Spørsmål rundt dynamo.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 87
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er vel ikke uten grunn at noen batterier har fått navnet cap-killer.....
    Og som nevnt tidligere, en kondensator ikke løsningen på problemet i dette tilfellet, den bare skjuler det...

Har man ikke nok strøm så har man ikke nok strøm, og da bør man kanskje revurdere om det er lurt å kjøpe ett anlegg som er for stort...

Og du sier den vanlige mann i gata, de anleggene jeg snakker om koster sjeldent mer enn 15-20 000kr... Men de har gjort det riktig fra dag 1.
    Det som ofte trekker prisen opp i 40-50 000kr klassen er cd-spilleren til 20-25000kr.

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro at diskusjonen har tatt seg såpass bra opp!! Vanskelig tema detta.. :neutral:

Men kan noen svare meg på detta? :-D

I bilen min har jeg stekt 50mm2 fra batteriet foran, som er et 65 amp bly batteri, til et 55 amp gele batteri bak. Hvis jeg forstår rett, så er det egentlig ikke noe poeng å strekke opp 50mm2 kabel, siden jordingen fra dyno til chassie og fra batteri til chassie, er på kanskje 10mm2.. (eller mindre)? fordi flaskehalsen vil være nettop på dette punktet? Så vil jeg kunne få bedre effekt på batteriet mitt baki, dersom jeg oppgraderer kablene til dyno, batteri, chassie i front...?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Du kan selvsagt bytte ut jordingskablene overalt, kan jo hende det hjelper, viss ikke kan du jo kjøpe deg enn 300amp dynamo og 10 nye batterier og se om det hjelper. Jeg presenterer en rimelig og enkel løsning på problemet her, som funker for "mannen i gata". Neste gang skal jeg tenke på de store show-byggerne som definitivt trenger min hjelp
    "Kan hende det hjelper"? Hva er det forno vissvass? Hvorfor skulle det IKKE hjelpe? Man må være rimelig brød i toppen om man tror at det ikke hjelper å oppgradere kablene.

Rimelig storkar, du?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

hvis du har mulighet kunne du jo ha målt hvor mye anlegget ditt trekker når du opplever at lysene blinker - sammenligner du dette med hvor mye dynamo leverer på samme tidspunkt - og så må vi jo huske at i tillegg til det dynamo da leverer til anlegget ditt,så skal den i tillegg levere til evt klima / ac, varmeseter, lys både innvendig og utvendige lys (les: kjørelys)
    samtidig som den skal (hvertfall prøve) å lade batteriet med slik at dette ikke blir tappet tomt..

er dynamo for dårlig kontra anlegget ditt vil rett og slett ikke dynamo levere nok i ditt tilfelle, og da vil også batteriet ditt etterhvert bli temmelig dårlig spenning på.. :-P

Ingenting er jo dårligere enn det svakeste ledd - må tross alt huske på at dynamo er dimensjonert etter det bilen trenger + evt litt ekstra utstyr og pøser man da på med rimelig feite anlegg kan faktisk alt bilfabrikanten har dimensjoner (det være seg kabler, dynamo etc) rett og slett være for lite..

med litt måle instrument vil dette være en rask affære å finne ut av..

når det kommer til kablene du snakker om vil jo det ikke ha noe å hjelpe å ha i teorien den største dynamoen på markedet, hvis kablene er så små og underdimensjonert at ingenting kommer frem dit de skal..

Kabler og og hvor mye som skal passere i disse går jo som regel hånd i hånd, selv i dagens verden ?

Helt til slutt er jo biler serie produsert med henhold til kostnad, slike anlegg er da ikke vurdert, og derfor er ikke bilens elektriske anlegg dimensjonert til dette forbruket da det ikke vil være nødvendig for 99% av de som kjøper denne aktuelle bilen, og derfor sparer de penger på komponenter,istedenfor å spy ut større kostnader som ikke da er nødvendig..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Moro at diskusjonen har tatt seg såpass bra opp!! Vanskelig tema detta.. :neutral:

Men kan noen svare meg på detta? :-D

I bilen min har jeg stekt 50mm2 fra batteriet foran, som er et 65 amp bly batteri, til et 55 amp gele batteri bak. Hvis jeg forstår rett, så er det egentlig ikke noe poeng å strekke opp 50mm2 kabel, siden jordingen fra dyno til chassie og fra batteri til chassie, er på kanskje 10mm2.. (eller mindre)? fordi flaskehalsen vil være nettop på dette punktet? Så vil jeg kunne få bedre effekt på batteriet mitt baki, dersom jeg oppgraderer kablene til dyno, batteri, chassie i front...?
    Hola!

10mm2-kablene dine ER en flaskehals! Dette har jeg sett gang på gang på gang i flere biler hvor vi har oppgradert disse kablene, og problemene var der ikke lenger. Og det beste av alt: kosta nesten ingenting Mye billigere en kondensator, som egentlig bare er et lite plaster på såret.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Typhon
    Hola!

10mm2-kablene dine ER en flaskehals! Dette har jeg sett gang på gang på gang i flere biler hvor vi har oppgradert disse kablene, og problemene var der ikke lenger. Og det beste av alt: kosta nesten ingenting Mye billigere en kondensator, som egentlig bare er et lite plaster på såret.
    Da blir det nok til at jeg bytter ut kablene med noen skikkelige 50mm2 kabler.. men det er bare å strekke nye ikkesant, og koble oppå de fra fabrikken?

Et spørsmål til.: det batteriet jeg har foran er som sagt et vanlig blybatteri, som er 3 år gammelt.. Jeg har tenkt til å kjøpe et batteri til, 55 amp gel, men usikker på om jeg skal bytte ut det foran, eller sette det nye bak sammen med det andre..? batteriet foran lader godt, så tror det skal være i god stand!

Jeg har målt spenningen på batteriene når jeg drar på så lysene blinker, og som voltmeteret mitt viser så faller volt`n til under rett under 12v på det verste. noe mindre på batteriet foran. ellers lader de på rundt 14,15 volt på tomgang. Det er heller ikke bare at lysene blinker, men det føles ut som bilen "lugger" under kjøring når jeg drar på. Virker som teningssystemet får for lite strøm også?!?!?! er det mulig?

Takker for svar.. igjen.. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å koble opp i tillegg til det som ligger der ja Bare pass på rene kontaktflater!

Du trenger nok ikke bytte ut batteriet ditt slik det er nå.

Når spenningen synker på batteriet, så vil spenningen ellers i bilen synke tilsvarende. Har selv merket det du nevner, at bilen lugger. Når spenningen er lav så får jo til og med pluggene i værste fall dårligere gnist. Eller kanskje man i værste fall ikke får pumpet fram nok bensin... jeg vet ikke

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kan hende det hjelper"? Hva er det forno vissvass? Hvorfor skulle det IKKE hjelpe? Man må være rimelig brød i toppen om man tror at det ikke hjelper å oppgradere kablene.

Rimelig storkar, du?
    Hmmm. Det er jo ikke sikkert at det hjelper i alle tilfelle da!
    Tenk om kabeltverrsnittet allerede er godt nok da?
    La gå at det som regel ikke er det, men det gir da ingen grunn til å avfeie Spajderman på den måten?
    Men, er man en "junkie", så har man kanskje lov? ;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Det er heller ikke bare at lysene blinker, men det føles ut som bilen "lugger" under kjøring når jeg drar på. Virker som teningssystemet får for lite strøm også?!?!?! er det mulig?

Takker for svar.. igjen.. 8)
    Om deler av tenningsanlegget ditt befinner seg i "grenseland", tenker da i første rekke på dårlige pluggkabler -plugger, så kan det faktisk skje!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om deler av tenningsanlegget ditt befinner seg i "grenseland", tenker da i første rekke på dårlige pluggkabler -plugger, så kan det faktisk skje!
    Min teori og... ikke heldig med spenning under 12V og dårlige plugger Kanskje man vinner litt på drivstoffbudsjettet om man oppgraderer kablinga og... for stabil spenning mens man er ute og cruiser 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hmmm. Det er jo ikke sikkert at det hjelper i alle tilfelle da!
    Tenk om kabeltverrsnittet allerede er godt nok da?
    La gå at det som regel ikke er det, men det gir da ingen grunn til å avfeie Spajderman på den måten?
    Men, er man en "junkie", så har man kanskje lov? ;-)
    Man ser et tydelig nivå på erfaring hos de forskjellige her, det er klart

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange sier at ekstra batteri bare hjelper når motoren er skrudd av og dynamoen ikke leverer strøm. Stemmer dette? vil det ikke være slik at hvis anlegget er på 2000 w rms, og bilen leverer si 13,5 volt da, så trenger man ca. 150 amp batteri for å levere riktig menge strøm? volt * amp = watt..

Eller er jeg helt på jordet nÅ? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at forsterkeren bare er maks 60-70% effektiv, så man må ta dette med i regnestykket.

Husk OG at selv blybatterier kan fin levere 3-400ampere, men ved hvilken spenning kan jeg ikke si.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha skikkelige strømkabler er regel nr 1.

Jeg hadde heller byttet blybatteriet framfor å begynne å styre med kondensator. det er bedre å ta problemet ved roten.

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rimelig storkar, du?
    Så du sier altså at det uansett hjelper, og problemet hans forsvinner dersom han oppgraderer jordingskablene?

EDIT: Let me refrase: Det skader sikkert ikke, men garanterer du at problemet hans forsvinner viss han bytter ut jordingskablene?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han fra før av har veldig tynne jordingskabler så ja, da vil problemet forsvinne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Så du sier altså at det uansett hjelper, og problemet hans forsvinner dersom han oppgraderer jordingskablene?

EDIT: Let me refrase: Det skader sikkert ikke, men garanterer du at problemet hans forsvinner viss han bytter ut jordingskablene?
    Jeg skjønner bare ikke hvorfor du kan stille deg så skeptisk til det?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi, la oss nå si, rent hypotetisk, at dynamoen leverer 90A slik som den skal, selv om jordingskablene er så tynne, men anlegget trekker 100A på toppene, hjelper det da å bytte ut jordingskablene?

Jeg skjønner at du har tro på din løsning, og det kan godt hende at det funker (som jeg prøvde å poengtere i et tidligere innlegg, for så å bli skutt ned med "brødhue" og "storkar")

Det som og er litt viktig er at jo lenger strekket skal være jo tykkere kabel bør man dra, så etter min mening er det ikke helt bortreist å trekke tjukkere kabel fra batteriet og bak enn det er mellom batteriet og chassiset, da jordingsledningen fra batteriet sikkert ikke er mer enn 20cm, mens kabelen som går bak som oftest er typ 5 meter...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA! Er svaret mitt. Enkelt og greit. I bilen min originalt er det tilsammen nesten 2 meter med slik 8mm2 kabel. En meter cirka fra motorblokk til batteri, og en god lengde fra batteri til karosseri. Skal si det hjalp å oppgradere dette!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er litt usikker på om du forsto den fantastiske hypotesen min, men la gå, du vinner, sikkert en skuddsikker løsning som overgår min med flere meter Lykke til Ziggurat! Håper du legger ut info om hva du gjorde og evt hvordan det fungerte, kan jo være til hjelp for andre, sikkert ikke minst meg

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •