dersom jeg oppgraderer kablene til dyno, batteri, chassie i front...?
    Dette blir et regnestykke. Det kan meget vel være at det nok.
    Det finnes tabeller som viser hvor mye kvadrat på ledningen du skal strekke.
    Det er ganske stort spenningsfall på så svak spenning når man strekker noen meter med ledning.

Tok en kjapp google å fant en side med noen regnestykker som omhandler dette med kvadrat på ledning opp mot lengde på strekket.

voltage drop in 12v dc wires norwegian version

Bytt ut I (ampeere) med det som er ditt forbruk.

Støtter forøvrig opp om kondis gutta her med mindre du spiller møkkhøyt hele tiden.
    (og skikkelig jording fra forsterker og batteri til chassi.)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har jo allerede sagt at han har tynne kabler på jordingen.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det hensiktsmessig å bytte jordingskabelen til en større kabel, men du kompis (techpoint) tenker tydeligvis ikke på at den 50mm2 er en god del lenger enn det er på dynamoen da, fra batteri og bak er det kanskje 6 meter (jeg har iallefall det) pluss da litt koblinger her og der, også inn i forsterkeren.

Og fra minusen er det kanskje maks 20 cm fra dynamo og til motorblokka, og fra blokka på andre siden er det 40cm. Det vil da si (med dratt på for å fjerne tvilen din) 1 meter med la oss si 20-25mm2 jording. Men da kommer du og sier at det IKKE er nok? Spenningsfallet i den jordinga er nok langt mindre enn 6 meter med 50mm2 kabel, tilogmed RK (mangetrådet leder) som igjen leder mer enn solid leder/flertrådet leder. (Er somregel RK/RKK på minusen på bilen også.)

Enda en ting, er jo tilkoblinga på minuspolen på dynamoen, hvor stor flate har du der? Ikke akkurat kjempestor?

Så å si at problemet hans vil bli borte med større jording er vel litt bak mål spør du meg. SELV med høye belastninger, for da blir spenningsfallet i plussen også mye høyere, om fallet i minusen skal være høyt.

Men å legge dobbelt sett med kabler hele veien og like store (la oss si 50mm2) er mer hensiktsmessig enn å KUN oppgradere dynamo-blokk-blokk-chassi-batteri. (Det vil da også si 50mm2 helt fra dynamoen også.)

Husk også at ett batteri oppfører seg som en kondensator. Og er batteriet i "dårlig" stand, vil det avgi og lade seg opp tregere enn ett nytt og fresht gelebatteri.

Så jeg tror jeg ville ha brukt gelebatteri forran også, i tillegg til det du har, pluss en kondensator for å flate ut og kutte strømtopper og strøm-"dipper".

Hvis da anlegget ditt trekker mer enn 90A ville jeg nok gått opp til 70mm2 kabel også.

(Siden jeg har brukt meg selv som ett eksempel, er det kanskje også verdt å si at jeg har 10mm2 fra dynamo og til blokka, 25mm2 fra blokk-chassi-batteri, og 35mm2 fra pluss og til forsterkeren, og 35mm2 jording fra chassi til forsterkeren. Det er lagt 35mm2 fra chassi til forsterkeren, kun for at det skulle være lik kabel og se likt ut. Jeg har heller ikke blinkende lys. Nytt Bosch standard-batteri og ny Bosch-dynamo. (Alpine 4-kanals forsterker, noen relativt store 6x9 og Kicker 4" frontsett.))

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Fordi batteriet som sitter i bilen oftest er i stand til å levere mer?
    Ja, men som oftest med noe redusert spenning. Som kan kompenseres med en kondensator i paralell, i alle fall når det gjelder "peaks". ;-)

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemte meg egentlig for at jeg var ferdig med denne tråden når jeg ble tatt for brødhue og storkar, men nå er det jo faktisk kommet flere litt mer nyanserte innlegg... KONDENSATOR!!!! (Jeg kunne jo ikke la være å gjøre det)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har ikke jeg problemer med spenningen da?

Jeg har aldri brukt kondensator, dvs har testet en, og endte opp med å bekrefte det jeg har nevnt tidligere..

Og jeg har vel så langt hatt en grei variasjon av biler og dens tilhørende strømforsyning.

Mye ford'er da, men da har vel ford mye bedre strømtilførsel enn alle andre biler

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    (Siden jeg har brukt meg selv som ett eksempel, er det kanskje også verdt å si at jeg har 10mm2 fra dynamo og til blokka, 25mm2 fra blokk-chassi-batteri, og 35mm2 fra pluss og til forsterkeren, og 35mm2 jording fra chassi til forsterkeren. Det er lagt 35mm2 fra chassi til forsterkeren, kun for at det skulle være lik kabel og se likt ut. Jeg har heller ikke blinkende lys. Nytt Bosch standard-batteri og ny Bosch-dynamo. (Alpine 4-kanals forsterker, noen relativt store 6x9 og Kicker 4" frontsett.))
    Gratulerer, du har ikke stort nok strømforbruk til å klare å dra ut såppas at du får blinkende lys!

Men jeg har sagt mitt her, gidder ikke gjenta meg selv da folk tydeligvis ikke greier å se sammenhengen mellom tverrsnitt og strømtrekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja, men som oftest med noe redusert spenning. Som kan kompenseres med en kondensator i paralell, i alle fall når det gjelder "peaks". ;-)
    Hva slags peaks? Du tenker på plutselig strømsluk fra forsterker?

Man må huske på at en kondensator fort går "tom", og at når den er tom så må bilens batteri/dynamo fremme gi strøm til BÅDE kondensator (siden den da vil prøve å lade seg opp) og forsterkeren!

Newcomer Hifonic sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R

Og fra minusen er det kanskje maks 20 cm fra dynamo og til motorblokka, og fra blokka på andre siden er det 40cm. Det vil da si (med dratt på for å fjerne tvilen din) 1 meter med la oss si 20-25mm2 jording. Men da kommer du og sier at det IKKE er nok? Spenningsfallet i den jordinga er nok langt mindre enn 6 meter med 50mm2 kabel, tilogmed RK (mangetrådet leder) som igjen leder mer enn solid leder/flertrådet leder. (Er somregel RK/RKK på minusen på bilen også.)
    Tror du strømmen hopper på et magisk vis fra enden av den ene kabelen på 1m til en anre på 40cm? Skal love deg at du hadde blitt overrasket om du visste hvor dårlig karosseriet på nyere biler leder store mengder strøm.

Ellers må jeg si at det å oppgradere jordkablene mellom batteri og karosseri og motorblokk hjelper MYE mer enn man skulle tro. I gamlebilen var dette nok til å fjerne all blinking med rundt 3kw i forsterkereffekt på et optima batteri.

I bilen min i dag har jeg nærmere 20kw nominell forsterkerkraft, og klarer å dra ut rundt 8kw totalt reell effekt etter impøkning osv.. Alt dette på to batterier der all kabling er riktig dimesjonert i alle ledd og uten kondensatortilkoblet. Har ikke opplevd så mye blinking i lysene. Og det svake leddet blir jo dynamoen ettersom strømtrekket mitt lett overgår 1000A. Kondis på dette hadde ikke hjulpet en dritt, er faktisk helt sikker på at jeg hadde spilt lavere om jeg koblet til en komdisban på 20F.. For det har skjedd alle gangene jeg har prøvd dette.

Så jeg vil anbefale at man oppgraderer alle kabler i motorrom og bakover før man tenker på noe annet. Deretter kan det lønne seg å bytte til et skikkelig batteri og dynamo om man har råd til dette

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifonic
    Så jeg vil anbefale at man oppgraderer alle kabler i motorrom og bakover før man tenker på noe annet. Deretter kan det lønne seg å bytte til et skikkelig batteri og dynamo om man har råd til dette
    Det har blitt planen min nå! Kommer til å kjøre 50mm2 mellom alle ledd i motorrom nå! Jeg har 50mm2 fra batteri i front til batteri baki, men batteriet baki er bare jordet til karroseri, så jeg har altså ikke strekt opp noen jodringskabel fra batteriet i front..

Mener du at karroseriet leder så dårlig strøm at det vil være hensiktsmessig å strekke jordingskabel fra batteri bak til batteriet foran? Når jeg måler ladespenning foran og bak, så er det ikke rare forskjellen i volt.. ca. 0,1 volt mindre bak.. hvis jeg husker helt riktig.. så virker som jeg har funnet et bra jordingspunkt baki..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt planen min nå! Kommer til å kjøre 50mm2 mellom alle ledd i motorrom nå! Jeg har 50mm2 fra batteri i front til batteri baki, men batteriet baki er bare jordet til karroseri, så jeg har altså ikke strekt opp noen jodringskabel fra batteriet i front..

Mener du at karroseriet leder så dårlig strøm at det vil være hensiktsmessig å strekke jordingskabel fra batteri bak til batteriet foran? Når jeg måler ladespenning foran og bak, så er det ikke rare forskjellen i volt.. ca. 0,1 volt mindre bak.. hvis jeg husker helt riktig.. så virker som jeg har funnet et bra jordingspunkt baki..

Husk at det er når du drar på, at spenningsforskjeller forekommer

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fornuftig! Om du trenger å strekke egen jordkabel kommer ann på hvor mye strømtrekk du har og hvor godt karosseret leder, men jeg ville vært på den sikre siden.

Og 0,1v spenningsforskjell når bilen bare står å går kan faktisk tyde på dårlig kabling. Om det nå går 10A i kretsen og du har 0,1v spenningsfall vil du ha MYE mer når du f.eks trekker 200A! Og spenningsfall bør måles ved å måle mellom plusspolene på begge batteriene, da får du spenningsfallet med engang. Og dette må altså måles under pådrag

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Jeg har en vw caddy 2000 mod, hvor det sitter en 90 amp dynamo. Problemet er at lysene på bilen blinker når jeg drar på med anlegget og det virker som anlegget får for lite strøm. Jeg har to batterier i bilen, tilsammen 110 amp, og strekt opp med 50mm2 kabel hele veien.

Har lest at flere bytter ut/ legger på noe kabler fra dynamo til batteri, batteri til chassie, og fra dynamo til chassie. Vil dette hjelpe i mitt tilfelle?

Hvordan er det eventuelt å montere på en dynamo til? Hvordan gjør man det i praksis?

takker for all hjelp
    Er det bensin eller diesel motor du har????

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig! Om du trenger å strekke egen jordkabel kommer ann på hvor mye strømtrekk du har og hvor godt karosseret leder, men jeg ville vært på den sikre siden.

Og 0,1v spenningsforskjell når bilen bare står å går kan faktisk tyde på dårlig kabling. Om det nå går 10A i kretsen og du har 0,1v spenningsfall vil du ha MYE mer når du f.eks trekker 200A! Og spenningsfall bør måles ved å måle mellom plusspolene på begge batteriene, da får du spenningsfallet med engang. Og dette må altså måles under pådrag
    Har vært ute å målt det nå igjen, og på tomgang var det 0,02 volt og ikke 0,1 volt, på tomgang.. Hvordan skal jeg klare å måle mellom plus polene?

takk for gode innspill..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært ute å målt det nå igjen, og på tomgang var det 0,02 volt og ikke 0,1 volt, på tomgang.. Hvordan skal jeg klare å måle mellom plus polene?

takk for gode innspill..
    Forleng ene kabelen på multimeteret

Sånn egentlig forteller ikke spenningsfall uten at det går litt strøm gjennom kablene noe som helt!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forleng ene kabelen på multimeteret

Sånn egentlig forteller ikke spenningsfall uten at det går litt strøm gjennom kablene noe som helt!
    OK, skjønner.. jeg får måle når jeg drar på litt da.. måle plusspolen på batteriet foran og minus på batteripolen bak da eller? er det du mener? 8) men håper jeg blir kvitt det meste av fallet i voln, når jeg får oppgradert kablene i motorrommet..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skjønner.. jeg får måle når jeg drar på litt da.. måle plusspolen på batteriet foran og minus på batteripolen bak da eller? er det du mener? 8) men håper jeg blir kvitt det meste av fallet i voln, når jeg får oppgradert kablene i motorrommet..
    Mellom plusspolene på begge batteriene, da får du spenningsforskjellen mellom de og dermed spenningsfallet i kablene

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange sier at ekstra batteri bare hjelper når motoren er skrudd av og dynamoen ikke leverer strøm. Stemmer dette? vil det ikke være slik at hvis anlegget er på 2000 w rms, og bilen leverer si 13,5 volt da, så trenger man ca. 150 amp batteri for å levere riktig menge strøm? volt * amp = watt..

Eller er jeg helt på jordet nÅ? :-D
    Viss du tenker det jeg tror du tenker, tenker jeg at du tenker litt feil :-)

Man vil normalt si at det finnes noe som da kalles ampertimer på batteriet.
    Det har med hvor mye strøm som er i batteriet.

Hvor mye ampere man kan dra ut av batteriet er en helt annen historie.

La oss si det sånn.. Du kan belaste 150amp batteriet ditt mye mer en 150amp, det går bare fortere tomt.

Edit: Man må finne ut hvor store utladninger ett batteri er i stand til å klare.
    Eksempelet mitt over er nermest til å sveise med :-)

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Typhon
    Hva slags peaks? Du tenker på plutselig strømsluk fra forsterker?

Man må huske på at en kondensator fort går "tom", og at når den er tom så må bilens batteri/dynamo fremme gi strøm til BÅDE kondensator (siden den da vil prøve å lade seg opp) og forsterkeren!
    Joa, men forsterkeren drar ikke konstant like mye strøm, og poenget med kondensatoren er jo nettopp at den skal lades ut når strømmen fra batteriet/dynamoen ikke strekker til, og lade seg opp igjen når forsterkeren trekker lite slik at batteriet/dynamoen produserer "for mye" strøm, men selvsagt, dersom anlegget konstant drar for mye strøm er det feil med kondensator, men da ville vel ikke lysene bare blinka, da ville de vel konstant vert for svake med blinking når anlegget trekker mest?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •